Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 At vurderer hingsts højde til hoppe
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 12:22

Hej


Jeg har siddet og tænkt lidt... Når nu man har pony, hvordan vurderer man så højdemæssigt om den hingst man vil bruge til sin hoppe er for stor? Jeg mener hvis hingsten er for høj i forhold til hende, kan føllet vel blive for stort for hende at få ud??? Eller hvad?


Hvilken højde ville man maks. bruge på en hoppe på fx 135 cm. i stang?


Ved ikke om det blev lidt forvirrende, eller om jeg har forklaret min tanke rigtigt...


Mvh. Louise


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ti procent
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 12:32

Til naturlig bedækning vil jeg ikke bruge en hingst der er mere end 10% større end hoppen. Det er ikke at få føllet ud der er problemet, men at få det puttet derind. Så en max-I'er til en hoppe på 135.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 store...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 15:30

laver hingsten store føl?

kan man også tænke over.


Min gamle passer-hoppe var shetlænder, 113 cm, hun blev bedækket med en belgier. Jeg så det endda selv, føllet så meget underligt ud :)


En fyr gav mig det råd - vælg en hingst, der er ca lige så høj, og ca samme type som din hoppe. Der blev jeg bekræftet i mit valg :) og det var ikke et skidt valg, siger de, som har set mullen.


Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 30 cm's forskel
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 00:07

Bare til lidt sammenligning, så har vi en ponyhoppe på 140 cm. Hun er efter en ponyhoppe på 134 cm og en fuldblodshingst på 164....så det giver 30 cm's forskel! Lidt sjovt at de mange centimeter kun har givet afkommet 6 cm meter i højden!


Jeg ved ikke, om hun er et resultat af naturlig bedækning eller insemination, men hun er da et godt eksempel på, at føllets størrelse afhænger mere af mordyrets størrelse end af fardyrets


Mange hilsner


Ditte


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 10:24

Nu har jeg da en idé om hvad jeg skal gå efter...


Mvh. Louise


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider