Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

brændemærkning igen
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 09:20

Jeg er som mange andre også temmelig fortørnet over politikernes hurtige, absolut ikke evidensbaserede beslutning om at forbyde brændemærkning. Egentlig kan jeg godt lide tankegangen at man skal begrænse skade på sin hest, men er ligesom mange andre også meget bekymret, fordi chipmærkning efter min mening er mindst ligeså traumatisk og smertefuldt.

Derfor tænker jeg, er der nogen der ligger inde med video af hhv. brændemærkning, og også gerne fra chipmærkning.

I stedet for bare at sidde og være harm, må vi jo prøve at lave noget materiale der viser, at deres såkaldte dyreetik er helt hen i skoven.

Jeg er klar på at gøre noget for at de får øjnene op for, at det er en forkert beslutning, om det så kræver en arbejdsgruppe, så synes jeg det er vigtigt vi tar kampen op.

Så, er der nogen der har video af deres brændemærkning og chipmærkning. Politikerne svarer en anden Hn'er at han aldrig har set de to former for identifikation, så må vi lave noget materiale, der viser hvordan det hænger sammen.

"Hvo intet vover - Intet vinder"

Anne Krogh

0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 09:28

Nej vi er desværre ikke så flinke til at få filmet hestene i alle situationer som vi burde være.

Men jeg talte med en dyrlæge i går, som også er avler. Vedkommende var meget bekymret og mente ikke der var nogen garanti for at chippen kunne holde hestens levetid ud, og når man samtidig er gået bort fra at lave signalement på chippede hest til konkurrencepasset, så er der en risiko for at stå med en hest som man pludselig ikke kan positivt sammenkoble med et hestepas.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 09:52

Nej, jeg ved godt det ikke just er bestselleren at filme brændemærkningen, men man kunne da håbe der var nogle der lå inde med noget...

Men min bekymring er ligesådan, også mht at chippen vandrer, forsvinder, og i værre tilfælde kan jeg forestille mig at skruppelløse folk kunne finde på at grave den ud, hvis de gerne ville ændre identiteten.

Jeg er voldsomt bekymret over den manglende sikkerhed, chippen er simpelthen for stor en usikkerhed. Og når de stakkels heste så oveni købet får traumatiske oplevelser med dr.dyr i forbindelse med chipmærkning, så er det jo helt galt.

Anne Krogh

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 11:37

Jeg har en video liggende. Men desværre på et gammelt apperat så kan slet ikke finde ud af at lægge det over. Men har da også billeder liggende. desværre ikke så tydelige, men giver da et indtryk. Han var som sagt ikke halt bagefter. og faktisk meget nem at holde (Ja jeg var nok for over-nervøs, fordi han var min først)Det blev efterfølgende smurt en gang, og så var der ingen problemer. Har ikke fra chipning.

Læg mærke til hvor ligeglad mor er :)

Slut sååååååån en dygtig dreng

Mørke brunt hingst-føl efter Sunset hit mf. Heslegård´s Louis mmf. Lebensmann tilsalg.

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 11:37

Jeg har en video liggende. Men desværre på et gammelt apperat så kan slet ikke finde ud af at lægge det over. Men har da også billeder liggende. desværre ikke så tydelige, men giver da et indtryk. Han var som sagt ikke halt bagefter. og faktisk meget nem at holde (Ja jeg var nok for over-nervøs, fordi han var min først)Det blev efterfølgende smurt en gang, og så var der ingen problemer. Har ikke fra chipning.

Læg mærke til hvor ligeglad mor er :)

Mørke brunt hingst-føl efter Sunset hit mf. Heslegård´s Louis mmf. Lebensmann tilsalg.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 11:59

Hej: Kan ikke forstå i begynder at kæmpe efter beslutningen er taget. Skulle måske have startet inden løbet var kørt.

Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med kampen, jeg er dog overbevist om det er spild af kræfter, brug dog kræfterne på noget konstruktiv, så som at avle gode heste.

MVH Hanne, der også synes det er ærgelig at vi ikke må brandmærke mere, men kan sagtens avle videre uden brand.

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 12:11

Hej hanne

Nu har betænkningstiden, muligheden for at gøre indsigelser jo ikke just været lang. Man kan selvfølgelig godt vælge at give op når der sker en ændring, men svaret som en anden fik fra folketinget synes jeg var enormt useriøst og ubegrundet, og det gjorde faktisk mig lidt harm.

Men ja, det nemmeste er da bare at acceptere det, jeg synes bare der dukker flere informationer og "hager" ved denne "hul-i hovedet" beslutning, og tror gerne jeg vil arbejde på at mine fremtidige føl ikke skal traumatiseres af at bli mishandlet med chipmærkning, hvis der bare er et snert af mulighed for noget.

Formentlig taler vi for døve ører, men hvis vi ikk taler sker der i hvert fald ikke noget.

Men slf har du ret, indsigelsen skulle være gjort for længe siden, men jeg troede i min naivitet at avlsforbund og andre hesteorganisationer havde gjort noget, baseret på alle de gode argumenter der er for ikke at indføre obligatorisk chipmærkning. Måske er det bare mig der var naiv!

Anne Krogh

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 12:15

Et par billeder..

Papaya bliver nøsten ikke holdt og stod bum stille også bagefter..

Anja
STALD SØGAARD
WWW.STALD-SOGAARD.DK

Super lækker 5års pony hingst redet e. Baadegaardens Lucky.

0
0
Svar på denne tråd

chip mærkning
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 12:25

Hvis I vil se en chipmærkning,kan I gå ind på Simone Kvamm's hjemmeside ( søg evt på Google).Simone Kvamm er et lille trav anparts føl. Travheste er blevet chippet siden 2002 og DNA testet siden 2005, der er ingen problemer i det!

0
0
Svar på denne tråd

bumtibum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 12:48

Nårh, det synes jeg som udgangspunkt ikke ser så forfærdeligt ud. Den blev vist ikke voldsomt påvirket af det,... jeg kan bare huske da min hoppe fik sin, hun fik en forholdsvis stor bule, og har siden været lidt nervøs for at få stukket ting i kroppen...

men ja, kan da være man bare skal vænne sig til det, men kan bare bli så mobset når der ikke er evidens for deres beslutninger... Hvis de andre lovforslag blir behandlet ligeså skødesløst kan man da godt blive lidt bekymret.

Anne Krogh

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 12:52

Nej med regler er der vel for at blive lavet om... Man skal kæmpe for sin sag hvis man virkelig mener man kan stå inde for det og jeg kan sagtens forsvare at brænde mine heste, jeg har efterhånden set mange føl blive brændt og de er jo ligeglade. Lad os nu hoppe af hippe-bølgen og være realistiske, der er jo ingen heste der er traumatiserede af at blive brændt, var det tilfældet, tror jeg næppe at alle de hopper år efter år frivilligt lod sig trække ind i hallen for at få brændt deres føl, så hvade de sgu nok sat bremsen. Selv min hoppe, kan blive hoppe med kæmpe H, tager det fuldstændig roligt.

Jeg vil i øvrigt henvise til at der i en anden tråd ligger et link til en underskriftsindsamling mod forbudet.

Fandt den lige...

www.onlineunderskrift.dk/Vis/ Skriv%20Under/Tina

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Brændmærkning på halsen
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 14:15

Sammie blev brændmærket på halsen til kåring i 2008, hun stod musestille. Fotograferede hende - og en anden hoppe - ingen af dem sagde noget til det.

Efterfølgende var hun heller ikke øm på halsen.

Sammie:

Billede

Billede

Prima:

Billede

Jannie

Grafiker Hestene
Øgårdens Sammie

RDH · født 2005 · Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx
lånehoppen Dream Girl (ins. 2010)

R.I.P. Sisse min 21.7.1989-24.12.2009

- vi fik knap 20 fantastiske år sammen ...

0
0
Svar på denne tråd

jeg har videoer
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 15:19

Jeg har en video af en brændemærkning og en chipning. Føllet (ikke mit)der bliver chippet, reagerer mere end min hoppe der bliver brændemærket.

Mit føl er blevet både chippet og brændemærket samme dag og Han reagerede kun på røgen ved brændemærkningen, men viste tydeligt ubehag ved chipningen.Det har jeg desværre ikke video af

Brændemærkning:

hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=103725

Chipning:

hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=107143

Sælges:

Daugaards Magnifique:

welsh partbred hingsteføl efter Klepholms Guldfax (Buckskin) født 13. Juli 09

Regina SDH366:

DSP (Welsh partbred) DH hoppe,buckskin.

0
0
Svar på denne tråd

helst brand
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 21:58

Jeg har desværre heller ingen video af det, Men når vi har været afsted med nogle af vores har de også kun reageret en lille smule på røgen (lugten) bagefter, hvorimod dem vi har set blive chippet springer rundt som en sindssyg!

Kan nu heller ikke forstå politikerne bare lige kan bestemme det fra en dag til en anden. Alle andre lovforslag der bliver vedtaget er fanme flere år ude i fremtiden!

Man må kunne gøre noget, evt starte en underskriftindsamling eller noget??

Nu har forbundende brændemærket heste i årtier, uden nogen har lidt nød.

Derudover tror jeg stadig der kan laves mere fusk med chipningen end med brændemærkningen!

Flere heste sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Chipning
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 22:10

Mine welsh blev chippet for 14 dage siden. Min dyrlæge lagde en lokalbedøvelse først, og de to A'ere reagerede slet ikke.

Cob'en blev temmelig hysterisk, men hun er også hysterisk, når hun skal vaccineres. Det er vist generelt det med at blive "pillet ved", hun ikke bryder sig om.

Ingen buler og ingen ubehag bagefter.

Når det så er sagt, så synes jeg, at det er et stort problem, at man ikke vil fortsætte med at tegne hestene ind i passene. Man har som køber ikke en kinamands chance for at tjekke, om hest og hestepas passer sammen!

Vi skal vel ikke til at anskaffe os en scanner allesammen?

Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Velgående, venligt sec. A hoppeføl sælges

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

Scanner
Forfatter: 
Dato:  28-02-2010 22:19

Altså Liselotte, selvfølgelig skal vi det. Det bliver vi nødt til hvis vi fx skal ud for at købe hest. Jeg spurgte den dyrlæge jeg snakkede med, og han sagde at sådan én scanner kostede lidt over 2000, men jo mindre desto dyrere.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 08:27

Hej Igen Igen

Det er ikke os hestefolk i skal overbevise, det er de mennesker der ikke har en ski. forstand på heste. At i får alle hestefolk til at skrive under hjælper som en skræder i hel.....

Prøv en da at høre hvor mange hestefolk, der mener det er at skamfere heste, hvordan i alverden vil i så overbevise 90 mandater af folketinget om at det er ok at sætte brændene jern på bagdelen af jeres søde små føl. Jeg tror det bliver svært.

Jeg synes nu det var smart da min hund løb hjemmefra uden halsbånd, at hun blev scannet og vi blev fundet. Så omkring ID synes jeg chippen er smart, er der så en enkelt der "bliver væk" herregud. På de halve af mine heste 11 stk kan man ikke se hvad tal der er brændt.

Om to år koster en scanner vel 500 kr.

Mit ene føl fra i år havde helt klart en grim oplevelse af at blive brandt. De tre andre fra i år var upåvirket.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Pris på scanner
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 08:46

Det er da bedøvende ligegyldigt hvad scanneren koster om 2 år, hvis det er nu man skal bruge den.

Jeg mener, da vores TV gik i stykker en fredag aften, og vi måtte køre i Bilka og købe et 5 minutter før lukketid, så hjalp det da ikke at de kom på tilbud ugen efter.

Selvfølgelig har du ret i at det er politikerne vi skal overbevise, og i at det bliver svært (umuligt?), men hvis de opdager at der OGSÅ er stemmer i det, så plejer de at være til at tale med.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Holdninger
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 09:25

Jannie :

Det du viser er noget svineri.... Hverken mere eller mindre.

Mærket i rumpen, kan man undskylde med identifikation, det du viser, er ikke spor andet end menneskelig fornøjelse.

Anne Krogh; der er stadig stor forskel på smerten ved brænd og stik, og det kan ikke sammenlignes.

Det er et spørgsmål om hvorlænge smerten vare ved efterfølgende.

Det er et spørgsmål intensiteten af smerten.

Det er ting vi ikke ved noget om. Man kunne evt lave EEG, men det tror jeg ikke man har gjort

Et brændemærke gør ikke ondt at røre, men det giver en difus smerte i det omkringliggende væv.

Et stik gør selvfølgelig ondt, men laver jo hul i huden. Men det er en smerte og ømhed der koncentrerer sig om (skaden) det lille hul.

Og klart,- hvis det laver en betændelse eller blodansamling så bliver det ømt.

Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 09:49

Smerte i det omkringliggende væv? Var det derfor jeg kunne RØRE min hest på halsen - også omkring brændmærket - efterfølgende?

Hun har på intet tidspunkt reageret eller udvist ømhed på eller omkring brændmærket.

Jeg er stadig for brændmærkning og imod chipning!

Jannie

Grafiker Hestene
Øgårdens Sammie

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo det jeg skriver.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 10:24

Et brændemærke gør ikke ondt at røre, men det giver en difus smerte i det omkringliggende væv.

0
0
Svar på denne tråd

Så definer
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 10:43

difus smerte i det omkringliggende væv...

Jannie

Grafiker Hestene
Øgårdens Sammie

0
0
Svar på denne tråd

Oxalia
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 11:08

Hop nu af den hippi bølge. Der er sgu ingen heste er har taget skade af et brandmærke. Jeg er stor tilhænger af brand og modstander af chip, jeg er simpelthen nervøs for at chippen bliver væk og så står jeg med en hul-i-hegnet hest. Man kan da i det mindste se hvilket forbund den hører til når den er brændt.

Til salg/udlån:

0
0
Svar på denne tråd

En difus smerte
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 11:15

En difus smerte er en smerte, du ikke kan lokalisere til et nøjagtigt punkt.

Det er det jo netop, fordi nervebanerne i såret, men så sandelig også i det omkringliggende væv, uger efter en brændemærkning forsøger at hele sig.

Nervebanerne er jo ødelagt i det øjeblik jernet sættes på. (det er måske grunden til, at smerten synes mindre i øjeblikket) Men efterfølgende skal nervebanerene jo heles, så de igen kan sende signaler til og fra hjernen.

Og der vil der, i helingsprocessen være noget (med et godt udtryk)signalforvirring, indtil nerverne igen er helet.

Det vil være en difus smerte. Dvs at selvom du lægger en hånd på, vil smerten ikke nødvendigvis kunne mærkes som større smerte.

0
0
Svar på denne tråd

brændemærkning
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 16:25

Jeg er helt klart også til brænde mærkning frem for chipning.. i hunde kan chippen vandre så du ikke kan finde den, hvis det sker med en hest har du jo ingen bevis på at det er "den" hest.. men med brænde mærkning kan man ikke tage fejl... Med chipning vil det være nemmer for tyve at stjæle heste da de kan afsættes bagefter det kan de ikke nå de er brændt.

Bækgaard

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 16:40

Lene Hell : hippi bølge sikke noget snak. jeg synes du er gammeldags og ikke vil følge med fremtiden. ID ved chip er da meget mere nøjagtig. Undskyld mig en hest med et brand men ingen papir, er da ikke mere værd end en hest uden papir.

Ja så få da lavet det DNA på jeres heste det koster ca 300 kr.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Igen igen
Forfatter: 
Dato:  01-03-2010 21:49

Den bliver ved denne her Nå, først og fremmest, så er jeg græsk-katolsk hvad angår brændemærkning. Det har været fint, udmærket reklamesøjle, og nu, so what?

Men mit forslag er følgende: Dan evt. en gruppe med de konservative englændere som ønsker at bevare retten til jagt med ræv. Sikke fantastisk god reklame hestefolk har fået i medierne og i EU på det sidste

Jeg er personligt alvorligt bekymret for hvor vi er på vej hen rent velfærdsmæssigt i den brede befolknings mening. For er det god dyrevelfærd fx at fremvise heste i heksekedelen Herning? Er det god etik at ride med 2 bid i munden af dem? Eller hyperfleksion?

Min pointe er blot, at hvis vi ikke passer på, så er ovennævnte fremtidsscenariet: At verden omkring os absolut ikke mener at heste behandles ordentligt - og at vi pludselig ikke selv har indflydelse på, hvad der bliver lovligt i omgangen med vores heste. Se blot på de allerede indskærpede transportregler. Men hvis nu vi fik flere solstrålehistorier ud - som at heste står i store flotte bokse osv. kunne det være man vandt sig lidt goodwill i den brede befolkning i stedet for at råbe højt om lov til at sætte glødende jern på bagdelen af de små. Eller store for den sags skyld

Bismarck sagde - aldrig tofronts krig - og jeg tror denne krig har mere end to.

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

Brændmærkning
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 06:34

Til stor glæde er det blevet forbudt at brændmærkt sine heste.

Tænk at det for menneskeheden er blevet en most at udføre så barsk en handling på et anden væsen der ikke har en eneste mulighed for at sige fra, og kun for vores egen skyld.

Det burde være alle mennesker der både udføre og får udført denne handling forundt, at de selv lige får samme mærke og selvfølgelig uden bedøvelse, nøjagtig som man "tilbyder" hesten.

Eller skulle vi ikke lige brændemærke vores børn?? Så slipper vi jo for at de bliver væk af den ene eller anden grund.....

Det er helt vildt: hvis vi brænder os enten på komfuret, smøgen eller hvad det nu kunne være så "piver" vi og skal i behandling vi skal køles af vi skal smøres ind m.m. evt bedøves, men hvad er det egentlig vi tilbyder hesten????

Hvergang ovenstående kommer på tale kan jeg ikke lade være med at tænke på en engelsk optagelse jeg har set. Her svarede hesten heldigvis igen. Hesten sparkede "brænderen" nær hovedet, desværre efter min mening bare ikke helt perfekt.

Det forunderlige i denne lille historie er at mennesket gerne må påføre hesten skade/smerte, hvis nu hesten havde ramt "brænderen" direkte i ansigtet, evt. med døden til følge - hvad havde der så været sket med hesten - nemlig her er lidt stof til eftertanke.

Vi har alle ret til at blive behandlet med respekt og værdighed menneske som dyr.

0
0
Svar på denne tråd

og her er det jo ren uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 07:14

i ovenstående tråd. For det første kan du ikke sidestille heste med mennesker og for det andet, så mangler du oplysninger om 3. grads forbrændinger. Prøv at google det. Du vil blandt andet finde ud af at lægevagten online og brandsaårsafdelingen rigshospitalet siger at en 3. grads forbrænding ikke gør ondt, den ødelægger de små nervetråde.... og difuse smerter som der bliver skrevet højere oppe....... hmmmmmmm Det mærke mit føl havde efter chipningen tror jeg bestemt ikke har været rart hver eneste gang han drejede halsen, eller i det hele taget bare bevægede halsen.

Sælges:

Daugaards Magnifique:

welsh partbred hingsteføl efter Klepholms Guldfax (Buckskin) født 13. Juli 09

Regina SDH366:

DSP (Welsh partbred) DH hoppe,buckskin.

0
0
Svar på denne tråd

Baundal
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 08:02

Den "engelske" optagelse du har set var ok nærmere en amerikansk optaglelse af brændemærkning af en vild hest. Det undrede ihvertfald mig at det skulle være nødvendigt at placere den i en tvangsboks.

Og ja, jeg har prøvet at brænde mig på varmelegemet i ovnen, det gjorde IKKE ondt. Men der blev også brændt igennem mange lag hud, som man gør ved mærkning af heste.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

det ville..
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 08:27

da give bedre hestevelfærd at forbyde kandar + sporer end brændemærke..

eller i det mindste forbyde mennesket at sidde på ryggen af en hest.. tænk på hvor mange heste der får kissing spine pga forkert ridning AVS det må gøre nas..

tænk på hvor mange heste der får dårlig ryg af forkert tilpasset sadel eller dårlig ridning..

tænkt på at stille en hest i boks 22 timer dagligt, uden selskab og kun motion i form af ridning.. til et selskabeligt steppedyr..

så vil jeg mene at et brændemærke der kun vare få sek er ubetydelig i forhold til hvad vi ellers byder vores heste.. og med tanken om den korrupte hestehandler, der graver en chip ud for at skifte den med en anden, får mine tæer til at krumme sig kraftigt.. og alle mine hestes brændemærker kan tallene læses...

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 09:04

Jeg er også en af dem der hellere vil brændemærke end have en chip. Da min dreng blev chippet hoppede han rundt, og han havde ubehag der oppe i længere tid. Brændemærkningen sagde han ikke noget til, dette har jeg på video, desværre har jeg ikke hvor han bliver chippet. Har også et billede af min venindes der bliver brændemærket, hvor han også tog det rigtig pænt..

Sheila..

Den heldige ejer af mine dejlige drenge

Westphalens Mr. Zeeke og It's a Star

R.I.P Miss Manley 3/4-1996 - 23/10-2008

0
0
Svar på denne tråd

Facebook gruppe.
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 10:17

www.facebook.com/ group.php?gid=340707551385

Underskrift indsamling og støttegruppe.

Inviter alle I kender.. :)

Med venlig hilsen

Bolette

Reba

~~ altid elsket og savnet ~~

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 15:18

Hej: Bolette: Nej jeg vik ikke inviter nogen jeg kender og jeg vil ikke skrive under. Denne nye tildens at verden skal reddes via Facebook er mig så meget imod.

Igen jeg er ikke i mod brandmærkning alle mine føl er indtil dato blevet brandmærket. Men det er idag ulovligt i det land jeg fungere i.

Jeg er bange for hvis denne sag bliver blæst op, får vi igen igen kun negativ omtale i pressen, da udeforstående ikke på nogen måde kan have sympati for at vi brænder vores heste og endnu flere forbud vil komme. Lene : jeg er da helt enig med dig i at andre ting der gøres ved vores heste er meget værre end det skide brandmærke. Men forklar det til den store befolkning, prøv at se hvor besværligt det er blevet at transporterer vores heste, hvis vi ikke passer på kommer der mange flere tåblige forbud. For politikker handler der ikke om fornuft med stemmer desværre.

Jeg synes vi opfører os som forkælet børn, pga brandmærke. herregud hesten er den den samme.

Lad os nu få en masse positiv presse om vores smukke heste og store interesse.

Kan lige se pressen til sommer når i med vold og magt vil have jeres føl brandt og kører den den lange tur over grænsen for at brændt jeres små føl og som iørigt er ulovligt i jeres eget land. Sikke overskrifter.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 15:23

@Hanne: Det kan da meget vel blive nødvendigt at køre den lange vej over grænsen, hvis vi ønsker at få vores føl registreret, da de tyske forbund indtil videre kræver brændemærkning for at man kan få registreret. Så det er da kun delvis et valg.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Sagligt
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 16:15

Jeg syntes det er fint nok, at man har de holdninger til brændemærkning og chipning som man har, men det er da noget fis i en hornlygte, at sige, at alle lige pludselig skal ud og anskaffe sig en scanner....jeg mener, en fornuftig køber af hest, lader vel sin måske kommende hest, handelsundersøge, og så kunne man jo lige sige til dyrlæge -TAG SCANNER MED !!!!.

Har selv lige købt hest, og det var jo så før der kom lov om chipning, men han skal da ABSOLUT chippes, jo før jo bedre !!.

Og INTET forhindre en sælger/køber i SELV at lave papirer med diverse kendetegn, som så følger hesten i dens liv....det er jo op til "dig" som evt køber, at sige NEJ TAK.

Og det kunne jo så være her hvor hestefolket SELV tog iniatiativ til at danne en forening, og ikke altid lod sig forarge og dirigere af politikkeres beslutning.

Dyrenes beskyttelse er jo også en forening opstået af dyrevenner, og ikke fordi politikere besluttede at nu skal vi sgu have nogle dyrevenner !?

Man kan jo danne en forening....

Kig min hjemmeside på http://www.karinahjortholt.dk ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 16:29

I princippet siger du så at det er OK at man er tvunget til at lave en handelsundersøgelse, hvis man køber en pony til under 10.000.

Det har jeg så bevidst fravalgt, og endte så med en pony der var fejlchippet.

Men som avler er det jo ikke ligegyldigt om den hest man ser på er efter den ene eller den anden hingst, det kan det være for en rytter, hvor det vigtigste er om man kan lide hesten.

Intet forhindrer sælger/køber i selv at lave papirer med diverse kendetegn: Undskyld, men hvad kan man bruge det til?

Hvis jeg skulle ud for at købe en ikke-brændemærket hest idag, så ville jeg forlange at sælger havde en dyrlæge med en scanner tilstede når jeg kom, så jeg kunne få verificeret hesten INDEN jeg kiggede mere på den.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Charlotte
Forfatter: 
Dato:  02-03-2010 17:37

Jeg får jo ikke lavet dyr handelsundersøgelse på lille Tunte til under 10000, hesten får jo pludselig en helt vanvittig pris bare pga en undersøgelse.

Til salg/udlån:

0
0
Svar på denne tråd

ingen forskel
Forfatter: 
Dato:  03-03-2010 09:47

I det nye ridehesten har de så sat et apparat på føl, for at måle puls ved de to identitetsmærkninger. Og der er ikke en skid forskel. Så er det igen, at man vil begynde at oprette mærkningspaldser for danske heste over grænsen. Og ja det er sgu mere synd for føllet at køre den lange vej for at blive brændt. Men er det, der skal til er det jo nødvendigt. Synes lige de politikere skulle se hvad de egentlig forbyder. For de har jo ikke et klap forstand på det!

Flere heste sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ridehesten..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 11:29

Jeg sad også og læste i det ny blad igår...

Skal man forstå det sådan, at DV selv vil lave en brændemærkningsplads syd for grænsen, så vores føl fra i år kan få DV´s mærke..

Det lyder bare så mærkeligt at det kan være lovligt, når vi ikke må DV mærke her i landet, hvorfor må vi så DV mærke syd for grænsen...

Jeg troede at dem som ville køre til Tyskland og mærke deres føl, skulle skifte til et Tyskt forbundt og bruge deres mærke..

Jeg syntes der er synd man laver forbud mod brændemærkning, man skulle heller have sagt, at skulle der brændes føl, så skal det ske med en form for bedøvelse, så man udelukker smerte helt, og så færdig.

Så bestemmer avler selv hvad de vil og ingen kan vel have noget i mod det, at bedøve først... det gør nogle dyrelæger jo også inden de chipper, så kan det vel være lige meget om de blir mærket på den ene eller anden måde, hvis de blev bedøvet først..

MVH Lisette.

Venter føl efter Uno Don Diego og BH Don Schufro i April 2010.

http://www.fortunen-xst.dk

0
0
Svar på denne tråd

Brændemærkning
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 21:45

Ja, det skal forståes sådan at DV overvejer at lave en plads syd for grænsen, hvis der er opbakning for det fra medlemmerne.

Eftersom reglen gælder for Danmark, kan de jo aldrig forbyde DV eller andre forbund at få mærket i andre lande. Tyskerne mærkede jo også lovligt heroppe, indtil i mandags

Kontakt dem evt. eller se mere på Facebook, under gruppen "For os der vil bevar retten til at brændemærke vores heste"

Jeg blev faktisk rigtig glad for at læse i Ridehesten, at der allerede var forspørgelser og opbakning fra medlemmer.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM

Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller

Safemate folingsalarmer udlejes

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Pris på scanner
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 21:51

Vi har lige fået nyhedsbrev fra Hannoveranerforbundet, man kan nu købe scannere i deres netbutik. Der er 2 forskellige módeller til hhv 229 Euro og 299 Euro.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Ja så bliver
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 21:58

jeg sgu lidt sur hvis det bliver gennemført.

Vi er faktisk mange medlemmer af DV og som gerne vil avle DV heste, men ikke har mulighed eller lyst til at køre over grænsen for at brændemærke.

Jeg er for brændemærkning, men er loven sådan at det ikke er muligt så må det respekteres.

MVH Janni

foråret er på vej

0
0
Svar på denne tråd

Brændemærkning
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 23:37

Jamen Janni du kan da stadig avle DV´er, også selvom du ikke mærker.

Hvorfor skal muligheden for brændemærkning tages fra de af os, der godt gider kører til Tyskland, bare fordi andre ikke vil ??

Om man kører det ene eller det andet sted, og om jeg skal kører til Tyskland en, to, tre eller fire gange om året, det er da hips om haps.

Dem der har DV´er i USA må jo også gerne stadig mærke deres.

Annette

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Anette - fordi
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 23:52

jeg er almindelig lønmodtager og det er mange penge for mig at skulle ud og bruge penge på en DV hingst, men det gør jeg gerne for har altid elsket varmblodshestene og kunne aldrig tænke mig at avle andet.

Jeg har ikke trailer og bor i Nordjylland - ja jeg kunne nok betale mig fra en tur til grænsen, men det er dyrt at få en vognmand til at sætte en hel dag af for at min hoppe og føl kan komme over grænsen.

Så tror jeg også hurtigt man kan komme ud i et A og B hold. De DV heste som er brændemærkede og dem som ikke er og så synes jeg egentlig os langt fra grænsen bliver diskrimineret; for selvom en hest ikke er bedre med eller uden brændemærke, så synes jeg ofte man læser at købere synes det er "smart" med et lidt anderledes "look".

Desuden ville jeg aldrig byde mine heste så lang en køretur for et brændemærke.

MVH Janni

foråret er på vej

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 08:32

Annette: Kan mærke det pi.... mig lidt af at du skriver gider at kører sin hest over grænsen. Hvad .. nu må jeg være høflig.

Nu er der forskel på hvor man bor i landet.

Når jeg tænker på hvor mange føl der har mavesår, så er jeg da overbevist om en tur i trailer på 300 km og så et brand i røven ikke vil være med til at nedsætte den sygdom ved føl.

Muligheden for brand er taget fra dig fordi det er blevet forbudt ved lov i det land du lever i. Vi har demokrati på godt og ondt.

Nu er det jo svært at spå om fremtiden, men to år og det er forbudt at brænde i Tyskland. Men så gider du vel at køre 700 km 800km for at få brændt, da det er langt det vigtigste i avlen det er brandet og ikke hesten.

Janni: jeg tror ikke det bliver et a og b hold pga brand.

Når jeg ser mange ryttere der avler på rigtige gode heste ofte laver LU papir, da de er ligeglade med forbund og mærke. Bare der er Gode stamtavler på kræet.

Lisette : Tåbelig at begynde at bedøve en hest for et brand der tager et sek. Der er også bivirkninger ved bedøvelse og at hesten skal stikkes først bliver da dobbelt traumatisk

Brandet er som nævnt en 3 grads forbrandning det gør ikke ondt .

MVH Hanne, der er sikker på at de føl jeg venter er de samme med eller uden brand.

0
0
Svar på denne tråd

En form for bedøvelse..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 11:37

Annette : Jeg blev også lidt glad da jeg læste det i ridehesten, kunne godt finde på at køre turen i år og få mine heste mærket, er ikke helt sikker på vi gør det, men kunne godt finde på det, syntes det er lidt synd at man laver et føl, som man regner med skal mæekes som de andre er blevet og så inden føllet er født så må man ikke mærke i DK mere.. De kunne godt have lavet det sådan at det først galdt fra 1/1-2011, så ved man hvordan reglerne er inden man ifoler sin hoppe...

Hanne : Hvis du læser mit indlæg så står der, EN FORM FOR BEDØVELSE..

Mener en form for crem, noget der kunne blive smurt på inden, måske lidt som et trylleplaster måske, eller hvad ved jeg, noget i den stil, og hvis det er på grund af bivirkningerne efter et brandemærke, så kunne det vel også blive passet med noget vi kan smøre på nogle dage efter..

Men jeg skriver jo også at nogle dyrelæger bedøver inden de chipper, og den bedøvelse er jo et stik, har en bekendt som fortalte at deres hest fik bedøvelse inden chip.

Så det er nok derfor det kunne misforståes hvad jeg mente..

Men kan nu ikke forstå de dyrelæger der gør det...

Nu er loven jo lavet om at man ikke må brænde i DK mere, så tror jeg ikke det kan ændres(ville ønske det), men hvis det skal forsøges, at ændre, så skal der jo laves noget om, fra før, fx en form for bedøvelse skal ind i billedet eller noget andet, som er tegn på at heste folk vil deres dyr det bedste, også set fra de folk som ikke ved noget om heste...

Mine heste er brændt, chippet og DNA og de har taget det pænt, de næste føl der kommer bliver chippet og DNA og måske også brændt hvis det kan lade sig gøre... nu ser jeg tiden an

MVH Lisette.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er helt...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 12:07

enig med dig Lisette.

Jeg syntes det skulle være valgfrit, som det altid har været og så må de forskellige avlere opgøre med sig selv, om de vil brændemærke eller ikke..

Jeg har gang på gang oplevet føl blive håndsky og have direkte smerter efter en chipning - det har jeg ALDRIG oplevet med brænd. Jeg har altid kunne røre mine føl/heste på rumpen samme dag og de har ikke været så påvirket, som med chip.

Jeg er meget ked af, at der ikke har været større fokus på det her før - bland de forskellige avlsforbund - altså at den alm. avler var blevet spurt.. :(

Jeg bakker fuld op om, at mine føl (når jeg får dem) bliver kørt over grænsen og indtil det bliver forbudt at brændemærke DV udenfor grænserne, så vil de få det brænd eller må det jo blive brænd fra et tysk forbund.. MEGET ærgelig for DV.

Jeg vil altid være for brænd og imod chipning. Og nu er det jo "blevet" lovpligtigt at chippe - så jeg gør det kun af den årsag.

Det skal lige siges, at det ALTID har været frivilligt om man ville brændemærke eller ikke..

Og selvom det nu er blevet forbudt, så vil jeg da gerne gøre hvad jeg kan for at forsøge at skabe en debat og måske få ændret på det forbud.

Med venlig hilsen

Bolette

Reba

~~ altid elsket og savnet ~~

0
0
Svar på denne tråd

Brændmærkning
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 12:22

Hanne, nu kører jeg i forvejen til Tyskland med føl, og at de skulle få mavesår af det, det er lidt langt ude i min verden.

Når jeg kører med mine føl, så foregår det stille og roligt, og de står faktisk og spiser hø eller slapper af det meste af vejen.

Jeg kører gerne Eftermiddagen/aftenen i forvejen, lader dem overnatte, og så klare vi dagens opgaver næste formiddag, og så hjem igen og på fold.

Skal dem fra Sjælland, Sønderjylland og Nordjylland, så også forbydes at tage på Eliteskue ??

Jeg mener virkelige ikke jeg eller andre skal nægtes at køre til Tyskland, så kunne de politiker knagme bare have ført politik der var ordentlig, i stedet for "popularitets politik".

Det er fint med mig, at andre vælger at hellere ville chippe end brændemærke, men jeg fortrækker mit brændemærke, og mener ikke føllene tager skade af det.

Så er der også de fære heste at fuske med. Bekymre det slet ikke noget, at Skougaard udtaler han har fundet en chip i knæet (mener det var knæet) på en hest ?? Tak for kaffe, tænk hvis man havde solgt hesten, var den så begyndet at "vandre" lidt inde salget, så kan vi jo også få en retsag på nakken over det.

Janni, jeg er også ganske alm. lønmodtager, har et lille firma ved siden, har min egen ejendom, fem heste, hund, bil og trailer, så jeg vælter mig ikke i penge tværtom. Men jeg vælger at prioriterer mig kraftigt.

Annette

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 12:27

I tirsdag, da jeg var i foderstoffen og handle lidt, havde jeg denne brændemærke-diskussion med forhandleren.

Da vi startede diskussionen, var jeg rigtig godt og gammeldags ærgelig, ligesom jer andre, over vi ikke må brændemærke vores heste mere.

Men han satte tingene for mig i et nyt lys:

Nemlig at skulle prøve at se fordelen ved chippen istedet for at hade den. Den var indført bla. pga. VORES sundhed, da mange nu slagter heste, selvom de er behandlet med hormoner og andet stads, dette kød indgår i vores "fødekæde", om vi kan lide det eller ej, og så får vi jo rester fra den medicin, som vores dyr har fået. Hvem ved, hvad langtidsvirkningerne er for os ved at spise dette kød, bla. gennem spegepølse, fars og hvad de ellers blander hestekød i.

Et andet aspekt er, at hestetransporter til udland før har kunnet køre over grænsen med heste til slagtning, hvor INGEN har tjekket brændemærke, men nu skal alle heste skannes inden de kommer igennem grænsen. Det burde kunne "fange" nogle måske stjålne heste. Det samme gælder hestemarkeder, hvor der nu skal være en dyrlæge til stede og skanne hestene.

Min foderforhandler fortalte desuden, at hvis denne chip blev udbygget til at indeholde registreringer for dyrlægebehandlinger, slap vi for rigtig mange af de sager, hvor folk handler heste, der er dømt "færdige" én gang, uden at oplyse om det.

Så hvis man ser på det med de øjne, er chippen da fortræffelig, for så kan ingen heste "løbe" fra deres identitet og de dertil hørende registreringer, men for os som ryttere og avlere, er det ikke optimalt ikke at kunne identificere en hest med det blotte øje, og det er jo vildt hvis vi alle skal investere i en chipskanner!

Jeg må sige, at da jeg gik ud af butikken, så jeg lidt anderledes på sagen, selvom jeg stadig er skidesur over jeg ikke kan få brændt mit kommende føl.

Sluttelig sagde han, at han at man godt måtte brænde heste, hvis de blev bedøvet - nogle, der kender til rigtigheden af dette? For hvis han har ret i det, er problemet jo ikke så stort - trods alt. Så vælger man jo selv, om man vil underkaste sin hest en fuld narkose for at få den brændt, med den risiko der er forbundet dermed.

Mange hilsner

Sofie

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 12:54

Bolette: I DV har det ikke været frivilligt at brænde. Det har værert tvang hvis du ville avle i DV regi.

Annette: hvis du lader dine føl holsteiner brandt skal de vel også chippes, da der ikke er tre tal i brandet.?

Angående ID , ja der er jo ingen kriminalitet nu ingen fusk bare de har et brand. Rigtig godt indlæg fra Sofie.

At Schougaard fortæller om en enkelt chip der har vandret, er jeg da så ligeglad med.

Men jeg regner da ikke med at folk der tager over grænsen og DV brænder deres føl, kan stille op til DV-følskuerne, for så står verden da ikke længere.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Brændemærkning
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 13:30

Sofie, jeg vil nødig skuffe dig, men dem der vil snyde, kan fjerne en chip på et splitsekund. En jeg kender fik sin hest sendt til slagtning fornyligt, og den blev ikke engang tjekket, chaufføren var bedøvende ligeglad.

Hanne, hvor skulle de ikke måtte komme til følskue ?? DV er jo ikke imod brændemærkning.

Ifølge min dyrlæge, der lige har været her, så skal de ikke. Jeg spurgte til det igen, igen, og spurgte om de har fået de eksakte regler endnu, det brokkede han sig nemlig over sidst, at de var endnu ikke kommet.

Så jeg må lade det komme an på en prøve. Jeg putter ikke en chip i min gamle hoppe på femten år, før jeg får vredet armen om på ryggen, det kan jeg garanterer dig for.

Annette

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

annettet
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 08:18

Jeg mener virkelige ikke jeg eller andre skal nægtes at køre til Tyskland, så kunne de politiker knagme bare have ført politik der var ordentlig, i stedet for "popularitets politik".

Annette jeg vil ikke debattere mærkningen med dig, for vi to er ikke enige, og bliver det heller aldrig !

Men det jeg har sakset af dit ovenstående indlæg, bekymrer mig da. . . .

Hvad med andre love der ikke passer ind i din hverdag og dit regelsæt.... ?

Hvad med dem,- der i sin tid gerne ville kupere diverese legemesdele af deres hunde, skulle de have sagt som dig ?

0
0
Svar på denne tråd

Brændemærkning
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 10:23

Det er da noget af det mest tossede indlæg jeg længe har læst :-)

Jeg bryder INGEN LOVE, ved at kører min heste til Tyskland, og jeg bryder heller ingen love til hverdag, udover måske at kører lidt for stærkt ind i mellem, men det gør alle vel så at sige.

Husker du selv at opgive B-indtægt, når nu du selv sælger den oldenborg du annoncer til salg ?? Ellers bryder du jo også loven.

Det er og bliver popularitets politik, for at tilfredsstille Hr og Fru Danmark, intet med dyrevelfær at gøre, for så var der da andre steder man burde sætte ind først. Man må stadig gerne lovligt have s.. med sine dyr, det er da total vanvittig.

Jeg er ikke inde i halekupering´s betydning for hunde, derfor kan jeg ikke sætte mig ind i det. Men jeg har da haft en hund med kuperet hale, den levede da i bedste velgående.

Tilgengæld er jeg da for at man må kuperer haler på grise, for det med at man ikke må, er også en misforstået dyrevelfærslov. De gør mere skade på sig hinanden når de har haler.

Nej, jeg havde nok synes det lovforslag var mere værd, hvis der var nogen der havde gidet og tage gummistøvlerne på, og bevæge sig udenfor byskiltet København, tage med rundt på landet mærkepladser og få et indtryk af hvad det er der foregår.

Annette

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

chipning
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 17:48

Jeg er i særdeleshed også imod forbuddet om brændemærkning. De kunne da i det mindste have gjort det lovpligtigt at bedøve inden brand eller chipning - og derudover have gjort det frivilligt om man ville bruge den ene eller den anden mærkningsform. Men at fjerne brændemærkningen med det argument at det er smertefuldt for hesten og erstatte det med noget der er mindst lige så smertefuldt, det er sgu da meningsløst.

Min DV er ikke chippet, men brændemærket. Jeg var rigtig glad for, at jeg ikke behøvede at chippe hende, da jeg har set alt for mange heste blive hovedsky af det. Men nu står jeg og vil gerne have tegnet sygeforsikring på hesten og får gud hjælpe mig at vide, at man ikke længere kan få udbetalt penge fra en sygeforsikring med mindre hesten er chippet. Jeg er altså tvunget til at skyde det @!#$ i min hest, hvis jeg vil tegne en sygeforsikring. Jeg fristes til at tænke, at der sidder nogen mennesker et sted med en økonomisk interesse i dette forbud mod brænding.

Hesten skal have ordnet tænder på fredag og skal derfor under bedøvelse og så må hun jo få chippen der, når hun alligevel er bedøvet

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 20:18

Jeg er helt ENIG med dig Mette i det hele

MVH Lisette.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider