Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Frostsæd kontra naturlig bedækning
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 16:09
Jeg har endelig fundet den hingst jeg vil bruge til min hoppe i år - Urfürst af Hvarre.

han står i nordjylland og det er jo et pænt stykke vej når jeg nu bor ved Holbæk. Jeg har så netop erfaret at der findes frostsæd efter ham. Så er mit spørgsmål til jer erfarne avlere:-)....hvad er bedst??

Min hoppe har fået 1 føl, i fol ved første bedækning men havde så en temmelig vanskelig foling da følbassen kikkede til venstre i mors mave. For at gøre en lang historie kort var jeg tæt på at miste begge 2 og hoppen fik lidt skrammer på livmoderen samt en ordentlig omgang livmoderbetændelse. Hvad er jeres erfaringer med hvad indflydelse dette her på en ny ifoling?

Mvh
Annika

0
0
Svar på denne tråd

naturlig
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 20:56
bedækning er altid mest frugtbar, kølesæd komme efter og tilsidst frostsæd.
En infektion kan gøre det vanskeligere, men behøver ikke gøre det.
Det vigtigste ved brug af frost sæd er at den som inmeminere ved hvad det drejer sig om og har ordentlig erfaring på området.
Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 21:15
Inseminering med frisk sæd/transportsæd er det der giver det bedste resultat, derefter kommer naturlig bedækning. Inseminering med frostsæd anbefales kun til følhopper der har haft en problemfri foling og som tidligere har været nemme at ifole.

Jeg ville helt klart anbefale dig at få taget svaberprøve og også helst biopsi inden du begynder at inseminere på din hoppe. Især når der har været problemer sidst. Både skrammerne og urenheden KAN give arvæv i livmoderen, der umuligggør en ny ifoling. Hvis det var min hoppe ville jeg i sådan et tilfælde vælge en lidt billigere hingst og vente med "den eneste ene".

Om du får insemiineret med frostsæd eller kører hoppen til Nordjylland vil ikke give ret stor forskel i dine omkostninger, pengene går bare i en anden lomme.

0
0
Svar på denne tråd

Carlotte
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 21:48
Det bliver vi to aldrig eninge om og ifølge ALLE statestikker er naturlig bedækning den bedækningsform med den største ifolings %, det er irreterende men sådan er det.
At det så ikke er "in" i DV kredse med naturlig bedækning er noget andet.

Kølesæd ligger på gennemsnitlig 50-70%
Frost på under 50%

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

0
0
Svar på denne tråd

Giver Jytte ret...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 22:12
Tænk jeg er fuldstændig enig med dig Jytte *S*

Naturlig bedækning har den største ifolings %.

Mvh Pernille
:-D VÆR GLAD SIG BLOMMEKOMPLOT ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Jytte...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 08:12
Jeg har overhovedet intet mod naturlige bedækninger og skal faktisk have bedækket naturligt i år, på den ene af mine hopper. Men jeg har ikke indtryk af at drægtighedsprocenten bliver højere ved nat. bedækning end de ca. 60, der er resultatet for inseminering. Man kan jo ikke sammenligne de enkelte racer, da der er stor forskel på hoppernes frugtbarhed.

Ved inseminering er der jo også stor forskel på om det er sædfordeling eller transportsæd. Sædfordelingen giver absolut det bedste resultat.

Men derudover vil jeg da give dig ret i at der er gået lidt mode i inseminering, da det jo oftest kun er nødvendigt til meget benyttede hingste. Men også DV's(og LU????) regler om at man ikke må bedække naturligt og sende transportsæd samtidig, gør at en del er tvunget til at inseminere.

0
0
Svar på denne tråd

det er ..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 08:53
nu ikke DV og LU regler med EU regler.
Det med hoppernes ifolings % skulle følge racen er jeg nu ikke lige med på. Undersøgelser viser at har man en hoppe som er svær at få i fol vil afkommene efter al sansynlighed også være det og det gælder inden for alle racer, så egentli skulle disse hopper tages ud af avlen istedet for at nogle bliver ved og ved og ved og måske efter 4-5 år får et hoppe afkom ..

Nu er der mange grunde til at hopper ikke kommer ifol og de færreste er hingstens. og at % ligger på det niveau den gør er jo bla. også fordi der er mange som ikke laver papir på hingsteføl og dette er indenfor mange racer.

Men der er en meget generel holdning omkring hopper at kan den ikke bruges til andet kan den da få føl.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider