Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvornår smider hun følpels?
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:28

Hej HN


Jeg skal til kåring om 13 dage og min plag ligner noget der er løgn!

Hihi


Hun har mistet følpels i "klatter" så hun ligner en lysebrun hest som har fået kastet mudder på sig.


Kan hun nå at se "lidt" pænere ud til om 13 dage?


Her er lidt billeder






Det ser faktisk værre ud i virkeligheden end på billederne.




Skift til træpiller og spar masser af penge. Bedre end spåner!

Spørg endelig.







0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke meget at gøre
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:42

Der er desværre ikke så meget at gøre.

Tvivler på at hun når at smide det hele.

Du kan selvfølgelig hjælpe så godt du kan, ved at strigle, men tror desværre ikke hun når at smide det hele, med det meget omskiftelige vejr vi har lige for tiden.


Men det er nu ikke unormalt at føl og plage ser lidt "nussede" ud i pelsen til disse føl- og plageskuer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er en mulighed
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:44

Hvis du vælger at klippe hende så ser hun pæn ud til om 14 dage dog skal du være opmærksom på at det godt kan være koldt for hende og derfor ikke må gå ude i regn og blæst.


Etisk/uetisk ved jeg ikke men det gør andre jeg har spurgt ad....





Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!



Fuldblods hoppe 9 år kåret i DV sælges/udlånes til avl/ridning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mulighed
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 10:47

Tal for svaret. Jeg må leve med at hun ser lidt forpjusket ud.


Synes det er synd at klippe hende, når hun går på døgnfold. Vil helst ikke tage hende i boks om natten.



Men tak for svar.


Skift til træpiller og spar masser af penge. Bedre end spåner!

Spørg endelig.







0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det er ....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 13:04

.. en plag, skal den da slet ikke med til kåringen - og så er det vel lige meget, hvordan den ser ud ;)


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt



0
0
Svar på denne tråd
 
 til sif
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 13:21

Undskyld, jeg mente følskue.


Skift til træpiller og spar masser af penge. Bedre end spåner!

Spørg endelig.







0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå OK....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 18:31

... det er et føl (fra i år, altså) og den skal til følskue.


Så kan jeg godt forstå, at du er lidt træt af pelsen - for så ER det jo netop den vamsede størrelse, der skal bedømmes.


Hvis det var min, ville jeg nok tage alt det jeg kunne med en lavasten (røgtesten) - den kan faktisk tage en del af den lange pels, og så ville jeg stole på, at dommmerne er i stand til at "se igennem" håret og bedømme den på trods af pelsen. De KAN faktisk godt se på heste, de dommere ;)


At klippe er en halvfarlig ting at begynde på, synes jeg. Det kan lægge grunden til alt, lige fra forkølelse til lungebetændelse, når vejret sådan skifter (som det jo oftest gør i DK) og at tvinge den til at stå i stalden ville da være synd.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligesom Sif
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 17:19

ville jeg bruge lavastenen. Det har vi gjort før når vore føl ikke har nået at smide følpelsen inden følskue. I år er vi dog så heldige at de faktisk har smidt næsten det hele.


Har aldrig klippet føllene men har set nogle der var klippede, det så ikke særlig pænt ud.


Dommerne kan sagtens se bort fra følpelsen - det er ihvertfald hvad vi har oplevet i DOA.


Held og lykke med følskuet


hilsen


Pia Petz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følpels
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 14:10

jeg kæmper også for at Elektra skal smide pelsen, hun har gjort det i hovedet + bringe, men er langåret på resten af kroppen.

Ville aldrig klippe et føl, da jeg ligsom de andre mener at dommerene burde kunne se skønheden inde bag ved den pjuskede pels...syntes faktisk at føllene er meget charmerende at se på med følpels/alm. pels


Her er Elektra´s moster som hun så ud dengang hun var på følskue

smuk..ja selvfølgelig

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 14:29

Et gammelt husgeråd skulle være at "duppe" pelsen med citronvand (og nej, ikke den slags med kulsyre i , men vand med saften fra citroner (mener omkring 5 stk til 1 liter vand). Det skulle efter sigende få de hår der er på vej af til at løsne sig hurtigere - så kan man eksempelvis bruge lavastenen bagefter til at hjælpe lidt på vej. Føllet må gerne blive våd i pelsen, men man skal ikke ligefrem "bade" den fra top til tå.


Jeg har ikke selv prøvet det så jeg kan ikke sige om det hjælper eller ej, men det kan vel ikke skade at prøve?!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billedet der blev væk
Forfatter: 
Dato:  15-07-2009 18:01

Prøver lige igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dommerne
Forfatter: 
Dato:  16-07-2009 15:44

Dommerne mener :)


www.magasinethest.dk/Artikler/ Tidligere+numre/2006/7/Foellet+skal+ ikke+pyntes+for+meget.htm


Kom i tanke om dit indlæg da jeg havde læst det.


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 fin artikel
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 11:47

men læste lige at det ikke er godt at følle er for krudtet....uha Elektra har meget energi og det er alstår selv om hun går ude hele dagen og er inde om natten....

Når vi rider på banen spæner hun rundt i vild galop og der bliver bare lagt fra ..håber at hun lige tager en slapper når vi er i ringen...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider