|
|
| Hingst til KNN hoppe |
| Forfatter:  |
Sanne »Fredrik« |
| Dato:  |
01-01-2010 22:09 |
|
Hej. Jeg skal måske avle på min venindes hest næste år, og jeg går og kigger lidt efter heste.. Men har måtte erkende det er mega svært, især da hoppen har en så kendt og brugt hest som Conetti Lynghøj i tavlen.. Vil jo helst undgå indavl.. Udover den kendte Morfar, så er hun efter Loudini DVH 727, som er kendt for at lave lidt tændte afkom.. Hoppen er hoppe med meget stort H, derfor skal der helst ikke en hingst på hende der er for tændt eller avler tændte afkom. Hoppens bevægelses mønster er helt i top, hun har 3 rigtig gode gangarter og en fin springteknik.. Så det jeg leder efter er en hingst der er god i hovedet, som også giver dette videre til sine afkom.. Derudover skal den være godkendt til at bruge i KNN avlen, eller i hvert fald en der kunne blive det.. Af Knapstrupper hingste har jeg kigget lidt på Theis af Virklyst, da jeg så er sikker på føllet får pletter.. Men kender ham ikke rigtig, nogen der måske kender afkom efter ham..? Har også kigget på Fairbanks Skrødstrup, men kender heller ikke denne hingst fra andet end udseende.. Håber på nogle gode idéer.. Hoppens stamtavle: F: Loudini ( DVH 727 ) FF: Loutano ( DEU. Holst ) FM: Ulline ( DEU. Holst ) FFF: Landgraf I ( DEU. Holst ) FFM: Troja ( DEU. Holst ) FMF: Ladalco ( DEU. Holst ) FMM: Najona (DEU. Holst ) FFFF: Ladykiller XX FFFM: Warthburg ( DEU. Holst ) FFMF: Calypso I ( DEU. Holst ) FFMM: Madame ( DEU. Holst ) FMFF: Ladykiller XX FMFM: Zala ( DEU. Holst ) FMMF: Fasolt ( DEU. Holst ) FMMM: Johanna ( DEU. Holst )
M: Tequila ( KNN ) MF: Conetti Lynghøj ( KNN ) MM: Lissa Lynghøj ( KNN ) MFF: Aleksander ( OLH ) MFM: Sus af Aagaard ( RKNN ) MMF: Arsenal ( TAF ) MMM: Fleur Lynghøj ( KNN ) MFFF: Adonis XX MFFM: Rosenland ( DEU. O.S. ) MFMF: Plet af Nørholm ( KNN ) MFMM: Molly ( KNN ) MMFF: Waldzauber ( DEU. Trak ) MMFM: Arwetta ( DEU. Trak )  Hoppen ^^
♡ Sanne ♡ !! Skøn allround hest til salg !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| knabstrupper |
|
|
Sikke en fin hoppe du måske vil avle på, og kan sige at hvis du en gang har haft en knabstrupper, så vælger du ikke andre racer..  Men vil lige rette dig mht farve. Du skriver at hvis du bruger Theis af Virklyst så er du garanteret pletter. Det passer ikke helt. Hvis du bruger Theis på overstående hoppe, så er der 50 % chance for knablød (det kan være helplettet, halvplettet eller bare lidt hvidt på bagdelen) eller 50% for hvidfødt føl. Hvis du bruger Fairbanks Skrødstrup altså en plettet hingst, så er der 50% for pletter, 25% for hvidfødt og 25% for ensfarvet. Hvilken hingst du skal bruge kan jeg ikke hjælpe med, men i hvert fald held og lykke med din søgen..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ************** |
Sanne »Fredrik« |
01-01-2010 22:35 |
|
Theis skulle ifølge ejer være hvidfødt og derfor er 100% for pletter..  Men tak.. hun er en super dejlig hoppe, har redet hende et par gange, også derfor jeg ønsker afkom efter hende, men hun er bare lidt for tændt til mig, derfor håber jeg at finde en hingst der præger afkommet positivt i hovedet.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja det er korrekt at Theis er hvidfødt. Hvis du sætter en hvidfødt hingst på en plettet knabstrupper er der 50 % for knablød og 50% for hvidfødt. Hvis du sætter en hvidfødt hingst på en hoppe af anden race f.eks dv, så er der 99% for knablød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *********** |
Sanne »Fredrik« |
01-01-2010 22:51 |
|
Okay.. tak for svar.. (;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| knab-temperament |
|
|
Jeg lavede en knab på min dv hoppe for en 5 år siden, den har fået et temperament der er helt uden sidestykke.. Den er nok ca den mest velafbalancerede hest jeg nogensinde har mødt, og især af de afkom min hoppe har lave, der er det kun en efter feinbrand (han er også kendt for at lave godt temperament) der nærmer sig knabstrupperhoppen. Man kunne være nervøs for en hest der er så rolig som Zina er, så ville være en doven hund at ride, men der er der heldigvis lidt mere fut i hende. se evt. lidt mere her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/213211/ Zina er efter Sanders Califf, han er forresten ½ xx, så der får man også lidt forædling med i købet. Zina og far Califf
Ny hjemmeside www.stald-ovenskov.dk
hingstelisten er stadig i luften her
Hoppefødt født 30/4-2008 efter De Noir Hingsteføl født 14/5-2009 efter Quaterback Til salg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ariann |
Sanne »Fredrik« |
01-01-2010 23:59 |
|
Der skal ikke mere forædling i hende, næsten tvært imod.. Så tror den rene fuldblods farlinie ikke lige er noget jeg tør satse på..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ******** |
Sanne »Fredrik« |
02-01-2010 19:00 |
|
Er der slet ingen med andre idéer??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knablød? |
|
|
Karina, mig bekendt er hvidfødt altså også en "knablød" ;o) Jeg fik et fint hoppeføl efter theis i 2009 på min melerede hoppe. Dette føl blev meget langbenet og varmblodstypet og er klart det bedste føl af de 3 jeg har lavet på min knabstrupperhoppe. Føllet, som hedder Thalullah, kan ses på min profil. Hun blev halvplettet med brune pletter ;o) Jeg er bestemt ikke bleg for at bruge Theis igen på min hoppe! Dog ville jeg være lidt varsom med at bruge ham hvis du har en hoppe der står meget stejlt på forhovene i forvejen, men det syns jeg ikke lige umiddelbart er noget problem med hoppen du vil ifole.
Mvh Nina Nielsen
* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 * Rasmine søger part v. Fjerritslev snarest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Plethesten: Jamen det kan man vel godt sige at hvidfødt er knablød, men jeg kalder det personligt hvidfødt. Men hvis du ser hvad Sanne har skrevet : Af Knapstrupper hingste har jeg kigget lidt på Theis af Virklyst, da jeg så er sikker på føllet får pletter.. Hvis hun bruger Theis så vil hun da blive slemt skuffet, hvis hun forventer at der 100% kommer et plettet føl. Der kan komme et helplettet, halvplettet, et føl med lidt hvidt på bagdelen, en hvidfødt. Dog kan der ikke komme et ensfarvet føl på denne knabstrupperhoppe. Men man kan være heldig hvis man krydser Theis med en anden race at der vil komme et ensfarvet føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| **************** |
Sanne »Fredrik« |
03-01-2010 00:08 |
|
Så hvis vi ser bort fra mulig farve på afkommet, så ville Theis være en god idé at bruge? Han er jo også den der pt. står øverst på listen, ved bare ikke om jeg er modig nok til at tage chancen med en hingst hvor man ikke har set voksne afkom endnu.. Og har kun denne ene chance for at avle, da min veninde self. vil bruge hendes hoppe til ridehest og ikke avlshoppe på længere sigt.. Kunne måske lige tilføje jeg mest ønsker at benytte føllet som min kommende springhest..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ************ |
Sanne »Fredrik« |
03-01-2010 20:58 |
|
Kunne godt ske jeg skulle gå lidt videre med tanken om Theis, og evt. komme ud og se ham live..:p Er bare i tvivl om jeg tør satse på så ung en hingst, forstået sådan, man har da ikke set nogle voksne afkom endnu??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu ændre |
|
|
hingsten ikke bare ved en bedækning ALLE hoppens fejl, hoppen har stadig MEGET at sige med det afkom som kommmer, så giv nu ikke hingsten mere skyld eller forventninger end der kan honoreres, nogen gange er det hjertet man skal bruge end tal på en skala som nedarves imeget forskellige store eller små mængder... ikke engang 10 helsøskende får den samme genmængde fra mor og far,
Sommerlig hilsen Jytte Hansen Som egentlig færdes på HN som privatperson  SÅ HUSK !! at det egentlig ikke er tilladt at have sin egen mening hvis man sidder i en eller anden form for bestyrelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ************* |
Sanne »Fredrik« |
03-01-2010 21:09 |
|
jytte *h*: Det er jeg helt klar over.. Men da jeg skal have et føl der forhåbentlig er lidt mindre varm i hovedet, er der jo ingen grund til at sætte en hingst på der langt de fleste gange avler hidsige heste.. Derfor jeg leder efter en hingst der på et udsnit af hopper præger dem positivt. men da jeg mest er inde i Varmblodshestene, så kender jeg ikke så meget til mulige knabstrupper hingste.. og derfor jeg spørger til råds herinde..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Temperamentet.... |
|
|
Nu er knabstruppere normalt lig med et godt temperament, i hvert fald for det meste, når de er lidt hys så plejer vi bare at skylde skylden på det DV blod der er blandet i  Har nu også kun meget sjænldent stødt på en knn med et dårligt temperament, hvilket jeg nu ikke tror på kommer af generne, men skyldes en knap så optimal opvækst og prægning. Jeg syns helt klart du skal tage ned at se ham, men til at starte med at du jo finde et par videoer jeg har af ham på hestegalleriet ;o)
Mvh Nina Nielsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *********** |
Sanne »Fredrik« |
05-01-2010 15:21 |
|
PLETHESTEN: Evt. link til disse film.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Mvh Nina Nielsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ************* |
Sanne »Fredrik« |
05-01-2010 15:54 |
|
har kigget lidt på dem.. Tror jeg skal ned og se ham irl.. For synes han ser lidt flad ud over springene på filmen og ser ikke rigtig skridten..  Men tak for link..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...han er heller ikke en springhest ;o)
Mvh Nina Nielsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Springhest |
|
|
Altså hvis det er en springhest du gerne vil avle, så er den bedste mulighed nok Fairbanks Skrødstrup. Han har jo absolut også bevist sit værd som ridehest. Og hans far er jo Mosegårdens Dilight som absolut også har gjort det godt på de internationale konkurrencebaner. Ellers ville Xantast Middelsom måske også være en mulighed. Han har også gået på springbanerne tidligere. Men der kunne jeg måske være bange for, om afkommet bliver ædelt nok. For som jeg lige husker Loudinna, så er hun måske nok en anelse dyb. Fandt lige hendes kåringskarakterer: 7777 76 898 8 Så det er jo nok en hingst, som hovedsageligt kan give noget i type, du skal gå efter. Hun er jo selv godt gående.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med...... |
Kragen |
06-01-2010 00:41 |
|
Sanders Bounty. En af de lidt ældre hingste, men absolut i topklasse og gennemafprøvet. Han kan godt virke lidt tung og gammeldags, MEN kig venligst på de afkom, han har lavet. OBS: Tjek også venligst hoppematerialet, de er lavet på !!! Han formår da uden sammenligning at forbedre nærmest alt på de hopper, der er holdt til ved ham !!! Og han videregiver sit eget dejlige temperament ! Rolig, omgængelig, virkelig en gentleman ! Men han har bestemt også gnisten til at ville og turde, når det gælder !!! Jeg har selv avlet et afkom efter ham, for mange år siden. Jeg har har kommet meget hjemme hos hans ejer og jeg har kun fundet ÉT sølle minus ved ham - hans ben skulle have været 10 cm. længere, så ville han ikke SE så tung ud ! Jeg synes virkelig, du skal "undersøge" ham nærmere, så vil du også kunne danne dig et MEGET præcist billede af, hvad du kan forvente at få ! Derforuden, får du noget af det bedste blod fra både knabstrupper-racen og DV-typen ! Hvis du tænker lidt fremad med din avl, ville afkommet jo bestemt også være værd at avle videre på. N.B. Desuden er hans ejer en MEGET erfaren og kompetent avler. Hun vil helt sikkert vejlede dig, også UDEN at hun vil pådutte dig hendes hingste, hvis hun mener, at en anden vil passe bedre !!! Glæder mig til at høre, hvad du beslutter ! Du er meget velkommen til at spørge. Jeg skal gerne svare, hvis jeg kan. Mvh. Sabina Gregersen
Til Salg: Meget udstyr. Kig venligst mine annoncer. Bytter meget gerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *********** |
Sanne »Fredrik« |
06-01-2010 22:10 |
|
Titi: Det jeg er 'bange' for med Fairbanks er, han har fået 7 for forlemmer, hvor Loudinna har fået 6.. derudover er prisen for Fairbanks lige krydret nok til mit budget synes jeg.. Sabrina: Han ser faktisk okay ud.. Tror jeg skal have ringet og hørt om pris mm. kan også være hun har en idé til en mulig hingst.. Tak for Idéer.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forlemmer |
|
|
Tja, jeg kan sagtens følge dig - men hingstene bliver mange gange vurderet en smule hårdere en hopperne - og så kan man også gøre mange ting i løbet af opvæksten for at rette op på benstillingen.
Loudinna har fået 7 for forlemmer og 6 for baglemmer. Passende føre lemmer men rette, lidt små baghove. Fairbanks har fået 6 for forlemmer og 7 for baglemmer. Lemmerne passende føre, rette for, fransk for. Små hove. Så ja, man må sige, at der er en risiko for rette lemmer med denne kombination. Mht. Bounty (skal lige skynde mig at sige, at min egen hoppe - som jeg selv har avlet - er efter ham) så kan jeg måske være lidt bange for, om føllet bliver højtstillet nok. Og hvis det er en springhest du gerne vil have, så jeg slet ikke sikker på, at det er ham du skal bruge. Synes ikke at de afkom jeg har set efter ham, har været særligt godt springende. Min egen er bestemt heller ikke noget talent inden for det - men hun vil gerne, og har da sprunget 130 cm. i løsspringningen. Under rytter skal hun have endog en del mere ridning og rutine før det "bliver noget værd"! Hendes mor har jeg vundet en del LB'ere på og startet et par LA'er. Men det er mere pga. mit manglende mod, og så var hun nok rigeligt "fandenivoldsk" - så det blev lidt vildt  Men ellers vent at se, hvad der kommer til kåring her til april. Det kan være, der kommer noget interessant. Det minder mig lige om, at Katbygårds Bongo, der blev avlsgodkendt i september, måske kunne være noget. Han har nogle fine eksteriørkarakterer og også gode springkarakterer. Han har godt nok også 6 for baglemmer og "Rette"... Tja, let skal det ikke være 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ************* |
Sanne »Fredrik« |
10-01-2010 00:37 |
|
Titi: Nej, synes godt nok også det er lidt af en jungle.. Det var meget lettere hvis det var en holstener eller DV hoppe jeg stod med, så vidste jeg lige hvad jeg ville have..  Men hvordan med det at hingsten er fransk for.. Kan jeg risikere noget ved at vælge en hingst der har denne 'fejl'..?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fransk |
|
|
Ved nogle vil det være muligt at rette på på en fransk forstilling, hvis man tidligt er opmærksom på dette, og sørger for regelmæssig eftersyn fra smeden. Det kommer an på hvor slemt det er, men også hvorfra det kommer. For nogles vedkommende er det faktisk kun fra koden og ned, andre kommer oppe fra forknæene, mens det for andres vedkommende kommer helt oppe fra albuerne. Altså jeg ville nok tage ud at se hingstene for ved selvsyn at se, hvor slemme de er. For nogle gange kan den dårlig beskæring på udstillingsdagen også betyde noget for hingstens beskrivelse. F.eks. Theis har fået både 4 og 6 for forlemmer fordi han det ene år stod alt for stejlt! Året efter var han blevet passet med smed, og stod så mere normalt. Jeg dømmer selv, og er måske nok også lidt hård hvad angår benstillingen. Der er bestemt også kåret nogle heste de sidste par år, som jeg mener har fået for meget i benstilling. Jeg mener at - især for hingstenes vedkommende - er det vigtigt at få vist, både de gode og dårlige sider af hesten i stedet for at give 6 for noget middelmådigt noget og 7-8 for noget godt. Så hellere give det 5 eller måske endda 4 tal for de dårlige forlemmer og så giv 9 for den gode type. Jeg er godt klar over, at 4 tallet vil kassere en hingst. Men der er nu også kåret en hingst, som jeg absolut ville have givet det 4 tal til pointbedømmelsen - men den fik 6. Det var da en fin type, men det hjælper ikke meget, når den står helt helt forfærdeligt på sine ben! Uden hov ingen hest... Det var så heldigvis blevet rettet noget, da den stillede til endelig kåring, og den fik igen et 6 tal - så det var måske alligevel ok ved den første bedømmelse. Nå, det blev en lidt længere udredning, men bare for at pointere, at benstillingen altså kan ændres noget alt efter hvordan hesten behandles og trænes. Så lad være med at gå 100% efter karaktererne. Tag ud at se de hingste, som du synes om "live".  Men du kan jo også vælge at gå i den anden grøft og så finde en DV-springhingst til hende (eller et andet godkendt forbund)... Det må du gerne og stadig få knabstrupperpapirer på føllet uanset om det skulle blive ensfarvet. Og føllet vil stadig være i hovedafsnittet. ...siger jeg, som normalt går ind for at der max. krydses ind med fremmede hingste i hver anden generation...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følger lige med.... |
|
|
Jeg følger lige med her. Jeg har en hoppe efter Rasmus af Hallundbæk. Hun har kæmpe springpotientiale, og vil gerne føre det videre i avlen. Så jeg skal bruge en springbetonet hingst, gerne renavl, da hun selv er efter Top of Class på morsiden, så jeg vil gerne have noget mere knab ind... Hun er en anelse fransk på forbene, så det ønsker jeg ikke at forstærke...synes at jeg ofte ser den "fejl" hos knabberne. I kan se hende på min profil, hun hedder Calista. Hvem ville I foreslå?
Ledige bokse og sommergræs. Se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|