Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Erfaring m uren hoppe efterlyses
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 11:20

Min nu 18 årig fuldblodshoppe blev sidste år bedækket men blev uren 1 md efter, da hun ikke fik tømt sig ordentligt. Vi valgte derefter at udskyde ny bedækning til i år.

Hun har lige haft den første brunst, hvor svaber var ren. Dyrlægen anbefaler at efter bedækning, skal hun skylles for at forhindre en ny infektion samt evt give medicin, som får livmoderen til at trække sig sammen.

Jeg er interesseret i at høre om nogen herinde har erfaring på dette område.

Jeg vil lige tilføje, at iflg. dyrlægen er hun fin og der er ikke noget til hindre for at bedække hende igen - hun fik det sidste føl i 2007.

Lena.......

Én gang fuldblod, altid fuldblod..............

0
0
Svar på denne tråd

132456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 12:32

Vi havde en gammel hoppe til bedækning for nogle år siden, og med ren svaber, hun kom i fol men få dage efter scaningen havde hun smidt føllet, vi prøvede nr 2 gang og igen kom hun i fol men smed desværre igen. Da det blev for sent på året besluttede vi at prøve året efter.

Hun var denne gang en lille smule uren i hendes svaber og blev skyllet før bedækning og igen 3 gange efter hun var bedækket færdig. Denne gang er hun drægtig og har lige haft dyrlæge igår og føllet er der stadig, så vi regner bestemt med at se føl til juni.

Hoppen er 20 år gammel og ellers sund og rask. Så gode erfaringer med at skylle.

Bedækning tilbydes med både kåret dartmoor hingst (matrialeprøve vinder 2007) og kåret cremello hingst (DPA).

Tilsalg

Smuk og utryksfuldt palomino hoppeføl fra ´09

0
0
Svar på denne tråd

Holm-Nielsen
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:03

Det er dejligt at høre.

Jeg håber, det også får en lykkelig udgang for min hoppe. Jeg vil tage en snak med hingsteholder om slagets gang.

Lena.......

0
0
Svar på denne tråd

uren hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:13

ja, det er et råd du skal tage imod.

også her har vi et par stykker, med den tendens og de bliver altid skyllet efter endt inseminering.

De er som regel i fol i første forsøg, når det gøres på denne måde.

Hilsen Mig

Hvorfor ikke handle med Hjertet????

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Også special foder til Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

problemhopper
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:15

Har jeg nogle stykker af. Og jeg ville klart anbefale en biopsi inden i begynder at bedække, for den finder/fanger ca 3 gange så meget som en svaber og er dermed mere sikker, samt den giver er tydligere svar på hvad der findes i hoppen og derved kan en evt behandling præciseres.

Jeg har bla en hoppe der har døjet med både coli og gærsvamp (og faktisk kunne vise en ren svaber, dette blev fundet på biopsi), hende må man overhovedet ikke rode i. Hun er nu efter 3 tomme sæsoner blevet drægtig, ved naturlig bedækning og hvor hun knap nok blev scannet.

Har en anden hoppe der 'bare' skal have pencilin efter bedækning - det er nok hende du kan sammenligne mest med. Men hende her blev der taget en biopsi som viste en infektion, hun blev behandlet med penciclin i livmoderen i en brunst, blev bedækket én gang i den næste brunst og efterfølgende igen dagen efter fået lagt pencilin op. Og blev drægtig.

Fælles for begge mine hopper er at der er blevet syet bagi.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:19

Jeg har også en hoppe som har været uren i forbindelse med inseminering. I 2007 forsøgte jeg at ifole hende, men selv om jeg fik taget en svaberprøve, som var ren, måtte hun skyldes ved inseminering og fik også en infektion som tog tid at behandle, så hun blev ikke i fol det år. Jeg forsøgte igen i 2009, men havde ikke de store forhåbninger da hun også da var uren ved inseminering, og blev da også skyldet etc før og efter inseminering. Men til min store overraskelse (og glæde!) var hun ifol på første forsøg, nu er det ca tre måneder til hun foler, og jeg kender føllet sparke...

Min hoppe er i år 17 år, og har haft et føl tidligere da hun var fem år. Da tog det tre forsøg at få hende i fol, så det har jo næsten blevet bedre med årene....

0
0
Svar på denne tråd

glædeligt
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:39

Godt at høre, at så mange har "held i sprøjten" om man så må sige

Lena.......

0
0
Svar på denne tråd

hopper
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 08:49

Har en ældre hoppe aom aldrig har haft problemer med at få føl, og pludselig kunne vi simpelthen ikke få hende drægtig.

Vi ente med at få taget svab og biopsi, for alt så normalt ud.

Hun stod efter biopsi på en kat. 3 ud af 4, hvor en 4 betyder at det er stortset umuligt at få hoppen drægtig.

Vi sendte hende til Fakse, fik hende skyllet og cashlick syet i første brunst.

Næstkommende brunst sendte vi hende afsted igen, hun var ren, blev insimineret med frostsæd, og syet sammen igen.

Hun var drægtig i første forsøg, og resultatet blev et stort flot hoppeføl året efter :-)

Dyrlægerne kaldte det et mirakel, ingen havde tiltro til at det ville lykkedes, og de gad dårlig scanne på 21. dagen gggg

Så jeg vil anbefale at du får hende skyllet og rengjort i første brunst samt syet. Venter til næste brunst, får taget svab, bedækker og så lukker hende igen.

Det virkede for os.

Nogle ældre hopper er med tiden blevet meget løse bagi, så de vil gå og suge luft ind og have tendens til at blive urene ret nemt. Dette selvom de lige er rengjort i brunsten forinden.

Alt indenfor Glarmester arbejde udføres

Energiruder-spejle-ridehusspejle- forsikringsskader-brusevæggeedører alufacadereGlasas salg- 10% rabat på alt glas i Februar

http://www.AP-glas.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider