Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

kan en palomino farvet hoppe kåres??
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 17:40

hej.

kan en palomino farvet hoppe kåres? hvis den har ukent afstemning?

hvor er min pony
0
0
Svar på denne tråd

ja den kan
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 20:35

Hej Karina.

Den kan kåres i F1 hos palomino (DPA), ved ikke hvordan der er hos PSA, men mod ikke det er det samme.

Hvis ellers den lever op til avlsmål/kårings kravene, så kan du sagtens stille den.

mvh camilla

Bedækning tilbydes med både kåret dartmoor hingst (matrialeprøve vinder 2007) og kåret cremello hingst (DPA).

Tilsalg

Palomino hingsteføl fra ´08.

Smuk og utryksfuldt palomino hoppeføl fra ´09

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 12:34

Nu har jeg fulgt debatten vedr. DPA og PSA.

DPA's aftale med LU er opsagt, så det er kun PSA der har en aftale med dem.

I følge EU bestemmelser må der kun være 1 forbund for hver race pr. land.

Dvs. at chancerne for at DPA får en aftale med LU igen er næsten ikke eksisterende.

Så skal DPA og PSA slåes sammen og det sker heller ikke lige rundt om hjørnet.

Så en kåring i DPA kan du stortset ikke bruge til noget. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at kåre den i PSA.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

du kunne
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 14:24

jo også kåre hoppen i DV, når den alligevel kun kan gå i F1, så kan du jo lige så godt starte i DV, selvfølgelig alt efter hvad det er for en hoppe der er tale hoppen.

Lisbeth

Slaugårdvarmblod - når farven også er en faktor

www.slaugaardvarmblod.minisite.dk

Gribaldi hingsteføl til salg

Hoppeføl e. Florist DVH til salg

0
0
Svar på denne tråd

zfdp....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 17:32

du kan også kåre den i forregister ved zfdp.

Karina82

STUD BASK

Counting all the assholes in the room...

And i'm definetly not alone

Nu med skimmel princesse kandidat

0
0
Svar på denne tråd

i glemmer
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 08:06

lige en ting... for at blive kåret i DV kræves der en højde over ponymål.. det er jo ret væsentlig..

om DSP optager ukendte afstamningern i F1 skal jeg så ikke kunne sige..

- Super lækkert enghø i minibig sælges ved Ø. Bjerregrav 10 km fra Randers-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 08:52

Celia Bie - der må jeg vist lige rette dig for fejlskrivning.

Nok er jeg ikke medlem af DPA, men jeg ved da i alt fald, at samtlige DPA hovedafsnitskåringer helt problemfrit respekteres i EU forbundne udenfor den danske grænse og at øvrige dyr på lige fod optages udenfor hovedafsnit.

Desuagtet LUs opsigelse. Der er overhovedet intet problem med at få overført en kåring til EU forbund, som avler palominoer i EU.

Men når man så samtidig medtager, at Karinas ovenstående palomino er en hest uden papirer - altså en hest som uanset kun vil kunne optages i F1 i Danmark uanset, hvor den fremstilles, så er der jo en slags valgfrihed, hvis ellers hoppen kan passe ind i det forbund, hvor man ønsker at fremstille den. DV eks. eller måske et af de Tyske forbund til Vorbuch, alt afhængigt af hvad man ønsker af hoppen i avlen fremtidigt.

Er Karinas hoppe allerede ifol nu ville jeg vælge at fremstille hoppen i det forbund, som faderen til det evt. kommende føl er avlsgodkendt i at hensyn til det kommende føl.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd

DPA vs PSA
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 05:14

Aftale med LU !!

Lad os nu lige slå det fast en gang for alle! PSA har ingen aftale med LU.
Derimod køber de stambogsarbejdet på stambogskontoret for heste.
PSA har ret til at udstede røde pas p.g.a deres EU-godkendelse og gennem denne EU-godkendelse kan de vælge stambogskontoret for hesteavl til at udfærdige deres stamtavler intet andet.

LU (Landsudvalget for hesteavl)derimod, er en sammenslutning af hesteavlsforbund i Danmark, den "klub" har DPA være medlem af, men er det ikke længere. Men PSA har aldrig være medlem der.

Det er engentlig besynderligt at Wendy ikke selv skriver det
derimod er de blevet afvist adskellige gange!

PSA har på ingen måde "overtaget pladsen" og blevet det "Ene forbund "der må" være i Danmark"

Forbundene som er medlem af LU har ganske vist visse fordele, frem for de forbund som ikke er medlem. f.eks. deltagelse i en dags materialprøven og tilladelse til at udstille på bl.a. Roskilde dyrskue osv..

Så hvis jeres ønske kun går på farven på pasne, er det fuldstændigt ligegyldigt hvor i får det, eller næsten!.

PSA vil og skal altid godkende DPA´s Pas, men DPA skal ikke godkende PSA´s Pas. En hest med efter en PSA hingst uden afprøvning er også en F1 hest.(Da der er krav om bestået prøver for hingste i de fleste forbund)

DPA´s stamtavler bliver ikke "mindre værd" fordi samarbejdet er ophørt. Det er da også vigtigt at slå fast at DPA har mulighed for (hvis DPA ønsker det)at blive genoptagelse.

Men husk på, at der det faldt med var at DPA ønskede røde pas (Hvis afstamning og kåringer i afstamning tillod det) på alle palominofarvet afkom faldet efter alle hopper uanset hopens farve.
Bestyrelsen og generalforsamlingen kunne ikke se nogen ide i at "Nogen" skulle fødes med Blå pas fordi moderen var brun og sp når den blev voksen kunne den få rød pas..

Som Tina skriver så godkendes DPA´s stamtavler i EU også af PSA

0
0
Svar på denne tråd

DPA/ PSA fup eller fakta ?
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 11:39

ML skriver herover en masse hvoraf noget er rigtigt og noget er misinformation.

Fakta:

For en palominoavler et det væsentligt at få udstedt EU gyldige forbundspas - i DK, de "røde " papirer.

Dette har PSA ret til idet de er EU godkendte. LU udsteder disse - idet PSA har en aftale med dem.

Fakta:

Ifølge bek 566 kan der kun godkendes et forbund indenfor hvert avlsretning i hvert EU land. Så PSA er og bliver det eneste GODKENDTE palominoforbund i DK.

Fakta:

Da DPA pt ikke har nogen aftale med LU, så kan der heller ikke udstedes "røde pas " til DPA dyr.

Fakta:

PSA er forpligtiget v. bek. 566 til at godkende afstamning og indplacering i stambogen af heste fra andre EU GODKENDTE palomino avlsforbund

Fup:

PSA er på ingen måde forpligtiget til at godkende DPA pas/ kåringer eller materialeprøver

Vi kan frit vælge om vi vil gøre dette - og vi har hidtil godkendt DPA kårede heste fra før LU samarbejdet ophørte 31.12.08 - men vi godkender ikke nødvendigvis deres indplacering i stambogen -da vi følger retningslinjerne fra bek. 566 mht indplacering - noget DPA ikke nødvendigvis har gjort

Fakta:

DPA godkender ikke PSA pas, kåringer eller afprøvninger. Og har aldrig gjort dette

Fakta:

Hvorfor i alverden skulle et godkendt avlsforbund have behov eller ønske om at blive godkendt af et forbund som ikke er godkendt nogetsteds , hverken i DK eller EU

Som sagen står nu er det en fordel for DPA heste som opfylder vores kåringskrav at stille til kåring i PSA - kun derved kan de få godkendte røde pas på deres afkom. Det omvendte giver ikke rigtig nogen mening - for hvad kan en avler bruge en DPA kåring til pt??

Fakta:

Vi er ikke umiddelbart berettiget til at deltage i LU´s fælles materialeprøve - men vi ser dette ikke som en ulempe og vi er fuld tilfredse med vores eget minimumskrav til afprøvning, som er fuld på højde med LU´s ( endda med samme dommer ) men er VÆSENTLIG billigere for vores medlemmer. Og ligeså godkendt som LU´s

Fakta:

Jeg tror en masse forvirring kunne undgåes hvis hesteavlere læste bek. 566 - så bliver det klart hvad et godkendt avlsforbund er og hvilke rettigheder og forpligtigelser en godkendelse indebærer

Fup:

Ikke mindst kan det måske opklare den fremherskende vildfarelse at: et godkendt avlsforbund er et forbund som er godkendt af LU.

Bekendtgørelsen og meget andet relevant lovstof kan findes på fødevarestyrelsens hjemmeside her.

www.foedevarestyrelsen.dk/ ImportEksport/Eksport_dyr/Heste/ forside.htm

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 11:52

Det eneste helt klare faktum er, at i vist ordkløver noget begge to - Wendy såvel som Marian.

Men andet faktum er DPA pas anerkendes i samtlige EU forbund udenfor Danmark både deres kåring og afstamninger. Det kan ingen ændre på uden videre. Og samtlige DPA dyr kan ligeledes få udstedt gyldige EU pas på deres afkom, såfremt disse trækkes udenfor Danmark, blot skal formalia følges forud - dette der ligeledes faktum.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd

undskyld men jeg bliver
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 13:29

forviret af alle det forkortelser...

jeg har samme spørgsmål som hende er starter.

kan en palomino farvet hoppe kåres i palomino, når ikke man kender hendes mor og far

min er halv palomino og halv DV og da jeg gerne vil have føl på hende, kunne jeg godt tænke mig at få hende kåret

hvis nu jeg kåre hende i DV og så sætter en palomino hingst på hvor kan jeg så kåre det føl?

hun er 8år så kan hun kåres uden at have føl ved siden?

håber der nogen der vil skære det ud i pap uden alle de forkortelser, som er temlig svære at finde ud af når man er helt ny

Alice

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt korrekt
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 16:36

at DPA pas bliver anerkendt af udenlandske EU-godkendte forbund.... fik afvist min hest med DPA-pas både i Frankrig og hos selveste ZFDP i Tyskland, da de erfarede at et rødt pas i DK ikke er ensbetydende med, at hesten kommer fra et EU-godkendt forbund.. hvilket de iøvrigt undrede sig meget over... Men som fødevarestyrelsen siger til mig: du kunne ligeså godt have købt en hest uden papirer" Så hvor meget er et DPA pas/kåring så egentligt værd???

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 16:43

Kære Alice

Din hoppe kan, hvis hun er palominofarvet, stilles til kåring hos Palomino Sportsheste Avlsforbundet (PSA ) og vil komme i forregisteret som F1 dvs hun bliver første led og der er ikke kendt mor eller far - Der afholdes hoppekåring d. 29 august på Vestbirk ridecenter. Se evt mere på hjemmesiden www.palomino-psa.dk

Hun kan osse stilles til kåring i DV efter samme regler.

Du skriver:

hvis nu jeg kåre hende i DV og så sætter en palomino hingst på hvor kan jeg så kåre det føl?

Såvidt jeg ved, findes der ingen palominohingste som er godkendte af DV, så afkom vil ikke kunne kåres der i andet end F1 hvis det er en hoppe. MEN, hvis din hoppe er palominofarvet og du vælger en rød DV hingst vil et hoppeafkom kunne stilles både i DV og PSA og blive F2. ( hingsteafkom kan ikke kåres med mindre de har mindst et 3-leddet stamtavle.) Du har statistisk set ligeså store chancer for at få et palominoafkom efter en rød hingst,som efter en palominohingst, nemlig 50 %

der er 4 muligheder for registrering/kåring af et afkom efter hende i PSA

1) Hvis du kårer hende hos os og bruger en palominohingst fra PSA´s hingsteliste vil afkom få pas fra forbundet med afstamning påført og hvis det er en hoppe, kan denne stilles til kåring og vil kunne kåres i forregister F2 dvs hun er 2. led og med kendt mor og far.

2)Hvis du kun kårer hende i DV og vælger en palominohingst på vores hingsteliste og samtidig er medlem hos os, kan du søge en enkeltgangsbedækningstilladelse til hende og afkom vil få pas fra forbundet og hvis det er en hoppe, kunne kåres i F2

3) Hvis du kårer hende i PSA så kan du osse vælge en rød/palomino/ cremello hingst fra en anden EU avlsforening , godkendt til indkrydsning f.ex DV eller DSP, og søge en enkeltgangsbedækningstilladelse og så vil osse dette føl få papir fra forbundet (PSA).

4) Hvis du kårer hende i DV og vælger en DV hingst, vil du kunne stille afkommet til kåring og hvis den kåres vil den osse kunne optages i vores stambog. Og den vil få et stempel i sit pas med vores godkendelse /registrering.

Jeg håber at dette besvarer dine spørgsmål.

0
0
Svar på denne tråd

Tak foe det svar
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 12:04

jeg har nu læst på jers hjemmeside og tro desvære hun har fler end 15%mørke hår i halen, så tro måske jeg kåre hende i DV og så sætter en hingst fra jer på og søger om engangsbedækningstiladelse.

så du skal have tak for den fine forklaring, nu har jeg da styr på det..

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider