|
|
| Tændstikker....Tak! |
| Forfatter:  |
Estella |
| Dato:  |
14-03-2004 12:26 |
|
...ja, som overskriften lyder...er jeg i stort behov af nogle tændstikker...så at jeg kan holde mine øjne åbne...
Jeg venter og venter...på at det lille føl skal " se verlden " for første gang....men hmmm....det gider ikke riktigt forlade dens nuværende trygge omgivelser i den "varme, mørke og trygge - mors mave ".
Miss Estella har nu gået 11 dage over tiden, vi har overvåget hende den sidste uges tid, efter råd fra dyrlægen...da hun er første gangs folende så vil vi gerne være til stede, HVIS fødslen nu ikke forløber som den skal..men det satser vi da på
Miss Estella har i "mine " øjne, ikke fået noget særligt stort yver. Det er da større end normalt og føles meget hårdt og spændt..der er ikke mælkeløb og hun har ikke nogle vokspropper.
Hun er helt klar til fødslen "bagi", hun er helt blød som "smør" og meget nedsunken omkring haleroden, det har hun været de sidste 10 dage...
Hun har også ændret adfærd..hun blir nemt sur og irretered..det ser ud til at hun af og til får smærter, da begynder hun at "trippe" lidt med bagbenen og slå med halen samtidigt med at hendes ører er tilbage..hendes vægt bliver også flyttet over på bagbenen indimellem...
Hvad mener I ?
Skal jeg forvente en fødsel inden for de nærmeste par dage?
Nogen der har oplevet at hoppen folet uden at få sat vokspropper og tilstrækkligt fyldt yver?
HVIS hvordan såg du/I så at hoppen var lige opover en fødsel?
M.v.h / Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har hun søreme..... |
Estella |
14-03-2004 13:41 |
|
.....fået vokspropper!!
Så nu kan det vel ikke gå særligt lang tid før hun foler?
Det siges vel som huvudregel at hopperne foler inden for 48 timer når de har fået vokspropper..
Og med tanke på at hun allerede har gået 11-12 dage over tiden, så må det vel være dags snart..?
Jeg er bare så spændt lige nu....
jeg må hellere se at komme afsted ud til hende igen..
/ Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Spændende |
|
|
glæder mig til at høre resultatet og jeg kan ikke vente til at Beauty skal fole. Nu er der kun en lille måned til.'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her tak:-) |
Susanne |
15-03-2004 01:37 |
|
Hej Heidi
Jamen så er vi to der kunne bruge lidt tændstikker.
Jeg har nu holdt øje med vores hoppe i over 3 uger , hun er nu gået 19 dage over tiden.
Hun opfører sig nøsagtig som din hoppe.
Er urolig om natten , skraber , lægger sig ned , så ro på et par timer og så igen forfra , lige indtil det bliver morgen , så er det intet tegn på noget og hun går glad ude på folden og nipper til den smule græs hun kan finde.
Det skal lige siges at hun har fået 2 føl før for 7 og 8 år siden og der gik hun 1 måned over tiden , så det er åbenbart normalt for hende.
Men da hoppen er ny hos os og hun sådan laver til kan man jo ikke bare lade hende være uden opsyn.
Hun er drægtig ved Bernstein.
Vi har for øvrigt fået et hingsteføl efter Michellino 13-3 det kan du se på vores hjemmeside.
http://www.stutteriheartbreaker.dk
Rigtig meget held og lykke med det kommende føl.
Hilsen
Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
|
|
Kan du SÅ komme til tastaturet og holde os opdaterede *GG*
Det kunne jo godt lyde som meget snarlig foling.
Mon det er sket i nat ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu..... |
Estella |
15-03-2004 15:32 |
|
...er det ikke sket noget...hmm....men jeg venter og venter
Jeg har kamerat med. så I skal nok få lov til at se nogle billeder når den "store dag" kommer..
Skal afsted ud til hende igen nu....
/ Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej hvor sjovt |
|
|
Hej Heidi.
Ja har jo præcis samme problem som du, med vågne nætter, ØV. Men hvor er det snyd hvis du får følbassen ud først da vi jo fik Flicka bedækket først  . Men hvor spændene. Flicka har også bare trukket den , så man er ved at være godt irriteret over der ikke sker en dyt, men ud skal den selvfølgelig nok komme på et tidspunkt. Kan bare ikke vente. Men hun er også blød bagi ,men og spændt yver. Vokspropper troede jeg hun har haft mange gange, da der næsten dagligt har siddet noget gultlignende dråbeagtigt på hendes pattespidser, men er så forsvundet igen efter et par timer, så nu gider jeg ikke holde øje med det mere.
Nå men vi må jo se hvem der først får den lille basse af se. Efter Flickas opførsel (æder og sover) tror jeg vist desværre for mig det bliver dig. HEHE.
Nå men skulle hilse fra Dina.
Kh Jeannie og Flicka.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, idag....... |
Estella |
16-03-2004 14:30 |
|
....venter jeg stadigvæk, på at "følle" skal "tage springet" og komme ud i den store verlden....
Hmm...mon det er en elefant jeg har, istedet for en hest?  hehe..
Jeannie: - Sjovt at høre fra dig, jeg har ellers gået og funderet over hvis du allerede havde fået en lille "ny"..Ja, det bliver spænnænde at se hvem der får først...Du bliver nød til at skrive til mig når Flicka har folet...ik?
Jeg kontaker dig når Miss Estella har folet.
Du må hilse Dina, mange gange tilbage..
/ Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har vi fået føl |
Susanne |
17-03-2004 14:22 |
|
Hej Heidi
Så har vores hoppe folet , hun nåede at gå 21 dage over tiden.
Hun fik et dejligt rødt hoppeføl med masser af aftegn , far er Bernstein.
Hun kan ses på
Håber at din hoppe snart foler.
Held og lykke med det.
Hilsen
Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hej Heidi |
|
|
Håber i er mere heldige end os, da Flicka stadigvæk ikke kan finde ud af at prutte følbassen ud 
Har i fået føl ?
Hvor er det dog bare træls med så lidt søvn som man får i øjeblikket , men det er ligesom man ikke kan sove når hesten står og vifter med halen og slår med bagbenene, så tror jeg sover i en mdr. når den er kommet ud.Ja jeg skal selvfølgelig nok skrive når hun har folet.
Held og lykke med jeres forestående.
Knus fra Jeannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ZZzzzzzz........ |
Estella |
17-03-2004 19:02 |
|
....suk..hvor er det bare trættende....endnu ikke noget føl i "syne"...hmmm...gad vide hvis hun ( Miss Estella ) har besluttet sig for at hun alligevel ikke gider have en lille "møgunge" rendendes....?? 
Der er i hvert fald ikke sket noget endnu...og jeg bliver bare trættere og trættere...af at næsten være vågen i døgnsdrift...suk...
Jeannie: Jeg tror sku at jeg "snupper" to måneders søvn, når følle er kommit til verlden...:-)
Har du besluttet dig for hvad du skal kalde den lille, afhængig af hvis det bliver en hoppe eller hingst?
/ "Zombien" Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Heidi |
Susanne |
17-03-2004 21:01 |
|
Tak , Heidi.
Ups jeg glemte vist lige noget:-)
Hun kan ses på www.stutteriheartbreaker.dk
Vi har ikke fundet navn til hende endnu , har i nogen gode forslag?
Hilsen
Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øvøvøvøvøv |
|
|
Heller intet her, desværre.
Til Heidi.
Nej har ikke fundet på nogle navne endnu. Ville først se hvordan den lille som hvis den ellers kommer ud en dag, ikke er så lille, ser ud. Men det bliver nok noget med F da de andre to (af vores egne) starter med F. Bare sådan for nemheds skyld *G*.
Har i fundet på nogle navne ?
Skal i have Miss EStalla bedækket igen i år ? hvis ja , hvilken hingst skal det så være ?
Hvor har i dem opstaldet nu ? Er det stadigvæk i paarup ?
Nå vil se at få redet en tur mens det er godt vejr.
Hils familien
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu..... |
Estella |
18-03-2004 17:58 |
|
...en nat er overstået...og der er ikke sket noget endnu....suk...
Nu begynder jeg at blive lidt frustreret....men det hjælper jo heller ikke noget
Nu skal jeg kun "overstå" en nat mere med arbejde bagefter før jeg kan få lov til at komme hjem til min dejlige seng og sove nogle timer, før jeg skal derud til hende igen ( imorgen eftermiddag )....Jeg har nemlig laaaaang weekend, skal først møde på arbejde igen tirsdag morgen kl.05.00, pga. turnusfri..så det er jo altid noget jeg kan se frem til, når jeg nu igen igen.. i nat skal sidde og "kukkilure" i en mørk, kold stald...
Jeg håber virkelig at Miss Estella får taget sig sammen og "spytte" det lille føl ud...i denne weekend.
Men der er ligesom at hun i øjeblikket tænker....HVER GANG hun ser mig ; SUK...kommer du nu igen??? Hvorfor må jeg ikke klare mig selv...jeg gider ikke det der med "glofødsler"...
Men men....jeg bider "tænderne sammen" og ser happy ud alligevel...det er jo en helt speciel oplevelse at se et lille føl komme til verlden, har set det før...men ikke før oplevet at nogen af vores egne skulle fole..Så jeg glæder mig som et lille barn til "juleaftenen"...
Til Jeannie:
Jeg har ikke helt besluttet mig for et navn endnu....men har flere at vælge emellem..men det ligger 100% fast at oanset hvad navn det bliver så skal de starte med enten Mr. eller Miss. helt avhængig af hvad køn det bliver.
Det er ikke helt besluttet endnu om Miss Estella skal ifoles iår igen...det er under overvejelse..
Hvad med Flicka? HVIS hvad hingst vælger du da?
Endnu er hestene opstaldet det samme sted 
Du er da velkommen forbi...
/ Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overvågning |
|
|
....kan faktisk udsætte folingen i nærmest en evighed. Mange hopper foler først når de får fred en nat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Heidi |
|
|
Ja her er der så heller ikke sket det vilde. Tog ellers hjemmefra igår aftes, og var sikker på det så skete, men ak nej *G*.
Jeg havde overvejet Uffe Korshøjgård, men Dina kom lige i tanke om hun kender en som kender en *S*, som har en oldenborghingst. Han har lige været til hingstekåring, men det gik vist ikke for godt da han ikke kunne holde sig til traven . Var vist i rigtig højt humør  Men han skulle være rigtig lækker og have en kanon gang. Nu sværmer jeg jo for de oldenborg, og så står han her på Fyn, så hun skulle bare finde ud af hvad han koster osv. Så det bliver spændene. Havde ellers næsten opgivet tanken om at finde en "fin" hingst med papirer da der jo ikke er noget på Flicka, men hvis ham her er okay, så bliver det jo nok ham.
Men det kræver selvfølgelig der kommer noget ud af hende først, hvilket hun åbenbart ikke vil *G*.
Jamen jeg kigger da helt sikkert ud når den lille er kommet til verden. Er jo sjovt at se hvad det bliver for en.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så fik vi ham endelig ud. |
|
|
Hej Heidi.
Ja så kom følbassen endelig ud her til aften. En dejlig og velskabt hingst. Alt forløb bare hurtigt, så det er bare skønt.
Hvad med jer ? Har i også fået siden du ikke har skrevet her til aften ?
Nå men skal du se vidunderet er der billeder på min præsentation.
Kh Jeannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til lykke |
xtiny |
20-03-2004 02:30 |
|
Endelig! Det er lige før *jeg* også har siddet med tændstikker og holdt øjnene åbne. Nu jeg har fulgt lidt med i tråden, og er blevet helt grebet af, hvornår der nu kom et føl.
Held og lykke med føllet! 
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det kræver et par tændstikker |
|
|
Tak tak. Ja har også selv siddet og holdt øje med de andre hver gang en har skrevet at nu er det op over. Det er jo altid spændene når sådan en lille en ser verden for første gang, samt høre fra de forskellige hvordan det er gået.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nope..... |
Estella |
20-03-2004 09:55 |
|
...det er endnu ikke sket en dyt.....
Jeg bliver mere og mere i tvivl om det ikke er en elefant jeg har istedet for en hest.. 
Da hun nu er så længe om at spytte det føl ud....
Men oanset hvad, så kommer det vel en skønne dag...det skal nok bare samle mod sammen, før den kommer ud i denne verlden...
Tillykke Jeannie!
Han ser da MEGET flot ud!
Jeg vil da ud og se ham "live" en dag..det kan vi lige snakke sammen om, ik?
Det er Macon der er faren ik?
Altså samme far som til min Miss Estella, "den meget omtalte mor"
Det lyder godt at alt forløb godt og hurtigt og uden nogle komplikationer!
Jeg skal nok holde dig "up to date" med hvad der sker med Miss Estella ( alias "lille pigen " )..
En en gang, HELD OG LYKKE med den lille Ny!
/ Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hallo igen Heidi |
|
|
Jo det er Macon som er faren, så det er jo lidt sjovt når nu vi hører så meget til hende elefanten Miss Stella  . Ja i må endelig komme og se ham en dag, men lad os finde ud af det når i engang kan begynde at sove om natten igen . Men helt og lykke med jeres.
Jeannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tændstikker også her |
|
|
Ja, jeg synes også snart at jeg har brug for tændstikker, selvom Zenia egentlig først har termin i dag. Men det startede sidste lørdag, hvor hun var noget urolig, dog uden særlig stort yver. Men alt går lynhurtigt med hende, så den ene morgen var det som de foregående dage, men om eftermiddagen var det dobbelt så stort. Så jeg har sovet i campingvogn ved stalden hele ugen. Har dog haft videoovervågning på, så jeg har ikke behøvet at skulle op.
Vi har flere gange troet, at nu var det, da hun har været temmelig urolig, og har vist en del koliktegn, men det er ikke blevet til noget indtil videre.
Men her til morgen havde hun vokspropper, så nu håber jeg da at det bliver i nat.
Hendes opførelse har generelt ændret sig de sidste par dage. Det var ikke godt i går, da ikke alle hestene var i stalden - da stod hun og kiggede efter ham, der var ude (hun kunne se ham) og "småsnakkede", hvilket hun ikke plejer.
Der står også 2 hopper i spiltov, som af og til slås, hvilket heller ikke plejer at genere hende, men de skulle også lige sættes på plads, og da naboen blev sat i sin boks, fik han lige en markering på vej ind - men da døren var lukket, så var alt i orden, og så var hun glad igen! Der skal lige være styr på tropperne... Ret morsomt at se på
Jeg ville i hvert fald gerne have at det føl kom i nat, da jeg har ferie i næste uge - så man kunne bruge en masse tid på det. Det ville være ret træls, at skulle bruge ferien på at vente.
Hilsen Tina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|