Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvad kræver det at få et føl?
Forfatter: 
Dato:  22-05-2009 10:27

Ja, så er der endnu et indlæg fra mig

Jeg ville bare lige høre jer der har erfaring med at få føl, hvad det kræver? ..

Sådan hvad skal man vide før man sender hoppen til bedækning?

Og i vente tiden?

Hvad kan man forvente, mm.


Jeg skal ikke have noget føl

Men vil meget gerne vide noget mere inde på det punkt.


Håber nogen svare





Taz <3

Savner min Bella <3

Pomeranian Chanel i huset <3

Fået part på Oege, en smuk frieser! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 12:02

I 1. omgang ville jeg gå på biblioteket og låne diverse hestebøger/ridemagasiner og pløje dem igennem.


Man kan læse sig til rigtig mange ting - når man så har lidt basis viden kunne du jo evt tilbyde din hjælp til et større stutteri hvor du kan få lidt erfaring osv - ellers må du bare igang med at avle.


Bare ha den tanke i baghovet at et dårligt føl (læs: piratavl) er lige så dyrt at fodre på som et med fuld stamtavle som på sigt også som reglen er lettere at sælge.





Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Arina
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 15:43

Jeg ville bare lige indskyde til Arina at et føl uden papirer ikke nødvendigvis er et dårligt føl - men at der findes både gode og dårlige føl uden stamtavler - lige som der findes både gode og dårlige føl med stamtavler..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Nadia
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 15:52

Uanset om et føl uden stamtavle er ringere eller bedre end et føl MED stamtavle, så vil det altid være billigere. Og der er langt mere fremtid i et føl med stamtavle.


Når man så læser tråden om Maxell her på avl, så kan man se hvor meget man kan bliver snydt når man bruger en ikke-godkendt hingst.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nadia undskylder
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 23:16

min dårlige formulering - jeg ved godt at et piratføl kan være bedre end et med fuld stamtavle, men i min verden er en stamtavle = indholdsfortegnelsen på hvad det er man køber.


Jeg er som så mange gange før enig med Charlotte





Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 10:22

Mange tak for jeres svar ..

Men er der ikke nogen der vil fortælle om jeres erfaring med at få føl, hvad det kræver? ..

Sådan hvad skal man vide før man sender hoppen til bedækning?

Og i vente tiden?


Taz <3

Savner min Bella <3

Pomeranian Chanel i huset <3

Fået part på Oege, en smuk frieser! <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 overvejelser
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 10:47

Da vi overvejede at lægge føl i Chanel gjorde vi os følgende tanker:

  • Har vi det fornødende overskud? (Vi er 28 og har endnu ikke børn men det skal vi)
  • Har vi råd til 2?
  • Skal følle være en keeper?
  • Ønsker vi at anvende naturel bedækning eller kølesæd eller frostsæd (afhang af penge og ønske hingst)
  • Har opstaldningsstedet det rette at tilbyde ifht drægtig hoppe og føl

Efter beslutningen blev taget begyndte vi at sætte kryds i kaldeneren for at få kendskab til Chanels cyklus. Brunst tegn blev nedskrevet.

Jeg tog kontakt til avler og dyrlæge, fik info om proceduren(kontrakt og indberetning m.m.) og aftalt forsendelse af sæd.

Insemindering lykkedes ved 1 forsøg så nu venter vi blot.

Chanel hygger sig på folden men planen er at få hende i form i løbet af sommeren og håbe at hun kan rides jævnlig (ca en måned før foling vil hun få fri).

Fodrings mæssigt ændrer jeg intet før de sidste 3 måneder.


Det er første gang vi skal have et føl så vi må se om overvejelserne og planen holder :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 føl.........
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 20:23

ang inseminering forsøgte jeg at læse mig frem til det, og søge erfaring. Fattede det stadig ikke, jeg er så heldig at have en oldenborger, og en del af dem bedækker naturligt. så det valgte jeg.


Havde jeg haft en hest, der ikke panikker ved kørsel og generelt er meget besværlig, havde jeg smidt hende ud til blue hors e.l., så de kunne klare det hele.


Nu har jeg lidt mere ide om det, men vil stadig vælge naturlig bedækning om muligt.


Lone

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider