Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvem avler hvad?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 11:18
Hej fredenørder derude!
Kunne godt tænke mig ,at høre lidt om hvordan de forskellige fredehingste avler. Prøver at danne mig et overblik, men synes der mangler en "slå op" base. Er der nogen, der avler paradebevægelser videre? Størrelse? og er der nogen man skal helt holde sig fra når man har en lille, lang hest med tem´lig skrå skulder og tem´lig uelastiske bevægelser.Gode råd modtages! Det er jo ikke altid hingsten avler som den ser ud! Jeg vil gerne frem til en barok type! ikke en kørehest, ikke en dv. 8-)
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste ;-D
0
0
Svar på denne tråd

så må..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 11:58
du jo bruge Zorba, den laver små kompakte typer.

Desuden kan du ikke på et føl se hvad den bliver til som stor.

Hvis du havde fulgt med i bladene så havde du en masse afstamninger og bedømmelser at gå ud fra (jeg ved godt du ikke har været medlem så længe)

Du må komme med nogel forslag på HVAD du kunne tænke dig, så kan jeg finde resultater til dig.
Det er nemmer at lave en Barok hest, som du kalder dem end en tophest som står forrest til kåringen.

Hestens bedømmelser

Ident: FRH 738
Hestens avlsforbund: Frb.
Land: Danmark
Navn: ZORBA

Bedømmelse: Eksteriørkåring
Avlsforbund: Frb.
Sted: Vilhelmsborg
Resultat: II KL
Dato: 06-11-1999
Kortvis: II KL 9788 67 788 7
Langtvis: Stangmål 165
Rapportvis: Kåret II KL ()
165
174
190
21.0
Beskrivelse:
Passende stor, harmonisk hingst af god type. God dybde og bredde. Almindeligt hoved. Velrejst, lidt kraftig hals. God skulder. Lidt kort, men velmarkeret manke. God overlinie. God muskelfyldt ryg. God lænd. Muskuløst, lidt fladt kryds. Gode lår. Lemmerne jævnt føre, rette for. Gode haser. Bevægelsen god i skridt, god og taktfast i trav, rummelig i galop. Krop:
krop:

Med hensyn til benkarakterene er det nok bare ikke den rigtige, men hvis det ikke er en fløj du vil have er det nok noget af det du kan bruge, den hoppe som er kåret efter kan er efter en hoppe med 9 i helhed med er faldet noget tilbage karaktermæssigt.

Derudover hvad mener du helt honkret ned paradebevægelser??? er det høje knæløft??

punktum- punktum-komma-streg.

Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En god hest har ingen bestemt farve.
0
0
Svar på denne tråd

tak for tippet
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 12:17
Jeg har faktisk været medlem i over ti år.Men synes det har været lidt spredt med bedømmelser ect.Men jeg har ikke set så mange hingste live og kan ikke altid læse om ex.parade bevægelse i bedømmelserne. Så har indtil nu gået ud fra at´ kraftful bevægelse´, måske har været parade. Havde faktisk også tænkt på Zorba. Synes bare, at han har lige rigelig dybde og brede til min egen.Barok hesten er ikke nødvendigvis så bred og dyb.Men ved du om ham laver knæløft? Hvordan går Salisbury? Han er lille og ædel og har en spændende farve.Men måske for lang til min.Hans mor ser ikke lang ud, men hans far gør!
0
0
Svar på denne tråd

Jepper
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 12:21
Glemte lige det med parader. Ja knæaktion.
0
0
Svar på denne tråd

Tja bentøjskarekterene...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 12:43
Var også meget dårlige på ham hér, men er det dét du mener med barok og paradebevægelser:
Et dejligt efterårsbillede af Dan Diego, som ikke kan løbe fra sin race... :-)
Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 12:53
hvis det er knæløft så afhænger det en hel del af måden du rider din hest på, jeg har set frederiksborg heste som men en rytter som virkelig fik redet ned og frem ingen knæløft havde og hvis en anden kom op og holdt tilbage så havde den knæene helt oppe under mulen.

Personlig ville jeg aldrig bruge Zorba, bla. fordi han er for kompagt og for tæt på jorden og han har intet at give videre til hopperne.

Salisbury har en meget stor men ikke høj bevægelse, han er en smart og velgående hest.

til din hest ville jeg vælge noget med længer hals.

og nu vil jeg så skrive noget som egentlig ikke er "pænt" men Amadeus er nok den som vil kunne give dig den længere hals, og han har på flere Zarifhopper givet høje knæ, og kanon stor bevægelse, der er flere der har fået 9, derud over så har han desværret en lille brak på næsen. (slet skjult reklame)
Da jeg normalt ikke reklamere for mine egne hingste, i debatter.

Du er lidt afskåret fra nogle af dem jeg ville tro måske kunne give det du ville have fordi din hoppe er efter Zarif.

0
0
Svar på denne tråd

Måske!
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 13:26
Hej heidi. Ja det ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal svare til. Ved ikke hundrede % hvad der trækker op og ned i karaktere, hvis en hest har paradebevægelser. Men tror nok at man dømmer som i dv og parade trækker ned. Men umidelbart vil jeg sige at bentøj hovedsageligt må være benstilling, tørhed ect. Men det ved Jytte nok.
Hej Jytte
Har også set ex.Svends afkom efter Zarif hopper og Amadeus. De er flotte men jeg synes også de er for lange. Amadeus er lang og Zarif er lang.(ikke nogen kritik) Men da min også er lang ville det nok ikke være godt.Og chickadee (mit føl fra sidste år) fik faktisk en meget længere hals af mignon, Så ja halsen skal være lang. Synes bare det er svært at finde en lille hingst, der avler lille. Ikke for lang og helst med knæløft. Ved du om der er andre de avler knæløft videre?
0
0
Svar på denne tråd

ja det..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 14:16
gør dem efter Zarif.... og også nogle af dem med Prins Hamlet III i, så du har ikke så mange muligheder.
Milton Skyttefgård har Zarif som morfar, men der er selvfølgelig Pirat han står på Bornholm.

Høje knæløft hos en frederiksborg trækker ikke som sådan ned hvis den har en fremadsøgende bevægelse hvor den kommer indunder sig og skubber fra.æ

Du kan nu ikke trække alle amadeus/zarif afkom over en kam, fordi du har set svends 2 stk.... Jeg kan f eks. nævne Bastian, Romeo, Tenna, Donna, oliver m.v. og mange fler som IKKE er blevet lang over lænden.
(hvilket faktisk er et typisk frederiksborg tegn!!)

Måske skulle du med det avlsmål du har se på en PRE hingst!!

0
0
Svar på denne tråd

Blandinger
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 16:33
Tak for de gode råd.ja jeg kunne jo bruge grundmodellen, den spanske hingst. Men vil stadigvæk gerne have mine heste registreret i fhf. Og synes det kunne være mere sjovt at lave det på så rent blod så muligt, da historien spiller ind i min interesse for freder. Men ja det kan være at jeg skal ønske lidt af gangen pr. generation. ;-) Havde også tænkt på thor bregnebjerg, selvom han har størrelse, er han også kort. Ved du om han har "knæ"? :-)- og lige et hurtigt spørgsmål til! Har hørt at zarif selv havde "knæ", men ikke avlede det videre! passer det?
0
0
Svar på denne tråd

Thor...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 19:18
Laver bl.a dette , som lige netop er det du IKKE vil have??

Årets hoppe 2002
Moderen er desuden helsøster til Amadeus!!

Thor er kort men har en Lang og MEGET stram lænd.

han avler IKKE høje knæløft, og afkommene er enten Kæmpe store eller pony størrelse.

på Perdri læver han KANON gode afkom 2 X årets hoppe, i den store smarte udgave (beklager)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider