hingsteholdere vil gerne have regningen betalt inden levering, ved andre får man regningen 1 måned efter levering.
I reglen skal der bestilles kølesæd inden kl. 10, dagen inden man skal bruge sæden. Det afgør din dyrlæge.
Udenlandske regninger betaler jeg gerne i banken, og får så kvittering derfra.
Kølesæd kommer gerne inden middag, og der skal være nogen hjemme til at tage imod. De stiller ikke bare boksen på trappen
, da man skal kvittere for modtagelse.
Dyrlægen skal skrive på de to sedler der følger med sæden. Den ene retur til hingsteholder, den anden til Landskontoret for Heste.
Det er vigtigt at sende det. Hvis det er en hingst der ikke er godkendt af DV, og føllet skal optages der, skal du printe en blanket ud "Brug af udenlandsk hingst, ej godkendt af DV".
Der skal foreligge DNA eller blodprøve på hoppen, og det koster lidt over 500 kr at søge.
Go' fornøjelse.