Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farve - føl
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 11:51
Hej!

Er der ikke nogen af jer der er så gode til det der med beregning af farver, som har lyst til at komme med et bud på hvordan vores føl kommer til at se ud?

Her er lidt om forældre og bedsteforældres farver:

Mor: Barbara Mørkebrun
Mormor: Aches Mørkebrun
Morfar: Limaro Lysebrun/rødlig
Morfars far: Lagano Mørkebrun

Far: Crelido Mørkebrun
Farfar: Calido Skimmel (grå-brun så vidt jeg kan se på et billede)
Farmor: ?

Er det nok til at I kan komme med et bud?

Håber at høre fra jer :)

Hilsner fra Mette-J ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Brun..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 14:24
vil være mit bedste bud.

Knus Lene Johnsen 8-)

Min Hjemmeside :-D
0
0
Svar på denne tråd

mettej
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 14:30
Uden at have den ringeste forstand på farvegenetik, er mit bud at den bliver mørkebrun.
Tjae, som sagt ved jeg intet om farvegenetik, og ved heller ikke hvordan min unghest blev sort med ene af brune og skimler i stamtavlen ?:-)
I øvrigt en lækker afstamning følle har (y) Overvejede selv at bruge Crelido, da han lige var blevet kåret, men endte med Ladoga i stedet.
0
0
Svar på denne tråd

Farver.
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 14:50
Efter forældrenes farver, er farverne rød, brun og sort dominerende, tror ikke skimlen påvirker det så meget.

Men fordi forældre er brune behøver føllet ikke blive det. Den hest jeg har lånt er rød, men begge forældre er mørkebrune. Dog er der frederiksborg i moren, så måske det har været med til at påvirke farven?
Længe leve livet, så længe det varer
{>
0
0
Svar på denne tråd

Farvegenetik - %'er?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 15:40
Hej igen

Og tak for svarene!

Skægt at du kender en rød hest er efter to brune, Bkauffmann!
Det havde jeg slet ikke overvejet at mit føl kan blive...

Og tak til Blanke. Blev rigtig glad da jeg læste at du synes det lyder til at være en god afstamning føllet har.
Jeg er ikke så meget inde i det her avlen, så det er skægt at høre andres mening :)

Men jeg vil stadig gerne høre fra nogen af dem der ved meget om farvegenetik.
Jeg har nemlig interesseret fulgt de diskussioner der har været herinde, og synes det lyder spændende.
Og så kunne det jo være sjovt at starte med at høre om det ud fra vores egen!
Så jeg kunne rigtig godt tænke mig en udregning og en forklaring, hvis nogen har tid og lyst!
Det håber jeg :-D

Hilsner fra Mette-J ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Mørkebrun
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 16:11
Sandsynligheden er størst for mørkebrun/brun, og så er der måske en lille sandsynlighed for rød eller sort. Crelido har givet begge farver, ofte med store aftegn.

Da ingen af forældrene er skimlede er der ingen muligheder for at føllet bliver skimlet.

0
0
Svar på denne tråd

måske rød?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 17:13
Vores sortbrune hoppe, fik sidste år et rødt føl efter Crelido, og jeg kender flere der fik røde føl efter Crelido, som ikke umiddelbart har rød i 1. eller 2. led. Så det er bestemt en mulighed.. Det første Crelido føl, som vi fik, er dog sortbrun.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Rød, brun, sort
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 00:24
Hej Mette-J,
Som Charlotte siger, så er der mulighed for både rødt, brunt og sort føl. Man skelner ikke mellem rødbrun og mørkebrun, når man taler grundfarver normalt. Variationen i den brune farve kan skyldes til dels tre typer af A-alleler, samt et helt andet gen, som er dominant og giver Sooty-effekten (sorte hår i pelsen på kroppen).

Vi ved at hingsten har givet røde føl før. Det betyder, at han har genotypen EeA-. Vi ved desværre ikke om din hoppe har et rødt gen, e-genet. Hvis hun har e-genet (dvs. genotype EeA-), så vil du kunne forvente at få et rødt føl i 25% af tilfældende. Hvis hun ikke har e-genet (dvs. genotype EEA-), så vil du aldrig kunne få et rødt føl på hende. Du vil derfor højst sandsynligt få et brunt føl.

For at få et sort føl, så skal begge forældre have et a-gen, men dette er ret usandsynligt. Hvis vi dog antager, at det har de, så vil føllet blive sort i 25% af de tilfælde, som ellers ville have været brune.

Mvh. Liselotte
0
0
Svar på denne tråd

Tak!!!
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 08:43
Tak for svarene :)

Det var også lidt det jeg havde regnet med, men det er rart at få en forklaring på hvorfor.

Og så fandt jeg da ud af lidt om Crelidos afkom.
Jeg vidste slet ikke noget om at han giver ret store aftegn.
Hvor bliver det spændende at se hvad vores føl får, for moren har meget lidt aftegn.

Så tak for det, alle sammen :-D

Hilsner fra Mette-J ;-D
0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  11-03-2004 18:50
@Mette J: Jeg vil også gætte på, at dit føl bliver mørkebrunt. Med en mor, der bærer mørkebrunt ud i så mange generationer, så er chancen forholdsvis stor for, at hun er homozygot på E-locus (EE, dvs. kan ikke få rødt afkom). Selvom hingsten kan få rødt afkom, så dominerer sort over rødt, og hvis hoppen har to sorte afkom og dermed altid vil give et af dem til føllet, så er grundfarven sort garanteret. Det brune gen (A-locus) er også et dominant gen. Dominant betyder, at der kun skal eet gen til, for at farven kan ses på hesten. En sort hest med bare eet brunt gen vil altid blive brun (i een eller anden nuance). Der er sjældent forskel på hestens (fx brune) nuance, hvis den får to gener af et dominant gen (fx brun). (NB. Cremegenet, der giver palomino, buckskin og smoky black/løvefarvet/gyldensort nedarves intermediært og der er der forskel på nuancerne ved et og to gener!).

Det sjove ved en brun hest sat sammen med en brun hest er så, at regner man mulige farveudfald ud, så er der intet mindre en 16 forskellige gensammensætninger! Det er derfor forholdsvis svært at sige, hvilken genotype de brune heste har og i så fald hvilke udfald de kan give.

Jeg vil heller ikke afvise, at du måske kan få et rødt føl. Hingsten bærer det røde gen, og hvis hoppen også gør, så er der faktisk - som Potteskår også nævner - 25% chance for rødt føl. (og rødt kan bæres skjult i rigtig mange generationer uden at man ser det, så muligheden foreligger ... omend jeg nu nok tror mest på mørkebrun lige i dette tilfælde).

@blanke: at du får et sort føl ud af to heste, der er brune og skimler, er faktisk ikke så underligt, som du måske umiddelbart tror. Den brune farve "bygges på" minimum eet sort gen, som det så "afbleger" og gør brunt på kroppen. Har en brun hest kun eet brunt gen (altså Aa på A-locus), så kan den give sorte afkom med sort/rød (og nogle brune) makker(e).
Skimmel er et dominant gen, ligesom sort, brun, broget etc, men også her gælder reglen, at har hesten kun eet (skimmel)gen, så kan den give ikke-skimlet afkom. Så dit sorte føls brune forælder har været Aa på A-locus og skimmelforælderen har været Gg på G-locus (G = grey = skimmel; har haft et skimmelgen og et ikke-skimmelgen).
Så det er faktisk ret simpelt :)! (Håber du forstod forklaringen?)

@Bkauffmann: at du får et rødt afkom efter to mørkebrune er heller ikke så underligt, som du måske tror. Og jo, frederiksborgeren i stamtavlen har nok lidt at skulle have sagt ;)! Disse er jo som bekendt (oftest!) røde, så vi ved dermed, at din hoppe har haft et rødt gen og et sort gen (Ee) samt mindst et brunt (A-). Gensammensætningen har dermed været Ee, A- hvilket åbner mulighed for, at hun kan give rødt afkom med en makker, der også har et rødt gen (rød hest eller sort/brun med skjult rødt gen). Og det har hingsten så åbenbart haft :)!

Håber det hjalp :)!?

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Det er meget interessant
Forfatter: 
Dato:  11-03-2004 19:51
med alle de formler for farven. Men hvorfor er det lige at helsøskende falder så forskelligt ud?
Vores avlshoppe, som er sortbrun (kulsort om vinteren) har fået 4 afkom efter Lucky Light. Nr. 1 en meget mørk næsten sort hoppe. Nr. 2 en flot mørkebrun vallak. Nr. 3 en alm. brun vallak. Nr. 4 en rød hoppe. På nær den første har de alle sokker og blis. Herefter har hoppen fået en brun, en sortbrun og sidste år et rødt føl igen.

Hvad er chancen for at få et sort i år? Vi skal have efter De'noir?? Nogle gode bud? (Please sig ikke at den kan blive rød)

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

bianca
Forfatter: 
Dato:  12-03-2004 17:16
@Bianca: da jeg ikke aner en hujende meter (undskyld) om afstamningen og farver på store heste (jeg er klart til islændere!!) og dermed ikke ved, hvad de "indeholder", så har jeg temmelig svært ved at fortælle dig mulighederne. Men find ud af din hoppes og dennes forældres farver samt hingstens farve (+ evt forældres) og om han har fået rødt afkom (et er nok). Så skal jeg med glæde lave en udregning til dig :)!

Din avlshoppe, som er sortbrun og har fået fire afkom med samme hingst, er faktisk et rigtig godt eksempel på, at statistik indimellem holder stik :D!

Med hendes farve (som jeg vil definere som Ee, Aa (sort med skjult rød og eet brunt gen)), så har hun vist præcis, hvilke muligheder der genetisk er med sådan en hest når den får fire afkom med en hest med samme gensammensætning:
1 sort
2 brune
1 rød

Det beviser også hendes gensammensætning, som siger, at i 25% af tilfældene vil hun få rødt afkom (1 af 4 er 25%). Når hun sættes sammen med en makker med ens gensammensætning, så vil 75% af hendes afkom falde ud med sort grundfarve - det er jo også tilfældet idet brun bygger på sort. Og halvdelen af hendes afkom vil få det brune gen - og to brune, det er jo 50%. Så ... god hest du har dér!

(Ved godt, at det ikke er til at se, om det røde afkom har et brunt gen, men jeg synes det er lidt sjovt at se, hvordan hun passer direkte ind i statistikken :D!). At hun kun har et brunt gen kan man se, når hun får det vintersorte afkom (som så vist bliver solbleget til sortbrun om sommeren). De to brune beviser så at hun kan få både sort og brunt afkom. Det røde afkom viser at hun kan få både sort og rødt. Så hendes gensammensætning må være Ee, Aa.

Men som sagt: jeg vil godt lave en udregning på mulige farver efter den anden hingst du nævnte, men det kræver, at du finder minimum hans farve og helst også hans forældres farver. Hvis det er samme hoppe som passer så godt ind i statistikken, så behøver du ikke finde forældrefarver på hende - hendes genotype har jeg jo fået fastlagt ;)!

Ismulevrinsk Susan

Ps. Hvis jeg ikke har svaret dig tirsdag, så smid lige en besked til mig, ikke? Så er det fordi jeg har får temmelig meget om ørerne den her weekend :P

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider