Så fandt jeg dem.
Top 20 (bedækningstal i DV):
1 BH Zack 175
2 De Noir 165
3 Sunny-Boy 138
4 T Temptation 121
5 BH Don Romantic 114
6 Skovens Rafael 92
7 BH Romanov 90
8 BH Rosoff 87
9 T Lancelot 78
10 Bøgegårdens Laurino 74
11 L'espoir 74
12 BH Rush Hour 67
13 BH Doolittle 59
14 Don Kennedy 59
15 Crelido 52
16 Uno Don Diego 49
17 Uno Don Diablo 46
18 Fassbinder 41
18 Heartbeat 41
20 Solos Landtinus 40
Ang. 1-5 er jeg faktisk imponeret over, at De Noir stadig kan hive så mange bedækninger hjem. Han er godt nok ved at have bidraget med et stort indskud til DV avl! Derudover overrasker det mig, at Sunny-Boy har fået så mange bedækninger - taget i betragtning hans lidt umoderne type, men selvfølgelig har flere af hans afkom jo markeret sig godt + han er et nyt 'kort' på dansk jord. Zack og Temptation har jo blameret med fine føl, mens Romantic har blameret med seje afkom.
Ang. 6-10; For mig er det mest iøjnefaldende, at Skovens Rafael har fået så mange bedækninger i år med de føl han har vist - som har været af meget svingende kvalitet! De høje bedækningstal for de andre er jo ikke så overraskende; Romanov har jo vist kvaliafkom, Rosoff fik jo alle lovord med sig i Herning, Lancelot fik ros så fra alle sider i Herning og Laurino har vist sig frem med en fremragende følbeskrivelse.
Ang. 11-15; Årets fløjhingst ligger ret langt nede på listen. DV avlere er nok blevet meget opmærksomme på den nye trend med 'typeavl' og snakken om, at den fantastisk velgående L'espoir ikke nødvendigvis avler moderne. Bliver spændende at se hans afkom i år! Synes Doolitle har fået rigtig mange bedækninger i forhold til f.eks. Rush Hour. Don Kennedy har fået pænt mange bedækninger i forhold til markedsføringen af hingsten! Og så kom der en spring (eller 'dobbelt'hingst) i form af Crelido.
Ang. 15-20; Pudsigt at de to Jørgen Steen hingste ligger så tæt rent bedækningstalsmæssigt. Begge har gjort fin figur i år, hvilket dog først har slået igennem efter bedækningssæsonen. Synes Fassbinder har overraskende mange bedækninger. Og så en rendyrket springhingst i form af Heartbeat og en dobbeltnedarver ved elitehingsten Landtinus.
Don Schufro ligger forøvrigt på en 21. plads med 37 DV bedækninger. Prisen har alligevel fået 'pillet ham ned'. Noget af det sære er, at Le Champ Ask er registreret med 31 bedækninger. Undrer mig, at han ikke er pillet af, når der eftersigende ikke skulle være kommet nogen ifol! Vildt, at der nåede at komme så mange hopper gennem møllen, inden han blev stoppet (syntes ellers det gik pænt stærkt...) Dicardo er ikke blevet helt glemt, idet han havde 30 bedækninger i år. Bliver spændende at se dem næste år! Bentley fik kun 21 DV bedækninger i år ligesom den meget velgående Fürstenball kun fik 33 - gad vide hvor stor en effekt det har, at begge hingste ikke blev introduceret til avlerne i Herning i år? Baccarat xx er i øvrigt den højest rangerende fuldblodshingst med 24 bedækninger.
Som en af 'overraskelserne' har Baltimore Vrå, der viste sig fremragende i Herning (og blev præmiehingst) kun fået 4 bedækninger - trods al DVs snak om forædling. (Han aflagde dog en knapt så spændende materialprøve senere, så det bliver da også spændende at se, hvordan han udvikler sig.)
Undskyld den lange smøre - hvad synes I om tendenserne?