Dejligt at nogen svarede.
Nu forholder det sig ikke sådan at jeg har en Holstenerhoppe fra Tyskland. Vores hoppe er et mix af holstener og hannoveraner + noget andet. Så det er ikke specielt vores hoppe jeg søger oplysninger på.
Det er når jeg skal finde egnede hingsteemner til vores hoppe at jeg synes det er iteressant at se på hingstenes afstamning ( deres linie og stamhoppe ).
Jeg går så og "bilder mig ind" at vores hoppe har en (stærk) nedarvning ( eller hvad det nu hedder ) af hendes R-linie og da jeg jo godt kan lide denne linie med hingsten Ramses, tænkte jeg at jeg bedre kunne bevare den i hoppens afkom ved at vælge en hingst som også indeholder denne linie.
Så det er altså i søgningen efter den rette hingst at jeg er interesseret i at finde en "oversigt" over hvilke hingste der indeholder hvad og da jeg nok er mest interesseret i hingste af Holsteneroprindelse tænkte jeg at jeg måske kunne finde noget brugbart ved at se på holstenerforbundets linier og "stutenstamme". Men det er da ikke bare så ligetil at hitte rede i.