Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

følbrunst hvornår?
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 16:13

Er det 7 eller 9 dage efter foling hoppen kommer i brunst igen? nogen med erfaring i at ifole i følbrunst (Har ingen føl ved siden)

0
0
Svar på denne tråd

Brunst..
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 16:25

Jeg vil skyde på det er meget forskelligt,lige som det er forskelligt hvornår ægget går.

Min hoppe hun viste tydlig brunst allerede på 5.dagen,så jeg vil regne med,at skulle hun have været ifolet,ja så skulle hun have været insemineret på 8-9.dagen.

Så jeg vil anbefale enten at holde rigtig godt øje med din hoppe (vær opmærksom på ,at følbrunsten ikke kan ses på alle hoppe,sådan en har jeg også haft),eller få hoppen scannet på 4-5.dagen,så i kan se hvor langt i cyklusen hun er.

0
0
Svar på denne tråd

Følbrunsten
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 16:37

....starter mellem 4 og 16 dage. Men man skal være obs på at det frarådes at bedække/inseminere før 11 dage efter folingen da hoppen skal have tid til at rense sig. Drægtighedsprocenten bliver simpelthen for lav.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

følbrunsten
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 16:52

Vores hoppe folede den 1.juli og blev insemineret den 9.juli hvorefter hun blev skannet og fundet drægtig.

Så det var jo på 8.dagen efter folingen.

Vi har en ualmindelig dygtig "insemineringsdyrlæge", som jeg gerne giver hele æren.

Venlig hilsen Tina F

www.bricksite.com/sebrina

0
0
Svar på denne tråd

Følbrunsten
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 16:56

Det er så en af de ting man IKKE kan give andet end naturen æren for. Nogle hopper ER bare hrutigere til at rense sig efter folingen. Selvfølgelig kan man som hoppeejer hjælpe med meget og tidlig motion af hoppen. Evt kan man supplere med skylning af hoppen efter insemineringen.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

selve insemineringen
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 17:57

Det var nu ikke det jeg mente, det med at gøre sig ren og skylle osv.

Det var mere det der med at være rigtig dygtig til at inseminere og få hoppen i fol.

Vores hoppe blev ikke skyllet...hun må jo have renset sig selv.

Men jeg kan jo så give vores dejlige hoppe æren for at gøre sig selv ren og i det hele taget være en fantastisk god avlshoppe.

Jeg troede ikke at man skyllede EFTER insemineringen, men derimod FØR.... men jeg har jo heller ingen erfaring med det.

Venlig hilsen Tina F

www.bricksite.com/sebrina

0
0
Svar på denne tråd

Motion efter foling
Forfatter: 
Dato:  13-05-2009 20:21

Håber jeg må stille et spørgsmål i tråden - hvormeget motion uden føl giver I jeres hopper efter folingen? Jeg havde min i longe ca. 15min, hvor hun travede og galopperede sig helt svedt... Kan det anbefales at tage hende alene ud i morgen også?

0
0
Svar på denne tråd

følbrunst
Forfatter: 
Dato:  14-05-2009 09:44

Vores hoppper er megt forskellige, nogle i følbrunst på 4 dagen andre på 9 dagen.

Ja, man siger jo de skal gøre sig rene og man skal vente med at inseminere igen til "30 dags brunsten" .

Men jo det er også vigtigt at have en god inseminør og vores er også super dygtig.

Ang. skyldning:

Vi skyller altid "besværlige" hopper efter endt inseminering og det med stor held.

Har altid fået af vide , af både dyrlæge og inseminør at man skal gøre det på den måde. Så er man sikker på , at når de "lukker" af helt, at der ikke er bakterier, der ikke skal være der.

Hvorimod når de er "åbne" og klar, så kan der nemt komme noget ind og så kan det jo være ligegyldigt at man har skyllet dem inden. Man skal helst rode så lidt ved dem så muligt.

Hilsen Mig

Hvorfor ikke handle med Hjertet????

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Også special foder til Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

Når jeg....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2009 09:49

Når jeg bruger følbrunsten til at inseminere i, gør jeg altid det at jeg får hoppen skyllet efter folingen. Hvis hun har folet om natten er det den følgende morgen. Så kan dyrlægen også vurderet om hun er revnet og bør have ro i stedet for, eller om hun godt kan insemineres i følbrunsten.

Min den gamle kan man stille klokken efter, hun går i brunst på dag 5-6 efter foling og bliver insemineret på dag 9 og 11. Det har virket hver gang.

Min nye førstegangshoppe derimod viser slet ikke tydelig følbrunst, men føllet har lidt diarré her på dag 8-9 efter foling, og hoppen har lidt slim i skeden. Hun skal først insemineres i næste brunst, da det er frostsæd.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Smuk, velgående DV-vallak fra '08 efter Rush Hour sælges

Shetlænderbla., hoppeplag fra '08 søger godt hjem. Pris symbolsk til voksne med hesteforstand

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider