|
|
| Hingstevalg? |
|
|
Jeg har en hannoveraner hoppe som jeg ønsker bedækket til næste år. Det er et nyt område for mig, da jeg tidligere udelukkende har koncentreret mig om ridningen, jeg har dog prøvet så vidt muligt at indhente oplysninger på forskellige hingste og prøvet at finde en der kan kompencere for hendes mangler, og er ude i at prøve Florencio. Hoppen er 3 år og kun 1,59, lidt kort i skridten. En god trav med god haseaktion, god galop med fint spring. Generelt kunne jeg ønske mig mere elastik i hendes bevægelse. Hoppen er efter F: Samarant FF: Sandro Hit MF: Matcho AA MMF: P i k Köenig. Hun er hannoveraner brandemærket, og bliver stillet til kåring næste år (da hun ikke er færdig nok i år), derfor skal hingsten også være godkendt i hannoveraner, så føllet kan blive brændemærket.
Jeg har haft mulighed for at tale med en yderst kompetent person inden for avl som anbefalede Benetton Dream og noget ovre i Florencio. Benetton er uden tvivl dejlig, men jeg kan blive usikker på om han er elastisk nok i forhold til hvad jeg kan ønske hoppen skal have forbedret.
Jeg håber derfor der er nogle med erfaringer og ideer til hvad jeg kan overveje i forhold til ifoling af hoppen.
På forhånd mange tak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DVH Carpenter |
|
|
Hej. Jeg ville anbefale dig og bruge Carpenter. Han laver heste som er gode i alle tre ganarter, og især i skridten. Jeg bruger ham selv og er meget tilfreds med resultatet. Det er nogle heste med rigtig godt sind og er nemme og have med a gøre. Jeg har to som er ride klar og de er bare fantaksie! De springer godt, er fine i bevægelserne og ikke mindst bare så medgørlige. Giver dig lige linket til deres hjemmeside - www.mademosegaard.com Held og lykke med det:)
Knuss 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ikke Hannoveraner |
|
|
Nu er Carpenter jo ikke Hannoveraner, men derimod Holstener, så afkommet vil ikke kunne Hannoveranerbrændes.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Benneton Dream |
|
|
En avler fortalte mig at han nok passede bedst på mindre og ædle hopper, hvilket din jo er (ved hvem hun er og har mange gange savlet over afstamningen lige siden jeg så hende første gang som føl/plag hvor hun dog havde et andet navn) Så ham vill ejeg da kigge mere på, Florencio går jeg langt uden om pga at han har været positiv med EVA(eller hvad det hedder)
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusinde tak |
|
|
Det er dejligt at høre med Florencio, da jeg ikke selv har været opmærksom på dette. Jamen, han er også uden tvivl en fantastisk hingst, og som sagt er det en yderst kompetent person som har anbefalet ham, og det må man jo også have respekt for. Som sagt er det mere elastik jeg savner hos dem begge, men nogle gange kan kombinationen måske give et anderledes resultat end først antaget. Man bliver selvfølgelig nødt til at prøve sig frem, specielt når jeg endnu ikke ved hvordan hun avler. Men mange tak for dit svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Benneton Dream |
|
|
der er nogle videoer på bla youtube(staves) af nogle afkom, samt også via dem der formidler sæden http://www.gestuet-wm.com/
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Benetton Dream |
|
|
Måske forstår jeg ikke, hvad du mener med elastik? Jeg synes jo, han har masser af elastik. Vil du uddybe? Hilsen Ditte, der selv venter Benetton Dream-føl på en mindre og meget ædel hoppe....
Ditte Holtegården Nysted TIL SALG: Hoppeføl 2009 (Quaterback/Romanov) Hingsteføl 2009 (Rush Hour/Pablo) Pony-vallak, (Firfod Jet-set/ukendt) 2008, slutmål ca. 136 Vallak 2008 (Don Romantic/Pablo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avl er svær |
|
|
Jamen, avl er svær.  Vi har avlet på mor og datter, begge med Heslegård's Rubin. Mor har en god bevægelse, datterens var lidt mere almindelig til den tunge side. Mors afkom efter Rubin var lidt bedre gående end hende selv, hvorimod datterens afkom var ekseptionelt gående. 
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe, ja.. |
|
|
Det er nemlig også en videnskab, og jeg har stor respekt for dem der har succes med det. Så mine forventninger er heller ikke at jeg skal lave en ny avls hingst, men jeg kan bare mistænke mig selv for at blive begejstret for føllet, og så vil jeg beholde det, og så skulle det gerne falde i min smag i forhold til ridehest, og jeg er temmelig kræsen  I forhold til mine meninger om Benetton og elastik, er det virkelig en smagssag, for der er jo ingen tvivl om at han er enormt stort gående, og sætter bagbenen under sig, istedet for at sparke dem bagud, og hans gangarts karakterer taler jo bestemt for sig selv! Som sagt er det en smagssag, og jeg kan rigtig godt lide når hesten er elastisk og fjedrende i sin bevægelse, og det er han også, men jeg har set andre med mere elastik, men som så måske ikke har været lige så stort gående. Det der gør at jeg har gjort mig nogle tanker i forhold til at bruge ham til min hoppe, er ikke om han er god nok, for som sagt taler hans resultater for sig selv, men min hoppe er også stort gående og gode bagben, men med lidt stive bevægelser, specielt i forhold til min ridehest, som ikke har lige så stor bagbens aktion, men som svinger enormt meget over ryggen. Så jeg har tænkt om det kunne være muligt at finde en der bare svinger, og måske er mere "blød" i sine bevægelser, for at opveje hoppens lidt stive bevægelser. Håber det giver en lille smule mening, synes det er svært at forklare kort og på skrift  Jeg kan måske sætte det sådan op at Florencio finder jeg mere elastisk gående, jeg synes ikke han går bedre end Benetton, de har bare hver deres bevægelsesmønster. Men hvilken hoppe er det du har ifolet? Regner som sagt med at det bliver ham, så er lige lidt nysgerrig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen |
|
|
Jeg har ifolet min Romanov/Pablo-hoppe med Benetton Dream. Jeg håber, han bibringer ridelighed, størrelse og galop. Jeg tænker, om det du savner er kadence? For i så fald, så tror jeg det handler om hans alder og uddannelsesniveau. Det synes jeg selv er meget vigtigt at tænke på, når man kigger på hingste. Jeg er også rytter, og på ridebanerne er vi jo ikke i tvivl om, at der er forskel om hesten er 5 - 8 - eller 10 år gammel. Måske er vi lidt hårde ved de yngre hingste? Min Romanov er lidt atypisk, idet hun er 164-165 cm høj, bruger str. cob til sit yndige lille prinsessehoved, og er meget ædel. Du kan se billeder af "Lillefisen" på min præsentation. Jeg har brugt Quaterback på hende sidste år, og han fungerer jo også bedst på ædle hopper. Det har i hvert fald virket, så jeg tror min hoppe avler som hun selv ser ud og ikke som hendes gener antyder. Selvfølgelig er 1 føl lidt lidt at lave statistik på, men jeg har i hvert fald ikke været bange for at bruge en "basse-hingst" igen. Ulempen ved Benetton Dream har været, at sædkvaliteten ikke har været særlig god. Hun kom først i fol i 3. forsøg, så det har været en lidt bekostelig affære.. Min dyrlæge mener, det er fordi, han har været meget brugt i Tyskland.. God fornøjelse med projektet uanset hvad, du vælger.
Ditte Holtegården Nysted TIL SALG: Hoppeføl 2009 (Quaterback/Romanov) Hingsteføl 2009 (Rush Hour/Pablo) Pony-vallak, (Firfod Jet-set) 2008, slutmål ca 136 Pony-vallak, (Firfod Ballade) 2007, slutmål ca 138
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusinde tak for svar |
|
|
Lyder også spændende, havde selv kigget på Quaterback til hende. Jeg har selv været meget opmærksom på om hingstene har været redet kadanceret, da det bestemt ikke er noget jeg værdsætter. Der er en video af Florencio som bliver redet noget kadanceret, og det giver jeg ikke mget for, derfor kan jeg faktisk godt lide at se dem som yngre, da det viser deres mere naturlige bevægelsesmønster, fx. synes jeg videoen af Benetton da han var 3 er bedre end den nye.. Men du har naturligvis også ret i at de selvfølgelig bliver stærkere med alderen og derved får mere bæring, og det vil han selvfølgelig også. I forhold til sædkvalitet, skal du have tak for at nævne det, da det selvfølgelig også spiller ind. Men jeg vil lige kigge lidt på dine heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hybermobilitet |
|
|
Man skal desværre passe på med de meget stort og smidigt gående heste, da det kan skyldes hypermobilitet og dermed give en øget risiko for skader.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det hørte jeg |
|
|
Også derfor jeg valgte ham fra igen For det er jo sådan noget jeg ikke vil være opmærksom på grundet min manglende erfaring, det er jo det med at det er en videnskab 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Belissimo M. |
|
|
Er der nogen som har erfaringer med ham? Har bare bemærket at han har mange afkom som gør sig gældende i dressur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|