Da vi overvejede at lægge føl i Chanel gjorde vi os følgende tanker:
- Har vi det fornødende overskud? (Vi er 28 og har endnu ikke børn men det skal vi)
- Har vi råd til 2?
- Skal følle være en keeper?
- Ønsker vi at anvende naturel bedækning eller kølesæd eller frostsæd (afhang af penge og ønske hingst)
- Har opstaldningsstedet det rette at tilbyde ifht drægtig hoppe og føl
Efter beslutningen blev taget begyndte vi at sætte kryds i kaldeneren for at få kendskab til Chanels cyklus. Brunst tegn blev nedskrevet.
Jeg tog kontakt til avler og dyrlæge, fik info om proceduren(kontrakt og indberetning m.m.) og aftalt forsendelse af sæd.
Insemindering lykkedes ved 1 forsøg så nu venter vi blot.
Chanel hygger sig på folden men planen er at få hende i form i løbet af sommeren og håbe at hun kan rides jævnlig (ca en måned før foling vil hun få fri).
Fodrings mæssigt ændrer jeg intet før de sidste 3 måneder.
Det er første gang vi skal have et føl så vi må se om overvejelserne og planen holder 