|
|
| Valg af hingst til nervøs hoppe.. |
|
|
Hej allesammen.
Jeg vil gerne have min hoppe i fol her til foråret, men jeg kan simpelt hen ikke finde ud af hvilken hingst jeg skal vælge til hende, så jeg håber på lidt gode råd fra jer af!
Problemet er at hun er meget nervøs og temmelig "varm" og derfor vil jeg gerne have en hingst med et godt temprament, for jeg er bange for at hendes adfærd vil smitte meget af på føllet og hvis det så oveni er efter en hingst med lignende tendenser, ser det jo ikke så godt ud 
Jeg har selv tænkt på hingstene Come back II og Sam Sam, men i hvert fald Come back er da vidst også selv temmelig varm? Er der nogen der ved noget om Sam Sam´s temprament. Har været inde på "hans" hjemmeside og har ikke kunnet finde noget omkring det. Har også prøvet at maile til stutteriet, men har bare ikke modtaget svar...
Oveni skal det lige nævnes at hun er kåret DS med bemærkningen "harmonisk hoppe med bunden og stram bevægelse", hvilket der også skal tages hensyn til.
Håber der er nogen som har nogle forslag til hingstevalg.
Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Temperament |
|
|
Nu får jeg nok et par stykker på nakken, men det bedste temperament finder du hlet klart hos hannoveraneren.
Vi har selv 2 afkom efter Heslegård's Platin på en meget nervøs og ilter fuldblodshoppe. De var selvfølgeligt præget af hende så længe de gik og pattede, men efter fravænning er deres sande temperament kommet frem. Og de er begge meget rolige og omgængelige, bliver ikke bange for noget nyt og går bare til opgaverne med krum hals. Vi har lige tilredet den ældste fuldstændig uden problemer.
Platin selv er kåret med bemærkning om smidig overlinie og særdeles god bevægelse. Derudover er han er materialeprøvevinder samlet og i spring, nr. 2 i dressur efter BH Hertug. Platin har haft 2 hopper til kåring i 2003, de er begge kåret i DH, den ene vandt også ridedelen af stationsafprøvningen. Han står godt nok på Sjælland, men de sender da sæd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
|
|
Come back har ikke det bedste ry, ej heller afkom efter ham, jeg ville ikke bruge ham på en nervøs hoppe, selvom jeg synes han er en dejlig hingst.
Mvh. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med |
|
|
Churchill?
Jeg har valgt at bedække min til tider "hysse" hoppe med ham, da han har et utrolig dejligt temperament. Han har bl.a. gået med i et fakkeloptog igennem Jomfru Ane Gade i Aalborg blandt masser af mennesker uden at blinke med et øje eller vrikke med et øre!!!!
Jeg havde meget svært ved at vælge hingst, da min skulle bedækkes. Jeg har ude til Hingsteshow og synes jo at den ene hingst var mere lækker end den anden. Da jeg så havde udvalgt en 6-7 mulige emner, gik jeg bagefter en tur ud i stalden og snakkede med alle de hingste jeg havde udvalgt mig, og Churchill var bestemt den med det roligste sind. Derudover var han meget snakkesalig - og man mærkede ikke det var en hingst man stod ved.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Weltjunge |
|
|
Weltjunge har også et super temperament. Var på besøg på Katrinelund en weekend, og han var utrolig flink - blev helt i tvivl om han var hingst
Og så er han Hannoveraner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dolomit |
|
|
af de Dolomit afkom jeg har set har de alle været nemme at arbejde med... men men men uanset hvilken hingst du vælger så er det din pligt som opdrætter at lære føllet det grundlæggende... uanset hvilket temperament hingsten og hoppen har kan du komme langt med temperament ved at have føllet meget i hændernde fra starten... men jeg siger ikke det gør alt, selvom jeg har haft Karisma fra fødslen og været i hænder minder hun meget om sin mor.. dvs. hun kan blive noget så fornærmet hvis det ikke går efter hendes hoved... og er meget aktiv... men alligevel rolig.. kanon dejligt temperament til mig weeee ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grandeur.. |
|
|
Jeg vil klart anbafale Grandeur.
Har selv en hest efter ham, med verdens bedste temperament.
Hans mor er ovenikøbet galopper - men min dreng er alt andet end varm.
Desuden er Grandeur jo en smuk hingst med mange kvaliteter.
Milla
Super velgående DV hoppe sælges. Kig ind på: Chanel af HvornumApollon af Frøsanggård! En stjerne på vej...*Sheila af Frøsanggård. My Dream My Friend My Teammate My Everything!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste valg |
|
|
Hej jeg er ikke enig med Charlotte i at det kun er Hanoraner som har et godt temperement der findes Oldenborg,Holstener,som også avler det vidre.Nu skriver du ikke hvem din hoppe er efter problemet med det varme temp. Kunne skyldes den blandings avl som der er i DV.Hvor ikke nødvendigvis det kun er det gode der kommer ud afkrydsnings avl.
Vi har et Hingste føl efter SamSam på Clongish hoppe fuldblod, han er ok i hovdet og særdels godt gående.
Churcill/Carano/Solos Landwind/Limaro er nogle af holstener hingstene som avler et godt temp.
Venlig Hilsen
Larhno
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er langt imellem .. |
|
|
....de holstenere der har et godt temperament og er let ridelige. De vil for det meste selv og er ligeglade med hvad rytteren vil. Selvfølgelig er der undtagelser.
Oldenburgeren har jo hovedsageligt hannoveranerblod i årerne, så ja selvfølgelig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt temperament |
|
|
Terminator har super temparament og giver det også videre (og han er holstener)...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke helt Heidi |
|
|
Terminator er em ægte DV-hingste med lidt af det hele i årerne.
Hans far Leandro er holstener/fuldblod.
Morfar Waldstern er oldenburger af ren hannoveranerafstamning.
Oldefar Albertus er trakehner indført fra Østtyskland og oldemor er frederiksborg, men kåret i DV.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst |
|
|
hej igen jeg syntes du er meget ens farvet Charlotte
hanovaraner hingste kan ikke løse alle problemer i dv avl.Mig bekendt er der ikke hanovaraner i de oldenborg heste som er her i danmark tænker du på de tyske så er det lige så stor en blanding som i DV
Larhno
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oldenburger og... |
|
|
....oldenborg er 2 vidt forskellige ting.
Jeg ved godt at de tyske oldenburgere er af blandet afstamning, dog er der mest hannoveranerblod i de fleste. Og mht. Waldstern så er far og morfar registrede hannoveranere og oldefar fuldblod. Så det kan da godt være at han har oldenburgerbrand, men han er hannoveraner.
I disse springhestetider har holsteneren sneget sig ind mange steder, det er da rigtigt. Og de er da også fremragende i kombinationer, men det er sjældent at se rene holstenere med placeringer i GP-springninger hvor det er hurtighed, smidighed og ridelighed der tæller. De er til gengæld fremme i Mesterskaberne, hvor det er kapacitet og styrke der tæller.
Nej selvfølgelig kan hannoveranere ikke løse alle problemer. Men de er dog de mest vindende indenfor de fleste discipliner, inklusive springning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm hmm. |
| Forfatter:  |
Susanne K |
| Dato:  |
27-01-2004 20:52 |
|
Vil nu ikke give Charlotte helt ret i det med holstenere.
Har kendt mange dejlige holstenere gennem tiderne og er selv lykkelig ejer af en og til trods for han er hingst,har jeg aldrig haft en hest der har fået så meget ros for hans temperament,han gør alt for en og jeg må indrømme det er absolut ikke min sidste holstener.
Og det med hannoveranere er jo smag og behag,min venindes hannoveraner har ikke en dyt af det du beskriver tværtimod.
Og det med holstenere og GP-springning,mon ikke lige du skulle tjekke de forskellige resultatlister endnu engang???
Jeg ville aldrig vælge en hannoveraner til spring.
Og hvad er en ægte DV hingst? Vi må ikke gleme at Dv er et avlsforbund og ikke em race.
Vh.En lykkelig holstener ejer.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SusanneK |
|
|
mon ikke charlotte mener at Terminator er "ægte DV" NETOP fordi han er en blanding af alt muligt forskelligt
Ane
Kender du nogen der har en siameser/orientaler killing til salg i Storkøbenhavn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GP-springning |
|
|
Jeg ser GP-springning fra Tyskland 1-2 weekender om måneden, så jeg har set masser af gode hannoveranerspringheste. ET FRH, For Pleasure, hans søn Forsyth, Salieri, Stakkato, Adlantus As FRH, jeg kunne blive ved meget længe. Og de gør sig altså bedre indendørs end holstenerne. Så det er vist kun fordi du ikke ved hvad en hannoveraner kan bedrive på en springbane, at du ikke vil vælge en, Susanne.
Og jo som Ane skriver Terminator er det man kalder en rigtig DV-hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Terminator |
|
|
Min pointe var at han er en hingst med godt temperament - at han så er en forædlet blanding at holstener og hannoveraner gør vel ingen skade...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte. |
Susanne K |
28-01-2004 00:06 |
|
Det er ikke for at diskuterre,for enige bliver vi aldrig.
Vi hælder alle sammen til nogle forskellige racer og hannoveraner og dv kommer aldrig i min stald.
Og jo jeg ved nok hvem der kan bedrive hvad,følger flygtigt med i springsporten også ved siden af tv.
Har selv redet en GP-hest,som lå nr.3 på listen i tyskland.
Men det er jo ikke det indlæget handler om,Mette spurgte om en hingst til hendes hoppe og der kan en holstener,dv osv. være lige så godt som hannoveraner,hovedsagen er at hun finder en hingst der passer til hendes hoppe og har et fornuftigt temperament.
Vh.Susanne.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har selv et |
livde |
28-01-2004 00:46 |
|
halvt holstener føl efter Caletto III. Jeg valgte ham da jeg tidligere havde redet en unghest efter ham, som var utrolig dejlig at ride. Kristian skovridder som den tidligere har redet hingsten beskrev ham som en omgængelig hingst, der ville gå igennem ild og vand for ham. Dermed var mit valg endeligt.
Føllet blev så et dejligt hingsteføl, der fra start har vist sig at være meget lærenem, modig og med et roligt overblik. Noget af det jeg savnede ved moderen.
Lige et billede af den dejlige dreng.
så efter det, er jeg nok blevet lidt holstenerfan.
Det kommer vel også an på hvad du vil bruge føllet til. Holstenere er vel primært springheste, selvom jeg har nogle gøre det ganske godt på dressurbanerne.
Livde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Heidi |
|
|
Nej vi kan hurtigt blive enige i at Terminator har et ganske fortrinligt temperament. Jeg har selv prøvet at gøre ham klar til Ulf engang.
Jeg synes bare at han afstamningsmæssigt er en ridehest og ikke ikke en avlshingst, men det er min personlige mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Terminator |
|
|
Charlotte: Ved god at der er mange (incl. dig) der ikke går ind for blanding af for mange racer... Og jeg vil da også give dig ret i at det kan være lettere at avle videre på en ren stamme...
Men jeg forstår på tråden at Mette (Lee) gerne vil lave en hest til sig selv efter sin egen hoppe, og så er det vel ligemeget hvad der er i...
Men de afkom jeg har set efter Terminator har i hvert fald ikke fejlet noget. De har super temperament, god udstråling og fine bevægelser...
Oskar på min præs. er efter Terminator.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puhaaa... |
|
|
...her er man borte fra nettet en tid og så vælter det ind med forslag, TUSIND TAK skal i have
Kan lige informere Larhno om at min hoppe er efter A-Dur, MF: Sylvester (se evt stamtavle på præs.)
Endnu engang tak for de mange forslag, nu må jeg ud på nettet og finde en masse oplysninger om de forskellige hingste (hannoveraner, DV, Oldenborger eller ? - det er ligegyldigt for mig)
Mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Måske er hoppen ikke god nok til at være avlshoppe, hvis hendes temperament giver dig bekymringer? Det er særligt din bekymring om, at hestens sind vil smitte af på føllet, som jeg synes er betænkelig.
Det er ikke for at være led, at jeg nævner det, men avl er vel altid en satsning, - og så bør man måske sætte hoppens kvaliteter højere..?
For de penge, det vil koste dig at opfostre en ridehest selv, kan du jo købe en unghest og vide væsentlig mere om, hvad du får for pengene. Avler du til salg, bør du overveje, om et evt. føl har en reel chance for at klare sig. Det er langt fra alle ryttere, som formår at håndtere en meget sensibel hest.
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Solos Landtinus... |
Christina (Frühmi) |
09-02-2004 09:02 |
|
Med fare for at blive stemplet som triviel, må jeg altså lige nævne Solos Landtinus i den her sammenhæng (½ holstener/½ hannovaraner...red.).
Han vidergiver sit fortrinlige temperament til sit afkom, sammen med en masse af sine andre gode egenskaber - herunder ridelighed. Han vandt Materialeprøven for sin årgang - nr. 1 i dressur og nr. 3 i spring.
Jeg vil ikke karakterisere Frühmi som hys, men som varm og til tider let antændelig (men på den gode måde...  ) - Lulu er uden overdrivelse, den lettest hest jeg har haft med at gøre (..og det siger alle andre også)! Nu som 2-års er hun stadig lige nem - hun har et helt uovertruffent temperament og er en meget glad og tillidsfuld hest.
Desuden tror jeg også Landtinus kunne være "mand" for at rette op på din hoppes "bunden og stramme bevægelse".
Ellers kunne et bud være at ringe til DV's avlsrådgivning....
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holstenere og hannoveranere |
Hanne!! |
09-02-2004 16:06 |
|
Jeg er helt enig i at mange hannoveranere har et rigtig dejligt temperament. Slet ingen tvivl om det. Men jeg synes bestemt også at mange holstenere har det. Man skal bare ikke vælge dem med meget fuldblod f.eks. Jeg har lige set en del hingste i lørdags og bed i sær mærke i at mange Contender afkom var meget hidsige. Ellers synes jeg nu nok at holsteneren for det meste har et godt gemyt. Men hvis du vil have dressurheste synes jeg du skal vælge hannoveraneren, der er mange holstnere der går pænt dressur, men det er primært springheste.
Jeg vil også foreslog Weltjunge, han er en rigtig dejlig og pæn hingst efter min mening. Hvis du vil mere mod springsiden vil jeg overveje Castro. (hedder den ikke det, den som Lorenz ejer) Han er i hvert fald også en meget rar hest og hans afkom er ofte også meget dejlige.
Men held og lykke.
Kram Hanne!!
"Jeg besvimer dig med min kærlighed, du starter mit liv igen med din. Indrømmet: Jeg er færdig" Michael Strunge 1984
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?????????? |
|
|
ok hvis holstenere skulle være svære at ride.. hvorfor kan de så sælges så dyrt ???
ja undskyld mig meget men renracet eller ej, tror jeg nu de fleste kommer over en kam, dvs hann,.Hols dv...... og så Fuldblod i en anden kategori og så koldblod i en tredie.
Jeg har 2 stk caranoér lavet på hhv en Lorbas hoppe og en Diamond hoppe.... og de 2 heste har det bedste sind af alle jeg har ejet ( ca 10 stk)og er vildt nemme på alle punkter... og så absolut let ridelig, og extremt velspringende........
De hannoveraner hingste Charlotte nævner er absolut super springere... men hvad med at tjekke feks top 50 over hingste i hele verden ? hvad dominere så ?
(jeg har ikke tjekket listen selv)
JOsh lansing har da en hel del super H hingste... og tænk på alle dem Bo K red for Holsternerforbundet(Cassini etc)
men lad os da også være realister.. det afhænger jo at rytteren havd man får ud af dyret. (ridemæssigt)
Karina
springsadel byttes: haves siegfried MF special 17" brun, 32 bom, 1,5 år gl. Ønskes: samme model, farve underordnet, men med 30 bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rideligheden |
Hanne!! |
09-02-2004 22:06 |
|
JEg har nu heller ikke oplevet det med rideligheden som sådan hos holstenere. Måske en enkelt Leonid hoppe, men det er jo en ud af mange og kan skyldes så meget andet. Levisto fik da 10 i ridelighed. Den Carano jeg har redet fik vist 9.....altså det kan ikke gøres op på den måde tror jeg. Det afhænger også af mange andre ting. Holsteneren er primært springhest og bliver mange gange redet på en anden måde end dressurheste.
Kram Hanne!!
"Jeg besvimer dig med min kærlighed, du starter mit liv igen med din. Indrømmet: Jeg er færdig" Michael Strunge 1984
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hannoveranerne |
|
|
... har i hvert fald i 2003 vundet WBFSH's Studbook Ranking i både spring og dressur, nr. 3 i military.
Hvilket vil sige at de 5 bedst placerede hannoveranere på Verdensranglisten, har været placerede højere end de 5 bedste fra de andre deltagende ridehesteracer.
Spring
Dressur
Military
Derudover toppes den individuelle liste og mest vindende springheste 2003 også af to hannoveranere.
Spring individuelt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| top 50... |
|
|
jo da kan se at nr 1+2 er hann.. men tjek lige formange holst. der er i top 50 kontra hann......
Så er vægtskålen vidst flyttet...
Og havd med feks artiklen i seneste nr af Ridehesten der omhandler den store give af springblod, som har haft størst indflydelse på springavlen internationalt... hov han er sørme holst.
Karina
springsadel byttes: haves siegfried MF special 17" brun, 32 bom, 1,5 år gl. Ønskes: samme model, farve underordnet, men med 30 bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liste over fædre |
|
|
Jeg så lige Top-10 listen over springfædre i Ridehesten og synes lige at jeg ville sætte den ind:
Nr. 1 Quidam de Revel - Selle Francais
Nr. 2 Argentinus - hannoveraner
Nr. 3 Capitol I - holstener
Nr. 4 Polydor - westfaler/hannoveraner
Nr. 5 Concorde - hannoveraner/KWPN (e. Voltaire)
Nr. 6 Galoubet - Selle Francais
Nr. 7 Grosso Z - hannoveraner
Nr. 8 Ramiro Z - holstener (de fleste afkom er fra Zangersheide på Alme - Gotthard-døtre)
Nr. 9 Darco - hannoveraner/belgisk varmblod
Nr. 10 Cassini I - holstener
Så det er jo ikke fordi de fremragende holstener springproducenter lige springe en i øjnene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|