Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår kan man sætte føl på fold?
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 18:27
Hejsa :-)

Hvornår kan føl og mor komme på fold første gang? ?:-)

Nogle siger dagen efter fødslen, og andre nogle uger efter fødslen...! Hvad mener i?

Og hvornår kan man begynde at ride sin hoppe efter fødslen? Og bliver føllet så bare i boksen? ?:-)

Håber i kan svare... ;-D

Knus
Michella

;-D ;-D Lykken er min smukke Indy ;-D ;-D

>o< >o< *En hest er ikke blot et dyr uden følelser* >o< >o<
0
0
Svar på denne tråd

Samme dag
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 18:42
Vores føl kommer altid ud første gang samme dag som de er født.

Alt efter vejret er de ude fra ½ - 2 timer første dag.

Hvis de er født om sommeren når jorden er varm kommer de i løbet af ganske få dage til at gå ude hele dagen og ret hurtigt også om natten.

Vi har fået et her for nylig og han kommer ud 1-2 gange om dagen op til 1½ time.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 19:06
helt sikkert at hoppe og føl bør komme ud på fold allerede næste dag, medmindre at det er meget koldt eller der var komplikationer i forbindelse med folingen, så de skal blive inde. Ellers vil de have bedst af at være ude.
0
0
Svar på denne tråd

Ud med dem.....
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 20:23
Både hoppe og føl har helt klart bedst af at gå ude så meget som muligt.
Vejret kan selvfælgelig sætte begræsninger.

Et føl bør ikke ligge og sove på en meget kold og/ eller fugtig jord.
Men så kan man jo som flere nævner, lukke hoppe+ føl ud kortere tid flere gange om dagen.

0
0
Svar på denne tråd

vigtigt de
Forfatter: 
Dato:  10-03-2004 08:33
kommer ud.. hvis dine planer om et holdbart føl er der... det er nemlig videnskabeligt bevist at hvis føllet kun kommer ud en halv time om dagen så er risikoen for udvikling af defekter større end hvis føllet går ude hele tiden... så jeg vil sige ud flere gange om dagen.. men ellers læg noget halm på marken det evt. kan ligge i.. men ud skal den...
B-)
0
0
Svar på denne tråd

også hoppen
Forfatter: 
Dato:  10-03-2004 19:43
de gange vi har fået føl er hoppen kommet ud nogle få timer efter fødslen uden føl, så får hun "hidset" sig selv så meget op, at man kan være sikker på, der ikke ligger rester i maven af hende. Det er en god ting lige at sikre sig. Men ellers så skal føllet da bare ud dagen efter eller samme dag, alt afhæning af vejr o.s.v.
Kram Hanne!!
"Jeg besvimer dig med min kærlighed, du starter mit liv igen med din. Indrømmet: Jeg er færdig" Michael Strunge 1984
0
0
Svar på denne tråd

mine hopper
Forfatter: 
Dato:  10-03-2004 20:26
har nu ikke været uden føl de første par dage.. det stresser føllet og hvis bare hoppe og føl kommer ud fra første dag.. og ikke bare i en halv time burde der ikke være problemer med at hoppen renses... min reservebedstefar har heller ikke benyttet sig af det.. og har da af og til ifolet en hoppe i følbrunsten.. så ud med begge to og så længe som muligt..
B-)
0
0
Svar på denne tråd

Ud med dem
Forfatter: 
Dato:  12-03-2004 15:45
Jeg tager også hoppen ud alene ca. 10 min til 1/2 time så hun kan blive renset ordentligt igennem. Og så kommer føllet med ud. Men vær opmærksom på vejret. Hvis de har læskur gør det ikke så meget men hvis der ikke er læ kan den lille nye ikke klare at være ude i mange timer i alt slags vejr. De ligger meget ned, og hvis jorden er kold og våd, risikerer man at den lille nye ikke kan holde varmen.

Kh Maria
0
0
Svar på denne tråd

Ang. rensning af
Forfatter: 
Dato:  12-03-2004 16:11
hoppen, så troede vi også at det skulle man gøre, så det første år, hvor vi fik føl, og kun havde haft hoppen i 1½ måned, prøvede min store stærke mand at trække hende ud, men det blev ikke til noget. Hun gik fuldstændig amok, og han måtte bare slippe og lade hende løbe ind igen. Det skal siges at hoppen aldrig havde lavet andet end at gå med føl, så det der med at trækkes, var ikke noget hun respekterede overhovedet. De efterfølgende år har vi ikke en gang prøvet, oplevelsen var ret voldsom, så nu kommer føllet med ud. For vores hoppe ville det bare give en masse unødvendig stress. Iøvrigt har hun aldrig haft problemer med at blive ren, og i år får hun sit 8. føl i træk.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider