Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingst til Silk XX
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 17:07

Egentlig er aftalen, at jeg ikke må ifole Silk i år. Det var et af kompromisserne, da jeg fik Anders overtalt til, at jeg måtte købe en fantastisk hoppeplag.

Meeen... Det ville da også være så ærgeligt, at hun gik tom. Jeg overvejer også udlån, men jeg kan da ikke lade være med at drømme om endnu et yndigt og ekstremt velgående afkom til næste år.

Egentlig var det bestemt at hun skulle ifoles med Imperio, især fordi jeg godt kunne tænke mig at lave en trakeher med hende. Men det får jeg ALDRIG trumfet igennem nu. Han koster 11.600 i én rate, og så er der alle omkostningerne til transport af sæden osv.

Se Silk her

Så mine overvejelser går på:

Tailormade Lancelot: Personligt er jeg helt vild med skimler. Men kan de sælges, hvis jeg ikke selv har mulighed for at beholde afkommet?

Damsey: Var virkelig fin i Herning, men har han lavet nogle gode afkom? Han er karakteren 7 for baglemmer og beskrivelsen smalle haser. Nøjagtig samme karakter og beskrivelse har Silk - er det et problem?

B.H. Rosoff: Jeg synes at det kunne være lidt spændende at bruge en halvblods hingst på en fuldblod, men er jeg den eneste der synes det?

B.H. Don Romantic: Lidt af en personlig yngling, men er folk ikke ved at være træf af at se hans afkom alle steder?

Gribaldi: Trakehner som jeg har gode erfaringer med på min anden hoppe. Men var der noget med at sæden ikke var så god længere? Og igen dyr forsendelse.

Jeg er bestemt åben over for andre forslag!

I plejer at komme med så gode svar til andre der søger hjælp, så nu håber jeg også at I vil hjælpe mig.

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

Spændende ;-)
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 17:25

Gribaldi synes jeg bestemt er en god mulighed, han gør det godt på ædle hopper.

Ellers kunne du også tage chancen med en ung hingst, nemlig Benetton Dream, han stiger nok i pris næste år!

Wolkentanz II gør det også godt på ædle hopper, men så er det frostsæd.

Londonderry synes jeg også rigtig godt om, har selv en dejlig 3-års efter ham, men hun kunne godt være en smule mere ædel. Han kan dog sprede noget i størrelse. Det er frost, men god kvalitet og fås gennem mange forhandlere herhjemme.

Ellers Electric?

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Smuk, velgående vallak fra '08 efter Rush Hour sælges billigt!

Sjældent udbudt RDH fløjhoppe udaf stærk hoppestamme sælges - se Tadonna på hjemmeside . ...

0
0
Svar på denne tråd

angående
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 18:44

Hej

Angående sædkvaliteten på Gribaldi så forstår jeg ikke hvorfor der er den snak om den ikke er god nok, den nyeste følprocenter der er i magasinet hest viser han har et følprocent over 80%, men selvfølgelig hvis dem der har en omløber skriver herinde det er træls hele tiden og det er hingsten der noget galt med så tror folk jo lige pludselig på det, men han er jo meget brugt i avlen og det kan da godt være hans sæd er bedst om foråret, men følprocenten er flot hos ham.

Jeg vil personlig også gerne bruge ham, syntes han laver nogle rigtig lækre heste, og de er meget salgsbare.

0
0
Svar på denne tråd

Følprocent
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 19:51

Vi snakkede sædkvalitet med dyrlægen for 3 år siden, og der var dommen at følprocenten kunne man ikke bruge til noget. Det der tæller er hvor mange perioder der bruges for at få en hoppe drægtig.

Vi snakkede 2 forskellige hingste, der begge lå i den gode ende med hhv 2,2 og 1,4 brunstperiode/drægtighed.

Jeg kan da se at 13 ud af 39 2008-føl efter Gribaldi er født efter 1. juni. Det tyder på at der har været brugt en del brunster for at opnå en drægtighed.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

jeg var
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 20:00

så en af dem, der prøvede Gribaldi sidste år. Min dyrlæge sagde at der var liv i sæden men at den var fortyndet så meget at det kunne blive et problem, hvilket det så blev for mig. Jeg ville så gerne skulle tage imod en Gribaldi-følle i år, men det må blive i drømme, desværre.

Med venlig hilsen

Lene

Super hoppeføl e. BH Don Romantic/Friedenfürst/Regazzoni sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 20:08

Hej Mette

hvad med skovens rafael synes han er en fin hest... har du fået føl på silke i år?

0
0
Svar på denne tråd

Forslag.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 21:44

Tusinde tak for jeres mange gode forslag!

Electric er bestemt også et emne - ham havde jeg glemt!

Er der nogen der ar en kommentar til de andre, jeg selv havde tænkt på?

Trine - Silk havde termin 1. april, men har først i dag sat rigtig voks. Så jeg er på nattevagt fra nu af . Er det ved at være oppe over med din?

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

Rosoff
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 21:52

Jeg er også en af dem der syntes at dette kunne være en spændende kombi, hvis han ellers passer hoppen (men det gør han jo nok siden du har ham med ;-))

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja ja ...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 23:54

Jeg synes også det kunne være vildt spændende med Rosoff på så ædel en hoppe.

Specielt fordi hoppen selv har god og elastisk gang og derfor sansynligvis ikke piller gangen ud af afkommet, om så at sige.

Selvfølgelig ville jeg så nok mest ønske mig et hoppeføl!!

I mine øjne er Rosoff meget tæt på en perfekt hest i type og eksteriør.

Men ellers er der jo Romanov himself :)

Hilsen

Margrethe

Stald-Sortebjerg

www.stald-sortebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

følprocenter
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:59

Hej

Angående følprocenter så er det dem man kan rette sig efter om der brugt 1 eller 3 brunster står jo ikke ved nogen ved nogen hingste, jeg bruger listen til at se hvilke der har høj følprocent for jeg syntes det er vigtigst at der kommer føl, og det vil altid snyde, for nogle gange kan det jo også være hoppen der er problemet, og slet ikke hingsten, og så er der sådan en som mig der helst vil have maj føl, dvs. at hvis der en omløber ja så kommer føllet altså først i juni, så den med hvormange bedækninger der skulle til for at give føl kan være farlig at henholde sig til.

Hingste som står på stationerne som Blue Horse og Katrinelund, burde jo for eks. have meget højere følprocenter end for eks. Gribaldi, da de fleste hoppe kommer til deres stationer og bliver insemineret med fersk sæd, men det har de ikke så, jeg vil stadigvæk holde på at en følprocent på godt 81% er godt gået for transportsæd.

Har man en førstegangs eller problemhoppe kan man jo vælge en af stationerne der har hingstene til at stå og bruge fersk sæd, men igen som jeg skrev ovenstående, deres procenter er altså ikke bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh......
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 11:20

Bianca1 ikke for at være kværulant, men de bruger altså ikke fersk sæd på hingstestationer, men derimod fortyndet sæd som er det samme som kølesæd. Fersk sæd er ufortyndet sæd, og så har men typisk ikke til mere end 4-8 hopper ad gangen. Men du har ret i at det ikke transporteres over længere afstande, og dermed kan være friskere.

Jeg er nu enig med Charlotte i at følprocenten ikke siger noget om hingstenes frugtbarhed. Jeg har f.eks. et år brugt 6 brunster på at ifole en hoppe, men følprocenten bliver jo ikke ringere på hingsten af den grund. Jeg synes hellere man skulle bruge drægtigehder per brunst, eller drægtigheder per insemination. Sidstnævnte vil dog også afspejle hvor dygtig dyrlægen/inseminøren er, og så bliver hingstens frugtbarhed påvirkelig af dette.

Men tilbage til emnet; Mette jeg har jo en hoppe hvis mor er en super fuldblodshoppe, og faderen er De Noir. Det er jo efter lidt samme princip som hvis man satte Rosoff på Silk xx. Min hoppe er super ædel, lidt knap i rammer og med super skridt og galop. Traven er ret fuldblodspræget, men som avlshoppe håber jeg på at hun er helt super. Hun skal fole om ca. 5 uger og er drægtig med Stedinger. I år bruger vi Wolkentanz II på hende. Jeg vil jo mene at man med sådan en hoppe har en perfekt ædel avlshoppe, som man næsten kan sætte hvad som helst på bare de har lidt rammer og i mit tilfælde en god trav. Så Rosoff er bestemt et godt bud. Problemet er nok mest hvis du får en hingst, for spørgsmålet er om han får format og rammer nok?

Ellers vil jeg jo mene at gribaldi er oplagt, trods en noget fortyndet sæd. Din hoppe er fertil, du har mange brunster at løbe på og hvis du bruger en god dyrlæge og måske en teaserhingst bør du sagtens kunne bruge ham.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Smuk, velgående vallak fra '08 efter Rush Hour sælges billigt!

Sjældent udbudt RDH fløjhoppe udaf stærk hoppestamme sælges - se Tadonna på hjemmeside . ...

0
0
Svar på denne tråd

pssssst
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 12:03

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvem du skal vælge, men synes Lancelot er en dejlig hingst.

Glæder mig til at se billeder af dit Sir Oldenburg føl, når

det ankommer

Mvh Janni

Nu med sympati bækkenløsning

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Kan varmt anbefale
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 13:50

ikke mindre end Blue Hors Leredo - fik langfredag et fantastisk hoppe føl med en XX mor og føllet er bare super godt - hun er dog ikke foldet ud endnu, men super kvik og vrinsker allerede ved fodertid - utroligt som de aber de andre heste efter.

Der er billeder af Ulriksmindes Lucky Dice under hoppens præs Mary Lou

Prima wrap sælges ca 45kg 60 kr/stk afhentet.

Der er 65 stk få en god pris hvis du afhenter det hele.

Står postnr 6040

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-04-2009 21:33

Hej Mette

Håber det går godt med Darling Deluxe :o)

Har du overvejet Dressage Royal (Faderen til Damsey)

F:Donnerhall MF:Rubinstein

Fersk sæd 6000,- incl. moms

Hilsen Linette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider