Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvad skal man se efter? (føl)
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 17:41

hej.

jeg har lidt spørgsmål, ang hvad man skal se efter, når man går ud for at købe et føl, med formålet at få en pony/hest der kan begå sig til skuer og på kåringspladsen (og derudover med tiden blive skovturs og dressurhest)? -og så tænkte jeg at det jo må være her på Avl det er bedst at spørge, for at få svar fra folk som ved noget om at finde og udvælge de afkom der duer.

jeg må nok hellere nævne at det er et hoppeføl af en af racerne connemara, tinker/IC, haflinger, islænder eller lignede jeg tænker i, self. med bordeaux pas. -jeg ved ikke om det har noget at sige for hvad man skal se på?

mvh. Gitte & Tyran

*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*

0
0
Svar på denne tråd

Connemara
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 21:05

Jeg kan kun anbefale dig en connemara (: Efter min overbevisning findes der intet bedre q;

Selvfølgelig skal der kigges på føllets type og om den har nogle væsentlige fejl i eksteriør, eksempelvise grove benfejl. Når du skal bruge den til dressur skal du også have øje for bevægelsen.

Temperamentet er selvfølgelig en god ting at tage i betragtning, ligesom det er vigtigt hvordan føllet er opdraget. Heldigvis kan man da selv nå at sætte ind når det er i den alder. Men vi sætter i hvert fald pris på, at vores føl og plage bliver opdraget, således at dem der ender med at købe dem, får det bedst mulige ud af det fra start af. Hvordan føllet er vokset op generelt er også vigtigt, om det er passet ordentligt med smed og dyrlæge og om det har fået det rette foder og lign. Det ville være synd hvis noget gik galt inden du nåede at få glæde af føllet fordi det ikke var "bygget ordentligt op" så at sige.

Derudover er det jo også en god idé lige at have check på afstamningen på dyret selvfølgelig, men det giver nok sig selv?

Og så er alt det andet jo i og for sig ligemeget hvis dig og ponyen ikke svinger, det må være det vigtigste af alt (:

Men held og lykke med søgningen - har du nogle konkrete spørgsmål vedr. connemaraponyer, så vil jeg altid gerne hjælpe.

Stutteri Auriklen

Nu med avlshingst - Hohnhorst Jamiro

gyldendun af Orange linie (Hesselbjerggårds Justice/Nørlunds Madigan e. Tootle U)

Gør livet til en fest

- rid den hest der passer dig bedst

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 01:13

..for det uddybende svar. :-)

når man nu kommer ud til avlere af racer man nærmest intet kender til, er det så nok at kigge på kåringsgrad og evt. bedømmelser på forældredyrene, og så købe et føl efter gode forældre,

eller er det bedre at gå efter et føl med lidt dårligere/ukendte forældre, som måske fremstår pænere?

mvh. Gitte & Tyran

0
0
Svar på denne tråd

Hej Gitte.
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 09:42

Nu så jeg at du nævnte tinker/Irish cob føl.

På lørdag/søndag er der tinker hingstekåring afholdt i Hammelev ved Vojens, hvis det har interesse. Jeg tænkte, at det måske var en idé at se lidt nærmere på de racer du nævner, inden du bestemmer dig helt for, hvilket føl du ønsker.

Her vil du kunne se unge som færdige hingste, og det kan måske give dig lidt om tinkerens type og anvendelighed. Programmet er endnu ikke kommet ud til os udstillere endnu, men jeg går ud fra at der er brugsprøver om lørdagen - dvs. rideprøve og køreprøve, mens der formentlig vil være mønstring om søndagen.

Adressen er: Rideklubben Hammelev og omegn, Kirkestræde 6, 6500 Vojens

Det er gratis at se og alle er bestemt velkommen.

Pøj pøj med dit søgen efter føl.

Mvh Lise

Avl af Tinkere

www.Stutteri-Hauge.com

TINKERE SÆLGES:

Hingsteplag 12.000,-

Se mere på hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 17:10

tak for info lise :-) jeg vil bestemt kigge derhen forbi, for det var netop også min tanke, at opstøve avlere af de forskellige racer og så prøve og komme ud og hilse på lidt forskellige heste, så jeg kan danne mig et specifikt billede af hvad jeg vil have.

mvh. Gitte & Tyran

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider