Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Farvegenetik
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 17:43

Hejsa herinde

Nu sidder jeg med min hovedopgave som skal afleveres på torsdag


Og jeg har ikke forstået det med farvegenetik, men vi har heller ikke haft ret meget om det i skolen

Men har et spørgsmål der lyder.

En rød hoppe er i fol med en brun hingst. Hvor stor er sandsyndligheden for et rødt føl?

Begrund svaret.


Jeg har søgt på google om jeg ku finde noget. Men jeg ligner bare et spørgsmålstegn når jeg sidder og læser om det.

Så håber der er nogle søde rare mennesker herinde der kan hjælpe mig.


Jo jeg kunne godt køre ud på skolen og bede om hjælp. Men jeg har 45 min kørsel til skolen. Og hestelæren på skolen farer altid rundt. Så chancen for hun ikke lige er der selvom der står på skemaet hun står til rådighed til hjælp er ret stor. Så det meget tid at spilde på at køre der ud for det spørgsmål


Takker på forhånd :)


Mvh Nanna


Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.


Errare humanum est - det er menneskeligt at fejle.
0
0
Svar på denne tråd
 
 er brun brun
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 19:37

det kommer an på hvad den brune hest har af gener.

Selv har jeg en brun der tilsyneladende KUN kan lave brun og helst uden store aftegn uanset hingst.



Beklager taste- og stavefejl


Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009


Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd
 
 gener....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 19:48

okay, men der står ikke i min opgave hvilke gener den brune hest har :S


Mvh Nanna


Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.


Errare humanum est - det er menneskeligt at fejle.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enten eller
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 19:57

Der er ENTEN 50% for rød og 50% for brun ELLER 100% for brun. Det kommer an på om hingsten har et eller to anlæg for sort, som dominerer over rød.


Så er der lidt flere gener man kan tage hensyn til, men grundlæggende vil der være 50% sandsynlighed for et rødt afkom.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 ifølge min bog
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 19:58

er der 50% chance for begge dele hvis den brune bære et skjult rødt gen, ellers bliver føllet brunt.

dette er mit bud.



Mvh Trine Hansen


Miniatureheste med papirer sælges billigt pga ophør.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker og bukker
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 20:00

Takker mange gange for svarene :)


Mvh Nanna


Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.


Errare humanum est - det er menneskeligt at fejle.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Faktisk
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 20:03

....er der også den mulighed at afkommet bliver sort i stedet for brunt. Det kommer an på hvilke gener de skjuler udover grundfarven.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Længere forklaring...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 21:40

Nu er jeg jo mest inde de skimlede heste, men har da lige fundet nogle smarte ting til det du sprøger om der... ;-)



E-locus bestemmer om det sorte pigment kommer til udtryk. Den dominante allel E giver en brun hest, mens den reccesive allel e giver en rød hest.



(Når begge heste er homozygoter for hver deres allel bliver alle føl heterozygote)


Brun (EE) x Rød (ee) = 100 % brune føl (Ee)



Brun (Ee) x Rød (ee) = 50 % brune føl (Ee) og 50 % røde føl (ee)


Håber du kunne bruge det - ellers tegn 2x2-tabeller -> de hjælper altid på forståelsen ;-)


Dette skulle passe, men gælder dog ikk hvis hesten er brunrød (bE) - men det er den jo ikke i din opgave....


KH Anne Marie



Smil til verden og verden smiler til dig :-)


Den lykkelige ejer af Vickie Vestervang (Cille) og Poker Heart

0
0
Svar på denne tråd
 
 Røde og brune heste...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2009 19:14

Ami-celle: Det er ikek helt rigtigt.


E-locus bestemmer det sorte pigment

EE - sort

Ee - sort

ee - rød


A-locus bestemmer om den sorte farve bleges, altså til brun

AA - Brun (såfremt EE eller Ee)

Aa - Brun (såfremt EE eller Ee)

aa - Sort (såfremt EE eller Ee)

Hvis hesten er ee har A-locus ingen betydning for den udtrykte farve, men kan selvfølgelig have betydning for afkoms farve


Nannamir:

I din opgave er der en rød hoppe. Vi er sikre på at hun har genotypen ee, men derudover kan hun samtidig være AA, Aa eller aa


Hingsten er brun og er derfor enten EE eller Ee og samtidig enten AA eller Aa.


Hoppen og hingsten giver hver ét gen fra hvert locus videre, det er derfor ikke muligt konkret at sige hvor stor chance der er for hver af farverne.


Fx. hvis hingsten er EEAA vil føllet 100% blive brunt hvis han bruges på den røde hoppe.


hoppe AA hingst aa = føl 100% brunt

hoppe AA hingst Aa = føl 100% brunt

hoppe AA hingst AA = føl 100% brunt

hoppe Aa hingst aa = føl 50% brunt, 50% ikke brunt

hoppe Aa hingst Aa = føl 50% brunt, 50% ikke brunt

hoppe Aa hingst AA = føl 100% brunt

hoppe aa hingst aa = føl 100% ikke brunt

hoppe aa hingst Aa = føl 50% brunt, 50% ikke brunt

hoppe aa hingst AA = føl 100% brunt


hoppe ee hingst EE = føl 100% sort

hoppe ee hingst Ee = føl 50% sort, 50 % rød


Du skal blot være opmærksom på at da to loci er i betragtning skal alle kombinationer laves mellem E- og A-locus. Når der står brunt, vil denne farve kun komme til udtryk hvis genotypen er Ee eller EE. Og står der sort kan denne farve bleges af A-locus (AA eller Aa). Så det er altså grundfarven der her tales om.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det er vist for længe siden..
Forfatter: 
Dato:  16-06-2009 20:06

Ja jeg var vist lidt hurtig der - min version gælder selvfølgelig kun, når vi udelukkende betragter E-locus...


Rart at få lidt af det genopfrisket


Igen - det er jo bare nemmere med de dominante skmimler...



Smil til verden og verden smiler til dig :-)


Den lykkelige ejer af Vickie Vestervang (Cille) og Poker Heart

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider