være svært at rådgive om hvad du skal købe, men jeg prøver.
Hvis du vælger en hoppe på den alder som du regner med, så har hun allerede givet noget afkom, som du kan gå ind og se hvordant de har klaret sig udstillingsmæssigt. En 1klx hoppe behøver bestemt ikke give det bedste afkom, heller ikke hingst. (Jeg har selv en 2b hoppe der bliver bedækket ved en 2kl hingst, og de giver bare føl der får ærespræmie hver gang.)
Så skal du se på hvad farve de vil avle. Der er ikke meget salg i de sorte her i nordjylland. Tendensen er brogede, dun og andre sære farver, dog er der mange der stadig synes at en rød er en rigtig shetlænder.
Så skal du se på temperamentet. Der findes en del hystader, men så absolut også nogen der bare er en drøm at omgås, og avler det viderer.
Vær sikker på at hoppen aldrig har været forfangen, at de klør sig, behøver absolut ikke være fordi de har sommereksem, men med den lange man og tætte hale er de en drøm for mitter og klæg at besøge.
Jeg ville ikke være nervøs for at købe en hoppe med en ikke så kendt afstamning, hvis bare hun har vist, at hun kan avle kanon føl, og det har du jo mulighed for at kontrollere.
Vedr sygdom, synes jeg ikke der er noget specielt ved shetlænderer i forhold til andre heste, dog har shetlænderer normalt rigtig godt af at gå i løsdrift, da de nemt sveder på stald om vinteren.
Hvis der er andet du vil vide, er du velkommen til at skrive til mig. God jagt.