Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farvegenetik
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 11:43
En af mine veninder har en lysebrunbroget ponyhoppe, som sidste år blev bedækket af en araberhingst, der er brun med sort man og hale.

Nu kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke farver der er sandsynlighed for, at føllet kan få??

Jeg ved godt, at det ikke kan blive broget! Er det ikke noget med, at arabere ikke bærer på genet for brogethed?? Men at brogethed nedarves recessivt, og at der så skal et gen til fra både hoppe og hingst, førend afkommet kan blive broget??

Hoppen kan jo så kun give et gen for brogethed videre. Men hvad med hingsten?? Hvilke gener kan han give videre??

Er der sandsynlighed for, at føllet bliver:
- brunt?
- sort?
- rød?
- skimmel?

Håber på mange gode svar :-)

Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forkert
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 11:56
Broget er en dominant farve, så der er faktisk 50% chance for, at føllet bliver broget, selv om faderen er ensfarvet.

Det kan sagtens lade sig gøre at avle et broget afkom med en araber, der er netop ved at blive oprettet en avlsforening for pintoarabere, som er brogede heste, der skal indeholder minimum 50% araberblod.

Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening B-)

"Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
0
0
Svar på denne tråd

OK.....
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 12:21
Så har jeg misforstået! Tak for rettelsen :-)

Dvs. at der så er stor sandsynlighed for, at føllet også bliver broget??

Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 21:12
Ja, der er 50% chance for, at føllet bliver broget, og 50% chance for, at føllet bliver ensfarvet.

Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening B-)

"Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
0
0
Svar på denne tråd

Broget
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 21:17
Jeg kender nogen, som har en lille hvid 3'er pony. den ifolede de med en rød araberhinget. Resultat = en stor rødbroget 2'er vallak, der har gjort det rigtig godt på konkurrencebanerne..

Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd

Mulige følfarver
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 00:58
Til Lilar:
Der er ikke chance for skimmel, da det ligesom tobiano-broget også er et dominant gen, dvs. at enten moderen eller faderen skal være skimmel, for at føllet kan blive det. Hvis begge forældrene har et skjult gen for rød (e-genet) kan føllet blive rødt hhv. rødbroget (25% chance). Hvis begge forældre har et skjult gen for sort (a-genet), så kan føllet blive sort/sortbroget (dette er dog usandsynligt). Det mest sandsynlige er, at det bliver brunt/brunbroget.

Til Titi:
-så må den "hvide" pony være en skimmelbroget, som er blevet lys med aldreren, så de hvide aftegn "smelter" sammen med de "grå" hår. Dette kan ses, når ponyen bliver våd, da huden er lyserød, der hvor de hvide aftegn er, og grå der hvor det skimlede er.
0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  26-02-2004 19:04
Som Potteskår også siger, så er tobianobroget dominant nedarvet, hvilket vil sige, at der er 50% chance for broget, hvis bare en af forældrene er broget.

Grundfarven til det brogede vil jeg også gætte på bliver brun, eftersom der er to brune grundfarver. Der KAN selvfølgelig godt være mulighed for sort eller rød (se Potteskårs indlæg), men jeg gætter også på brun. (og i 50% tilfælde så også broget).

Den broget, du nævner, der er recessiv, er splashed white broget. Spl. broget kræver et gen fra begge forældre (dvs. to i alt) for at blive broget. Får hesten kun eet gen, så får hesten "kun" blis og nogle gange sokker (oftest bagben, nogle gange både bag- og forben). Spl. broget er en broget, der primært bliver hvid "bagfra". (Der er billeder i islandshesteforummet i tråden "farver - Susan hjælp"; ca. halvvejs nede er der et par billeder af heste, der har hvid hjælm og store hvide plamager på kroppen; det drejer sig om et billede med to heste (grundfarve musegrå og rød/rødblak) og et billede med tre heste (hingst og hoppe med føl).

Men tobianobroget, som det i langt de fleste tilfælde er, når der nævnes broget, er en broget, der kendetegnes af hvide sokker (mindst en, men ofte fire) og af at det hvide på hesten bryder hestens overlinie, (forudsat det hvide fylder nok til det). Kendetegnet er altså sokkerne og hvidt på kroppen. (Modsat en tredje broget, der hedder overo, som kendetegnes af uregelmæssige hvide pletter, der er "kastet på siden af hesten" og som ikke bryder overlinien - og ikke har sokker! Denne slags broget har så ofte blis i stedet; den fjerde broget-slags er sabino, som giver uregelmæssige sokker og ditto blis og nogle gange hvidt på maven).

Håber det var forståeligt :)!

Men i hvert fald ... mit gæt er en brun, brunbroget, sort eller sortbroget (men rød el. rødbroget kan evt. også forekomme).

Ismulevrinsk Susan

Ps. Som Potteskår også nævner, så er skimmel dominant nedarvet og kan derfor ikke forekomme, hvis ikke den ene forælder er skimmel, da skimmel ikke kan skjules.

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider