Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kåring af DSP hoppe, stamtavle problemer
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 17:19

Vi har en hoppe vi har meldt til efterårskåring i DSP, men de vil kun kåre hende i F1, da de ikke mener de kan finde godkendt kåring på morsiden..

Hoppen har grønt pas, men stamtavle ved siden, da hun er fra 95 og det skulle være før hollænderne begyndte at bruge rødt pas.

Hendes stamtavle ser sådan ud:

Maya's Nancy

F: Orchard d'Avranches stb-K 47%

M: Maya'a Bianca stb-K 50%

MF: Flora's Hof Minstrel stb-K 50%

MM:Gelpenbergs's Maya stb-K 50%

MMF: Purpur A. 740 ox

MMM: Erw Shan stb-A pref

Inden for welsh siger de at hun ikke kan få titlen sec k(f) uden forældrene er godkendt i det og derfor burde der ikke være nogen problemer med afstamningen..

Men hvad siger i garvede avlere, kan i hjælpe?

/Cecilie

Stald Jægersborg. Avl af sportsponyer.

R.I.P Tatoo min smukke gulddreng - Hvorfor skulle det lige være dig?

0
0
Svar på denne tråd

De skal tag
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 17:50

hende !

HUN ER SEC F !!

Passes farve har intet at gøre med stamtavlen eller kåring - Jeg har selv ejet en polsk trakhener med fuld stamtavle som fik grøn pas her i DK da den skulle have konkurrencepas og har set flere hollandske ponyer med rødt pas UDEN stamtavle.

P.S

DSP har udtaget et hingsteføl til eltieskue efter en F3 hoppe så helt styr på afstamning og regler har de altså ikke !!

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

flere ponyer sælges

se mine heste præs...

0
0
Svar på denne tråd

Problemet
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 18:00

....er at Welsh ikke kræver kåring, men det gør DSP. Dog mener jeg ikke at de kan forlange kåring bagud, da de er nødt til at acceptere en Welsh udfra Welsh-reglerne. NEw Forest har de samme regler og der accepterer DSP også hopperne uanset kåring.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 18:04

Det ville jeg jo også mene..

Det grønne pas er lavet i dk som konkurrencepas, da hun kun havde et afstamningbevis med fra holland..

Men på hestedata viser de manglende afstamning på MMM Erw Shan, men når hun står som sec a, kan hun vel ikke være uden stamtavle.. På allbreedpedigree.com er Erw Shan's forældre skrevet ind..

/Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Welsh /Dsp
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 20:06

DSp anerkender kun sec a og b uden kåring i alle led (her skal 1 led kun være kåret).

Men det er da ikke umuligt at der faktisk er kåring i alle led i stamtavlen. JEg synes at Hollænderne er flittige til at få kåret deres NWR (sec K/F), så måske er det også sådan med afstamningen på din hoppe?

Tag fat i stambogskontoret i Holland, de kan helt sikkert hjælpe dig med at få det afklaret.

E-mail stamboekzaken: nuijten@kwpn.nl
Du kan sagtens skrive på engelsk.

Held og lykke med det - dejlig pony!

Mvh

Lene

Stutteri Englykke- Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

Vidunderlig smuk velgående palominofarvet Welsh mountain hoppe sælges.

Stutteri Englykke

0
0
Svar på denne tråd

næsten sikkert
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 06:54

Mht Welsh sec F (wpbr), så er det vist rigtigt nok at hoppen ( moderen til din ) skal være godkendt til det før Wpbr-papirer bliver udstedt.

Men kan du ikke få fat på hendes mor og far i Holland og så bare få udfyldt de ønskede papirer ???

Så burde der ikke være nogle problemer .

Mvh Karina

Stutteri Graven

Avl og salg af smukke ride Welsh cobs

Bedækning tilbydes af Welsh sec A+D

Hø/wrap sælges

Opst. tilbydes til 1 hingsteføl

Palominohingsteføl m/papir sælges bliver 1èr .

0
0
Svar på denne tråd

WPBR...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 11:38

1000 tak for svar allesammen og for de pæne ord om "mors lille Nanna"

Vi er lidt rundt på gulvet over det her

Karina: Både mor og far står i afstamningsgitteret som NLD WPBR.

Jeg har igår talt med Ann Louise fra Welsh i Dk, hun mente udfra betegnelserne på Nancy´s papirer, at alt burde være ok.

Desuden har jeg skrevet til Welsh i Holland og håber nu, at de kan hjælpe med manglerne.

Men det, jeg reelt undrer mig over er, at jeg ikke kan finde ud af, om der overhovedet mangler noget som helst.

Som jeg læser kriterierne for optagelse i DSP, burde Nancy jo bare glide ind, som enhver anden fin pony??

Mvh

Charlotte

Kattekillinger (skovkattekrydsninger) i sjove farver søger gode hjem fra aug.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg håber du finder ud af det
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 11:55

min welsh partbred fra Holland, kårede DSP på selve dagen i f1...jeg stod med åben mund da jeg vidste afstamningen var ok. Jeg spurgte så i sekreteriatet og de sagde at det var fordi hendes far ikke var kåret........ jeg sagde selvfølgelig det modsatte og så måtte jeg selv bevise for dem at hendes far er præmie og elitehingst i holland og så blev hun flyttet i DH

Så jeg blev simpelthen så gal, for de havde ikke kontaktet mig omkring det, hvilket de sagde de ville gøre hvis der var noget der ikke stemte.... så en masse bøvl, som jeg heldigvis fik rettet med hjælp fra Marianne Newe fra reitpony.dk (min ponys far er tysk)

Ejer af: (Tryk)

Islænder: Jarpur fra Damgård

Welsh Sek. F/DSP: Regina SDH 366

Nu med (welsh partbred) Buckskin hingsteføl efter Klepholms Guldfax (sælges ved fravænnning)

0
0
Svar på denne tråd

Afstamning
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 12:07

De har da lige opgraderet en Knapstrupper fra F1 til F3 ud fra at den ikke må være ringere stillet i DSP end det forbund den kommer fra. Så jeg kan ikke rigtig følge Deres tolkning af din stamtavle. Efter min overbevisning er det et hovedafsnitsdyr

PN

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak..
Forfatter: 
Dato:  23-08-2009 14:17

For alle meldinger.. Vi venter stadig på den endelige afgørelse.

Vil da i øvrigt lige vise hoppen det drejer sig om:

Hun har i øvrigt lavet ham her: Maya's Wendo e Vita Nova's Hanassie

Han er uddannet til ZZ dressur og går nu M2 mod heste med placeringer. Han er i øvrigt flere gange guldbelønnet.

/Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Enig med PN
Forfatter: 
Dato:  23-08-2009 20:20

Jeg er helt enig med Per Nielsen stald Røgild Men mon ikke de har problemer med at anerkende wpbr ret generelt?

De bryder sig ikke om, at tidligere medlemmer nu avler wpbr - tænk hvis de købere af deres ponyer stiller til kåring med wpbr-afkom, som de så bliver nødt til at anerkende! Ligesom de tyske avlsforbund anerkender røde danske wpbr-pas....

Stutteri Stillebækken

avler wpbr på europas bedste blodlinier

avler i welsh-regi for at opnå størst mulig frihed

www.stutteri-stillebaekken.dk

www.stutteri-stillebaekken.dk/ picture.aspx

0
0
Svar på denne tråd

WPBR.....
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 20:40

Ane: Det kan jeg ikke forestille mig, det er problemet her - de linier, der er bag Nancy, er jo bag masser af DSP godkendte dyr og har været det i årevis.

Vi har nu fået gang i korrespondance med folk fra Holland.

Sidegevinst her er, at vi allerede nu ved, at Nancys baggrund er en del bedre, end vi troede

Per: tak, det var rigtig god oplysning og også sådan, jeg selv læser det. Jeg manglede bare samling og baggrund på argumenterne

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Epilog..
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 14:13

Afslutningsvis skal det siges, at problemet nu er løst

DSP og landscentret har opklaret, at bogstavet M, der står ud for hopperne bag Nancy, er bevis på, at de har været fremstillet korrekt.

Jeg synes dog, det er brandærgerligt, at der overhovedet kan opstå sådan tvivl og ville ønske reglementet for optagelse, var mere gennemskueligt, både for dem, der skal forvalte det og for vi andre.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan .........
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 16:59

ikke forstå der har været problemer vedr. din hoppe.

Hun har været registreret som konkurrencehest på baggrund af sin stamtavle og ikke en stambog fx. rødt pas som vi alle kender - nøjagtigt som det står på side 11 i de danske hestepas.

Jeg håber bare ikke der er flere ponyer som er blevet fejlplaceret på samme grundlag.

Men dejligt for jer at det lykkedes.

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

flere ponyer sælges

se mine heste præs...

0
0
Svar på denne tråd

Kay...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 17:28

Jeg forstod netop heller ikke problemet, for ifølge min tolkning af reglerne og de oplysninger, vi havde på Nancy, kunne jeg simpelthen ikke finde ud af, HVAD det var, der manglede.

Landscentret har ikke registreret Nancy fuldt ud i sin tid. Der manglede et enkelt 4. led. Men det var bag en Stb.A pref hoppe, som hun jo ikke kan være, hvis leddene ikke er der.

Vi har nu fået papirer fra Holland på 7 kendte led, så det kan rettes.

Landscentret og stambogsudvalget vidste åbenbart heller ikke, hvad bogstaverne stod for. Den information har landscentret hentet i Holland nu.

Men du har fuldstændig ret, der kan vel i teorien godt være andre, der er fejlplaceret på det grundlag - eller godt blod røget fra DSP til andre forbund. Det er lidt ærgerligt, at se bare i denne tråd, hvor forskelligt reglerne læses.

Havde Connie og i herinde ikke været så søde, at hjælpe os på vej, havde vi også bare trukket på skuldrene og stillet Nancy i et andet forbund istedet.

Så 1000 tak til jer allesammen

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering,,,,,
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 23:50

Vil lige berette, at armene næsten ikke kan nå tastaturet efter hoppekåringen idag

Nancy gik fløj og blev optaget i hovedstambogen

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Fantastisk :o)
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 08:41

Iiiih, tillykke Charlotte Dér kan man se, hvordan ens bekymringer kan blive gjort til skamme - og ens trængsler blive belønnet!! Nice :)

FB Gangster
Fløjhingst DSP 2009 *** Reservesieger-hingst Westfalen 2008 *** anerkendt i bedste afsnit (HB 1) Schleswig Holstein 2009 *** anerkendt i Hannover 2009

0
0
Svar på denne tråd

Nå denne her
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 10:36

Hej Charlotte

Hjerteligt til lykke med kåringen på fløj og i DH. Utroligt at der overhovedet skulle sås tvivl om hendes afstamning.

Somme tider virker det som om, at de lige skal finde et eller andet. De kunne jo bare agere ens overfor medlemmene (som de rent faktisk skal i henhold til deres egen §18) og bede medlemmet om at skaffe alle relevante oplysninger om ponyen, som medlemmet har importeret.

Dersom ponyen er forsynet med det DSP kræver en 4-leddet stambog fra et eu-anerkendt forbund, så bør de ikke granske yderligere.

Det pjat med at stille krav, som det andet eu-anerkendte forbund ikke stiller som f.eks. krav om kåring i 1. led. Det kan sådan set kaldes en handelshindring, hvilket er ulovligt i EU.

DSP kan jo kun lave regler for eget forbund. Når de stiller sådanne krav, ser de bagud istedet for fremad.

Har DSP det pågældende forbund på deres positive indkrydsningsliste, så må det være fordi, DSP fæster lid til at det pågældende forbund har regler for deres selektion, som kan accepteres. Er de enkelte forbunds selektionsregler accepteret af deres "landscenter", så deres dyr står med "røde" pas - kan fremvise minimum 4 generationer, så bør DSP anerkende disse dyr uden mere vrøvl.

Diskussionen omkring mgl. kåringer eller ej bør være en diskussion om, hvorvidt man ønsker at anvende disse forbunds dyr til indkrydsning eller ej.

DSP kan ikke sætte regler for andre forbund end DSP selv.

Kan DSP ikke acceptere at andre forbund "godkender til avl"/lader afkom føde ind i stambogen - istedet for kåring ind i stambog eller forregister, ja så bør konsekvensen være, at DSP sletter de forbund af deres positive indkrydsningsliste.

Det er stærkt forvirrende for avlerne, hvis man signalerer vi ønsker welsh-ponyer til indkrydsning og så alligevel måske ikke anerkender deres welsh-afstamning, selvom dsp's egne dommere kan lide ponyen. Ikke anerkender fordi måske har forældrene ikke været til en kåring i welshforeningen.... Den pågældende pony er jo ikke avlet til at være en dsp'er men en welsh!

Stutteri Stillebækken

0
0
Svar på denne tråd

1000 Tak skal i have
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 13:45

jeg har stadig et kæmpe smil i hele krydderen, der slet ikke vil forsvinde Ih, hvor er det skønt.

Ane: DSP kontaktede os og sagde, at Nancy på det foreliggende, kun kunne kåres i F1. Så vi fik muligheden for selv, at fremskaffe de korrekte oplysninger.

Connie Lynge var også utrolig sød til at hjælpe os med kontakter, der kunne hjælpe med at finde disse oplysninger. Så på det punkt har DSP handlet helt korrekt og mere til.

Polemikken her opstod, dels fordi Nancy ikke var registreret ordentligt på landscentret, da hun i sin tid, af foregående ejer, fik lavet dansk konkurrencepas (Nancy er så gammel, at hun kun havde et afstamningsbevis, da hun kom til DK) og dels fordi reglerne omkring optagelse i DSP, ikke er særlig brugervenligt definerede.

Manglerne i Nancys tilfælde, blev jo ophævet af, at hun ikke må stilles ringere, end hun er i det forbund, hun kommer fra.

Som vi læste reglerne, manglede der således ikke noget - netop som du selv skriver, vedr. krav om kåring i leddene bagud.

Jeg synes sandelig også, at det er helt rimeligt, at vi selv skal skaffe de nødvendige oplysninger om vore dyr, men det forudsætter altså, at reglerne er formuleret, så vi har mulighed for at finde ud af, at de mangler

I Nancy's tilfælde var vi heldige, at i alle var så søde til at hjælpe og vi fandt kåringer i alle led

Ellers var vi nok ikke kommet afsted igår og den oplevelse ville vi godt nok nødigt have undværet

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 15:04

Charlotte - jeg er helt sikker på at Connie Lynge har hjulpet dig på behørig vis - det mangler også bare, når nu DSP (forgængerne for Connie Lynge) har indført så fjollede regler.

De regler stiller jo netop welsh-ponyer ringere end i eget forbund.

Jeg mener, at DSP bør rette reglerne til, så de er enkle og lette at arbejde med.

Man valgte at slå et større brød op end man kunne bage, da man for flere år siden gav medlemmerne avlsplan 2013.

Den var ment som en gave, men den er blevet rettet så mange gange, at ingen avlere efterhånden kan finde hverken ud eller ind.

Der er en positiv indkrydsningsliste altså en liste med forbund, hvis ponyer man kan lade indkrydse i DSP. Højt på den liste står New Forrest og Welsh.

Begge disse forbund lader ponyer føde ind i stambogen - altså ingen tvungen kåring. Begge forbund lader avlere udtage licens til hingste.

Når DSP kræver kåring i 1. led, så undrer jeg mig, for så stiller de netop ponyen der søges kåret ringere end i eget forbund!

Den person der har købt en welsh a eller b,og som så får lyst til at stille den i DSP,har jo ikke haft indflydelse på om dens forældre har været til kåring...

Jeg UNDRER mig virkelig over, at DSP ikke overlader det til egne dommere, der jo aktuelt ser den pågældende pony at bedømme om den skal kåres i DSP, og dermed optage den i stambogen efter disse dommeres mening. Altså 8 i helhed så i hovedstambog.....

Det er for mig ufatteligt at DSP fortsat ønsker at vanskeliggøre det for nye dsp-avlere. Hvorfor denne skrivebordsselektion - er det ikke udtryk for manglende tillid til dommernes evner?

Stutteri Stillebækken

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider