Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

føl, alene eller sammen med andre?
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 12:44

Hej.

Hvor højt vægter I at jeres føl står sammen med andre føl? Det er vigtigt for opdragelsen, men hvor vigtigt?

Mvh Cecilie, lykkelig ejer af en hoppe drægtig i 6. måned :-)

0
0
Svar på denne tråd

Meget vigtigt.....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 17:54

Men nu ikke fordi jeg har oplevet føllene opdrage på hinanden.

Jeg har haft 2 hingsteplage stående med en 14 årig vallak - og det var vallaken som opdragede på dem.

De kunne så bruge energi og krudte af ved at lege sammen, hvilket gjorde dem nemme at omgåes i dagligdagen. Og jeg foretrækker at de "slåes" som hingste med hinanden, fremfor at prøve det af på mig fordi de har gået hele dagen og kedet sig uden selskab af aldersligeværdige.

Min gamle vallak gad ikke lege med plagene, da de var små - kun nu som store 2½ års, er det værd at lege med dem.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 11:25

Vi sætter altid minimum to hopper i fol. Jeg synes det er vigtigt de har nogen at lege med. Min erfaring er også, at de bliver lidt mindre afhængige af "moar" når de har nogen at bruge tiden sammen med - og de bliver nemmere at opdrage på. Jeg synes også godt om, at de har en jævnaldrende at gå sammen med når de er blevet vænnet fra, og skal undvære deres mor.

Stutteri Auriklen

Nu med avlshingst - Hohnhorst Jamiro

gyldendun af Orange linie (Hesselbjerggårds Justice/Nørlunds Madigan e. Tootle U)

Gør livet til en fest

- rid den hest der passer dig bedst

0
0
Svar på denne tråd

hm......
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 12:11

Tak for svar..

Jeg har mulighed for at sætte min hoppe i løsdrift hvor der er en plag på 1 år, dvs. den er 2 år når min hoppe skal fole - er det legekammerat nok?

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 23:07

Jeg har valgt at sætte prisen lavt på de hingsteføl jeg har haft i håbet om hurtigt salg og dermed også legekammerater til dem. da jeg ikke selv har kammelegerat til dem..

Jeg har en super hoppe som elsker at lege med dem og det giver da noget... udover dette har de deres mor som mælkebar og skrappemor.. Mine har klart valgt den unge hoppe som "bedste ven" og bruger meget tid på at lege med hende..

Hingste føllet fra sidste år flyttede hjemmefra som 6,5 mrd. så det var ikke noget problem.. Ham jeg har nu er sat til salg og jeg håber da han får et godt hjem med legekammerater nå han skal vendes fra..

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

PRE hingsteføl sælges ved fravænning. .Se hjemmeside.

Transporter/lille kørekort sælges Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Vi vægter
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 10:11

det MEGET højt. Har nu prøvet begge dele og er enige om at vi aldrig mere kun vil have et føl. Som ovenfor nævnt af andre har føl bare så stor glæde af hinanden. De får "ræset ud" og er som nogen skriver meget mindre afhængig af deres mor.

Vi kan tage en hoppe med på ridebanen og træne - hendes føl er fuldstændig ligeglad - den leger med "kammeraten" så længe.

Du kan se lidt af glæden de har i hinanden her:

www.heste-nettet.dk/forum/14/887251/ 887251/

Jette K

0
0
Svar på denne tråd

Finder altid en makker
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 10:25

Jeg finder altid en jævnaldrende makker af samme køn, de kan vokse op sammen med fra de bliver vendt fra. (5-6måneder). Man tydeligt se de hurtigt knytter sig til hinanden og bruger meget legetid. Når de som 1 års bliver slusset ind i en større flok, holder de stadig sammen deres oprindelige makker. Jeg tror det er utroligt vigtigt med at give dem et socialt liv med nogle på deres egen alder.

Med venlig Hilsen

Leise Rikke Pedersen

Stutteri-carmen.dk

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 10:30

jeg er også tilhænger af legekammerater.. men uanset hvad så må mit føl sukke længe efter sådan en fætter.. med et ben der skal passes på, så vidt det er muligt og dermed helst skal trisse rundt hele dagen, er han og moderen taget fra de andre og går nu "alene" indtil såret er helet..

til foråret er planen at sende ham på besøg hos nogle lidt ældre "legekammerater".. en to års og 4 års vallak.. og der er han selv et år.. det siger min erfaring at det kan godt fungere.. de to drenge som pt. er hhv 1 og 3 leger rigtig godt sammen nu..

men allerhelst ville jeg da gerne ha min Dreng hjemme.. men han skal altså ha nogle at lege med.. så sådan bliver det..

- Super lækkert enghø i minibig sælges ved Ø. Bjerregrav 10 km fra Randers-

0
0
Svar på denne tråd

legekammerater selvfølgelig!
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 16:19

Føl,hvalpe,kattekillinger,kalve og andre dyrebørn skal da have legekammerater lige fra de er små,det skal piger og drenge da også for at få det modspil i leg og alvor som livet altid vil give dem senere hen. Jeg har et eksempel på en 3års vallak,som havde gået for sig selv som føl og plag da den var hingst,den ville under ingen omstændigheder have andre heste på sin fold,vi prøvede med en gammel pony, 2 dage gik godt,men så blev ponyen ellers jagtet ud af folden,en 5 års vallak og en på samme alder, endte på samme måde,så fik han lov til at gå for sig selv,hestene på nabofoldene måtte have dobbelt hegn, for at han ikke skulle angribe gennem hegnet.Jeg er sikker på at han netop har manglet det fællesskab i sin tidlige alder som ungheste opretter og afretter hinanden på,er der andre som har oplevelser med atypisk adfærd så ville det være interessant at høre om det.

VH Brandtofte

TIL SALG :
Efter Don juan/Ibibell,3 ÅRS vallak SOLGT

Heslegårds Rubin/Pari Ace Dane 4 ÅRS HOPPE

Noblemann/pari ace Dane, HOPPE SOLGT

Hiss highness/Dolomit 3 års vallak

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider