@Sanne: jeg vil også være med ...

!
Som du ganske rigtigt har fået at vide, og som Liselotte har skrevet til dig, så er din udregning på din skimmelhoppe korrekt! 25% homozygot (med z - blot en detalje) skimmel, 50% heterozygot skimmel og 25% ikke-skimmel.
Såvidt jeg kan se på mulighederne for "ikke-skimmel"-farven, så må der være chance for rød, brun og sort. Vi ved, at din hoppe er Ee (hun er brun og har rød far) og at hun har mindst et A (brun). Om hun har to er ikke til at vide, da den røde farve KAN skjule et brunt gen (det giver efter sigende den røde farve en anden nuance, men det er ikke altid helt let at se). Om hingsten ved vi, at han har mindst et rødt gen (e) og at han har mindst et A (brunt), da han har givet både røde og brune afkom.
Så der er mulighed for rød, sort og brun. (det tager noget tid at udregne selve procenterne, men jeg vil godt gøre det, hvis du gerne vil have dem

!)
På din røde hoppe er der ganske rigtigt 50% chance for skimmel og 50% chance for ikke-skimmel. Hvad ikke-skimlerne kan blive afhænger bare lidt af, hvilke gener, hoppen har. For du siger, at hun har en brun forælder. Dermed KAN hun bære det brune gen. Det vil få indflydelse på alle de afkom hun og hingsten får sammen - men primært dem, der får et E (brun har indflydelse på sort, som Liselotte har beskrevet).
Også her er der mulighed for sort (afhængig af om hingsten er homozygot A eller heterozygot A), brun og rød. (kan ikke lige sætte procenter på nu, men vil godt regne det ud for dig, hvis det er).
Håber det hjalp? Og iøvrigt ... godt udregnet selv ... du kan jo godt! (Og spændende er det jo, så måske din interesse er "fanget" ...

?).
Ismulevrinsk Susan
Ps. Genotyperne, som jeg umiddelbart er kommet frem til (af hensyn til evt. senere udregninger

!)
hi: Ee, A-, Gg
ho1: Ee, A-, Gg
ho2: ee, (Aa)