Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Opgiver snart min hoppe :-(
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 12:23

Sagen er den, at jeg efter utallige forsøg på ifoling af min hoppe, uden held, er ved at opgive hende helt!

Hoppen er 15 år, har fået 3 føl i træk, ved stodbedækning, da hun var yngre (98, 99 & 01). Jeg fik hende i 2000 og brugte hende de efterfølgene år til ridning, da det dengang var min interesse og hun kom derfor ikke i fol årene efter.

I 2005 & 2006 forsøgte jeg at ifole hende ved håndbedækning, uden resultat. Hun blev efter bedækningerne skyllet, da hun havde tendens til at danne betændelse, men ligemeget hjalp det. Hun blev undersøgt efter alle kunstens regler, og hun skulle intet fejle (biopsi, svaberprøve osv.) og derfor godt kunne komme i fol.

Dog ville dyrlægen mene at hun skulle insemineres, hvis hun skulle forsøgs ifolet. Da der ikke er nogen welsh cob hingste der levere sæd, lagde jeg tanken lidt på hylden.

Efterfølgende har jeg talt med mange avlere, som har rådet mig til at forsøge med stodbedækning igen. De fleste hopper, også besværlige, ville somregl komme i fol på den måde.

I år har hun så været til stodhingst fra april-august, sidste bedækning var 31. maj. Ingen brunst efterfølgende.

Endelig troede jeg på det var lykkedes og dyrlægen scannede hende på 33. dagen, og var næsten sikker i sin sag om at der var føl. Hun blev håndprøvet på 90. dagen og stadig ville dyrlægen mene at hun var i fol.

MEN nu er hun i brunst, og det løber ud af hende, med det der ligner betændelse. Grønt slimet snask.

Dyrlægen er kotaktet, så han kan rense hende.

Ak ja, intet føl atter engang.

Så kære garvede avlere, kom med nogle gode råd, som evt. kunne hjælpe mig til at få min hoppe i fol, hvis det ikke er umuligt og jeg bare skal opgive!

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen en meget fortvivlet hoppe-ejer!

Stutteri Vica

Avl og salg af welsh sec. D

v/ Vicky Stolberg & Camilla Alring

En´gang welsh, altid welsh !

0
0
Svar på denne tråd

Åh....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 12:49

Jeg har ingen god råd, Vicky - Men vil bare sige, at jeg er ked af det på dine vegne. Hvor er det altså bare ÆV!

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste

Welsh Cob - mit valg

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Rigtig træls..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 13:04

Mange tak Britt..

Ville bare gerne have haft et afkom efter hende, hun er jo ikke helt ung mere.. Hun har kun 1 levende afkom!

Stutteri Vica

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 14:08

Er du nu helt sikker på, at hun ikke simpelthen har kastet?

Det lyder noget underligt nemlig i mine ører, at din dyrlæge håndprøver på 90 dage og konstaterer føl, også det er væk nu pludselig.

Kan udflåden ikke evt. skyldes kastning for nylig mon, det vil jeg nu gætte på.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd

Niks ...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 14:30

det tror jeg ikke på. Efter en kastning kommer blodigt udflåd. Ikke grønt og slimet snask, der ligner betændelse. Men nu skriver du, at din dyrlæge har været næsten sikker ved både scanning og håndprøvning. Dermed antyder du jo, at hoppen måske slet ikke har været i fol. Din dyrlæge har sikkert ret i, at det er bedre med inseminering til sådan en hoppe, der let bliver forurenet. Er hun syet?

Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:

www. kuhlmannhorses.dk

www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 14:45

hvis det var min hoppe, ville jeg lade op her hen over efterår /vinter med ekstra e-vitamin - zink og beta-caroten.

Når I så går igang med inseminering, ville jeg slutte insemineringen med en skyldning og efter endt ægløsning Regumate for at holde på drægtigheden. og til slut sy hoppen.

Kommer hun så ikke i fol, ved du at du 100% har gjort alt for at få hende i fol.

Hilsen Mig

Hvorfor ikke handle med Hjertet????

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Også special foder til Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

Du kunne også
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 15:20

(odover de andre forslag) kigge fodringen efter for lavt kobberindhold og måske lav selen, som formentlig vil bevirke at hun lettere bliver forurenet.

Hvad får hun at spise ??

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Ifoling
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 16:03

Jeg har haft mange andre problemer i år, men lige netop ifoling har jeg haft kæmpe succes med. Ikke mindre end 8 hopper har jeg fået i fol i første forsøg og de fleste med en eneste inseminering. Jeg har fodret med lucernewrap og græswrap af prima kvalitet i store mængder (20 kg), masser af gulerødder (10 kg) roepiller, linamix og sort havre. Alle hopper er på fold fra morgen til aften og lever en meget ustresset tilværelse med de samme rutiner hver dag. Ingen ridning.

Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:

www. kuhlmannhorses.dk

www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 18:36

TinaVe: Dyrlægen har ikke været 100% sikker nogen af de gange han har tjekket hende.. Desværre.. Så muligheden for at hun ikke har vret i fol er der..

Ann: Lige præcis.. Nej hun har ikke været syet, nogen af gangene.

Talli *Harrig s Friesere*: Tak for dit råd, det vil jeg tage til mig..

HN-bruger 23358 *eva lydeking-olsen*: Hun får ponyblanding fra toprun, og de skulle være dækket ind med det hele, ifølge dem, men har ikke forstand på det. Udover det får hun ca. 5 kg. wrap om dagen..

Stutteri Vica

0
0
Svar på denne tråd

Inseminering
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 19:02

Hvilke insemineringsstationer er gode her på Sjælland..??

Stutteri Vica

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider