Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Nybegynder DV avl
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 01:50

hej jeg har lige fået mig min første dv hoppe at avle på:)

Dermed ville jeg tage imod alle gode råd lige fra starten, med valg af hingst, samt hvordan med inseminering, og hvor meget det mon løber op i:) og hvad man skal være klar på.

Hoppen er efter:

Far: Zardin firfod.

Mor: Grafin Gloria RDH.

MF: Marengo.

hun er kåret rigtig skidt:( 6676 66 776 6.

jeg ved ikke hvordan hun har set ud på daværende tidspunkt, men blev faktisk meget overrasket da jeg så hendes karaktere i passet.

hun er skadet, så hun kan desværre ikke rides og få sit "R".

men overvejer at stille hende til ny eksteriør kåring.

hun blir 6 år, og måler nok 167-168. hun er sortbrun. ligger desværre ikke inde med billeder pt.

men synes ikke hun står så skidt på sine ben og hun har en ganske fin bygning, er måske lidt kedelig at kigge på i hovedet men ellers ser hun nu slet ikke så tosset ud, ej heller hendes bevægelser:)

Hvad kan jeg lægge på hende af hingst?

jeg har kigget lidt på rosentanz, hoftanz, prinz k3 og uno don diego. hvad med electric og nobleman?? er de stadig i avlen? hælder lidt til de sorte og mørke hingste, men er ikke det afgørende.

det skal nok være noget der kan give en smule ædelhed.

kom med en masse gode råd:)

Bedækning ved ox hingst tilbydes!

MED HESTENE

HELIA AF LYKKEBO

TANKEDALS KAIKURA

FIRENZE NYHOLM

KIRSEBÆRGÅRDENS MAGGI

GLAMUR

KRONE OG BØLGE- EN SELVFØLGE :-)

0
0
Svar på denne tråd

afkommet ?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 12:27

Hvad vil du med afkommet ?

Er det en der skal sælges, så skal du nok enten finde en bedre hoppe, eller også skal du nok (desværre) bruge en fløj eller mode hingst.

Syntes jeg mangler lidt mere info for at komme med bud på hingste...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 02:02

ja for at føllet blir salgbart skal jeg nok have fat i en langt bedre hoppe:)

men jeg er nu alligevel nys for at se om hun kunne lave noget godt trods sin kåring.

men om føllet er til mig selv, eller salg er ikke afgjort endnu:)

tager til vallensbæk på torsdag og kigger, måske soreldo kunne være et bud:)

MED HESTENE

HELIA AF LYKKEBO

TANKEDALS KAIKURA

FIRENZE NYHOLM

KIRSEBÆRGÅRDENS MAGGI

GLAMUR

0
0
Svar på denne tråd

Mit besyv
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 08:15

Jeg har nu 2 gange skrevet et længere indlæg, som internettet har valgt ikke skulle vises. Så nu vil jeg se om 3. gang måske er lykkens gang!

Jeg er ingen ekspert, men jeg tillader mig at give mit bidrag med alligevel. :)

At en hoppe er ringe kåret behøver ikke at betyde at den avler ringe føl. Se fx min tidligere tråd her, hvor der er eksempler på mindre godt kårede hopper, der avler super føl: www.heste-nettet.dk/forum/4/247743/ 247743/

Personligt ville jeg næppe selv som førstegangskøber af avlshoppe købe en ringe kåret hest, med mindre den har fået føl af god kvalitet med flere forskellige hingste, for man kan jo ikke regne med at den avler godt, men det er også bare mig. ;) Nu har du din hoppe og så skal du tage udgangspunkt i hende. :)

At en hest bliver kåret mindre godt, kan have mange årsager. Det handler jo først og fremmest om dagsformen. Men hvis du selv synes din hoppe er kedelig at se på, så er der en stor chance for at det har haft en finger med i spillet. En hoppe med manglende kønspræg og udtryk vil ikke score ligeså højt som én med, selv om de på alle andre punkter måske er lige gode.

Til gengæld synes jeg så heller ikke at din hest er vildt ringe kåret. Hvis man tænker på at mange af de godt kårede heste med mange 8- og 9-taller blandt karaktererne også tit har et 6- eller måske endda et 5-tal for et eller andet, så synes jeg at din hoppe er meget "stabil" (eller hvad man skal kalde det) i sine karakterer. Hun er ingen superhest, men meget jævn af kvalitet og der er ingen meget irriterende kæmpefejl ved hende. Hendes største fejl er sikkert det manglende udtryk og det må du så tage højde for når du vælger hingst, så du forsøger at avle føl med mere udtryk end deres mor.

Din hoppe har fået følgende karakterer:

1. Type og kropsform: 6

2. Hoved og hals: 6

3. Skulder og manke: 7

4. Overlinie og bagpart: 6

5. Forlemmer: 6

6. Baglemmer: 6

7. Skridt: 7

8. Trav: 7

9. Galop: 6

10. Helhed: 6

Altså er hendes stærkeste sider skulder og manke samt skridt og trav. Din opgave er at finde en hingst som kan bidrage med udtryk samt ikke forringer din hoppes kvaliteter. Du kan næppe forbedre det hele på én gang, men du kan fx vælge at satse på at du vil finde en hingst der forbedrer galoppen og/eller nogle af de andre ting hun har fået 6 i, uden at forringe de ting han ikke kan forbedre.

Din hoppe er ud af hhv. trakhenerblod (fra Zardinen) og hannoveraner/angloaraberblod på morsiden og har en stor blodprocent. At hun så måske ikke er så ædel er vist meget normalt trods den store blodprocent. Her kan du så håbe på at du men den rette hingst kan avle føl der er mere ædle.

Jeg ville vælge at bruge enten en trakhener eller hannoveraner på hende og de 4 hingste du nævner i dit indlæg er da også det ene eller det andet (Prinz K3 er trakhener og Rosentanz, Hoftanz og "UNO" Don Diego er hannoveranere). Det ved jeg ikke om du selv har tænkt på, men det kunne det da godt tyde på i hvert fald. :)

Af de 4 tror jeg personligt selv jeg ville vælge enten Rosentanz eller Uno Don Diego. Jeg mener Rosentanz karakterer er 9988 88 888 9 og Uno Don Diegos 9989 87 898 9. De vil derfor kunne forbedre på rigtig mange områder, især type og kropsform, hoved og hals, overlinie og bagpart og lidt på bevægelserne og forlemmer/baglemmer, hvis du er heldig. :)

Her er hingstenes følbedømmelser:

Uno Don Diegos følbeskrivelse:
Ret ensartede, storrammede og muskuløse føl af god til særdeles god type. Flertallet med godt udtryk, og en passende lang, velansat hals. Lang, skå skulder. Lang manke. Flertallet med god overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre, nogle med vinklede haser. Bevægelsen er god til særdeles god i skridt og galop. Særdeles god i trav. Hingsten bør overvejende benyttes til udtryksfulde og passende ædle dresssurbetonede hopper.
I alt er 29 føl besigtiget i 2007 og 2008.

Rosentanz følbeskrivelse:
Passende store, ret ensartede, harmoniske og muskuløse føl af god til særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Passende lang, velansat og velformet hals, enkelte med kort nakke. Lang, skrå skulder. Middellang, markeret manke. God overlinie, dog flere lidt sluttede. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og velstillede. Bevægelsen overvejende god i alle 3 gangarter.
25 føl besigtiget over to årgange
Hingsten bør benyttes på smidige, dressurbetonede hopper. Forbedrer udtryk og harmoni

Ud fra dem ville jeg nok sige Ronsentanz, da han især forbedrer udtryk og harmoni - og fordi Uno Don Diego som skrevet bør benyttes til udtryksfulde hopper.

Håber det var til lidt hjælp. :)

En hest er den bedste ven man kan tænke sig!

• Mere personlighed end de fleste mennesker!
  • Tager dig for den du er!
  • Løber ikke med sladder og afbryder dig ikke med "kloge" kommentarer!
  • Giver de bedste kærtegn! ...
0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste bud ville være
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 22:11

at bruge Blue Hors Don Romantic - eller Rosentanz

Begge hingste er vildt lækre.

Jeg har selv et Don Romantic afkom som er 3 år og hun er vildt lækker.

Vi havde før Herning valgt at bruge Rosentanz på vores 3 års Grevens Chianti - men da vi er ret glade for fuldblod er vi gået væk fra ham og vil bruge Blue Hors Rosoff - hoppen skal til sadel kåring 26/8 på Vilhelmsborg - så ja vi satser inden hoppen er kåret.

K3 er også en mulighed - jeg kender dog ingen afkom efter ham.

Men fælles for Rosentanz og Don Romantic er at de forbedre galop og laver ridelige afkom, og det ser jeg som et kæmpe plus......

Følg din egen mave fornemmelse - og vent så med at kåre hoppen igen til hun har føl ved siden så kan dommerne jo se hun kan avle noget godt.

Godt nok skal de kun kigge på hoppen men jeg har ofte set hoppekåringer som er blevet noget bedre fordi der var et godt føl ved siden.....

Held og lykke med hingste valget.....

R.I.P. Arina

DELTAGER HN-TRÆF 2009

Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!

Kvalitets kat. 1 pony hoppe sælges, 3 år.

Hoppe mave udlånes

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 00:31

Har du købt Glamour??

Hvis det er hende, så ville jeg i al fald finde en lidt større type til hende, da hun er meget klejn =)

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

Klein???
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 02:26

er du da tosset stine?? hun er jo ikke en hollandsk varmblod:)

hun har da fint med volumen samt højde:)

Tak dy!! dejligt at nogen gider hjælpe en lidt på vej nu når man er helt på bar bund:) jamen jeg hælder også til rosentanz da han har en god kåring samt følbeskrivelsen heller ikke er dårlig, der står også lidt sluttede føl, menes der så lidt korte i det? i så fald ville det ikke gøre noget, :) da jeg synes hun måske også er lige lang nok i kroppen:)

jamen fandt lige ud af at hun er stillet kort efter hendes lange skades periode, så hun har sikkert ikke nået at få de nødvendige muskler osv:) måske stadig manglet lidt gnist.

hun kan da ihvertfald sagtens give den gas og vise sig:)

Må få taget billede af hende snart:)

MED HESTENE

HELIA AF LYKKEBO

TANKEDALS KAIKURA

FIRENZE NYHOLM

KIRSEBÆRGÅRDENS MAGGI

GLAMUR

0
0
Svar på denne tråd

Valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 08:39

er altid svært. Men også spændende. Vil lige kommentere, at du skriver det vil være en fordel at vælge Rosentanz, da han har tendens til at avle sluttede føl og din hoppe er lang. Det er ikke sådan, at fordi du vælger en hingst, der avler en sluttet overlinie til en hoppe med en lang overlinie, at du får et afkom midt imellem. Du kan få en lang, en kort og en midt imellem Jeg har selv en hoppe der er lidt lang og på hende har jeg fået to afkom med en ret sluttet overlinie.

Jeg vil mene du skal gå efter forædling og udtryk først og fremmest, men også se på lemmekaraktererne.

Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:

www. kuhlmannhorses.dk

www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

sluttet
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 13:18

jamen som sagt spørger jeg også hvad man mener med sluttet overlinie:) jeg er ikke så meget inde i hvordan og hvorledes man lige sammensætter, det var bare et gæt:) og ja to føl ud af samme kombination kan jo endda også blive helt forskellige;)

jeg er helt åben for andre bud også:)

jeg har bare lige kigget de heste jeg har bidt mærke i, igennem tiden og derfor er der sikkert rigtig mange gode, nyere hingste jeg har overset;)

MED HESTENE

HELIA AF LYKKEBO

TANKEDALS KAIKURA

FIRENZE NYHOLM

KIRSEBÆRGÅRDENS MAGGI

GLAMUR

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider