Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

vedvarende diarre, gode råd søges
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 13:20

Mit føl fra i år bliver ved med at have dårlig mave/diarre og jeg vil derfor høre om i har nogle gode råd til hvad man kan gøre ved det.

Hun er behandlet med ormekur og ligner umiddelbart ikke en som har orm, men altså det kan jo ikke udelukkes at det er orm.

Hun bliver fodret med wrap som jo godt kan være ret hårdt mod maven, men wrappen er meget tør så det burde vel ikke være det som er problemet.

Så hvis i kunne hjælpe med nogle råd, så ville jeg være taknemlig.

Stine

Oldenborg Hoppeføl sælges

Afstamning: Union's Big ben/Mozart

Født 22/3-09

0
0
Svar på denne tråd

Wrappen
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 14:21

Hej,

Jeg tror faktisk godt det kan være wrappen, min egen føllepige reagere også på wrappen trods det er næsten så tørt som hø.

Jeg kan dog styre hendes mave ved tildeling af en smule Irish Mash fra Hippolyt hver aften.

Det kan nu også godt være fordi hun piller i jorden ude på folden, det giver ofte også dierré.

Jeg kan klart anbefale Hippolyts Irish Mash, skal ikke kunne sige om et andet produkt er lige så effektivt for har kun brugt Hioppolyt:)

Hilsner

Lina

SÆLGES:

Duchesse: Bedste hoppeføl ved BH Følcamp. efter Casir Ask/Willemoes

Desiré: Lækker 1 års plag efter Casir Ask/Willemoes.

- se nærmer information på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 14:23

at spørge om du evt. har forsøgt at tildele hende noget hø i stedet for wrap - blot for at se om det gav en ændring???

Hilsner

Lina

SÆLGES:

0
0
Svar på denne tråd

dårlig mave...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 14:49

Jeg har ikke prøvet at med hø istedet for wrap, da vi desværre ikke har noget, men måske jeg skulle prøve og se om jeg kan købe noget hø et eller andet sted.

Men hvor vil det være træls hvis hun ikke kan tåle wrappen, da det jo er det som der bliver fodret med i stalden.

Måske jeg også skulle prøve med så noget mash, som du giver din. Hvad er mash egentlig, jeg kender ikke rigtigt noget til det? Hvis det minder om klid vil hun ikke spise det, for det har vi prøvet på et tidspunkt i en anden forbindelse.

Stine

Født 22/3-09

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 15:22

Kan faktisk ikke lige huske helt præcis hvad der er i Irish Mash men du kan da lige få et link til Hippolyts hjemmeside der står der jo alt om produktet:)

www.hippolyt.dk

Håber du finder en løsning, måske der er andre der har gode råd, men ville klart prøve at få fat i noget hø og se om det ikke kunne hjælpe hende.

Måske det var muligt at have en smule hø opbevaret og så tildele hende noget af og til foruden wrappen??? - men kan godt se dilemmaet hvis man "kun" fodre med wrap i stalden.

Hilsner

Lina

SÆLGES:

0
0
Svar på denne tråd

følle-...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 15:51

Gødningsprøve - det er godt nok "for sent", men det andet føl i stalden havde dyrlæge for nylig, den fik tarm-afslappende. Dyrlægen sagde, den også skulle have taget en gødnings prøve. Og at det var typisk årstiden.

Ellers -

pro-kolin (pet.vet.dk)

Dianon fra stormøllen.

Evt. zoolac

A38 i 10-20 ml skyllesprøjte. ex. 1/4 l / dag.

Ja, irish mash, min vil kun spise det, hvis det er i roepiller. Jeg blander også lidt O grass og Dianon'en i. (lillefinger-varmt)

Hø - her er de i løsdrift, og jeg kan se, mit føl ikke når at få så meget hø. Hun tygger ret langsomt. Derfor har jeg købt O grass.

Et æble om dagen :) Jeg har været lidt på jagt efter pektin, som er i roer og æbler, men de skal jo heller ikke have for meget sukker.

Diarre generelt - nok vitaminer, salt/elektrolytter.

Lone

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 20:34

Azina ♥Mal Mir♥: jeg er ikke helt med på det første du skriver omkring gødningsprøve, er det for sent nu eller vil det være en god ide og få taget en for en sikkerheds skyld?

Hvis nu det f.eks er wrappen hun reagerer på, er det så sådan at hun aldrig ville kunne tåle wrap eller er det noget de vokser sig fra?

Stine

Født 22/3-09

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg fik
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 20:43

min hoppe til Nordjylland i 2004 bøvlede vi også med diarré og måtte have dyrlæge ud. Her fik jeg besked om at få fat i noget hø og det fik hun så hver vinter de første 2 år.

Idag har hun ingen problemer med at tåle wrap, men den har også de sidste år været tør.

MVH Janni

Nu med hest både her og der

og allevegne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Diarre
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 08:02

I stedet for at købe sig fattig i produkter, som bare symptombehandler med mere eller mindre effekt, så vil jeg foretrække, at finde årsagen istedet.

Jeg har haft en diarre hest og prøvet næsten alt på markedet uden effekt over tid. En dag prøvede jeg at tage en ting ud af foderet ad gangen for at se, om jeg fodrede ham med noget han ikke kunne tåle. Og jeg fandt ud af, at han ikke kunne tåle lucerne, roepiller og gulerødder. Han havde ingen problemer med wrap, men så snart han fik en fuldfoderblanding med det mindste lucerne var den helt gal.

Så jeg fodrede med havre/byg og tilskudsfoderet Equilibra, som er specielt udviklet til heste med maveproblemer af den ene eller den anden art. Og så naturligvis en masse hø og wrap.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-12-2009 20:22

Få tjekket for sand i tarmen.. det kan en alm gødningsprøve vise..

Hilsen Stine

Stutteri Rø- WM-Ponyer i smukke farver

Buckskin-Palomino-Smokey Black og BEC

0
0
Svar på denne tråd

Prøv med...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 15:34

Hø af god kvalitet og rigelige mængder er altid godt men udover det kan du prøve at give den:

Yoghurtpiller (paraghurt) dem mennesker kan spise hvis de har diarré.

De stabiliserer også hestens tarmflora så dens mave igen skulle blive normal (hvis den samtidig bliver fodret korrekt selvfølgelig)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 17:32

bare at føls mave er mere sart.. Halvdelen af vores føl har fået tynd mave af wrap i hvert fald den første vinter af deres liv.. Men når de først bliver lidt ældre er der intet med dem..

Så jeg ville først starte med at give hø..

Derefter ville jeg prøve ormekur..

Har hun fri adgang til sliksten, det kan nemlig også give løs mave..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

dårlig mave...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 17:41

Dig der skriver om hun spiser sand, det kan jeg fortælle hun ikke gør da hun ikke går på sandfold, men jeg har observeret at hun roder meget i jorden og kunne godt forestille mig hun spiser noget jord i løbet af dagen.

Hvad er det nu det hedder det produkt man kan give som skulle rense maven ud er det ikke de der loppefrø et eller andet? Kan jord forresten også give diarré?

Med hensyn til sliksten så tror jeg faktisk egentlig hun har en hængende i boksen, jeg vil da lige tjekke og se om det er en hun umiddelbart bruger.

Men som du skriver Annemette så er føl nok bare lidt mere sarte i maverne, og næste vinter vil hun formentlig ikke have de store problemer med maven.

Stine

Født 22/3-09

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 22:11

Hej Stine

Det hedder bare "sand" i tarmen, da der altid er sand i jord.. Pga de voldsomme mængder regn vi har fået i nov, er der rigtig mange heste/føl der optager jord/sand i store mængder da græssets rødder er mere blottede end normalt og det derfor er svært for hestene at skille det fra..

Jeg havde aldrig hørt om det før end, jeg mistede mit føl i sidste uge, men nu er jeg simpelthen så opmærksom på dem alle..

Det hedder "HUSK" det produkt du spørger efter, og det er faktisk på tilbud i denne uge i Netto.. Men ellers fåes det i Brugsen, Føtex, Bilka og lign.

Men jeg ville få lavet en gødningsprøve hos dyrlægen, og så evt få noget pasta der genopretter balancen i hesten mave.. det og så HUSK, så er du godt kørende..

Håber du finder årsagen til din hests dårlige mave..

Hilsen Stine

Stutteri Rø- WM-Ponyer i smukke farver

Buckskin-Palomino-Smokey Black og BEC

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 20:38

også et føl med dårlig mave, det er 3. gang hun har dårlig mave og det er bare så æv, når man prøver alt muligt.

Jeg har givet ormekur 3 gange og min erfaring er lidt, at efter en ormekur kommer der diarre, den sidste gang her har bare varet lidt længe.

Jeg giver A38 i 60 ml sprøjte, gulerødder skulle være godt pga. B-vitamin, som tarmen har brug for til tarmfloraen (men det vil hun selvfølgelig ikke have...!) Jeg har også givet loppefrø for sand i tarmene (det købes hos dyrlægerne, så er det nok billigere, de skal have ret meget) - indtil videre er det intet der virker...:-((

Nogen der har gode erfaringer?

Mvh

Jette

0
0
Svar på denne tråd

diarre....
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 21:46

Jeg kan desværre ikke komme med nogen gode råd. men jeg har fuldt et råd som en kom med her i tråden og det ud som om det går den rigtige vej.

Jeg har nemlig flyttet den sliksten som hun havde hængende, jeg kunne også se på den at det var en hun brugte ret så meget.

Stine

Født 22/3-09

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 09:52

Det er altså helt almindeligt, at følmaver ikke kan tåle wrap i større mængde. Wrap er alt for stærkt for mange føl i de første leveår eller to.

Hvis man benytter wrap alligevel skal det være i meget modereret mængde og det skal have masser af struktur, dvs. det må absolut ikke være høstet for tidligt og det skal have stået meget længere tid på roden end wrap, der benyttes til andre dyrearter.

Dertil skal der også benyttes halm af prima kvalitet.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE PALOMINOER MED KVALITETSAFSTAMNING

0
0
Svar på denne tråd

wrap....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 10:17

Vi købte et føl som havde meget dårlig mave pga. wrap.

Der gik faktisk en rum tid inden det helt var ovre, så vores erfaring er i hvert fald at det ikke er godt til de små, så meget hellere alt det hø de kan spise. Vores har derudover fået suregrow fra brogaarden, så er man fra start sikker på de får det de skal have.

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

jeg skriver lige
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 10:37

skriver lige igen.. Nu hvor mit føl har fået god mave igen. .

Mit føl fik også diarre efter ormekur, dyrlægen mente, hun så havde orm. Men hun havde kun 200 i antal, og 250 i spolorm. Andre i stalden havde 1400.

Jeg har haft hende på "kur" i vel en måned med A38, jeg til sidst gik fra, det var for besværligt, når man ikke bor i stalden, og skal have bøtter med etc.

Giver nu Lidt roepiller med en masse Dianon i, som jeg synes er et supert produkt.

O grass, - lidt lucerne, salt og vitaminer, (og ellers 200 g soya og dangro junior) også med dianon, og efter dyrlægens råd - irish mash, også i roerne, ellers vil hun ikke spise det.

og hun har ikke diarre mere.

Det tog lang tid, som det jo gør,. når maven er helt forstyrret, og tarmen hævet. Men jeg vidste, det var et spørgsmål om tid.

Det har været hårdt - og meget besværligt, men jeg er glad for alt det bøvl, jeg har gjort. Da det hjalp. Dyrlægen havde ikke noget, der var bedre, sagde hun. At skyde med penicillin giver jo også diarre.

Men ja, vi har et føl i stalden, der lige har haft sandkolik, den får så heller ikke mælk som min, og er meget tynd, hvor min er næsten tyk, så de fylder jo maven med alt der er muligt.

Lone

Et ridende mennesker, der ikke er ridder, er kun rytter

- Hempfling

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 11:00

Hej: mit det ene føl havde diarre de to første måneder af sit liv, hun trives fint men diarre. Talte med dyrlægen som gav hende en 3 dags prenisolon kur, herefter har maven været i orden.DVS meget wrap kan da give hende som de andre lidt komave.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider