Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 BLAK ???
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 23:24

Hej alle kloge ænder.


Jeg har jo en ganske almindelig rød jydsk hoppe med lys man/hale og ben.


jeg er så ved at kigge på hingstelisten over jydske hingste til hende, og svæver lidt mellem 3 forskellige.

De 2 af dem er røde med lys man/hale og ben ligesom damen selv, og vil jo med garanti give rødt afkom. (rød+rød=altid rød).

Den 3 er dog sort, og i hingsteejerens oplysninger om ham står der at han er Blak sort.

Hvad betyder det ???

Jeg har set ham IRL og for mig ser han bare ganske almindelig sort ud.

Og hvilke muligheder vil evt. afkom af en sådan blanding give ???


Håber der er nogle kloge hoveder der har tid og lyst til at hjælpe mig lidt på vej.


BIRGIT

Med mand, 2 børn & 2 tykke tromler.


små børn små problemer, store børn store problemer!


Rid dansk - Rid jydsk

Skøn dejlig DANSK race, hvor der kun er mellem 900-1000stk. tilbage af.

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hoppe
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 23:26

og så er min hoppes betegnelse vel igrunden rød flaxen eller ???

i avlsforeningen hedder det bare rød med lys man og hale.

og ikke andet.


BIRGIT

Med mand, 2 børn & 2 tykke tromler.


små børn små problemer, store børn store problemer!


Rid dansk - Rid jydsk

Skøn dejlig DANSK race, hvor der kun er mellem 900-1000stk. tilbage af.

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd
 
 blak sort
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 09:55

er det slet ingen der kan fortælle mig hvad blak sort betyder ???


BIRGIT

Med mand, 2 børn & 2 tykke tromler.


små børn små problemer, store børn store problemer!


Rid dansk - Rid jydsk

Skøn dejlig DANSK race, hvor der kun er mellem 900-1000stk. tilbage af.

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:12

jeg har aldrig hørt udtrykket blak sort godt nok.


Blak er jo en vildtfarve som fjordhestens og har aldrig set en jyde med den farve før, tror slet ikke de gener findes i jydeavlen.

Mon ikke bare han er sort?!?


Hvad hedder hingsten?

Har du evt. et billede af ham?


Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og Logik Møldrup

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

Springsadel sælges!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:15

når jeg googler udtrykket så forstår jeg på det at blak og sort betyder det samme stort set altså bare en sort hest.


Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og Logik Møldrup

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

Springsadel sælges!


0
0
Svar på denne tråd
 
 blak sort
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:49

hingsten hedder Anker, og har reg. EJYH 2590

i hans kåringsbeskrivelse stor der bare sort.

men siden hen er der i hingstelisten tilføjet Blak sort.


og jeg har heller aldrig hørt om eller set en blak jyde, hvis jeg har forstået rigtigt hvad en blak hest er.


mon der skulle have stået BLANK sort, da den er 110%sort, og ikke har noget brunligt over sig. ??


BIRGIT

Med mand, 2 børn & 2 tykke tromler.


små børn små problemer, store børn store problemer!


Rid dansk - Rid jydsk

Skøn dejlig DANSK race, hvor der kun er mellem 900-1000stk. tilbage af.

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 11:11

Det må betyde sådan et eller andet, nogle de gamle (jyde)avlere har nok tit deres egne måder at gengive en farve på


Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og Logik Møldrup

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

Springsadel sælges!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Blak sort
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 17:17

burde være en kombination af blak (dun) og sort, altså den farve man på dansk kalder gråblak og på engelsk grullo.


Men så vidt jeg ved figurerer der ingen blak/dun gener hos den jyske hest så mon ikke den bare er sort.


Spørge til hvilke farver afkom den har fået på forskellige hopper hidtil.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Flere gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

Nu også stor lækker MA-springhest.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider