Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

L'espoir eller Temptation??
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 13:03

Ja, skal have ifolet min hoppe, og kan ikke finde ud af hvilken af de to hingste jeg skal vælge at sætte på hende.

Hoppen er af ukendt afstamning, 158 cm. i stg., ædel af bygning, har en god skridt og god trav, meget taktfast, men galoppen er ikke den bedste.

Hun er kort i ryggen, har et godt cool temperament men kan også godt tændes.

Kan ikke finde ud af om jeg skal smide Løespoir på hende: katrinelund.dk/?DK/Hingste/L(x1x) Espoir.aspx

Eller den kendte Tailormade Temptation: katrinelund.dk/?DK/Hingste/ Temptation%20DVH%20967.aspx

Er vild med begge hingste, og kan simpelthen ikke finde ud af hvilken jeg synes der passer bedst til min hoppe.

Nogle kloge hoveder der måske kna hjælpe?

Hoppen er Calina under min profil, men har ikke rigtgit nogle gode billeder af hende som hun står i dag, desværre :/

Hilsen Karina -Nu uden Willie McLeod :(

0
0
Svar på denne tråd

aaaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 13:26

Uden at vide ret meget om din hoppe ville jeg nok vælge en lidt mere "afprøvet hingst". En med en god følbeskrivelse som har bevist sin avlsværdi. Da din hoppe ikke har stamtavle er det svært at have forventninger til hvad hun nedarver. Så jeg ville vælge at satse på en lidt ældre og nogenlunde "sikker" hingst.

Både Léspoir og Temptation er nogle dejlige herrer, men stadig ret nye i avlen..

En hingst jeg har i tankerne er BH Don Romantic, bl.a. pga. hans størrelse og super galop. Og så har han bestemt bevist sin avlsværdi...

www.Granlyridecenter.dk

Ponyplage sælges... se hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

Don Romantic
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 13:59

Har godt tænkt på det, det er lidt et sats at få en ny hingst på, men nu er hoppen jo ikke reg. nogle steder, så det er lidt et eksperiemnt.

men Don Romantic er også en rigtig flot herre, det er ikke ham der har fået konstateret mus vel?

0
0
Svar på denne tråd

aaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 17:09

Nej det er Romanov der har mus..

Ellers er der Bøgegårdens Laurino. Han har godt nok ikke bevist så meget i sporten endnu, men han har en rigtig fin følbeskrivelse og så er han stor og har en god galop. Derudover er han lidt lang i overlinien, hvilket måske kunne kompensere for din hoppes korte krop..

www.Granlyridecenter.dk

Ponyplage sælges... se hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Karina
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 20:27

Har du ikke et godt standbillede gemt af hende et sted så det er nemmere at vurdere hende.

Du skriver i hendes profil at hendes mor er oldenborg! De kan jo have lidt tildens til at være til den lidt mere kraftige side - Det skal man nok have lidt i tankerne ved valg af hingst.

L'espoir er en meget imponerende hingst og jeg ville gerne jeg havde en hoppe der matchede - men desværre. L'espoirs morsiden har en tildens til at avle lidt til den kraftige side og dermed ligger det jo lidt i generne fra både hoppe og hingstens side. Men det kommer jo også an på hvad du ønsker af føllet og hvad den skal bruges til.

Temptation er helt klart også en fantastisk hingst og vi har jo i 2009 set mange dejlige afkom efter ham. Det enenste jeg nok ville være lidt betænkelig ved i forhold til Calina er måske skridten. Han er dog blevet stærkere i skridten nok også fordi han er blevet mere afslappet i kroppen og dermed bedre har kunnet vise den.

Jeg spekulerede på at hvis det var et afkom til dig selv og med tanke på at du tidligere både har dyrket spring og dressur og måske også kunne ønske det af et evt. afkom så kunne Crelido måske være en hingst at bruge, da han videregiver både dressur og springegenskaber.

Anette Toft Jensen

Nu uden Kalhave's Desan :( - R.I.P.

www.staldkalhave.dk

0
0
Svar på denne tråd

Crelido...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 01:12

Mange har nævnt Crelido, også uden at have set min hoppe :)

Ja vi har fået at vide at hun er halv oldenborger, men hun er langt fra oldenborger af type. Hun er meget ædel og spinkel af bygning.

Calinas skridt er rigtig god, hun træder 1½ hov over sit eget spor, hendes trav er heller ikke værst.

Ja afkommet er tænkt som en kommende ridehest til mig, men det skal også være noget der skal kunne sælges, for man ved aldrig hvad der sker.

Har ikke nogle særligt gode standbilleder af hende, men kan prøve at smide nogle ind. De bedste jeg har af hende, er hvor hun er ifol, desværre.

Her er hun med udstyr, sadlen er en 16½":

Her er hun 11 dage inden foling:

Sådan ser hun ud pt, det er meningen vi skal have taget nogle gode standbilleder af hende så snart vejret tillader det. også for at ahve nogle før/efter billeder når hun rigtig bliver sat i gang med ridningen :)

Hun vokser stadig, håber hun bliver de 160 som slutmål, men det er ikke sikkert. Hun bruger cob i hovedtøj, og small/pony i gamacher, så hun er en mindre dame :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 20:09

Hmm hvordan skal jeg lige forklare det - det er lidt svært så må lige bære over med mig hvis det bliver lidt volapyk :D

Når man skal avle, så er det ikke nok kun at se på selve hoppen - men også på baglandet (forfædre) for det kan ligeså vel være dem som slår igennem som hoppen selv. Derfor syntes jeg - selvom Calina er ædle og spinkel at det er yderst vigtig at have i tankerne at der både ligger oldenborg og fuldblod bagved hende. Derfor må du ikke vælge en alt for kraftig hingst - da du risikere at tabe hendes ædelhed. Med tanke på at der også skulle ligge fuldblod - som jo selvfølgelig er med til at forædle så skal man også huske den og at nogle af dem har knap så meget gang som "rideheste". Men det hele bliver jo selvfølgelig lidt sværere af at man ikke kan sætte navn på hendes forfædre :)

Når jeg ser på det første billede så kunne man jo nemt ønske en bedre front hvor halsen vender mere "rigtigt" men det bliver jo ødelagt af det seneste billede :) Men umiddelbart er det måske noget man skal have lidt for øje. Ud fra billeder - hvilket jo kan være svært at vurdere kunne man nok godt ønske lidt mere sadelleje og lidt mere ben under kroppen. Men det er svært kun udfra billeder.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge en ældre hingst hvor du har mulighed for at gå ind og læse følbeskrivelserne på så du kan få en ide om hvordan den avler og hvad det giver videre til sine afkom. Især også når det er en ung hoppe som man endnu ikke ved hvordan avler. Det er jo også svært at gætte sig til hvilke positiv/negative ting hun evt. kan give videre til afkommet når man ikke kender hendes baggrund.

Jeg ved f.eks. (i den begrænsede baggrund mine har) at Scarlett ligger - en lavstammet, kraftig hoppe med begrænset bevægelser og det er noget jeg hele tiden skal have for øje også selvom jeg er 2 -3 led længere ude i stamtavle - for hun kan stadigvæk dukke op. Derfor har jeg indtilvidere valgt at bruge hingste som har forædlingsblod i sig - Weltjunge og De Noir har jo angloaraberen Matcho AA i sig og dermed har de selv en form for forædling og videregiver det også. Jeg kan ikke gå hen og direkte bruge en fuldblodshingst - da mine hopper ikke er stærke nok gangartsmæssig til at kunne bære det endnu - men det kommer forhåbentlig nogle generationer henne i avlen :)

Nu må du skrive hvis det er helt hen i vejret :D

Anette Toft Jensen

Nu uden Kalhave's Desan :( - R.I.P.

www.staldkalhave.dk

0
0
Svar på denne tråd

Léspoir
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 21:10

L'Espoir overvejede jeg til min hoppe, men turde ikke før jeg har set hvad han giver videre, hans far Lord Loxley har ry for at lave heste til den kraftige side, men med super gangarter.

Min hoppe er efter Michellino-Temple Wind xx-Allegro og er selv dejlig ædel, (du kan se billeder på min præs.), men der ligger gammelt blod allerede i 3. led og der med en risiko for at hun avler tungere og mere lavstammet end hun selv er.

Jeg endte med at bruge Don Romantic, ikke fordi han er den hingst der tiltaler mig mest, men han er så brugt at jeg har en ide om hvad han tilfører og hvad der kommer fra min hoppe.

Til en hoppe som din ville jeg vælge en hingst der har nogle år i avlen, det er jo endnu sværere at finde det rigtige match med en hoppe uden dokumenteret afstamning.

Hvad vil du gerne have forbedret i forhold til Calina?

Bøgegårdens Laurino er en rigtig dejlig hingst og burde kunne tilføre noget størrelse og galop.

Don Romantic har jo gjort det godt på meget varieret hoppemateriale, burde kunne give både galop og str.

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider