Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 vacc. af ifolet hoppe mod herpesvirus?
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 10:25

Hej.

Hvor mange vaccinerer drægtige hopper mod herpesvirus? Hvorfor, hvorfor ikke? Jeg har valgt at gøre det ved min for at gøre alt hvad jeg kan for at det er i orden, men har ikke fornemmelse af om det er noget de fleste gør.

Mvh Cecilie

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg gør
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 10:40

min dyrlæge sagde at det var klogest. Specielt når der kommer hestefolk i min stald, jeg kommer flere hestesteder - dog uden at have hesten med men kan jo tage smitte med hjem via tøj,sko

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg gjorde
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 10:43

det første gang jeg ventede føl. Desværre kunne hoppen ikke tåle vaccinen og blev ret syg. Derfor har jeg ikke gjort det siden.


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vacc. mod abort
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 10:51

Jeg gjorde det sidste år, da min hoppe var ifol.

Jeg synes det lyder fornuftigt, at gøre alt hvad man kan for at for, at beskytte hoppen mod abort.


Jeg synes klart det er pengene værd, og jeg vil gøre det igen.


Camilla Gravers Johansen ©


Ejer af de smukke ponyer Jasmin og hendes føl Bel Filou e. Saxo Højgård

©


Bel Filou - Vinder af dagens bedste pinto ponyføl 2009 sjælland





0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Polkamor
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 17:49

.....har jeg også haft en hoppe der blev alvorligt syg af vaccinen, så det pjat er jeg stoppet med.


Nu har jeg fået føl i 30 år uden problemer, så overlever jeg nok også hvis det smutter en gang.


Man skal også huske at SAMTLIGE heste i stalden skal vaccineres for at opnå fuld effekt.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 01:18

blev også temmelig syg efter at have fået vaccinen, og hun var ikke engang ifol, men blev kun vaccineret fordi det var et krav fra DV inden én stationsafprøvning.


Mvh Janni


Ædelt og udtryksfuldt DV hingsteføl

til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 virusabort
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 08:52

da jeg ventede mit første føl var jeg samtidig aktiv konkurrence rytter, og snakkede med flere forskellige dyrlæger omkring vacc mod abort, og alle sagde at det var spild af penge for mit vedkommende, og dengang stod jeg tilmed opstaldet ude så der var også risiko for udskiftning i stalden...


Så jeg vacc ikke ...


Beklager taste og stavefejl


Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145


Sælges:

'Sort' FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ALTID!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 09:26

JA ALTID! Det er noget af en satsning ikke at gøre det. Kender efterhånden en del som har mistet føl sent i drægtigheden...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herpesvirus
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:43

S 1: Kan du med sikkerhed sige, at de har mistet føl pga. herpestvirus? Og kan du med sikkerhed sige, at de ikke ville ha' mistet alligevel - trods vaccination? Der kan jo være mange andre årsager til, at hopper aborterer.

Jeg mener, det kan svært med sikkerhed at påvise, at en hoppe har kastet pga. herpesvirus. Medmindre den decideret har stået og været syg af infektionen. Stort set alle heste har nemlig antivirus i blodet, da de næsten altid bliver smittet i løbet af opvæksten.

Er der egentlig lavet nogle undersøgelser, der kan sige noget om, hvor mange hopper der kaster hvert år pga. herpesvirus?


Min dyrlæge fraråder det også, medmindre man vælger at vaccinere hele besætningen. Ellers er der ikke den fornødne effekt. Det vil være uforholdsmæssigt dyrt set i forhold til den trods alt beskedne risiko for et virusangreb. I forvejen er det jo svært at holde pengene hjemme på føllene.


Men det vil jo altid være en afvejning af for og imod og man skal selvfølgelig gøre, hvad man har det bedst med.

Jge mener bare man køber en falsk garanti. Mnage tror fejlagtigt at deres hoppe ikke kan blive smittet og kaste, hvis den er blevet vaccineret. Men det er altså ikke en 100% garanti at vaccinere. Prøv at spørge dyrlægen, om han vil give en garanti på, at hoppen ikke bliver syg og kaster, når den har fået vaccinen? Det vil ingen dyrlæge garantere. Det eneste der er stensikker garanti for er, at dyrlægen forøger sin omsætning. (Ups - så røg den lige ud mellem sidebenene )


Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:


www. kuhlmannhorses.dk


www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 12:40

Hej

Min dyrlæge siger at det er spild af penge for mit vedkommende. De siger også, at vaccinen ikke er god nok. Der er en ny på trapperne der skulle sikre bedre.


Men synes det var hårdt, da en af mine venner i foråret mistede alle tre føl pga virusabort. Fan.... til sygdom.


Men hvis der ingen udskiftning er i stalden, er det vel den bedste vaccine.


Held og lykke til alle der har hopper i fol, må vi alle få sunde og raske føl i 2010.


MVH Hanne.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere aborter samme sted
Forfatter: 
Dato:  25-09-2009 23:23

Ann: Når der er flere hopper som aborterer samme sted inden for højst en måned er sandsynligheden ret stor for at der har været herpesvirus i luften.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere aborter
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 08:29

Jeg kender da en avler der mistede vist nok 3 føl på få dage, det viste sig at være foderet og IKKE virusabort.


Selv havde vi 1 hoppe der kastede mellem Jul og Nytår, men da hun havde haft tidlig fosterdød sidste år, hvade haft tidlig fosterdød året inden, havde vi ingen mistanke til VA og dyrlægen mente heller ikke der skulle testes.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere aborter
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 08:52

som charlotte så kender jeg også en avler der har midstet mange føl på kort tid, og her blev testet for virus - negativ - det viste sig at være wrappen


Så har man ikke testet så ved man det jo ikke...



Beklager taste og stavefejl


Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145


Sælges:

'Sort' FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 09:46

Vi er også blevet det frarådet af vores dyrlæge som rent pengespild. Så nej, de penge sparer vi også.


Mvh



Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/


Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider