|
|
| Skal følle med eller blive hjemme? |
|
|
Hvis alt går vel skal jeg starte championat på min DSP hoppe til september. Hun går pt. med føl, som vil være godt 4 mdr. på championats-datoen. Vil følle godt kunne være væk fra hoppen (og omvendt!) de timer det tager den dag (nok omkring 5-6 timer) eller bliver jeg nødt til at tage den med? Kan slet ikke lige huske, hvor godt mor og barn kan undvære hinanden efter 4 mdr.. 
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føllet |
|
|
....kan sagtens undvære hoppen. Men efter 2 timer vil hoppen stå med et yver der gør at du ikke får den til at lave noget seriøst overhovedet. Så medmindre du er rigtig skrap til at malke, så skal du have føllet med.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 timer |
|
|
Mht. til de 2 timer som Charlotte skriver, så mener jeg faktisk at der står i DRF´s reglement at hoppen max må være væk fra føllet i 2 timer. Prøv lige at tjekke det op i reglementet, jeg er ikke helt sikker men jeg synes bare at jeg har læst det et eller andet sted Jeg har nemlig selv fået føl i år og må også starte stævner når dette er blevet 4 mdr.
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har fundet |
|
|
det i reglementet "Almindelige Bestemmenlser" Læs: 3.9. Konkurrencebrug uanset art er meget belastende for den drægtige eller diegivende hoppe. Til konkurrencebrug fra MB og opefter må ingen hoppe deltage 6 måneder før til 9 måneder efter foling. I lavere konkurrencer (LB/LA) kan hoppen deltage indtil 5 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. Ved LC og lavere kan hoppen deltage indtil 4 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. I perioden fra 4 måneder efter foling til fravænning må føl ikke medtages på konkurrencebanerne eller være borte fra hoppen i længere tid end 2 timer.
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bitten har ret |
|
|
Konkurrencebrug uanset art er meget belastende for den drægtige eller diegivende hoppe. Til konkurrencebrug fra MB og opefter må ingen hoppe deltage 6 måneder før til 9 måneder efter foling. I lavere konkurrencer (LB/LA) kan hoppen deltage indtil 5 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. Ved LC og lavere kan hoppen deltage indtil 4 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. I perioden fra 4 måneder efter foling til fravænning må føl ikke medtages på konkurrencebanerne eller være borte fra hoppen i længere tid end 2 timer.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så er spørgsmålet |
|
|
hvornår dette føl fravænnes - nogle folk oplever det jo nødvendigt at fravænne tidligt.
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmålet |
|
|
....er jo også om DSP-championatet er i DRF-regi?
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DRF... |
|
|
DSP-championatet er i DRF-regi. Jeg regner med at føllet skal fravænnes ved 6 mdr. men HVIS vi skulle være så heldige at blive kvalificeret til semifinale er det lige præcis omkring 6 mdr., og der vil det jo være rart at undgå at have følle med. Det der undrer mig lidt i det, I har hentet fra reglementet er sætningen: I perioden fra 4 måneder efter foling til fravænning må føl ikke medtages på konkurrencebanerne eller være borte fra hoppen i længere tid end 2 timer. Dvs. at jeg ikke må medbringe føllet?? Eller betyder det bare, at den ikke må komme med ind på selve banen? Hvad plejer man så at gøre - lad en stå med følle ved traileren, eller i nærheden af banen så hoppen kan se det? Det skal jo helst ikke distrahere alt for meget. Bitten, hvornår regner du med at starte på din igen, og hvordan gør du i starten?
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nea... |
|
|
Mht. stævner så vil jeg prøve at vælge de stævner i lokalområdet, hvor jeg ved at jeg næsten kan være hjemme igen efter 2 timer, og så kun starte 1 klasse. Men det er vidst også rigeligt når hoppen også skal bruge energi på at malke . Og så må jeg køre retur til stævnet uden hest hvis jeg ligger til en evt. placering . Men jeg vil da prøve at skrive i feltet "bemærkninger" på anmeldelsen, om det evt var muligt at starte sidst i klassen pga. at hoppen har et føl gående hjemme. Det er ikke sikkert at det vil hjælpe, men det er forsøget værd.
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bitten |
|
|
Det lyder som en god plan  Til championatet har jeg ca. 3 kvarters kørsel hver vej, så allerede der går det jo galt. Inden man så får sadlet op, varmet op, redet klassen, sadlet af.. ja, så er der vist gået noget mere end 2 timer. Det tyder på at følle må med. Men hvor opholder den sig, men jeg rider hoppen? Og vil det være gavnligt at lade følle malke lige inden hoppen skal ind og præstere?
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boksleje |
|
|
Hej Linea. Hvor skal championatet holdes? Er der allerede nu propotioner? Jeg tænker om man kan leje boks på det pågældende sted, i så fald er problemet jo løst (altså hvis du må medbringe føllet på stævnepladsen overhovedet)  Mvh Heidi Stage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nea... |
|
|
Jeg tror at du skal høre arrangøren om du må tage føllet med og så lade det stå i boksen. Så er du på den sikre side. Mht. føllet så skal du lade den stå tilbage i boksen, hvis altså du må tage det med, og kan du få en til at blive hos føllet vil det være det bedste efter min mening. Føllet er trods alt i nye omgivelser og vil ikke føle sig særlig tryg . Når jeg tager til undervisning på min hoppe, så kommer de ind på stalden ca 1 time før jeg skal køre og så får føllet lige lov til at malke hoppen inden jeg tager den ud for at strigle m.m. Jeg lader ikke føllet malke mere før jeg kommer hjem fra undervisning igen, da jeg synes at det bliver for stressende for både hoppe og føl, at blive sat sammen og skilt igen i løbet af 10 min. Fra de bliver skilt til jeg er hjemme igen fra undervisning går der ca. 2 timer, og det er ikke noget som jeg har set som et problem. Jeg synes faktisk at det har været gavnligt både for hoppe og føl at blive skilt fra hinanden så hurtigt. Hoppen tager den fuldstændigt med ro når vi forlader stalden, og hun kalder først på føllet første gang når vi start uden for stalddøren igen efter ridningen.
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSP... |
|
|
Championatet afholdes i Ringsted. Jeg har ikke været inde og se efter, om proporsitionerne er kommet på endnu. Men ja, en boks vil nok blive nødvendigt. Bitten, det foregår på samme måde når jeg rider min DV-hoppe, som også har føl. Hun siger heller intet til at forlade følle. Med DSP-hoppen ved jeg ikke endnu, da hun først starter tilridning nu her. Men hun virker umiddelbart knap så afslappet omkring sit føl. Men det kommer nok med tiden  Hvornår er dit føl fra?
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja så... |
|
|
er der så de avler der fravænner føllene hvis mor skal gå rideprøve el lign.. kendte en engang der nærmest fik føllet godt 4 måneder fra avler, da moderen skulle gå en rideprøve..
så regler er nu gode nok.. nogle tolker dem så på deres måde..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene.. |
|
|
Hvordan synes du, reglerne kan tolkes anderledes? Jeg synes (heldigvis) de er ret klare. Og nej, det skal da bestemt ikke gå ud over følle (eller hoppen) at hoppen skal gå championat, men det er da også muligt at undgå. 4 mdr. er i mine øjne meget tidligt at fravænne.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følle.. |
|
|
Mit føl er fra d. 15-05-09. Jeg satte hoppen i ridning ca 14 dage efter folingen og er startet op på undervisning igen onsdag i sidste uge, og selvfølgelig med hensynstagen til, at hoppens stadig ikke er i ordentlig kondition m.m. . Men hvor blev jeg dog forbavset over min lille hest, der var ingen til undervisning som kunne se, at hoppen havde haft 7 mdr´s pause fra ridningen. Chanell var stadig næsten lige så smidig som da jeg lod hende få pause, så de 12-13 timer på fold hver datg hele vinteren har vist sig at have være godt for hende.
Nea: lige et sidespring, du har vidst dømt mig mange gange til dressurstævner, jeg var lige inde og se din profil da jeg synes at navnet lød bekendt 
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nea..... |
|
|
jeg synes reglerne er ganske fine.. at nogle så ser det som en klods i benet og fravænner et føl på 4 måneder kan man så hurtig diskutere hvor hensigtsmæssigt det er.. men jeg synes da føllet skal med.. rideprøverne med hopper der har føl, sker da med føllet tilbage i boksen.. dog kan jeg huske en hoppe til egnethedstest der var helt ulykkelig over føllet ikke var med, og rytteren fortalte at hoppen havde været redet hjemme UDEN føl og uden problemer.. jeg synes da også at føl bør være 6 måneder.. men har da startet en fravænning for et føl på 5 måneder, da mor skulle til stationsafprøvning og der måtte føllet IKKE komme med.. så han måtte undværre mor da han var 5½ måned, heldigvis havde han gode legekammerater og tog det pænt og da mor kom hjem efter en måned tog hun ham til sig med det samme igen, men han gik ikke efter mælk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problem med føl |
|
|
Jeg står imidlertid i den situation, at jeg burde finde et sted hvor man afholder gangartsklasser i begyndelsen af august men finalen i TAF er allerede den 21-22 august, og mit føl fylder først 4 mdr den 17. august reelt, og der er ingen der holder stævner i dette tidsrum, end ikke såfremt jeg ville være villig til at tage til jylland (hvilket dog ville være synd for føllet). Det er ellers allerede meget selvstændigt, og de gange hvor vi har haft hoppen i ridning indtil nu, er føllet løbet ud af ridebanen og tilbage til folden med vennerne, da den foretrækker at være sammen med dem. Hoppen siger heller ikke noget til det. Så er det lidt ærgerligt at man skal vente til føllet er 4mdr, når de allerede er temmelig ligeglade med at være væk fra hinanden i korte perioder. Men regler er jo regler, så det ser ikke ud til at vi kan nå det, med mindre der gives dispensation. Er der nogen der har erfaringer hermed? Mvh. Tine
Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føl... |
|
|
Bitten, det er det samme med min hoppe, som d. 1.5.09 har fået sit 2. føl. Man kan ikke se det på hende, og vi kan nærmest starte hvor vi slap, selvom vi selvfølgelig starter stille op. Det er dejligt, når det går så nemt, men jeg tror også masser af foldtid under drægtigheden er godt for dem. Ja, jeg har dømt dig flere gange Så også dit smukke føl til Roskilde Dyrskue, hvor jeg var oppe og arbejde. Skal du beholde hende? Tine, det er rigtig surt for dig og kan sagtens følge dig i at her er reglerne lidt ærgelige. Jeg var også glad, da jeg opdagede at kval. i år var d. 19. september - sidste år var det d. 30. august og havde det været det igen i år, havde jeg ikke kunne deltage - så ville følle være 10 dage for ungt. Jeg ved faktisk ikke om man kan søge dispensation. Men DRF har self. været nødt til at sætte en alder, selvom der, som du skriver, er forskel på hvor selvstændige føllene er, og hvor hurtigt hoppe + føl accepterer at være væk fra hinanden.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske... |
|
|
Nea: Det vil jeg tro, det har jeg ikke helt bestemt mig for endnu. Jeg tager først stilling efter følle har været til følskue. Bliver den godt bedømt gangmæssigt så tror jeg bestemt at det er en beholder 
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl til stævne |
|
|
det kan jeg svare på - føllet skal blive hjemme... Jeg lærte det den hårde måde, da alle dem jeg spurgte mente at man godt måtte have føllet med, så da vi kom med hoppe og føl blev vi afvist fra pladsen. Til et stævne kræver det fuld vacc og de færreste føl er vacc før fravænning. Evt skal du finde en stald i nærheden hvor du 'parkerer' føllet mens mor er i ilden.
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følle.. |
|
|
Bitten, så ses vi måske til følskue i Ringsted d. 2. august?  Arh øv, for en oplevelse, Mette. Det må man da sige, er at lære det på den hårde måde. Jeg synes så bare at det begrænser mulighederne en del. Altså hoppen må starte stævne, når følle er 4 mdr, men de må kun være væk fra hinanden i max. 2 timer OG følle må ikke medbringes. Hmm... Ofte er der jo også et stykke at køre, og så er 2 timer jo hurtigt gået.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gbkjhkj |
|
|
det undrer mig ofte hvorfor der ingen regler er for noget så følhoppe - uvenligt som ringridning. da tager mange bare hoppen med fra kl ca 11 formiddag til ca 20 tiden og efterlader følle hjemme i en boks! nogen gidder ikke engang malke hoppen, så man ser ofte hen på dagen hopper der går med spredte ben og mælk stående ud i stråler... se sådan noget synes jeg jo hellere de skulle lave et program i fjernsynet om! for det er da alt andet end dyrevelfærd!
Carina og hestedyrene! Sille, Ametyst, Credit, A´conto, Contrast og lille Touchdown
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følskue |
|
|
Nea: Desværre nej, jeg kan ikke når det afholdes i reg. 2, så jeg tager ind i reg. 1 d. 16 august med følle .
Hilsen Bitten Larsen
Og nu med føllet Rafali Søholm, efter Skovens Rafael / Come Back II.
Med dressur-mulerne Chanell Sakstrup (DV) og South West Daylight (DV) samt "frederikken"- Walicha Brentedal (FHF)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det er ej |
|
|
DSP championaterne er aldeles ikke i DRF regi. Alle ryttere rider for DSP og ikke for klubberne under rideforbundet. de Silva82
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de Silva82 |
|
|
Det er sådan set ikke det, det drejer sig om.
Sakset direkte fra DSP's regelsæt for Dansk Sportsponys Avlschampionater 2009:
Hvor intet andet er anført, er Dansk Ride Forbunds reglement for ponyer med seneste rettelser gældende. Desuden har jeg via mail forhørt mig hos DSP's kontaktperson, og jo, DSP championatet afholdes under DRF regi.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det er ej |
|
|
Det kan godt være at DSP, som jeg iøvrigt selv er medlem af og har været med til at afholde championater for, skriver "Hvor intet andet er anført, er Dansk Ride Forbunds reglement for ponyer med seneste rettelser gældende." Det er bare for nemhedens skyld. For at kunne afholde stævner i DRF regi, som jeg i øbrigt er official for, skal man være registerert som en rideklub og det er DSP ikke. Men ja når de skriver at det er DRF's reglement der er gældende så er det selv følgelig det. Yderligere har Dansk Rideforbund ikke at gøre med DSP championaterne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSP... |
|
|
Nu handler den her tråd jo ikke om hvilken klub man rider for, og jeg er godt klar over, at alle, der rider DSP championat ikke starter for deres DRF-klub, men skal være DSP medlem/gæstemedlem. Men det der diskuteres her i tråden er reglerne for start af følhoppe, og det er her, jeg påpeger at DRF's regler er gældende. Det er relevant i denne sammenhæng at vide, om det er DRF's regler man skal følge, eller om DSP har udformet sine egne. Og hvor intet andet er anført, så foregår DSP championaterne altså efter DRF's regler, jf. ovennævnte citat.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2313476 |
|
|
Jeg forstår altså ikke hvorfor man død og pine skal ud og starte på en hoppe der har føl. Kan man virkelig ikke vente de 6 mdr? Synes da at det er synd for både hoppe og føl. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Championat |
|
|
Nu er et jo lidt svært at udsætte en evt start ved et championat til føllet er 6 mdr. Det er jo enten eller, der bliver jo ikke bare holdt et nyt.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234545 |
|
|
Burde man så ikke lade være med at ifole? Man ved jo hvornår championaterne er der og i hvilken alder hesten/ponyen kan starte. Derfor forstår jeg ikke hvorfor man vælger at ifole hesten fremfor at vente et år? Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Nu er hoppen jo altså kun 4 år én gang i sit liv, og dette er dermed den eneste mulighed for at den kan gå 4-års championat. Jeg har et ønske om, at min hoppe skal gå rideprøve og forhåbentlig få sit R, og derfor vil afsted med hende. Nu er sådan en 4-års klasse jo heller ikke den hårdeste klasse, der findes, og jeg tror da også nok, at alle hesteejere lytter til deres heste/ponyer og ikke presser dem mere end hvad de kan klare. Jeg tror da, det er de færreste, der tager til stævne med en hoppe, som ikke er vant til, og har det fint med at være væk fra sit føl nogle timer. Tja, jeg synes ikke, jeg kan læse nogle steder her i tråden, at nogen pine død vil afsted med sin hoppe, koste hvad det vil. Og nej, jeg synes ikke det er synd, så længe både hoppe og føl har det fint med det / ikke stresser.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kit.... |
|
|
I min situation har jeg netop købt hoppen, så jeg har ikke bestemt, at der skulle følge føl med. Men som nævnt ovenfor har jeg et ønske om, at den skal have mulighed for at gå en rideprøve, inden den fortsætter i avlen.
Mvh. Linea Fogh Pedersen
Stutteri Levita
Opstaldning tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan du ikke bestille en boks |
|
|
Det gør det jo meget nemmere at tage følle med 
Hilsen Jannie ejer af Super Sisse og Sammie Superstar 
www.nokke.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|