Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Avl af shetlandsponyer
Forfatter: 
Dato:  18-06-2009 07:15

Hej HN'er

Vi går lidt og leger med tanken om at købe en shetlandspony hoppe. Både til at børnene kan få små rideture på, men først og fremmest fordi jeg godt kunne tænke mig en god I kl. hoppe at udstille og avle på.

Jeg er mange årigt avler, udstiller og bruger af fjordheste, og har en del viden om avl.

Derfor er det vigtig for mig at den pony der skal indkøbes er af bedste afstamning og at den allerede er kåret, og evt. også har avlet noget afkom som har været fremstillet og vist at det dur.

Altså vi taler om en hoppe i aldren 8-12 år min.

Men hvad er det lige jeg skal kikke efter når jeg skal købe ponyen????

Der er jo et væld af ponyer, og en helt enormt omfattene hingsteliste, og det kan da være langt alle de hingste som har kunne bidrage med gode avlsdyr???

Er der nogle sygdomme i racen jeg skal være opmærksom på???

Håber der sider nogle garvede avlere som kan fortælle noget mere om disse små seje dyr.

Karina

Engang Fjordhest altid Fjordhest

Nu med Hjemmeside www.stutteri-Moldrup.dk

Hesteinteresseret pige/dreng tilbydes tilridningsjob i ugerne 28 til 32

0
0
Svar på denne tråd

Det kan.........
Forfatter: 
Dato:  18-06-2009 09:48

være svært at rådgive om hvad du skal købe, men jeg prøver.

Hvis du vælger en hoppe på den alder som du regner med, så har hun allerede givet noget afkom, som du kan gå ind og se hvordant de har klaret sig udstillingsmæssigt. En 1klx hoppe behøver bestemt ikke give det bedste afkom, heller ikke hingst. (Jeg har selv en 2b hoppe der bliver bedækket ved en 2kl hingst, og de giver bare føl der får ærespræmie hver gang.)

Så skal du se på hvad farve de vil avle. Der er ikke meget salg i de sorte her i nordjylland. Tendensen er brogede, dun og andre sære farver, dog er der mange der stadig synes at en rød er en rigtig shetlænder.

Så skal du se på temperamentet. Der findes en del hystader, men så absolut også nogen der bare er en drøm at omgås, og avler det viderer.

Vær sikker på at hoppen aldrig har været forfangen, at de klør sig, behøver absolut ikke være fordi de har sommereksem, men med den lange man og tætte hale er de en drøm for mitter og klæg at besøge.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe en hoppe med en ikke så kendt afstamning, hvis bare hun har vist, at hun kan avle kanon føl, og det har du jo mulighed for at kontrollere.

Vedr sygdom, synes jeg ikke der er noget specielt ved shetlænderer i forhold til andre heste, dog har shetlænderer normalt rigtig godt af at gå i løsdrift, da de nemt sveder på stald om vinteren.

Hvis der er andet du vil vide, er du velkommen til at skrive til mig. God jagt.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2009 12:15

Tja, Jeg kan kun give "Winther" ret i de ting hun skriver.

man skal ikke købe en hoppe der er godt kåret bare for at man så også får nogle gode føl på hende, den er før set at to 1.Kl ponyer har givet 2.kl.b afkom, så kig på hvordan hoppen avler og ser ud. en 2.kl A hoppe kan bestemt være lige så gode som en 1. kl. hoppe.

og ja hingstlisten er stor og der er nok også mange hingst der ikke bliver brugt eller bidrager med noget godt.

vedr. sygdom, synes jeg lige jeg vil nævne fedtlever, som er en sygdom man nok ser mest inden for shetlænder, men det behøves man ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Shetlandsavl..
Forfatter: 
Dato:  18-06-2009 17:02

Hej Karina.

Lyder da spændene at du vil kikke lidt på shetlændere..

Jeg vil som de andre to også sige at avlsresultater betyder mere end hoppens egen kåring.

Mine er alle ud af hoppestamme som har stillet hoppefamilie/samling på skuer med flot resultat, samt at både mor og mormor er hingstemor.

Kommer selv med en samling i Hobro, som afslutning på stutteri Vestbjerg.

Det gode er jo at man nu kan se kåring mm, på hestedata og som regel søge mere om skueresultater mm på google.

Du er også meget velkommen til at kontakte mig med spørgsmål.

Mvh Helle

STUTTERI HEDEN

Avl af stambogsførte shetlandsponyer

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider