Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Er SPAT arveligt?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 23:50

Er der nogle som kan fortælle mig om spat er arveligt?


Det drejer sig godt nok om en hund og ikke en hest, men da problemet er det samme prøverjeg at spørge herinde.





Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat....
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 00:08

Du bør nok tage fat i en dyrlæge...


Spat hos hunde har jeg ikke hørt om, med du kan læse om spat hos heste på: www.netdyredoktor.dk


Hvorfor får heste spat?

  • Spark eller andre slagskader på hasen kan medføre udvikling af spat. Hestens benstilling kan ligeledes bevirke, at hesten er specielt udsat for at udvikle spat.
  • Kronisk ledbetændelse kan medføre udvikling af spat.
  • Dårlig hovpleje med lange hove medfører, at hesten bliver kort i dragten, hvorved glideleddene belastes unødigt.
  • Foder, som er ikke er afbalanceret med hensyn til mineraler, foder med forhøjet proteinindhold og hormonelle forstyrrelser kan medføre udvikling af spat.
  • Spat er sandsynligvis arveligt.

Venlig hilsen
Mette

West Side Welsh Sec. C

&

Quarter hoppen

Timber Ranchs Jessy


Man kan tage tigeren ud af junglen,

men man kan ikke tage junglen ud af tigeren...

0
0
Svar på denne tråd
 
 spat..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 00:21

Det var netop dyrlægen som sagde at hvis det havde været en hest ville det blive kaldt spat.


Det er en hanhund jeg meget gerne vil bruge tilavl. På nærmest alle andre punkter supplerer han tæven rigtig godt. Men har altså det lille problem.


Han HAR lavet et kuld før som ikke har problemet, nogen af dem.


Men jeg har jo heller ikke lyst til at avle syge hunde bevidst.





Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 20:47

prøv hunde galler..


6/8 knab i 4.led sælges.. helplettet og skønt hoppeføl.. se hende på min hjemmeside

hjemmeside:


www.mundo-caballo.dk/index.html






0
0
Svar på denne tråd
 
 spat...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 21:43

er ved heste arveligt, eller det vil sige at det kun er bevist hos nogle racer men jeg har talt med flere dyrlæger som har stor ekpertise inden for urenheder i led.. med heste fraråder de at avle på dem da der hos nogle heste racer er bevist det er arveligt men feks ikke hos DV.. jeg er overbevist om at er det arveligt hos en hest erdet også hos hunde.. uden at kunne sige det med sikkerhed da jeg jo ikke er ekspert..


jeg kender bare en DV hoppe som har fået 3 føl alle med samme urenhed i ledet, og der er brugt 3 forskellige hingste...


Stald Amour


Avl og Ridning af DV og DOA



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hunde...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 07:09

Indrømmet. Nu er jeg fuldstændig grøn hvad angår hunde, men er det ikke det, man kalder hoftedysplasi (staves?).


Hvis det er det, så er det arveligt. Racehunde, som får konstateret dette, må man ikke avle på.


Spat hos heste er jo en slags gigt, som kan opstå på flere måder, f.eks. slid. Ved ikke om det samme gælder hunde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 spat..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 16:34

Spat og HD (Hofteledsdysplasi) er ikke det samme.

Spat er i haseleddet og HD i hoften.


Og heldigvis er HD ikke et problem med min race.






Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider