Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Jubii miniature føl til mig - råd ønskes
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 09:36

Jeg har den 2.6.09 fået det skønneste lille brogede hoppeføl - eller min hoppe har. Det var det første føl, og hun blev bare perfekt.


Derfor vil jeg gerne have en masse råd osv.


Hvornår får føllerne tænder?


Hvornår skal de til at have følfoder? Nogle der har gode råd til hvilket følfoder?


Hvornår starter i træning og hvor meget nusser i om jeres føl om dagen?


Hvornår vaccinere man sit føl første gang ud over stivkrampen den fik på 1 dagen?



Jeg har bestilt smed, for at få tjekket benstillingen og om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende den rette vej, selvom det egentlig ser meget lovende ud.


Hvordan kan jeg "træne" hende frem til føl og plagskue? Når hun bliver gammel nok til en trailertur, er det så en god ide at tage dem med ud og køre små ture, for at hun kan vende sig til det? Eller??



Ja jeg har ikke før fået føl, ikke siden jeg var en lille pige på 7 år og det er ved at være mange år siden;) - da jeg senere gerne vil avle mere seriøst, skal jeg have en masse gode råd, som jeg kan tage med i mine tanker om at skabe det bedste liv for mine heste.


På forhånd tak!



Kærlige hilsner fra


Team Topper


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 14:55

Nu er jeg ikke erfaren, men lidt viden har jeg da..


1. føllet begynder at få tænder efter små 14 dage..


2. Jeg bruger Brogaarden, her er hvad der står på deres hjemmeside: Når føllet er omkring 2-3 uger, begynder det ofte at vise interesse for at optage fast føde. Her bør man tildele et foder velegnet til føl f.eks. Suregrow eller Foal Creep Pellets i små mængder i stedet for at føllet spiser hoppens foder.
Ved at tildele et velegnet foder er føllet vant til at optage fast føde, når de begynder at have behov for det omkring 8 ugers alderen, når mælkeproduktionen er faldende. Føllet bør fortsætte med foderet gennem sommeren. Typisk vil de fleste føl ikke have behov for tildeling af kalorier, hvortili Suregrow anbefales.


Til efteråret kan føllet langsomt vænnes til et foder specielt til fravænnede føl som f.eks. Fase I, Stud Balancer, dog bør overvægtige og hurtigt voksende føl, nøjes med et proteinholdigt vitamin-mineraltilskud som f.eks. Suregrow (uden tildeling af havre!).


Velegnede fodermidler:
SUREGROW
FASE I
STUD BALANCER
HARTOG LUCERNE MIX
HARTOG GRAS-MIX
SPEEDI-BEET
FIBRE-BEET


3. Jeg havde planlagt ferie ugen efter termin, men da føllet kom 2 uger før, var det ikke meget tid i starten (1 time pr. dag ca.) Mest kontakt med hoppen, så begynder føllet så småt at vise interesse. I dag er hun knap 3 uger og elsker at blive kløet - det er kommet ligeså stille og nu er vi rigtig gode venner. Det er så fantastisk når føllet vrinsker efter en ;)


Held og lykke med den lille følle - må være ekstra kært med sådan en lille lommestørrelse!!


Venlig hilsen Janne


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 20:32

min varmblodsføl er blevet trænnet fra dag 1... han skulle have hjælp til at måtte patte ved hoppe der er første gangs...


han fik grime på første gang da han var en uge...

jeg begyndte at røre/løfte hove på samme tid


foder får han en lille håndfuld hippolyt naturmüsli da hoppen ikke vil lade ham spise hendes foder og jeg giver han lidt for hyggens skyld...


har snakket med en konsulent fra hippolyt og han siger at føl7 plage er dækket ind med naturmüslien... tilsat ekstra kalk.... og godt hø af libitm


men nu får han ikke andet end mælk, græs og en håndfuld müsli

0
0
Svar på denne tråd
 
 Føl...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 09:26

Mit føl fik tænder da han var knap en uge gammel.

Han fik grime på dagen efter han var født. Han kom på fold da han var 12 timer gammel.


Da han var 10 dage gammel kunne han løfte ben, og blive striglet over alt.

I dag er han 4 uger gammel, kan blive trukket, stå stille, få grime af og på, og gå over platisk mm.


Den første vacc. skal de have når de er omkring fravænning.


Foder får han ikke endnu, da han ikke viser den store interesse.



Camilla Gravers Johansen ©


Ejer af Jasmin og det smukkeste hingsteføl efter Saxo Højgård

©





0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider