|
|
| Huskeliste: Foling for nervøse dummies |
|
|
Hej erfarne avlere Nu er der kun 2 mdr. til min hoppe har termin  Da jeg aldrig har haft en drægtig hoppe eller oplevet en foling, har jeg læst en del om det. Problemet er bare, at man får utrolig mange modstridende oplysninger, så man bliver hurtigt forvirret. Derfor har jeg lavet en huskeliste jeg kan holde mig til - just in case jeg panikker  Gider I læse den igennem og komme med respons, kritik, ændringer, tilføjelser osv.!??? Det er især tiderne jeg er i tvivl om... Det er hoppens 3. føl og de 2 første gange har hun selv klaret det hele, men det er 13 år siden sidst og jeg er lidt nervøs for at gøre noget forkert.
Foling for nervøse dummies Huskeliste: - Desinficerende sæbe (Evt. Klorhexidin)
- Jodspiritus til desinficering af navlen
- Klystér til forebyggelse af tarmbegforstoppelse
- Sytråd/snor til navlen
- Rene håndklæder
- Ur
- Lommelygte
- Telefon med numre til dyrlæge osv.
- Folealarm
- Videoovervågning
Før foling: - Rengør boksen (Vægge, krybbe, vandkop) og sørg for at føllet ikke kan komme til skade på noget.
- Ormekur 1 måned før foling.
- Stivkrampe 1-2 måneder før foling.
Under foling: - Når fostervandet er gået, kommer der efter ca. 5 min. en blålighvid hinde til syne. Hvis hinden er rødbrun og nubret skal følle ud asap og dyrlægen kontaktes.
- Efter den blålighvide hinde er kommet til syne, går der ca. 5-10 min., så kan man se fosterdele. Er dette ikke sket efter 10 min. Ring til dyrlægen asap og træk rundt med hoppen, for at stoppe veerne.
- Hjælp kun til, hvis hoppen virker træt, eller det går for langsomt. Hvis man hjælper, skal man trække frem og ned i føllets forben samtidig med hoppens veer. Forbene skal holdes 10-15 cm. forskudt for at minimere føllets skulderbredde.
Efter foling: - Tjek føllets vejrtrækning. Mulen skal være frigjort for fosterhinde og fosterslim.
- Tjek navlestedet og desinficér det. Ved navleblødning bindes snor/sytråd omkring selve navlen. Kontakt dyrlægen.
- Lad hoppen ligge og hvile sig.
- Når navlesnoren brister, frotteres føllet med håndklæder eller halm for at få gang i føllets termoregulation, og hoppen vil rejse sig og slikke føllet. Bland dig herefter udenom.
- Føllet skal stå op indenfor 1 time. Ellers kontakt dyrlæge.
- Føllet skal patte senest efter 2 timer. Ellers kontakt dyrlæge.
- Efterbyrden skal være afgået inden 1-3 timer (Nogen siger inden 2 timer) og man skal være helt sikker på, at det hele er kommet ud. Ellers kontakt dyrlægen.
- Vær obs på føllets tarmbeg.
- Hoppen skal motioneres, så væskemængden i børen kan blive tømt ud.
Du skal kontakte dyrlægen hvis: - Opblokningsperioden (Ændret adfærd - uro) er længere end 1-2 dage
- Opblokningsveer varer mere end 30-45 minutter uden afgang af fostervand
- Der ikke kommer fosterdele til syne indenfor 10-15 minutter efter afgang af fostervand
- Der er presseveer i mere end få minutter, uden fremkomst af fosterdele
- Der kun kommer eet ben frem i fødselsvejen. Benene er dog normalt let forskudte
- Hovedet/mulen ikke kommer til syne, når forknæene har passeret skedeåbningen
- Hovene vender opad
- Veerne ophører efter at fostervandet er afgået
- Efterbyrden ikke er afgået indenfor 3 timer
- Hoppen får kolik efter foling
- Navlen bløder
- Føllet har ikke rejst sig efter 1 time.
- Føllet patter ikke efter 2 timer.
- Hoppen ikke vil lade føllet forsøge at drikke
På forhånd mange tak! Charlotte..
Venter spændt på Følle Bølle efter Tailormade Stardust......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha.... |
|
|
Du kan sådan ca. slette 50% af dine punkter.  Du skal senest rengøre boksen 14 dage før forventet foling, da der skal være tid til at danne en ny god madras. Ingen håndklæder til andet end dine egne hænder hvis du har vasket dem efter folingen. Hoppen skal selv have lov til at ordne føllet. Lommelygte? der er vel indlagt lys i stalden? Ur? det skal da være for at vide hvornår føllet er født. Snor til navlen? Har aldrig oplevet at det skulle være nødvendigt, det er noget man gør på menneskebørn, for at navlen skal blive pæn. Når næsen kommer frem, fjerner man hinder så den kan trække vejret. Man kan evt trække let i føllets ben, vi gør det ofte for at aflaste hoppen lidt. Når føllet er kommet næsten ud, så bagbenene stadig er i hoppen, så forlader man dem. Derefter kommer man kun i boksen hvis der er behov for hjælp. Det kan være til at rejse sig eller til at finde patten.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Haha ja tænkte nok, at der er alt for meget på listen, men lidt pylret er jeg altså  Vil jo heller ikke mangle noget, hvis nu det hele ikke går efter planen, så jeg har bare samlet sammen fra diverse huskelister jeg har fundet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Take it easy... Jeg havde det præscis som dig sidste år. Jeg har godt nok haft min pony stående to steder, hvor de begge steder avlede DV'er, og har derfor oplevet mange "graviditeter" og føl, men jeg har aldrig selv fået føl (nej klart nok... men min hoppe havde heller ikke) og jeg var mega nervøs, og mente også jeg skulle ha en eller to store rejsekufferter klar med ting til fødslen, havde alle de ting skrevet ned som du havde, overvejede endda om jeg også skulle købe modermælkserstatning, for tænk hvis hoppen døede ikke havde mælk. Men men men syndt igen... For knap 3 uger før tid, stod der ret uventet et føl i boksen den ene formiddag, den kunne ikke engang fole om natten som de fleste og som vi jo regnede med hun også ville gøre. Ja hvis hun så bare havde givet os nogle tegn på at der overhoved var føl på vej. Men ikke så meget som en ordentlig gang patter, uro eller sved var. Min svigerfar havde fodret samme morgen kl. 7 og jeg kom 3 timer senere og da stod der et tørt føl... Men ellers er jeg ret enig med Charlotte, de fleste klare det selv. Held og lykke
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foling |
|
|
Hvis hoppen viser træthedstegn eller på anden måde har besvær med folingen, kan jeg finde på at hjælpe - ellers ikke. Og ja - jeg fjerne også hinderne fra mulen, når den er ude. Når føllet er født desinficerer jeg navlestedet umiddelbart efter foling. Hvis føllet er længe om at finde til patten og hoppen ellers er villig nok, så kan jeg finde på at malke en flaske ud, som jeg så giver til føllet. Så kan jeg nemlig gå i seng med god samvittighed (mine foler altid sen aften eller nat) og lade dem passe sig selv et par timer. Ofte går det hele meget lettere, når de får ro. Desuden rækker hoppens tålmodighed meget længere end min  Jeg har opsat energisparepærer over foleboksene. De giver nok lys til, at jeg kan følge det hele på overvågningskameraet inde i huset og nok til, at jeg kan se det, jeg skal i stalden under og efter foling. Så behøver resten af stalden ikke at blive oplyst og forstyrret. Held og lykke med din foling. Det er bare så spændende. Jeg selv kan da næsten heller ikke vente. Min den første har termin allerede 6. marts og folede sidste gang 11 dage før tid. Så det er lige om hjørnet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 41238746 |
|
|
Åh ja der er intet så spændende som folinger:) Vi plejer stort set også at lade dem klare det hele selv, fjerner dog lige hinden ved mulen/næsen så følle kan trække vejret. Forrige år var vi nødtil at hjælpe hoppen da føllet var meget stort og hun var bare træt.. Sidste år hjalp vi en med at patte, hoppen malker kun med et yver så der var start problemer, men nu har hun selv fundet fidusen og får følle vendt til den rigtige side så den kan patte af den fungerende pat. Så lader vi dem være i fred og går i seng med et smil på læben over en veloverstået fødsel.. Der er så lige den ene hoppe som snyder mig hvert år, hun viser aldrig tegn på snarlig fødsel, hun foler bare lige når det passer hende, har endnu ikke overværet hendes fødsel, så skal ha købt mig et videoovervågningskamera.. Mine har i år termin 25-26-27 April, snak lige om 3 hårde dage hvis terminen overholdes..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej : ja det er spændende når hopperne skal fole. Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg er meget nervøs når de foler. Normalt tager jeg tingene med sindsro, kan stå i hjertestop med mennesker og være hel rolig, men når mine hopper foler, er jeg et nervevrag.  jeg synes det er en god liste du har , lang. Den eneste jeg ikke kan lide er den med rengjort boks. Vigtig der er en god bund, madras,ved folingen.God hygiejne er altid en god ting. Jeg har ikke nær den rutine som Charlotte har, men har stået i den situation at mangle en snor til navlesnorren pga af blødning.Så jeg har snor klar.  Hvis hoppen er ældre og ikke har orm, er der ingen mening i at give hende ormekur en måned før. Min mand er altid ved vores hopper mens de foler, min oplevelse er at hopperne er glad/tryg ved han er der, de har selvfølgelig ikke prøver andet. Vi bliver ved føllene indtil de har pattet,har kommet af med afføring og hopperne er kommet af med efterbyrden. Sidder med jordemoderkaffe på staldgangen. Det der med at de klarer sig selv, er da rigtig men vi tør ikke satse på den. Er kommet ud til et død føl.Der er faktisk mange føl der går til. Held og lykke til alle der venter føl, glæder mig meget til at se billeder. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes... |
|
|
jeg synes, det er meget godt at være nervøs. Så skal man nok være på forkant! Jeg studerede også foling i ventetiden, rystede faktisk de sidste måneder, det hjælper heller ikke hoppen  Ville kun sige noget, jeg ikke vidste. Tror ikke, det er nævnt. Min hoppe fik rødbrunt "udflåd" nogle uger før foling. Der var jeg bange for, hun ville abortere, men fik at vide herinde, det var normalt, kan bare ikke huske, hvad det var.  Min dyrlæge kunne også mærke, jeg var nervøs, "du ringer bare, hvis du er bekymret!" Ja tak, hvert kvarter eller hvad? Hehe. Vacc. omkring en måned før tid. Og ja, det kan være svært at ramme.. Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes osse |
|
|
det er en fin liste, omend den er meget udførlig. Alt gik galt da min hoppe folede, men det endte heldigvis godt. Når du har læst på lektien får du ikke brug for en liste, du kan jo ikke sidde og krydse af under seancen alligevel . Man er jo osse nervøs når man selv skal føde, der er man jo bare nødt til at lægge det fra sig igen når veerne kommer, for tingene er sjældent så slemme når man står i det og det gælder osse hoppen der foler. Men det er vildt spændende. Gid det var mig. Alt lykke og held til jer alle der skal have føl i år. Som Hanne siger at hun har oplevet at mangle snor, så lærer vi jo hvergang. Og det man har manglet EN gang mangler man som regel ikke en gang til. Men har man et stykke vej mellem hoppe og hjem så er det jo kun super at være godt forberedt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke snor men saks |
|
|
Jeg har som sagt aldrig haft brug for en snor til at binde for navlestrengen, problemet opstår normalt hvis hoppen bliver urolig og får rejst sig for hurtigt efter folingen. Jeg har derimod haft behov for en saks til at klippe navlestrengen, da hoppen var blevet liggende så længe at efterbyrden afgik inden hun rejste sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vigtigt at hoppen |
|
|
ligger så længe som muligt, da hun transportere blod til føllet via navlestreng. Hvis føllet rejser sig, og navlestrengen ikke vil briste, er det bedre at dele den i to, som man deler en medisterpølse, og så klippe til sidst. Hvis man klipper med det samme, risikere man lettere blødning. Ireglen brister navlestrengen selv, og hos os bruger vi Iobac i en engangssprøjte til navlen. Faktisk hver dag efter foling, til den er tørret en del ind, da den er indgangsmulighed for bakterie, og med ledbetændelse til følge, hvis man ikke er noget obs på det. Det er noget mere renligt at fole udenfor, men jo ikke altid muligt. Rigelig råmælk, og disenficeret navle, så går det næsten altid godt. Vi giver dog ormekur 14 dage inden foling, og Zolack fra dag 2 til føllet, for at undgå diarré. 8 dage gammel giver vi føllet Panacur. God foling 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Tusinde tak for Jeres svar I har faktisk gjort mig lidt mere rolig og jeg er da glad for, at jeg ikke er den eneste der er/har været nervøs og pylret. Havde faktisk også overvejet modermælkserstatningen  Men jeg er stadig lidt i tvivl om hvor hurtigt efterbyrden skal komme inden jeg må gå i panik? Og føllets tarmbeg? Og hoppen skal jo helst ligge ned så længe som muligt, men hvad så hvis hun bliver liggende? Tænker her på Charlottes eksempel, hvor hun så selv klippede navlestrengen. Hvor længe skal hun ligge før man så selv klipper den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Efterbyrd |
|
|
Efterbyrden afgår normalt indenfor en times tid. Hvis IKKE så plejer jeg først at ringe til dyrlægen når deres telefontid starter dvs ved 7-tiden, så plejer de at komme ret hurtigt. I de tilfælde hvor jeg selv har klippet navlestrengen, der er efterbyrden ikke afgået inden hoppen har rejst sig, dvs det træk som normalt knækker navlestrengen, det har ikke været der og føllet kan så ikke komme op at stå, da det vil falde i efterbyden. Men jeg har kun været ude for det 2 gange på 30 år. Men jeg vil aldrig klippe FØR efterbyrden er afgået.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg var i sidste uge til en temaaften omkring reproduktion af heste. Da sagde dyrlægen af hoppen ikke behøver vacc. 1 mdr før hvis hun er passet med vacc. hvert år. Så det går jeg bort fra igen, der er jo ingen grund til at smide penge efter dyrlægen når det ikke er nødvendigt. Hun får en ormekur ca. 1 mdr før. Mht ormekur til føllet, så sagde dyrlægen at man primært skulle vælge præparater der slog ormene ihjel lidt efter lidt, i stedet for alle på en gang, da man da kunne ende med en stor kage af dør orm i maven/tarmen på føl, som gav forstoppelse, som så igen kunne gi kolik som så igen kun.... Ja I kender historien fra de voksne heste, det kan i hvert fald ende skidt...
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hold da op en liste... tror ikke jeg ville få brug for det halve af det! Jeg tager det som det kommer, og har mine forholdsregler!
Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...
Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.
Se præs. for mere info...
Er livet ikke skønt, at leve for at være til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Py ha... |
|
|
Sikke en liste - Charlotte har ret, mug ikke ud for tæt på folingen, du risikere at følle ikke kan komme op og stå hvis der ikke er en god maddres den kan sætte sine små hove solidt i. Prøv at se om du kan få hoppen til at ligge stille lidt tid efter foling, så den sidste gode ting fra navlestrengen kommer med inden den brister. Held og lykke, den skal nok klare det - og måske skulle du skrive mobiltelefon med dyrlæge indkodet på din liste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Der står da tlf. med dyrlægens nr. på listen HN burde også have en hotline til dummies som mig.. HÅBER virkelig det hele bare kører som smurt for jeg er stadig nervøs! Ved godt der skal være en god bund i boksen - det er mere vægge og vandkop jeg vil rense grundigt. @ aprillia: Hvad er Panacur? Alle gode råd er meget velkomne og beskrivelser skåret helt ud i pap! (Forstår ikke helt den med at dele navlestrengen som en medister!?? Deler ikke så tit en medister )
Charlotte Venter spændt på Tailormade Stardust baby =)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl i folden |
|
|
Hej Charlotte Min hoppe har på trods af en kæmpe lækker fole boks de sidste 3 gange folet i folden under højlys dag mens resten af flokken står og kigger på. Sidste år var det håndværkerne der gik her som opdagede føllet. Jeg håber meget at alt går vel for dig! Påtrods af at vi har fået føl en del føl er jeg over nervøs hver gang  Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føl om natten |
|
|
Det er MEGET sjældent at hopper foler om dagen, men det sker da i ca 15% af tilfældene. De fleste gange er det fordi de ikke får ro om natten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hvis det hele går efter planen, brister navlestrengen så sådan, at jeg ikke skal gøre andet end at rense såret på både hoppe og føl? Så en masse folinger på YouTube i går og det gav mig en meget bedre forståelse for det, men der manglede ligesom lidt om hvad man gør når Følle er kommet ud. Ved godt at man skal lade hoppen klare det selv, men det er mere i forhold til efterbyrden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Normalt |
|
|
Normalt rejser hoppen sig ret hurtigt efter folingen, herved brister navlestrengen. Så skal du komme jod på navlen. Efterbyrden afgår normalt indenfor 1 time, hvis den gør det, så skal du intet foretage dig udover at flytte den ud af boksen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Taaaak  @ Charlotte: Efter planen foler Fergie jo også først, så jeg når jo at blive helt rutineret inden det bliver Lironas tur - Hvis det dér mega føl ellers kan komme ud! Hendes mave er jo mere end enorm og Lirona, der ellers plejer at være til den stormavede side, ligner jo en med en spiseforstyrrelse ved siden af Knud er jo også helt rolig, for han mener det er ligesom med får, så det skal nok gå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|