|
|
| Hoppekåring reg.2 |
|
|
Er det bare mig der undres efter jeg var til hoppekåring i mandags i reg.2
Kan det virkelig passe at ud af et hold på 12 hopper var der 7 hopper der ikke fik deres R.
Var de virkelig så dårligt redet eller kræver vi for meget af de unge hopper så hvis de ikke går som en 4års Championat hest så får de ikke det eftertragtede R.
Man tør jo snart ikke melde til kåring af skræk for at det ikke går som man håber og man kommer hjem med en hest som måske eksteriør var en DH hoppe hjemmefra men ved hjemkomst desværre "kun" blev en DS fordi den ikke kunne gøre det godt nok ridemæssigt.
Det skal lige siges at flere hopper ydermere blev redet af ryttere som er profesionelle..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Må sige at |
|
|
Jeg kan godt forstå at flere avlere blev frustreret over deres kåring, jeg havde rigtig svært ved at få øje på hvad meningen var.Jeg så flere hopper som så ridelige ud, men da karakterene blev læst op, blev jeg meget overrasket. Jeg har selv 2 to års hopper der skal kåres næste år, måske jeg dropper det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoppekåring |
|
|
Vi havde kåring i reg 3 i går. Ud af ca. 60 hopper var der, så vidt jeg husker, kun 2 som ikke bestod deres rideprøve. Jeg har ofte haft hopper til kåring, som kun har været redet i en måned og de bestod. De har været redet korrekt, således de ligger stabilt på biddet, går i remoteholdning og følger tøjlen, går villigt frem for schenklen i alle tre gangarter. Det er faktisk ikke store krav at stille til en tre års hest. Nogle heste er bare ikke modne til at blive redet som 3 års og så er det bedre at vente med rideprøven til de bliver 4 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppekåring |
|
|
Jeg var ikke selv til kåring i reg. II, men har hørt folk give udtryk for stor undren. Denne hoppe bestod eksempelvis ikke sadelkåringen og fik vist 5,5 i skridt, 6,5 i trav, 6,5 i galop og 6 i ridelighed helt hen i vejret efter min opfattelse, men bedøm selv: www.youtube.com/watch?v=7uTrc10fwdE Håber, at denne kåring vil give anledning til diskussion om sadelkåringen og de krav der stilles til denne.
3-års hoppe efter Zardin Firfod/Schwadroneur, 160, forventet satng 162-164
2-års Hoppe efter Zardin Firfod/Robin, pt. 163, forventet stang 168-170
10-års trakehner avlshoppe efter Gribaldi/Arsenal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nete... |
|
|
Tja, med fare for at få slag over næsen, så siger jeg det nu alligevel, da du selv ligger op til det. Det er en super dejlig hest og ser meget ridelig og stabil ud. Men må indrømme, at gangartskarakterene er helt rigtige efter min mening. Dog synes jeg de er lidt vattet med ridelighedskarakteren. Men for et R forventer jeg måske også, at se lidt mere. jeg synes ikke der bliver sat for store krav til deres kunnen. Mange gange synes jeg der bliver sorteret fra pga. gangarter og det har jeg det fint med. Det ville jo også se mærkeligt ud, hvis alle gik igennem. Faktisk synes jeg måske nærmere jeg har set heste der er gået igennem, som f.eks. har slået med hovedet igennem hele ridtet. Det synes jeg er mere problematisk. Ved du, hvad den røde fik i ridelighed?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhhh... Nete |
|
|
Mener du det var karakterene på den mørkebrune hest på youtube?? Forstår godt din fustration.. Men synes gangarterne er svære at bedømme på videoen.. Så vil jeg gerne vide hvad den røde fik i ridelighed  for den var noget ovenud i galoppen..
Sælges: 3 års Hingst efter BH Del Quinto/RDH hoppe/Solos Landwind Super dejlig nem hingst, er pt i tilridning
Team Cornett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbum |
|
|
Nu er det ikke kun rideligheden der bedømmes. Det er vel primært gangarterne der lægges vægt på. Da jeg var til kåring med min 8 års hoppe bestod hun slet ikke dressurdelen, da hun er småtgående, og specielt traven er kort og uelastisk (der blev kvitteret med 5,5), men det var så også en spring hest, der fik 8 og 7,5 i dette. Mange alm. kedelige (a la den typiske rideskolehesten) bestod hverken spring eller dressur, da de hverken viste spring og/eller dressurkvaliteter. Det er vel fair nok. Hestene til sadelkåringerne skal vel ikke kun være letridelige?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Ja jeg er lige kommet hjem fra Ikast. 7 eller 8 bestod ikke rideprøven. Ikke en dressurhoppe gik til eliteskue. Fløjen på det sidste hold. En lækker vildt godt gående De Noir hoppe, men uridelig at se på fik også 4,5 af dommer i ridelig. Jeg forstår ikke at en hoppe ligemeget hvor store kvaliteter den har, når den på dagen får 4,5 i ridelighed. kan gå på fløjen. Jeg mener vi skal avle ridelige heste. er det ikke meningen med vores avl.?? MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha... |
|
|
Det giver ingen mening. R´et betyder jo ret meget for hopper, der får hingsteafkom. Jeg skal have 2 hopper til egnethedstest og bliver da helt nervøs for hvordan det skal gå... Før i tiden fik de da nemt deres R, hvis bare de kunne bære rytter rundt i alle 3 gangarter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vist tid |
|
|
til at DV - og specielt deres dommerpanel! - får taget R´et op til revurdering. Har ikke selv været på kåringspladserne denne gang, men for et par år siden var det med dyb undren, at jeg overværede sadelkåringen på Borgen. Her fik en ganske stor del af nogel ganske lidt ridelige hopper deres R. Også med fare for et par over snotten: det var De Noir´s store årgang - og det var flere af disse, som fik foræret deres R. i mine øjne! Nu lyder det jo til, at man er røget over i den anden grøft - ihvertfald i reg.2?? Så må det vel være et oplagt emne til medlemsmøderne i efteråret - det er jo svært at uddanne de unge hopper, når kravene åbenbart er meget forskellige?? Et ganske alvorligt problem for avlerne, som jo nu står med hopper uden R. Og for dem som gerne vil prøve at avle hingsteemner, er det jo noget rigtigt skidt. Jeg har aldrig tillagt R´et den store værdi set med rideheste-brillerne på: det har ikke sagt en dyt om, hvordan hopperne ville være, når de virkelig skulle til at arbejde! Og de fleste unghopper kan jo gå lidt remonte-ridning! MEN det kan jo så godt se ud til nu, at der er et større problem under opsejling alligevel.... Det bliver spændende at høre/læse avlsledelsens vurdering af situationen.
hilsner Sussie Stutteri Følholm
Følholm avler Haflingere og Varmblod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelkåring |
|
|
Sussie: Du skriver: "Så må det vel være et oplagt emne til medlemsmøderne i efteråret - det er jo svært at uddanne de unge hopper, når kravene åbenbart er meget forskellige??"
Henviser du da til, at kravene er forskellige fra region til region - eller fra år til år?
Faktisk er hoveddommerne og gangarts- og springdommer de samme fra år til år og region til region, nemlig Poul Graugaard, Ole From Christensen, Birte Lyder og Jens Trabjerg. Så dét burde vel ikke have effekt på bedømmelsen...
Jeg har også set den video, som Nete har lagt ind og må indrømme, at jeg heller ikke synes den gør det voldsomt meget bedre end karaktererne siger... (Måske en halv karakter i galop og skridt?) Dog synes jeg den virker mere ridelig end til 6. Dér har jeg aldrig forstået, hvorfor de altid læner sig op ad de øvrige karakterer i ridelighed. Det burde ikke have betydning, hvis ellers hesten er lydig og svarer frem for hjælperne. Særligt når man ser på hvad hopperne med de høje gangartskarakterer får i ridelighed i forhold til deres ridemæssige præstation.
Min egen hoppe var til sadelkåring i Reg. 3 - jeg synes også hun burde have haft en halv karakter mere i nogle af gangarterne/kapacitet. Men sådan er gamet jo. Hun fik dog sit "R". 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| reg 2 hoppekåring |
|
|
Jeg syntes det er en skandale, det er altså stadig for de flestes vedkommende en 3 års hest de bedømmer,og jeg overværede hele kåringen i Reg 2, jeg må sige at efter man havde set hestene i ridehuset og så derefter gik ud og så dem under rytter så ved man næsten at de fleste hopper ikke kommer ud og viser den samme gang som de har gjort løs, og jeg må sige der var flere af disse hopper der gik rideprøve der havde fortjent deres (R) bla den fra videoen. Man kan da ikke forvente af en 3 års hoppe at den skal komme og gå som en 4 års til et dressur championat, og det tydede det da stærkt på at det ville dommerne da gerne ha, vi belønner stadig de heste som kommer ind og går i Grandprix holning som (3års), men efter min mening så burde de ikke det. Jeg vil stadig mene at R skal vægtes højest for ridelighed. Nå men jeg forstår godt hoppe ejerenes frustration i reg 2 . Blot min mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| R........... |
|
|
Står vel ikke for at hoppen skal have kapacitet til at kunne komme til at gå Grand Prix klasser men at hun skal være ridelig og hendes afkom også er dette. Det svarer lidt til at hvis vi mødre ikke har kørekort så egner vi os ikke til at få børn  Jeg må indrømme at hvis denne hoppe fra Atterupgård og andre som jeg så ikke er ridelige som R står for så ser fremtiden ikke lys ud for os hoppeejere som vil lave føl..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rideprøve |
|
|
Trine, jeg synes du er inde på noget helt centralt, når du skriver at gangarts- og ridelighedskarakterer oftest hænger sammen. Jeg synes det er dybt forkert, at dommerne ikke formår at differentiere bedre på dette punkt. Jeg var selv til egnethedstest sidste år og havde en hoppe, der var ekstremt ridelig: fuldstændig stabil og korrekt fortil, korrekte anspring uden at slå fra, gode overgange og i det hele taget 100% lydig. Dommerne kunne dog åbenbart ikke se andet end at hesten skridtede dårligt, bedømte denne gangart meget lavt, hvorefter hesten tilsyneladende ikke kunne få særlig højt i nogen af de andre gangarter og heller ikke fik det fortjente i ridelighed. Derimod høstede gangmaskinerne særdeles gode ridelighedskarakterer på trods af at de gik bag lod, tværede på biddet, slog fra flere gange, bukkede, tog biddet og stak af osv. Der er i mine øjne ikke sammenhæng mellem betegnelsen "rideprøve" og den måde, hvorpå hestene bliver bedømt. Hvis der skal dømmes, som der bliver gjort nu, dvs. stort set udelukkende belønnes for gangarter, så burde DV efter min mening overveje, om ikke prøve skal kaldes en gangartsprøve i stedet for. Hvis ikke, synes jeg DV bør gøre op med sig selv, om de nu også er så fokuseret på den ridelighed, som der tales så meget om. Og hvis de er, tage deres bedømmelse af ridelighed op til revurdering, for her er i mine øjne en alvorlig brist.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var nok |
|
|
det, som Nea ovenfor beskriver, at jeg også ville have skrevet  Der er helt tydeligt en tendens til, at gangmaskinerne næsten er sikret en høj ridelighedskarakter - hvilket jo langt fra er fortjent i mange tilfælde! Selvfølgelig er det federe at sidde på en hest med GP-potentiale end på Musse, som måske kan svinge sig igennem en LA.... MEN derfor kan det altså meget vel være, at Musse er en meget flinkere hest, som gør sig vældigt umage for sin rytter! Og hvad er det så R´et skal gives for? Det er her, der mangler forståelse??? Og ja, jeg mner også at niveauet svinger fra år til år - og også fra reg. til reg. Det er stadig en objektiv bedømmelse, men når der er så stor frasortering som i reg.2, så er der altså noget galt. Eller er der så mange amatør-ryttere, som fremstiller og ikke kender kravene til hopperne? Før i tiden var det ikke så vigtigt om hoppen bestod - for man kunne rent faktisk ikke se i databaserne at hun var dumpet!! Men det kan man altså nu - og så ville en ren eksteriørkåring da have set bedre ud. Måske skulle der tilføjes en karakter for eftergivenhed (eller hvordan vi nu oversætter gelassenheit ) Egentlig rummer denne rideluighedskarakter idag måske for mange modsætninger, som så bliver vægtet mod hinanden til den endelige karakter... Men jeg synes virkelig. at det burde være et emne til diskusion i regionerne - det er jo ret vigtigt for os avlere at kende målet!
hilsner Sussie Stutteri Følholm
Følholm avler Haflingere og Varmblod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gkjhkljlkj½ |
|
|
nu var jeg jo til kåring igår i reg 3 og så også den omtalte de noir som fik 4,5 i ridelighed. jeg vil sige det er sørme ikke altid let at være dommer. rytteren gjorde absolut ikke noget godt for hestens bedømmelse i dette og mange andre tilfælde! da testrytteren kom på blev den i løbet af de få minutter markant bedre! jeg synes heller ikke det rigtig hænger sammen at en hoppe m 4,5 i ridelighed kan stå på fløjen, men der var virkelig langt mellem snapsene i dens hold og så har dommerne vel vurderet at den trods alt var det bedste bud, dog udtog de den jo så ikke til eliteskuet grundet fremvisningen under rytter! jeg synes det er helt fint der er flere hopper som ikke består, forbundets formål er jo som hovedområde at avle topkonkurrence heste og ikke kun søde, rare middelmådige heste! selvom jeg ved de fleste af os er helt almindelige amatører og ikke alle har brug for en stjerne med høj tænding! som avler forstår jeg bare ikke man ikke får en dygtig rytter eller ligefrem en professionel til at fremstille hesten når man mener det er en god hest man har, hvorfor så ikke give den chancen for at vise sig optimalt på dagen? afprøvningsresulteter følger jo trods alt hesten resten af livet!
Carina og hestedyrene! Sille, Ametyst, Credit, A´conto, Contrast og lille Touchdown Gør-det-selv bokse udlejes billigt i augustenborg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelkåring |
|
|
Jeg var også til den famøse kåring i region 2 og fulgte 3 års holdene fra start til slut, og var noget forundret over de meget lave karakterer... Bl.a. den Nete har lagt video ind af, den fik nu: 5,5 i skridt, 6,5 i trav, 6,5 i galop, 7,0 i ridelighed og 6,0 i kapacitet... Det hænger slet ikke sammen... Det var en flink og reel hest, der gjorde 100 % hvad den blev bedt om. Derudover var den sidste år udtaget til eliteskuet som 2 års med bl.a. 9 i skridt og trav... Dette er jo ikke den eneste det gik ud over og flere af dem der dumpede blev redet af mere eller mindre professionelle ryttere der er vant til at have hopper til sadelkåring og må menes at burde vide hvilke krav der stilles - folk der normalt ikke gider tage hesten med hvis de ikke mener de kan bestå en rideprøve! Der ligger billeder af de 2 3 års hold her: www.jaegersminde.dk/avlsfotos.html Ved godt det ikke er alt man kan se på et billede, men det er nu engang svart at tage gode billeder af dårlige heste  Jeg gik inden udnævnelsen af dagens hoppe i mandags, for synes simpelthen der var noget helt galt!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Gode billeder |
|
|
Det er nogle gode billeder, som Heidi har taget. Gennemgående er det ikke kvaliteten af hestene, der slår mig; det er snarere den ridning de skal finde sig!  Er 'ridelighed' ensbetydende med en 'ligeglad' hest der affinder sig med alt? Det er, uden diskussion, nemmere, for så er der jo ikke noget behov for at man tilegner sig evnen til faktisk at kunne ride. Men det får sandelig ikke mig til at lede efter en hest rost af DV for sin ridelighed. Det er dog et bekymrende antal af 'ryttere', på billederne, der ikke engang formår at sidde lige. Og hvor ser de dog store ud... Jeg kan godt forstå at flere hopper viser tydeligt ubehag ved ridningen - og det skal de vel også, hvis de ikke rides korrekt?
Portrætter males efter foto.
Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (efter Cato)
"Riding is - and remains - an education in Humanity." www.xenophon-classical-riding.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sørgeligt |
|
|
Nu kan det godt være at jeg får et hak i tuden for min mening. Hvorfor er det kun når det er de professionelle der ikke består en sadelkåring at der bliver sådan en ballade.
Jeg er ikke og har aldrig været tilhænger af sadelkåring af 3 års hopper.
Hopperne skal helst ligne og gå som en 6 års.
Men hvor er hopperne til DSA?
Det var sørgeligt at se i mandags, men var det ikke fordi flere repræsentanter i reg. 2 og de professionelle måtte stå uden en bestået rideprøve så tror jeg ikke denne debat var opstået.
mvh Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone.. |
|
|
Nej selvfølgelig ville debatten ikke været opstået! Reg. 2 repræsentanternes heste, er jo bare meget bedre end alle andres.  Mvh Helle
Stutteri Shah DV repræsentant Reg. 2 TIL SALG: 4 års hoppe med super sind. Sælges til dressur eller avl Kåret RDS forædlerhoppe i DV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppekåring reg 2 |
|
|
Ja det var nogle noget lave karakterer der blev givet dagen igennem.. MEN kan da forstå på det hele, at vi skal være rimelig tilfredse med vores hoppes karakterer. Hun bestod sin 1 dagsafprøvning, & fik følgende ord med fra dommerne af: "Specielt èn af hopperne har klaret sin rideprøve særdeles tilfredsstillende". Vi mener imidlertid ikke, at hun fik ikke de karakterer som hun burde have haft. Hun burde have haft højere i en gangart, & lavere i en anden - men sådan ser folk åbenlyst meget forskelligt på tingene. Nå men super glade (& stolte) for at hun bestod, med et på dagen rigtig fint resultat, det er vi da helt bestemt, især da dommerne var noget "fedtede" med karakterene 
Så så husk nu vi må ikke skælde dyrenes beskyttelse og hestens værn ud fordi lovgivningen er så vag. Hvem pokker må vi SÅ skælde ud??? EROS FOREVER - glem ham ikke!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelkåring |
|
|
Jeg havde også min 3 års med i år til sadelkåring i Sdr. Hygum i juli måned. Desværre bestod den hellere ikke sin rideprøve, selvom jeg havde haft den i prof. ridning i 2,5 måned. Det var så ikke "ham selv", der red, men en af hans piger. Se selv billederne: www.ridehesten.com/Heste-billeder/ Salg/ ?catalogId=14&catalogE...s%20paloma
Det hjalp så noget på "opvisningen", da testrytteren kom på. Men døm selv ud fra billederne. Men noget, jeg ikke forstår, er, at en af hopperne hver gang kom til et bestemt hjørne rejste sig på bagbenene både med egen og test rytter. Alligevel består den prøven, hvor den får 5,5 i ridelighed, hvor min får 6. Der følte jeg mig noget snydt i ridelighed!!! Der skulle der have været større forskel, for den anden var direkte ulydig, men det straffes åbenbart ikke så hårdt??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lige en "strøtanke" herfra. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der er gået "politik" i det. Vi har en 3års vi gerne ville have haft til ridekåring men der var "overbooked" de fleste steder og vi måtte derfor lade hende blive hjemme(det er jeg faktisk glad for efter at have læst den megen kritik der er af bedømmelserne). Jeg kan ikke lade være med at tænke på om man i de regioner, hvor der er for stor søgning til ridekåringen, simpelthen fra DV's side har besluttet at "stramme" kravene så meget at man får folk med, efter DV's mening middelmådige hopper, til at blive hjemme næste år. Modsat kunne man måske forestille sig at man, i de regioner der ikke havde "nok" tilmeldinger, slækkede på kravene. Fri fantasi men lyder det helt usansynligt? 
Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rideprøve |
|
|
Nu har jeg ikke været til nogen af hoppekåringerne her i august, og kan derfor af gode grunde ikke udtale mig om dem. R´et er en svær "størrelse" og jeg tror også det kommer til at komme op på hovedbestyrelsen, avlsledelsen, samt regionsmøderne her vinten over. DV selv, har jo været ude og lufte, at de ikke er sikker på de får informationer ud af prøven, som de havde forventet. Sagt på andre måder, så er man nok nødt til fra DV at tage R´et seriøst op, for det jo nu engang sådan, at hvis vi kårer vores hopper i Hannoveraner, Oldenburg eller Holsteiner Verband, så kan de blive hingstemødre uden et R. Disse tre forbund kommer alle sammen her op til Danmark, har billigere kåringer og når man så kan klarer det uden to måneders ridning til fem seks tusind pr måned, ja så tror jeg mange vil kigge den vej. Specielt i disse tider, hvor vi ikke får mange penge for vores afkom. Som jeg ser det pt, så er dem der får mest ud af R´et, beriderne  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare for at sige |
|
|
at jeg er helt enig med dig annette. Vi lægger som avlere alt for mange penge i at skulle skaffe et R som alligevel meget let kan være skaffet på en "heldig" dag eller ikke skaffes pga en dårlig dag. Hvad skal vi bruge det til? Vi kan ikke lave en hingst og man kan ikke sælge et hingsteføl på DV´s eliteauktion OG HVAD SÅ!!!!!!! Når man så sammenholder med at der bliver så ufattelig få hingste kåret efter danske hopper, og de efterfølgende får meget få hopper til bedækning så bliver der "smidt mange penge ud". fordi vi går og drømmer istedetfor at søge at få en forretning. Det er ufattelig sjældent at en rytter spørger efter moderens rideresultat, og det er nu engang den vej de fleste af vores heste skal. Sælg istedet nogen heste til ryttere der laver resultater på ridebanerne det giver meget mere salg end et R. det er kun os avlere det interesserer og vi vil alligevel ikke bytte "musse" for nogen andet hest ligemeget hvor godt eller skidt resultatet er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må sige.. |
|
|
At min 3 års gik i Ringsted (Chiquita Landro Camare), og at jeg synes den gjorde det super godt. Den er redet og går stabilt i alle tre gangarter, men nej, intet R heller til den, på trods af at den er redet i 4 måneder. Dens kåring i DS er fin nok, den er lidt for "ranglet" endnu, men rideligheden er helt i orden. Jeg blev meget skuffet, synes dens karakterer er helt hen i vejret, og jeg vil ikke på nogen måde klandre hverken hest eller rytter, men derimod DV som jeg mener helt klart har misforstået noget i forhold til at vurdere 3 års heste under rytter... Hvad forlanger de..man kan da ikke sætte dem i træning tidligere, så er det jo kun en forvokset baby.. Man undres. Mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har helt ret Annette |
|
|
,og jeg vil også medgive Torben, at ikke mange kommer til at drage nytte af det R vi investerer i. Problemet er bare at R er blevet en kvalitetsmærke på en ridehest og jeg er bange for, at hvis vi undlader at lade hoppen gå saddelkåring, så betyder det automatisk værdinedsættelse af både hoppen selv og dens afkom. At R er en diskutabel størrelse, ved kun de inviede og dem der sætter sig ind i forholdene omkring selve pointgivningen, og har man ikke de rette forudsætninger for at vurdere karaktergivningen og anvende tallene rigtigt og med forbehold, er den lige så meget til skade som til gavn. Jeg sammenligner det lidt med røntgenbilleder, hvor selv skovtursheste efterhånden skal være rene i rtg. og bøjeprøve. hvis man ikke ved at evt. forandringer på rtg. skal ses i forhold til, hvad hesten skal bruges til. Så er Rtg. for mig at se ikke gavnligt hverken for rytter, sælger eller hest. Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dommere.... |
|
|
Måske trænger vi til nyt blod i dommerpanellet især gangart dommeren synes jeg belønner Grand Prix holdning...
Jeg synes ellers at fremmed rytterne red rigtigt fint til denne kåring men de belønnede det ikke 
Faktisk var der kun en enkel hoppe der var rigtig uartig men den gik trods alt i DH...
Kan det blive mere surt end hvis hoppen har eksteriør til DH men bliver DS fordi dommeren ikke synes den skal have sit R.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grand prix-holdning |
|
|
Til sadelkåringen på Fyn var der faktisk én hoppe, der fik kommentarer med på vejen om at den var pakket for meget ind og gik for samlet under fremvisningen. Det blev udtalt under oprangeringen af overdommeren i dét hold min hoppe var i. Det var nok også det faktum, der gjorde den ikke gik fløj, men måtte nøjes med reservefløjpladsen... Den var på banen sammen med min hoppe - og må give dem helt ret - hoppen var pakket alt for meget ind fortil! Jeg tror også det har haft lidt betydning for dens karakterer under rideprøven...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blander tingene sammen |
|
|
Flere har da vist misforstået et eller andet, når hoppens eksteriørbedømmelse blandes sammen med R'et. "Kan det blive mere surt end hvis hoppen har eksteriør til DH men bliver DS fordi dommeren ikke synes den skal have sit R." De gange jeg har været til DV kåring inkl sadelkåring, har jeg fået en fair og særdeles kompetent bedømmelse af min hest. Systemet der er lavet med hhv. spring og dressurdel finder jeg velegnet i praksis, så min springhest med en trav til 5,5 kan bestå ved at spring godt i stedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| R = rentabelt? |
|
|
For mig som nystartet avler (dog med mange års erfaring indefor avl for "andres penge" ) kan jeg kun holde med i, at R´et KUN er rentabelt for de beriddere der i 2-3 måneder høster 5-6.000 kr. + moms pr. måned for at have vore 3 års heste i ridning. JEG kan personligt ikke bruge R´et til noget som helst, får jeg avlet noget der kan være et hingsteemne - ja så får jeg alt andet lige nok flere penge ud af at sælge dyret som ridehest fremfor kommende "en til i dyngen af danske hingste der ikke kan tjene pengene hjem"... Så længe R´et bliver givet på så usagligt et grundlag som det pt. gør, så kan jeg finde på mange bedre måder at bruge 15-20 tusind surt beskattede danske kroner på! Alle ved jo at en 3-års hest mildt sagt ikke er "bagt færdig i hovedet" - om den viser sig fra sin bedste side på dagen og får sit R, eller om den ser spøgelser og trykker sig banen rundt, det er udelukkende held det beror på! KLART at man kan træne sig ud af meget - men hvor meget træning skal vi lade vore unge heste gå igennem? Var det ikke bedre at vente med at teste dem, til de er blevet 4 år som minimum - så er vi heller ikke (så meget) i strid med DRF´s reglement, som jeg formoder har retningslinier om at heste under 4 år ikke må startes i konkurrencer for netop hestenes skyld? Det er fuldstændig groteskt hvis en hoppe som går flinkt rundt og gør hvad den bliver bedt om, ikke kan få sit R (om det så er fordi ejer har forkert navn, eksteriøret ikke er helt ok, faderen er uønsket, rytteren amatør eller andet bør man jo slet ikke føle skulle have noget at sige...) At DV nu er gået så vidt at de "Ditcher" hopper der ikke har bestået en sadelkåring til Eliteskuet er helt hen i vejret! En tænkt situation: Er en på fløjen eksteriørkåret DH hoppe mindre værd som Eliteskuedeltager end den sadelkårede DH hoppe? Eneste forskel er at den sadelkårede netop har fået et (dyrt!) R, mens den anden lider af en foldskade som gør den ikke kan rides... Et eller andet sted så kan man jo ligesågodt spare gebyret til DV, hvis man ikke er villig til at gå HELE vejen hver gang de finder på nye måder at vride penge ud af medlemmerne på - for muligheden for at få markedsført vores avl skrumper da gevaldigt for hver gang! Så kan man sige at man ikke skal avle hvis man ikke har råd til at poste 10-20.000 kr. i musse hvert år fra den går 2-års skue til den er igennem hele møllen - men come on - så mange penge får vi jo ikke ind igen på føllene at det kan svare sig. Endnu har hoppen jo ret beset slet ikke vist at den kan komme ifol! Så herfra - ja, der boykottes R´et altså i stor stil! Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eliteskue... |
|
|
Jeg tror næppe jeg blander noget sammen. Hvis ens 2års hoppe som den jeg omtaler er udtaget til Eliteskue med 9 i type og 9 i helhed og da jeg også er orienteret om at den har fået 9 i skridt og Trav skal du ikke fortælle mig at hoppen har ændret sig så meget at rideprøven ikke har betydning for kårings grad for det har den... De to hopper der blev udtaget i år havde begge 9 i type og mon ikke de stadig har den rigtige type til næste år og kan klare et 8tal i type og helhed og selvskrevet til DH så skulle vi måske blive hjemme med de 2års hvis vi ikke nogenlunde kan regne med dommernes bedømmelse...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige mine ord |
|
|
Lige mine ord, Trine Jeg har været modstander af rideprøven lige fra start. Lone 4 års ædel hoppe sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Goodie |
|
|
Jeg er med så langt at en hest der eksteriørmæssigt er i top, ofte bevæger sig godt. Og jeg er også med så langt at en 2 års med 9 i helhed, sandsynligvis bibeholder sin gode type som 3 års. Jeg har da ofte set hoppe oprangeret til DH, hvor deres rideprøve er "ej bestået"
Det jeg ikke forstår er hvor du mener sammenhænget er mellem selve eksteriør bedømmelse og sadelkåringsresultatet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karaktererne... |
|
|
Karaktererne fra 2-års til 3-års kan skam godt ændre sig drastisk, min hoppe fik 8 hele vejen igennem som 2-års, masser af ros og blev udtaget til eliteskue. Som 3-års gik hun sidst i holdet af DS-hopper med 7 i helhed, og fik endda et par 6-taller med i bagagen (hvor der sidste år stod 8!). Til gengæld gik hun en fin rideprøve, og rytteren er super begejstret for hende. Nu har hun fri og skal først igang igen til næste år, synes godt nok også det er hård kost for de stakkels 3-års hopper med sådan en sadelkåring.
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk
Sælges; Hingsteføl efter Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe, 3-års velgående hoppe efter Londonderry/Bernstein (i proffesionel ridning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reni... |
|
|
Hej Reni.. Din hoppe er da bla. også et glimrende eksempel på, at vi måske trænger til "nyt blod" blandt dv-dommerne. Din hoppe var jo også allerede stor som 2 års, så det kan jo altså ikke komme bag på dem, at den trods alt er blevet lidt større som 3 års. Jeg synes virkelig, at det er decideret dårlig behandling af dig fra DV. Synes jeg virkelig. I særdeleshed når hoppen har gået en god rideprøve. Man kan jo undre sig, om dommerne bare skal vride penge ud af folk, og derfor inviterer og inviterer til eliteskuet bare for at få noget "fyld" med
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hård kost... |
|
|
...ja, både for hopper og os avlere  Reni - hvis jeg var dig, så tror jeg at jeg ville være stjernetosset pt!!! Din hoppe var jo som gioia siger allerede som 2-års kæmpestor - super type INGEN tvivl om det, men her må dommerne altså efter min mening sortere ud fra forventet slutstørrelse. En hest på + 170 som 2-års kan man vel med rimelighed ikke forvente er stoppet med at gro??? Jeg er spændt på Minnie the Moocher som gik videre på springfløjen i år - for den er dælme heller ikke blandt de mindste i stalden! En sadelkåring for en 3-års hest vil jeg til enhver tid hævde er mere anstrengende end en stævnestart på distriktsplan som 4-års. De skal mønstres, de skal løsspringes, de skal rides x 2, de skal oprangeres - det er eddertæskeme hård kost! Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae... |
|
|
Stjernetosset er jeg godt nok ikke, mere en smule skuffet. Men faktisk undrede jeg mig mere over at de overhovedet tog hende som 2-års (udelukkende fordi hun er så stor, for velgående er hun helt sikkert), for jeg synes hun allerede da faldt uden for deres eget avlsmål i DV. Som 3-års er hun endnu mere harmonisk, men ikke så feminin som jeg gerne ser en avlshoppe, og ej heller så ædel som jeg gerne selv vil have mine. Men det er jo ligemeget, for det har hele tiden været meningen at hun IKKE skal i avlen, men i sporten. En så ridelig og talentfuld hest skal ikke gå her og blive tyk og lasket, nej hun skal ud og vises frem og gøre lidt reklame . Det der så også undrer er, at det var den samme dommer der udtog hende som 2-års til eliteskuet som satte hende bagerst i RDS-holdet som 3-års, nemlig Poul Graugaard. Nu glæder jeg mig så bare til at skulle følge Abba til næste år i championaterne, for rides - det vil hun bare gerne!
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk
Sælges; Hingsteføl efter Rush Hour/Donnergraf/Weltloewe, 3-års velgående hoppe efter Londonderry/Bernstein (i proffesionel ridning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Varmblod.. |
|
|
Jeg ringede idag til Dansk Varmblod og spurgte om hvad der udløste en Ds Hoppe når hoppen havde været udtaget som 2års med 9 i type og helhed og 9 i skridt og trav.
Der blev svaret at var gangarter ikke i den gode ende under rideprøven så blev hoppen ikke kåret i DH i eksteriør...
Det fortæller jo lidt om hvem der har magten til sadelkåringen nemlig Gangart dommeren...(det er kun 3års vi taler om og ikke en4års championat hest)
Fremover hvis man er i tvivl om ens hoppe er klar til sadelkåring burde man nok holde sig til eksteriør kåring i første omgang og som 4års enten prøve sadelkåring/egnethedstest/ Championat og få sit R på denne måde er man måske mere sikker på en DH hoppe...
Ps.Jeg overværede en rigtig dejlig hoppe til kåringen som var total ulydig men meget velgående men gik nærmest sin egne veje både med fast rytter og Fremmed rytter hun fik ikke sit R men blev kåret i DH så forklaringen må jo så være rigtig i dette tilfælde...
Fremover burde man ikke komme med de 2års for det er ikke andet end penge ud af lommen og fyld som gioia skriver...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stjernetosset... |
|
|
...manglede vist et par ""  Men jeg synes ligesom du det er liiiidt kriminelt at en hoppe der er (for) stor som 2-års udtages til Eliteskuet for at blive "ditchet" året efter som 3-års... Alt andet lige så har din hoppe kun udviklet sig i den retning man måtte kunne forvente - nemlig op og ud! Som profffesionel dommer så må man vel kunne have gennemskuet dette? Selvfølgelig har det været en oplevelse for dig som avler at blive udtaget, men knap så fedt at stå bagerst året efter i DS-rækken. Trods alt så husker folk jo hesten og det er da bedre reklame at "holde standarden"... Igen så har DV (i mine øjne) formået at vride endnu en sum penge fra en avler, der rent faktisk kunne have været sparet - nemlig omkostningerne ifm. Eliteskuet. Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvem skal have skylden? |
|
|
Nu skriver jeg det her uden at have læst alt hvad der er blevet skrevet, men til sadelkåringen, så er det vel lige så meget testrytteren, som dommerne som bestemmer hvem der skal bestå og ikke bestå, ved der er flere der vælger E-testen, da de ikke skal under en eller anden test rytter, de fleste pga. for dårlige test ryttere, nu har jeg efterhånden set en del hoppe kåringer, og er tit blevet overrasket over hvem der for R og hvem der ikke for, men ved vi i princippet hvad dommerne vil have? Da vi havde en hoppe med til E-testen, skulle den ind med 2 andre, en vallak og en anden hoppe, og den anden hoppe, sprang rundt, og var helt oppe at kører, og den løb hele tiden i røven på vores, den fik 5,5 i ridelighed m/ rytter, men sørme om den ikke bestod, må sige at der blev jeg meget overrasket.. Men mener ikke at vi skal "hakke" ud efter dommerne, for de er jo ikke alene, testrytteren skal jo også komme med en vudering. Ved ikke hvad i andre synes men jeg synes godt nok skulle overvejde at skifte test rytter i nogle regioner, for har set en del dårlig ridning fra testrytterene side, dog har jeg set del dygetige, men problemer er bare de ikke skifter de "dårlige" ud, for det er jo ikke alle som gør ikke lige så godt job som test rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også problemer i 4 års holdet... |
|
|
Vi havde selv en 4 års med til reg. 2 sadelkåringen. Hun var slet ikke klar som 3 års, da hun var meget ufærdig, så hun blev først tilredet da hun var fyldt 4. Rytteren er uddannet træner og elskede at ride hoppen fordi hun var så arbejdsvillig, lydig og ukompliceret. Hun blev kåret DS (7 i helhed) med acceptable karaktere for eksteriør, men rideprøven dumpede hun af uforståelige grunde....Hun gjorde alt til UG, men dommernes gangartskaraktere lå ½-2 karaktere under 2 års bedømmelsen + hvad vi selv havde forventet. Testrytterens karakterer derimod lå tættere på det forventede niveau, men der er det jo kun ridelighed, kapacitet og springgalop der tæller. Hoppen er lidt for klein til DV, hvilket vi også havde forventet at høre for, men størrelsen har vel ikke noget med rideprøven at gøre??? Det virkede dog som om de havde set sig sure på hendes størrelse og dømt derefter. Vi var dybt skuffede og også overrasket over flere af de andre store velgående hopper, der ikke var særlig ridelig, alligevel fik 7,5 eller 8 i ridelighed. Jeg synes generelt at der var problemer med bedømmelserne til den kåring både i 3 og 4 års holdet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|