Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

farveavl - bliver skimmel altid skimmel?
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 12:10

Jeg har et hypotetisk spørgsmål vedr. farveavl.

1. Får skimmel far/mor altid skimmel føl? Eller kan én skimmel forælder godt lave helfarvede føl?

2. Hvis man har en rødskimmel hoppe og sætter en palomino hingst på, kan man så kun få skimmel føl eller er der 50% sandsynlighed for helfarvet palominoføl?

Jeg har set en hingstestation hvor man har en homozygot cremegen hingst, dvs. den giver 100% sikkert palomino føl på røde hopper... Kunne man så forstille sig med sådan en hingst at den på min rødskimmel hoppe ville give sikkert palomino føl, men at der så vil være 50% sandsynlighed for at føllet bliver skimmel-palomino, som jeg er ret sikker på IKKE er godkendt indenfor palomino avl...

Det er blot teoretisk, da jeg ikke skal have føl foreløbig ;-)

Håber nogen har styr på genetikken i farveavl...

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

teoretisk
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 12:21

nogle skimler har anlæg til at deres afkom bliver 100% skimlede, andre giver 50% - det kommer an på om de bærer skimmelgenet dobbelt eller enkelt, lige som ved palominoer så er der nogle der bærer creamgenet dobbelt og giver 100 % fx palomino hvor de palomino farvede kun har et creamgen og derfor giver 50% dette gen.

Fx er min skimmel hoppe født dun/buckskin, så hun har både et creamgen og om hun så har en eller to skimmelgener vil tiden vise, hun er efter to skimlede forældre så kan i teorien indeholde to skimmel gener.

Ved du om din hoppe er efter to skimlede forældre eller om det kun er den ene der er skimmel ??

Hvis du krydser din hoppe med den homozygot hingst så vil afkommet have et creamgen, og om den også vil få et skimmelgen afhænger af din hoppe

Til dit spørgsmål 2 vil der hvis hoppen kun har et creamgen være 25% chance for et helfarvet creambærende afkom.

Håber du kan forstå lidt af mit måske volapyk

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

WM hoppe ´07 - se Pretty Lady på præs

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

efter...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 13:01

Super godt svar :-) Mange tak! Det giver helt fin mening!

Min hoppe er efter DA Korrado OX:

DA Korrado er rød helfarvet

og Celine OX:

Min hest som føl ved hendes mors side. Celine OX er rødskimmel.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

skimmel farve
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 13:24

Jeg har opdrættet en welsh , som er sort. Sin mor er skimmel, og hun har en palomino mor og en skimmel far. Sin far er skimmel, og begge hans forældre er skimmel.

Hilsen

Conni Sønderstrup Lynge

Stald Lykkebo

www.123hjemmeside.dk/Lykkebo1

0
0
Svar på denne tråd

ensfarvet far
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 13:55

så vil din hoppe i 50% tilfælde give skimmel genet videre ;-)

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

Sælges:

WM hoppe ´07 - se Pretty Lady på præs

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

hjahfkjawkjfw
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 14:00

Ja det var også det jeg tænkte :-)

Dvs. med en homozygot hingst af et eller andet, så må der være 50% sandsynlighed for at få skimmel og 50% sandsynlighed for at få den farve hingsten giver videre - eller ...

Mvh Maria

Tålmodighed er en dyd - specielt med en OX

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 11:23

...nu er en rødskimmel jo ikke en blegende farve, men er en dansk betegnelse for farven strawberry roan som er en blivende farve så skimmel er den ikke ;o)

Det sammen gælder sort- og brunskimmel ;o)

Alle blegende skimler hedder GRÅskimler uanset farven de er født med.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

Roan og skimmel ikke det samme
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 16:57

Roan er et andet allel, der sidder på lokus R, de ligner skimler men farven forbliver hos dyret hele livet, den afbleges altså ikke. Roan er et kun at finde hos individer der er heterozygote for lokus R, altså heste der har en dominant og en ressesiv udgave af farvelokuset. Lokus R er lethalt i dobbelt dosis af den dominante udgave.

Skimmel skyldes et andet farvelokus og kan derfor ikke rigtig sammenlignes. Det skimlet allel hedder lokus G, den dominate udgave af allel G giver gradvis afblegning af farven. Hesten fødes med den grundfarve der er bestemt af andre loci, fx.sort, brun eller rød. Hurtigt efter fødslen begynder der er at komme flere og flere hvide hår frem, dette skyldes at pigmenten gradvist ophører med at vandre ud i hårene.

Venlig hilsen

Kathrine

27/5-09 kl 22.15, fik Chess et dejligt rødt hoppeføl efter Saxo Højgård PIH 82.

"You won´t find your perfect pony straight away, but sooner or later he´ll find you" Thelwells

0
0
Svar på denne tråd

Kathrine
Forfatter: 
Dato:  01-11-2009 17:49

Prøv at læse hvad plethesten skriver én gang til.

Rød- blå-,og brunskimmel eller på engelsk Roan skyldes ganske rigtigt R-genet, der tilsyneladede er letalt i dobbelt dosis.

(grå-)skimler skyldes G-genet, som giver skimler der afbleges.

Det Plethesten prøver at sige er at den viste hoppe IKKE er rødskimmel, men ganske almindelige gråskimmel.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Vil da straks undskylde
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 12:23

Til plethesten, hvis jeg har misforstået dit indlæg, det var ikke min mening.

Jeg forstod bare at du mente at alle heste der var skimler var grå-skimler og at rødskimler i virkeligheden var Roan. Rødskimler findes og denne farve skyldes også lokus G, samt Lokus E, der i homozygot ressiv ee giver røde heste, eller rød grundfarve der herefter skimler, hvis hesten også har et dominant allel på lokus G.

Men igen undskyld jeg ville så absolut ikke fornærme nogen.

Venlig hilsen

Kathrine

"You won´t find your perfect pony straight away, but sooner or later he´ll find you" Thelwells

0
0
Svar på denne tråd

Ridehesten
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 04:20

Hej, Ridehesten har en artikel omkring farver og skimmelede, den sku du ta at læse, det er enten i okt udgaven eller november

;-)

0
0
Svar på denne tråd

To skimle forældre med flere...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 09:35

Hej

Jeg har ikke mange gode tekniske forklaringer om farver til denne tråd...:-) men vores hingst Wroclaw han er meget mørk chestnut. Begge hans forældre er skimmel og flere i hans familie er også skimler,så skimmeler avler altså ikke altid skimler. Dog er der ude i 3 led en eget rød hingst hvilket der også er 6 led tilbage....Vi har sat en to skimmel hopper i fol med ham, det bliver spændene at se hvilken farve de to små får.

Mange hilsner Pia.

WROCLAW - Fuldblodsaraber kåret i DSAH & DSP

Står til avlsbenyttelse i 2010

Wonderful-Arabians.com

0
0
Svar på denne tråd

Kathrine
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 10:20

Du roder stadig sammen. Rødskimler, brunskimler og blåskimler ER det man kalder ROAN på engelsk eller farveveksler på "islandsk". De afbleges IKKE.

En skimmel der afbleges med alderen er en GRÅskimmel. Det uanset om den er født rød, brun, sort eller....

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 10:46

Jeg tager gerne min ord i mig igne og vil undskylde hvis jeg har forvirret nogen, jeg har efterfølgende kunne læse mig til i Hestens farve af Anne Phaff Ussing at der åbenbart ikke findes blegnende skimler i andet end gråskimmel. Jeg havde i første omgang støttet mig til et kompendie om farvegentik af en professor ved KVL, som har skrevet det på en lidt fejlagtig måde.

Venlig hilsen

Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

Alt forladt
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 11:03

Det er helt i orden. Jeg tror du har helt ret i at benævelserne var anderledes for ikke så mange år siden. Jeg kan da huske at min farfar kaldte vores mørke gråskimmel for blåskimmel.

Mvh
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

foredrag
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 12:18

og så er det, at jeg på FHF's hjemmeside har set, at de har arrangeret et møde, hvor netop Anne Phaff Ussing vil fortælle om farvegenetik. Mødet er åbent for alle intereserede, så hvis I bor i nærheden af Sorø, synes jeg I skulle tænke på, om det var en mulighed at blive klogere på dette svære emne.

0
0
Svar på denne tråd

mange kan ikke kende forskel
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 13:18

jeg har netop sendt ejercertifikat ind til ejerskifte, på det jeg sendte ind var corini registreret som rødskimmel. Hun er jo efter coronado/corlando/goldfinger og er helt almindelig gråskimmel født rød. men mærkerne kan altså heller ikke finde ud af det.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Lige et farvespørgsmål
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 18:25

Billede

Hende her står som brunskimmel i hendes pas, hun var mere sort da jeg købte hende og hendes vinterpels ser ud til at være brun med spredte hvide hår.

Begge hendes forældre er/var skimler (grå).

Hvad tror I? Bliver hun grå og så hvid eller hvad?

0
0
Svar på denne tråd

eowyn den er gråskimmel
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 12:57

det er fordi mærkerne ikke kan finde ud af det med farver. din hest er gråskimmel født brun.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider