Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

PSA & DPA
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 22:19

Hej

Hjælp, hvad er forskellen på de 2 avlsforbund, kan se at det ene avlsforbund ingen bedækninger har indberettet?

Samt hvad er bedst?

God sommer til alle.

Mange hilsner fra

Annette Fredslund
ROMEO´s Hjemmeside
57801288 eller 40201120

Find dit barns kommende springpony hos os

eller bestil en til senere.

Vi træner dem fra helt unge.

0
0
Svar på denne tråd

Endnu en palomino debat.
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 14:10

Forbered dig på en lang og forvirende diskution

Ingen af de to forbund er længere under LU, DPA har været. Men LU vil have "palomino" under ét forbund, og de to forbund kan/vil ikke samarbejde, så om der nogensinde kommer et Palomino forbund under LU, vil tiden vise. Jeg har min tvivl.

PSA er EU godkendt, hvilket ikke betyder at de er godkendt under LU, men betaler der imod LU for at lave deres pas.

PSA er der udover datterforbund af det engelske Palomino Society, men hvad det egentlig betyder og står for er jeg aldrig blevet klog på.

DPA avler palomino af varmblodstypen. Og det er også sådanne hingste der er at finde på deres hingsteliste.

PSA kan jeg egentlig ikke rigtig blive klog på hvad avler. Deres hingsteliste bærer tydeligt præg af små palomino arabere, og meget få vamblods. Der er meget få varmblods, og de fleste er kåret i DPA, hvor PSA har godkendt kåringen. Desuden går de vildt meget op i farven "Den skal have det rigtige guldskær".

Nu må nogen rette mig, hvis jeg tager fejl.

Min personlige mening er klart at jeg er til DPA. Jeg skulle gerne få føl af varmblodstypen i 2010 efter Carpe Diem Blue (DPA), men efter en lejet hoppe som er kåret på fløjen i PSA. Så jeg er også lidt i et dilemma. Men har dog besluttet at få afkommet kåret i DPA som 3 års, hvis det bliver en hoppe. Indtil da er jeg bare i tvivl.

Desværre ser de to forbund ikke ud til at kunne samarbejde om deres alles store passion - nemlig palominoerne.

Mit ønske ville da klart være at der blev lavet ét forbund, med plads til alle, med eksempelvis under afdelinger for araber, varmblods, osv. At forbundet blev LU godkendt, og alt vil gå op i en højere enhed. Men det er nok ikke så lige til.

Håber at nogle af de rutinerede palomino avlere, vil komme med deres guldkorn. Og måske også inddrage facts om det tyske ZfDP.

Venlig hilsen Nanna

Irish Cool Kaiza

Stald Vesterbys Son-Goku

Kattekillinger født d. 11/6 gives væk til gode hjem, når de er gamle nok.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 14:29

Og det allermest grinagtige er næsten, at Moderforbundet British Palomino Society og PSA rent avlsnmæssigt - altså avlmål - fjerner sig længere og længere fra hinanden. Faktisk nærmer British Palomino Society sig i bund og grund DPAs avlsmål, da man for den fremtidige avl ser direkte på hingste til avl, som har gen og farve, altså deluitter genereelt, som kan avle cremgen.

Der registreres dog fortsat kun palominoer/cremelloer i England, men der er åbnet for hingste af andre deluitte farver tillige.

ZfdP har en palomino afdeling - en meget velfungerende og velorganiseret afdeling.

Hingste skal igennem et noget gennemgribende kåringsforløb for at ende i Stammbuch I, og hopper kåres på samme vilkår, som i Danmark - alternativt overtages kåringer, der er tilfredsstillende til de Tyske krav. Samtlige føl på en årgang efter samtlige hingste i avlen bedømmes forud for mærkning og pasudstedelse. De bedste inviteres efterfølgende til følshow i Tyskland.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for dine visdomsord
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 14:37

Jeg håber på at flere, som Nanna, vil tilkendegive deres ønsker,viden og meninger, da vi er helt på bar bund indenfor denne race.

Jeg/vi kunne godt tænke os at deltage i palominoavlen og

påtænker at anskaffe en palominohingst, men ville jo gerne

have så meget info som muligt.

Vi rider, avler og udstiller ponyer på nuværende tidspunkt og er faldet pladask for disse smukke skabninger.

God sommer til alle.

Mange hilsner fra

Annette Fredslund
ROMEO´s Hjemmeside
57801288 eller 40201120

Find dit barns kommende springpony hos os

eller bestil en til senere.

Vi træner dem fra helt unge.

0
0
Svar på denne tråd

facts..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:00

Den mest afgørende forskel pt imellem de to forbund, som betyder noget for de fleste avlere og udstillere er: at det kun er PSA som kan få lavet røde forbundspas på deres heste samt at det kun er PSA kåringer som bliver registreret i den centrale database.

Derfor er det kun PSA som indberetter bedækninger til LU, da LU laver pas og registrerer bedækningerne.

Der kan desuden kun godkendes et forbund indenfor samme avlsretning i hvert EU land til at varetage avlen af den bestemte avlsretning. PSA er ministeriel godkendt i feb 2008 til at varetage palominoavlen i DK. Afkom efter PSA dyr er berettiget til at optages i andre EU palominoforbund jvn.f bek 566. Dette er ikke uden betydning hvis man vil kunne sælge afkom til andre EU lande.

mht det engelske moderforbund så er deres avlsmål:en palominofarvet hest i idealfarven og på skuer vil den bedste farve gå forud for den bedste eksteriør /gangarts hest. Kun hvor to heste er lige gode i farven vil den eksteriørmæssigt bedste hest gå forrest. PSA har valgt at kun hvor to dyr eksteriørmæssigt er lige gode,vil den med den bedste farve gå forrest. Hvilket vel er rimeligt og ikke særligt grinagtigt da der står i PSA´s kåringsregler :

Målet er, at avle palomino farvede heste/ponyer i alle størrelser, vel anvendelige til alle former for

hestesport. Der ønskes stor udstråling, store rammer, et godt fundament og frem for alt en

velfungerende hest/pony. Eksteriøret skal give mulighed for et bevægelsesforløb med optimal

indundergriben, afskub, elasticitet og sving. Temperament og vilje skal gøre den egnet til såvel

fritids- som konkurrencebrug .....

PSA har et tæt samarbejde med dets moderforbund og har mange gange haft dommere fra england over og dømme. At PSA vælger en anden måde at gøre tingene på er ikke et problem, snarere er det en inspiration for moderforbundet!

0
0
Svar på denne tråd

ligesom havila
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:03

Min opfattelse af foreninger læner sig meget op ad Havilas.

Jeg er ikke særlig klog på de to foreninger. Jeg har været medlem af DPA, men har trukket mig og meldt mig ind i PSA. Ikke i protest mod avlen i DPA som sådan, men som en konsekvens af et meget meget ringe informationsniveau.

Jeg har et par hopper og en vallak, som er født ind i DPA og den ældste hoppe er også kåret der.

Men mine hopper er i år holdt til ved Heimdals Golden Guarentee, som er kåret i ZFDP. Tror ikke nogen af de danske foreninger vil anerkende ham på grund af afstamning og jeg har derfor ikke engang forsøgt mig med ansøgning om bedækningstilladelser.

Men mit valg er helt bevidst, for jeg vælger nok at registrere mine eventuelle afkom i ZFDP - da jeg ikke gider være kastebold i noget foreningsfnidder.

I bund og grund vil jeg bare gerne avle palominoer og håber på nogle gule føl, der vil pynte uden for vinduet næste år.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

(Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....)

Til Dick Turpin:

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:26

Supaya(Wendy) det du skriver er nu heller ikke helt korrekt. Nok kan PSA dyr måske optages i andre EU forbund. Men PSA dyr skal tillige opfylde de krav andre EU forbund individuelt kræver for en godkendelse og i Tyskland, hvis vi taler hingste til stambog 1, så vil det være en tilfredsstillende aflagt rideprøve samt godkendt røntgenstatus ellers ikke.

Hopper med PSA papirer kan kåres, såfremt deres afstamning berettiger dem til det og i den kåringsgrad, som de ellers eksteriørmæssigt kan opfylde kravet til.

Mvh

Tina V.

Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:51

Det er da dejligt at vide, at grundet til at samarbejdet med LU er ophørt er fordi de to forbund ikke kan finde ud af det sammen.

Jeg synes det er så ærgerligt, at det kommer til at gå ud over alle dem der har palominoer. Det er mennesker som synes det er flotte dyr og så bør det være fudlstændig lige meget om det er en araber, connemara eller en varmblodshest der har farven.

Det er et avlsforbund, der virkelig har en mulighed for at satse bredt med forskellige typer heste/ponyer. Men i stedet lader man det går ud over disse dyr. Fuldstændig tåbeligt.

Jeg købte for 1½ år siden et hoppeføl som er registreret i DPA. Og der vil jeg gerne fortsætte. Men når der ikke er nogen fremtidsudsigter i det i øjeblikket må man desværre gå andre veje. Derfor kan det være jeg er tvunget til at stille hende til kåring i DV om 1½ år.

Da min hoppe er buckskin kan jeg ikke få hende kåret i PSA medmindre jeg kan fremvise en farvegentest på, at hun kan avle røde afkom. Det er en af de ting der skiller DPA og PSA. I PSA ser man helst ikke buckskin farven.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tina V
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 17:05

Nu skrev jeg ang føl som sælges til andre EU lande - der vil de kunne stille på lige vilkår med andre føl født i eu palominoforbund og deres afstamning vil kunne godkendes - dette som en forskel til DPA, som ikke er et EU avlsforbund og hvis dyr så heller ikke umiddelbart er berettiget til at komme under et andet EU forbund med godkendt afstamning. En psa kåret hingst kan også optages som eu hingst på hingstelisten i et andet eu land - hvilket igen kun gælder for eu anerkendte avlsforbund. Når det nu er forskelle der blev spurgt til i indledningen. Flere vælger som Tina uden Turpin ZFDP som mulighed for at bruge en hingst som ikke vil kunne godkendes i andre forbund pga manglende afstamning - hvordan det kan lade sig gøre ved jeg ikke, da ZFDP jo osse er et EU forbund, men det handler måske om at de har et hingstestambog 2 for de hingste som ikke opfylder afstamning eller eksteriørkrav? - afkom registreres så i zfdp - men såvidt jeg ved skal pas udstedes i det land hvori føllet bliver født - så i bedste fald kan det blive et blåt LU pas ?

0
0
Svar på denne tråd

Supaya
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 17:23

Så vidt jeg er oplyst, så vil mine afkom få røde tyske papirer, såfremt jeg stiller mødrene i ZFDP.

Men skulle de få LU-papirer, så fred være med det. Nogen gange må man bare gå den vej, man selv tror er den rette.

I øvrigt tror jeg ikke lige det bliver aktuelt, at jeg skulle avle eventuelle mulige hingsteemner, som ville blive handicappet af LU-papirerne.

Enkelte avlere har jo også forsøgt sig i DV med palominohopper, der starter i F1 og så tager de den derfra.

Nu er det ikke fordi jeg har set mig gal på PSA, så hvis jeg troede, at PSA ville anerkende mit hingstevalg, så registrerede jeg da gerne der.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

(Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....)

Til Dick Turpin:

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

eu lovgivning
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 18:04

Nu er det sådan at det jo går begge veje - så selvom en hingst ikke ville kunne kåres hos PSA pga manglende afstamning og selvom vi så ikke ville give en enkeltgangsbedækningstilladelse , så er det sådan at hvis hingsten er avlsgodkendt i et eu forbund, godkendt til indkrydsning, så kan dens afkom stilles til kåring på lige fod med afkom efter dansk kårede hingste. og hvis den bliver kåret, vil dens evt LU pas udskiftes med et PSA pas. ( men selfølgelig med bibiholdelse af dens UELN nummer).

Cecilia: hvis du kigger på PSA avlsmål er der netop satset bredt og der er plads til alle -fra miniaturehesten til varmblodshesten blot skal vi ligesom alle andre godkendte avlsforbund overholde bek. 566 -

og bare til orientering: Så havde LU´s opsigelse af DPA INTET med manglende samarbejde imellem de to forbund at gøre - det havde kun noget med det interne samarbejde imellem DPA og LU.

For palominoavlere i PSA regi har det ikke den store betydning om vi er medlem af LU - det vigtige er, at vi har ret til at lave forbundspas, hvilket LU gør for os

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 19:44

Der tager du nu fuldstændig fejl Wendy, DPA registrerede dyr kan fortsat kåres udenfor Danmark, også til stambog 1. Ligesom DPA registrerede dyr også kan optages både i hovedstambøger og stambøger og i hingstestambog 1 i Tyskland. Men du udtaler dig vel om DPA registrede dyr contra PSA registrede efter den erfaring, du selv har gjort dig med at fremstille PSA contra DPA registrede dyr eks. i Tyskland.

Faktisk er det særdeles fordelagtigt netop for DPA registrede dyr at være optaget også i eks. de Tyske stambøger.

Nu er jeg jo heller ikke medlem af DPA, men jeg har derimod flere dyr med røde DPA hestepas og logo.

Og det er ikke korrekt, når du anfører, at hestepas kun udstedes i Danmark på føl efter Danske heste som er avlsgodkendt udenfor Danmark. Der udstedes skam adskillige Tyske, Hollandske og Engelske pas m.m. hvert år i EU forbundne, så folk behøver bestemt ikke "nøjes" med de blå Danske, såfremt de ønsker pas udstedt fra det moderforbund, hvori deres føl er født. Moderforbund tolkes her som dyrens. dvs. begge forældredyr er optaget som avlsdyr i samme forbund, og der udstedes herefter røde pas på afkommene.

Så her vil der både være røde pas og diverse forbundsbrand, det være sig eks. ZfdP, Pferdestammbuch S-H/H.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 21:39

Vi har både været medlem i DPA og aktive i PSA.

Vi har i år bevist valgt at lade alle vores dyr overføre til ZFDP. Vi har bl.a lavet flere føl på DV kårede ikke palomino hopper. Hopperne har fået overført deres kåring til ZFDP i hovedstambogen og hingsten har været stillet og skal til kåring i Tyskland senere på året og derefter afligge 70 dages ride prøve. Alle føl vi har stillet i år efter ham er efterfølgende gået i hovedstambogen for Reit Pferde og har fået fuld brænd på låret og får udstedt rødt hestepas.

Vi vil lave større rideheste og vores erfering med PSA er at hestene ikke bliver opdelt i klasser. Alle vores føl er forædlere og dem er der ikke plads til i PSA da de ikke har og ikke vil lave en forædler klasse. (Det har jeg sort på hvidt fra PSA bestyrelsen.) Afkom efter vores hingst vil alle være foædlere da han er ren fuldblod.

Vores erfaring med ZFDP i år har været særdelels positiv med meget kompetente dommere som kunne skelne mellem typerne på de forskellige dyr som blev stillet. Der blev stillet ca 21 dyr i alt.

Der har været meget stor interesse for dette ZFDP arrangement og vi vil helt sikker gentage det næste år.

Vi vil forsat avle i dette forbund fremad rettet.

Hilsen

Anette

Avl af palomino fuldblod og DV
Palomino Fuldblod EU Avlshingst står til avls tjeneste
stutteri lysgaard

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 22:32

Jeg kan så afslutningsvis informere dig Wendy om, at det nu ikke kun er ZfdP, som anderkender hingste til avl, hvor der er mindre end 3 og 4 leddet stamtavle.

Det gør såmænd også PSAs moderforbund British Palomino Society, og det har de altid gjort. Og både ZfdP og British Palomino Society er EU godkendt for adskillige år siden, og har altid benyttet denne praksis.

Der er iøvrigt også andre EU forbund, der benytter denne godkendelsesform, også kan man jo lide det eller lade være. Men det er faktum.

Og der skal ikke herske nogen tvivl om, at den ånd og stemnning, der hersker i ZfdP regi ligeledes også har tiltalt kraftigt hos os, og at det også vil være i Tyskland, vi fremtidigt vil satse på vores varmblods og forælderavl.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 22:58

Hej

Tak for de mange vise ord, men det er godt nok forvirrende,

samt svær læsning. Har læst tråden 3 gange og det er helt sikkert ikke sidste.

Skal både hoppe og hingst være kårede i DK for at kunne få

rødt hestepas?

Mange hilsner fra

Annette Fredslund
ROMEO´s Hjemmeside
57801288 el. 40201120

OPSTALDNING AF PONYER UNDER GODE FORHOLD

SALG AF GODE PONYER TIL HYGGE OG KONKURRENCE

RIDEHUSKORT 250 KR. PR. MDR.

UNDERVISNING DRES . ...

0
0
Svar på denne tråd

kommentarer
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 23:41

hvis vi holder tonen kan sådan en tråd få fakta på bordet og rydde misforståelser af vejen - og det er måske meget godt.

Anette L: Det er helt rigtigt at PSA ikke har en forædler klasse - her menes først og fremest xx og ox hingste/hopper da disse er født avlsgodkendte i eget forbund og PSA har valgt IKKE at kræve kåring i vores forbund - noget vi heller ikke kan da alle heste fremstillet til kåring hos hos skal have en forældre som er bærer af cremegenet. Der gives derfor enkeltgangstilladelse til røde fuldblod og arabere. Og selfølgelig også til den ene palominofuldblod der er i DK. Alle hans afkom kan også stille til kåring hos os.

Men når den stiller til kåring hos os, bedømmes den i den klassen hvor den hører hjemme: klassen for heste over 158 ( øvrige klasser er : miniaturer, kat 3 pony, kat 2 pony, kat 1 pony og småheste 148-158 ) De bedømmes alle i forhold til avlsmålet ( se ovenfor )som er meget lig avlsmålet for både DV og DSP, idet det er en type og farve og ikke en race vi bedømmer med henblik på at fremme palominofarvede individer med gode brugsegenskaber.

Anglo og shagya arabere kårede i eget forbund og som er røde eller brune med rødt gen ( således at de kan avle palomino), er godkendte til indkrydsning ligesom kårede hingste og hopper fra andre forbund godkendt til indkrydsning - de skal ikke stilles til ny kåring hos os. Så der er rig mulighed for at forædle PSA´s palominohopper og tilføre dem det allerbedste blod.

Nu er jeres avlshingst stillet i to danske avlsforbund ( i DV som forædlerhingst og i PSA som stor hest ) og han er afvist begge steder. Begge steder af kompetente DV dommere som er vant til at dømme heste af denne type og størrelse.

At han og ihvertfald en anden hingst, som blev afvist hos os så ved en efterfølgende kåring på jeres stutteri kommer i hovedstambogen sammen med alle hans afkom, kan I så glæde jer over.

Det viser vel bare at der er forskel i niveauet - at flere EU forbund udenfor DK ikke overholder afstamningskrav, som Tina V skriver, viser vel også forskelligheden.

Vi er anerkendt i DK og vores avl er vurderet af Dansk jordbrugsforsknings afdeling for genetik og husdyravl, ligesom andre danske forbund er blevet det. Vores avlsmål er bedømt som bæredygtig for at fremme og bevare palominoavlen i DK.

Vi har bevidst valgt at følge forskrifterne og reglerne i den bekendtgørelse som danne grundlag for vores godkendelse. At andre avlsforbund vælger at omgå disse er jo helt op til dem - og der er heldigvis valgfrihed i dk og enhver kan vælge det forbund hvor de trives bedst.

Så fred være med det og må alle være glade.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 00:09

Jeg kan kun give Stutteri Romeo ret i, at det er ret forvirrende

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2009 01:22

Romeo m.h.t. kåring., så skal du retfærdigvis få et svar fra mig, fordi jeg kan besvare dit spørgsmål.:

Rødt hestepas udstedes i Danmark når begge forældredyr er kåret i samme avlsforbund. Såfremt begge forældredyr er kårede men ikke i samme avlsforbund, så udløser det blåt hestepas, såfremt man ikke er i besiddelse af en engangsbedækningstilladelse fra udstedende forbund.

Det er i Tyskland nøjagtig således, at når begge forældredyr tilhører hovedafsnittet i forbundet (samme forbund), så bliver der udstedt rødt hestepas og fuld logobrand og chip indføres på alle føl født efter 1. juli 2009 tillige.

Nu ved jeg jo hvem, der blev fremstillet i Herning hos Lysgaard, og jeg ved ikke af, at der blev fremstillet andre hingste end Mr. Din-X, den pågældne dag, som har været fremstillet hos PSA i år 2009.

De hingste som ellers blev fremstillet var enten helt uprøvede 2 års hingste eller allerede kårede/avlsgodkendte hingste i andre forbund end PSA, en enkelt tidligere helt ukåret noget ældre hingst undtaget.

Selv om jeg da iøvrigt også godt ved, at mere end en kåret eller anerkendt PSA hingst blev stillet og anerkendt i Herning. Men disse blev nu anerkendt på baggrund af deres tidligere DPA kåring.

Det var en rigtig hyggelig dag og vi deltog selv med det allerdejligste palomino varmblodshoppeføl, som bare var en blandt adskillige af de øvrige deltageres supergode palomino varmblodshoppeføl.

Mvh

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

Hestepas
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 12:02

TinaVe: Min hoppe har da rødt hestepas og hendes far er ikke palomino eller kåret i et palomino forbund.

Hun er fra 2007, så måske det er lavet om siden? Kan det være fordi hendes mor er kåret i DPA og det der har været tilladt? Jeg mindes at havde fået at vide fra avler, at det var sidste afkom de kunne lave på denne måde. Hun har en helbror fra 2006.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

0
0
Svar på denne tråd

zfdp i dk
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 13:54

Jeg har i 3 år brugt Tyske ZFDP og jeg er godt tilfreds. Jeg valgte for 3 år siden zfdp, pga at der allerede den gang var en masse problemer med de 2 forbund. Har aldrig været medlem af nogle af dem, men vil helt klart støtte en dansk avlsforning hvis der kommer en.

Alle mine føl har røde tyske papir.

Eva

www.stutteri-obbekjer.dk

Obbekjers Amazing Hero tilsalg

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/237538/1/

Nye billeder kommer i uge 26

Venter føl efter Klepholms Guldfax april 2010

0
0
Svar på denne tråd

DPA/PSA
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 14:14

Samarbejder DPA/PSA om på sigt at blive ét forbund under LU?

Hvis nej, hvorfor ikke?

0
0
Svar på denne tråd

diverse svar
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 18:45

Eva: jeg tror, at det er en udbredt misforståelse at folk tror at det er LU som godkender avlsforbund i Danmark. Mange tror at hvis et avlsforbund ikke er medlem af LU, så er de ikke et godkendt avlsforbund og der kan ikke laves "røde papirer "

Dette er ikke tilfældet :

et godkendt avlsforbund er et forbund som har søgt og fået ministeriel godkendelse til at stambogsføre deres dyr / registrere dem i et stambog. se evt dette svar fra ministeren

www.folketinget.dk/samling/20072/ almdel/FLF/spm/500/svar/endeligt/ 20081022/601689.PDF

Hvad der kræves for at blive godkendt kan læses her (se især bilag 1)

www.knab.dk/sider/Information/ Bekendtgørelse%20om%20..._2008c.pdf

Der er et ( og kun et !) godkendt palomino avlsforbund i Danmark som udsteder danske forbundspas som er godkendte i hele EU og det er PSA. Der kan kun være et forbund inden for hvert avlsretning i hvert land - så DPA har reelt ingen lovhjemmel for få udstedt røde pas med DPA logo,uanset om de skulle blive medlemmer af LU igen eller ej.

Maria: DPA og PSA har været gift og skilt så mange gange over de sidste 15 år, at endnu et giftemål nok ikke er vejen frem - og selvom dette skulle være tilfældet, så skulle DPA som minimum opfylde de krav der ligger til grund for godkendelsen - og dette er ikke tilfældet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 10:39

Ja Celia - din hoppe har rødt pas og foreningsmærke fordi, der er blevet søgt og godkendt enkeltbedækningstilladelse til den pågældne bedækning.

Og Wendy. DPA og PSA har aldrig været gift eller skilt i årenes løb.

Faktisk har denne forrettelse kun foregået en eneste gang i palominoavlens historie i Danmark, og det var da det ældste forbund i Palominoavlen i Danmark - Dansk Palomino Forening og Palomino Sportsheste Avlsforbundet (der blev stiftet i 1988) fusionerede i enten 1990 eller 1991 (jeg kan om nødvendigt fremskaffe datoen også), og dannede det der siden har heddet Dansk Palomino Avlsforbund, forbundet blev derefter på denne baggrund optaget i LU regi.

Det har ikke været yderligere fusioner imellem forbundne, uanset hvor meget det måske af og til har været på tale.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 13:20

Supaya: Hvor kan man se de krav DPA skal opfylde for en godkendelse?

Et alment spørgsmål.... Er hverken DPA eller PSA interesseret i der kommer et fælles forbund?

Jeg synes virkelig at medlemmerne og hestene er dem der kommer i klemme her.

Vedr. LU så kan det god være man ikke behøver være medlem af det for at kunne få lavet hestepas, men avlsforbundet skal fx. være medlem hvis man gerne vil have hest med til Roskilde Dyreskue.

Var ellers rigtig glad for, at jeg har købt en hoppe fra et andet avlsforbund så det hele ikke er DV. Men jeg synes nu ikke det er så meget andet en fnidder fnadder og det ville efterhånden været meget lettere at få hende kåret i DV

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

0
0
Svar på denne tråd

ZfdP..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 13:42

Ellers må vi vel bare kigge udover Danmarks grænser - fx på ZfdP, som flere har anbefalet her i tråden.

0
0
Svar på denne tråd

DPA vs PSA
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 20:25

Hej folkens

Jeg klikkede lige på linket fra wendy

Citat:

Svar:

I forbindelse med udstedelse af hestepas skelnes der mellem registrerede heste og ikke

registrerede heste.

• Reglerne om registrerede heste findes i bekendtgørelse om avlsmæssige betingelser foromsætning af hovdyr - der er registreret eller optaget i en stambog, der føres af en hesteavlsforening, som er officielt anerkendt af Fødevarestyrelsen eller en tilsvarende myndighed i et andet EU-land, eller -en hest, der er registreret i en organisation vedrørende konkurrence- eller væddeløbsheste, f.eks. Dansk Ride Forbund.

Hestepas til registrerede heste skal i henhold til ovennævnte bekendtgørelse udstedes af

den officielt anerkendte hesteavlsforening eller af den konkurrencehesteorganisation,

hesten tilhører. Foreningen/organisationen kan også vælge at lade en paraplyorganisation

udstede hestepasset. Note:f.eks Landsudvalget for hesteavl som DPA var medlem af.

Flere hesteavlsorganisationer og Dansk Ride Forbund har således valgt at lade Landscentret Hest stå for udstedelse af hestepas.

En hesteavlsforening skal på begæring udstede hestepas til heste, der er registreret i

stambogen for den pågældende hesterace.
Note: Det betyder at uanset hvad - så skal der udstedes pas - hvilken farve de så skal have - tja..

Selvfølgelig kan ovenstående give anledning til mange spørgsmål vedr. DPA og fremtiden og mulighed for at avle palominorace med dansk pas.

Hestepasset skal udstedes uanset hestens

alder.

Note:

Men en ting er 100 % sikkert DPA har og gør stadig altid overholdt bekendtgørelsen krav til stambogsføring - i modsat fald ville LU - jo have udstedt "falske" stamtavler siden bekendtgørelsens indførelse.

PSA kunne hvis PSA ville oprette stambogsafsnit som tilgodeså alle avlere, PSA - kunne hvis PSA ville kåre hopper og hingste med manglende afstamning - se på hvad andre farveavl gør - og som Tina fortæller moderforbundet.

Hvis der er nogen som har lyst - kan I jo analysere på hvilke dyr PSA rent faktisk registrere. Se på hvilken stambog de kommer fra f. eks. DPA. - prøv så lige at læse igen i svaret foroven. Gad vide om DPA - nogen gange betraktes som officielt anerkendt i PSA´s øjne og andre gange ikke.Faktum er jo at en given hest kan få overført sin stamtavle som værende "fuld anerkendt" uden at den samme hest´s far f.eks kan.

Der er en del avlere som allerede har taget konsekvensen af det her palomino tumult og det gavner hverken DPA eller PSA. Om der skal være og kun må være et palomino avlsforbund i dk. Vil jeg ikke være talsmand for. Derimod mener jeg og har altid ment at der bør oprettes stambogsafsnit som tilgodeser de forskelligheder som der avles efter. Palomino og de andre nuancer er og bliver kun en farve. og kravene til en varmblodshingst og en araber er og bliver forskellige - da selve målsætningen er forskellig.
Landsudvalget for heste avl - har udtalt at de kun vil optage et forbund og det er da også fair nok !
alt andet giver tumult.

Til dig som mener at hestene og medlemmerne kommer i klemme.
- jeg kan ikke afvise hvad du siger, men det betyder bare at du på generalforsamlingen skal gøre dig gældende. Det er helt ok, hvis du gerne vil til dyrksue med din palomino. DPA har bare noteret sig at interessen for dyrskuer er dalet gennem de sidste 10 år - det er synd, rigtig synd.
tænk på, hvor flot det kunne være, hvis palomino kunne stille hold af f.eks. Arabere, forædlere, varmblod. sportsheste, små rideheste, ponyer osv.. alle i de gyldne nuancer.

0
0
Svar på denne tråd

endnu en kommentar...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2009 22:22

Marian : du skriver:

DPA har bare noteret sig at interessen for dyrskuer er dalet gennem de sidste 10 år - det er synd, rigtig synd.
tænk på, hvor flot det kunne være, hvis palomino kunne stille hold af f.eks. Arabere, forædlere, varmblod. sportsheste, små rideheste, ponyer osv.. alle i de gyldne nuancer
.

Der har netop været dyrskue i Horsens hvor der kom palominoer fra hele landet - der var omkring 35 stk til bedømmelser og show - fra 80 cm til 165 cm. Alle i den flotte gyldne farve. Palominoer var den talrigeste race på hele dyrskuet. Og det var den største samling palominoer nogensinde.

Der er masser af billeder her: www.glisborg.dk

Interessen var overvældende stor - stemningen var fin fin -

Der var palominoer repræsenteret i alle konkurrencer på tværs af racer og en palomino blev bedste 1 års plag

så på trods af at der er flere forbund, ja så går palominoavlen ikke så skidt endda....

0
0
Svar på denne tråd

Problemet
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 12:13

er bare jeg ikke gider betale kontingenter til forbund hvor jeg ikke kan bruge det til noget. Men det er jo så mit eget problem

Og nu har jeg kun 1 af slagsen, der er kåret i DPA. Det må da være et meget stort problem for dem der avler palominoer

Og som I skriver vedr. dyreskuerne så ville det være/er rigtig flot med en masse forskellige hestetyper i den gyldne farve.

Nu er det bare sådan, at min er buckskin. Og det er som jeg kan forstå det kun velset i DPA og ikke PSA med mindre man laver en farvegentest på, at hesten har et rødt gen.

Så øv øv, jeg kommer nok aldrig på Roskilde med min hoppe

Men hvad med farverne Cremello, perlino, smokey black osv.? Det er da synd, at disse fantastiske farver skal tabes mellem 2 stole.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 14:22

Først og fremmest, så er de øvrige farver som cremello, perlino, smokey black m.m. slet ikke så tabte imellem stole, som nogen måske gerne vil have folk til at tro. Fordi disse farver er bestemt anerkendt i EU forbundne i EU. Mange forbund kårer gerne disse dyr, det er blot at holde sig orienteret om, hvad der foregår i kårings og avlsregi jævnligt.

Så Celia du kan sagtens få dit afkom kåret til hovedafsnittet i et EU forbund, det vil ikke være et problem, såfremt dens eksteriør ellers berettiger den dertil.

Og på samme måde gælder det også for alle os, der avler palominoer, det er faktisk ikke et problem hverken at avle eller kåre, specielt ikke hvis man skuer ud over den Danske grænse udover hele det øvrige EU. Når ens hopper er kåret, så avler de jo på samme måde i EU regi, som i Danmark, og når ens hingste har bestået deres 70 dages Materialeprøve (Leistungsprøve) og er røntgenologisk godkendte, jamen så er der jo bestemt heller ikke noget problem deri. Ligesådan kan også PSA få sine hingste anerkendt i de øvrige EU forbund, når de kan opfylde dels afstamningskrav og dels så når det har bestået de rideprøver EU forbundne kræver for en anerkendelse af dem.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 14:48

Men igen er det så i udlandet

Men det er dejligt at vide hvilke muligheder man har

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 10:14

Nu er der jo faktisk en hel del af de udenlandske EU forbund, som årligt mindst en gang afholder i alt fald hoppekåring (eintragung) i Danmark, så i værste fald vil det være bælterne, som skal krydses.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

DPA....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2009 11:55

Er lidt interesseret i at høre hvem der kommer til hoppe- og følskue her d. 23. August hos DPA???

Venlig hilsen Nanna

Irish Cool Kaiza

Stald Vesterbys Son-Goku

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2009 13:25

PSA har nu ikke noget at skyde andre i skoene, der er jo også i PSA kåret hingste med manglende kåringe på modersiden og hingste som er afvist i andre avlsforbund i DK med graverende benfejl..

begge forbund har der været og er stadig fejl i så ingen behøver skyde på den anden..!!

Sommerlig hilsen

Jytte Hansen

Som egentlig færdes på HN som privatperson :)

SÅ HUSK !!

at det egentlig ikke er tilladt at have sin egen mening hvis man sidder i en eller anden form for bestyrelse :)

0
0
Svar på denne tråd

hvor godt syntes du det går Wendy
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 10:46

Hvor stor er jeres avls udvikling hos PSA ? siden det har været muligt at følge med på hestedata, kan man se at det kun er meget få føl der bliver avlet.

Avls udvikling kommer fra avl med dyrene - ikke fra resultaterne på dyrskuerne. Hvis vi / I skal blive bedre - skal der avles mere og mere konkret og målrettet.
Jeg er jo også en af dem som har valgt andre forbund.
Det betyder, jo at afkommene som oftest bliver registeret i andre forbund.

Men vil man avle varmblodsheste med muligheder som sidestilles med DV´s heste må man vælge f. eks et tysk forbund. Hvilket på ingen måder gavner dansk avl. Bevares hestene kan da kåres i Danmark i enten det ene eller det andet Palomino forbund.
Men som Cilia skriver - HVORFOR betale til et forbund som man alligevel ikke kan bruge?

Det er da dybt uinteressant at have sin hoppe eller hingst kåret / anerkendt / optaget hos PSA eller noget andet forbund - så længe at varen ikke kan leveres.

-- og hvis man drømmer om dyrskue - tja, så er der mange dyrskuer rundt omkring i Danmark som man bare kan tilmelde sin hest til.

Når det så er sagt, ville de være utrolig flot og sjovt hvis der en dag kunne skabes et Palomino arrangement som tilgodeså avlerne og fremtidige købere og ryttere interesser.

0
0
Svar på denne tråd

Øh????
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 13:05

Nu kan Wendy (eller andre formænd el. best. medlemmer) jo tvinge folk til at avle på deres dyr..... jeg synes det er en lidt lav bemærkning at komme med.

Jeg har selv to hopper kåret i PSA, og stiller endnu én her sidst på måneden. Men om jeg vil avle på dem er da udelukkende mit problem og min afgørelse.

Jeg ved godt at mine hestes kåringsresultater er dybt uinteressante for alle andre end mig. Men derfor stiller jeg dem alligevel og glæder mig over deres kåringer.

Og iøvrigt synes jeg det er dejligt at være medlem af en forening hvor mine ponyer er velkomne, til forskel for den jeg tidligere var medlem af, som pludselig uden forvarsel udelukkede dem......

Dorthe

Skovsgårde Miniatures & Chinchillas

Miniatureblanding hvidfødt knabstrupper hingst sælges

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 19:16

Nu blander jeg mig i debatten. Jeg ringende til LU fredag, for ligesom at få det hele på det rene. Min 1-års palominohingst er registreret i DPA og har pas derfra. De oplyste mig at han ikke kunne gøre brug af sit pas som situationen er nu. Han kan ikke, hvis han bliver kåret i DPA, bedække i udlandet eller stille til stævner der, da han ikke er i et godkendt avlsforbund. Øv for det. Han skal stilles til kåring i PSA, som iflg. LU er det eneste godkendte palominoforbund i Danmark. Det vil aldrig kunne tages fra dem da de er EU-godkendt. En evt. kåring i DPA vil ikke kunne anerkendes og vil ikke være registreret nogen steder. Jeg vil dermed heller ikke kunne indberette bedækninger eller andet. Så i min verden er der kun PSA som kan bruges af mig. Jeg satser stort på avl. Har 3 hingste nu, og prøver ihærdigt at avle præstationsheste af varmblodstypen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på tiltale
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 19:48

Marian, du spørger hvor godt jeg synes det går

Jeg tror, at det vigtigste for palominoavlere i forhold til et avlsforbund er, at der er klare regler, så de ved, hvad de har at forholde sig til, at der er plads til alle, både den lille pige med sin pony og den ambitiøse avler, hvad enten det er varmblod,småheste, pony eller minis de avler.

Og ikke mindst betyder det overordentlig meget, at der kan udstedes papirer på deres avl med godkendte pas og at avlsresultater/kåringer mv registreres i den centrale database.

PSA er det eneste palominoforbund i DK som kan tilbyde dette og det afhænger ikke af medlemskab af LU.Der udstedes ikke DPA pas længere da det er ikke lovligt at udstede pas til 2 palominoforbund indenfor samme land.

At der stadig kan findes fejl i den centrale database, kan vi ikke gøre så meget ved end at påpege dem. Som regel bliver fejl rettet - og det regner vi også de gør i dette tilfælde som ved antal føl født i forbund. Der er mange flere.

Vi har fået mange nye medlemmer og heldigvis har vi mange ambitiøse avlere i forbundet, som både har importeret nyt tiltrængt blod og som har spændende avlsprogrammer med indkrydsning af det bedste præstations blod indenfor dressur & Spring heste/ponyer fra f.ex DV og DSP - samtidig med at de avler den eftertragtede rene palominofarve - Det tager jo årtier og vi har kun eksisteret i 6 år. Om endnu 6 år er jeg ret sikker på at man allerede vil se resultaterne fra disse avlere på konkurrencebanerne! Jeg er sikker på at avlerne leverer varen og at forbundet støtter dem deri.

Så det korte af det lange er, at jeg faktisk synes at det går strålende - samtidig med at vi kan blive meget bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider