Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 ERFARING? Lil. br. hop/Stor pinto hingst
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 22:30

Jeg har den hersens lille brune hoppe af uvis herkomst (oldenborger/fuldblod uden papirer).

Hun er nu 4 og ca 156 cm i stang.


Jeg går og leger med tanken om at sætte hende i fol og kunne (måske) godt tænke mig at ende ud med et pintoføl der bliver højere end hende.


Men hvor stor en hingst skal man vælge for at han trækker mere op end hun trækker ned?


Har surfet lidt og fundet et par eksempler på en hoppe på 152 og hingst på 172 har fået afkom på 166 -men hvor stor er sandsynligheden for det?


FARVEN?? Jeg ved kun at min min hoppes mor er oldenborger og faderen er "noget fuldblod" så derfor kan jeg kun udtale mig om at jeg har en brun hoppe...

Hvor stor er sandsynligheden så for et broget føl?

Er der hingste med 100% gen for brogede føl eller???


Kom endelig med jeres erfaringer.


(OBS -inden der kommer en masse ævl om useriøs, papirløs avl osv vil jeg lige sige at jeg vil have dette føl med henblik på at beholde det selv og ikke med videresalg for øje!!!)



Hilsen fra

Strit 77


-Part-rytter søges til 1´er pony i Gesten.

2 gange ugentligt.

Se præs. eller HER

-Ikke noget der ikke kan limes...


Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelsen...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 22:40

Mht til størrelsen, så tager du en terning og kaster, viser den 1 så bliver føllet mellem 150 og 155, viser den 2 så....


Spøg til side, det er meget svært at spå om størrelse selv når man kender forældrenessbedsteforældrenese oldeforældrenesnes størrelse, hvis ikke man kender dem så er det håbløst. Vi har fx fået 2 Connemara-helsøskende af samme køn på hh 137 og 145, 2 DV-helsøskende af hvert sit køn på hhv 156 og 178.


Du kan risikere at din hoppe har store gener, så et afkom efter en hingst på 170 bliver 175+ eller små gener så afkommet bliver 155.


Langt de fleste brogede hingste vil give 50% broget afkom. Jeg mener ikke der findes kårede homozygote hingste, jo måske ponyhingste.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingst
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 22:54

jeg har i år sat min lille pinto hoppe på 143 cm. i fol med SAMONDO som er 168 - min hoppe avler store føl - så håber føllet bliver over gennemsnittet som er 155.


for 2 år siden var hun i fol med en lille welsh på 121 - og hoppen er 143 - føllet er nu 2 år og over 140 cm - så det er svært at regne med - føllet kunne ligeså godt ha endt med 125 måske ?


jeg er bare heldig når det er den vej jeg vil have føllene...


Held og lykke med valget.





Stutteri Piilgaarden


Broget når det skal være bedst

- Avl af pinto'er



www.123hjemmeside.dk/kaninavler


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lotteri
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 22:54

Lidt klogere blev jeg...


Konklution: Det er et lotteri -jeg må prøve mig frem!



Hilsen fra

Strit 77


-Part-rytter søges til 1´er pony i Gesten.

2 gange ugentligt.

Se præs. eller HER

-Ikke noget der ikke kan limes...


Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 23:09

Hej igen...


Ja men jo større Hingsten er - jo større chance er der for et større afkom....


men nogle gange kan hoppens gener så enten trække op eller ned.

men eld og lykke med det - jeg ved ikke om der er andre der har andre erfaringer...


hov - jeg kom lige i tanke om min kære veninde.

hun har en miniaturehoppe på 87 mener jeg - hun satte en minature hingst på et par cm. mindre end hoppen, da miniature ikke må være højere end 90 cm i miniatureforeningen - nu er føllet 2 år og 96 cm. højt - så det blev IKKE en miniature til stor ærgelse for min veninde. så der var altså nogle gener i een af forældrene der var højere - såååå KNALD ELLER FALD :-)



Stutteri Piilgaarden


Broget når det skal være bedst

- Avl af pinto'er



www.123hjemmeside.dk/kaninavler


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej Mai-Brit
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 07:31

Jo, større hingstens gener er desto større bliver afkommet. Men fordi hingsten er stor i sig selv behøves det ikke betyde noget.


Vi har fx 2 afkom efter den ene af vores hopper, faren til den ene måler 175, til den anden 168, gæt selv hvem af afkommene der er størst.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej Charlotte
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 08:54

Tak for dit svar - ok - så blev jeg også klogere.


ja selvfølgelig har det intet med hingstens højde at gøre - men generne hos hingst og hoppe vel også :)


Held og lykke med hingstevalget til Stritt 77



Stutteri Piilgaarden


Broget når det skal være bedst

- Avl af pinto'er



www.123hjemmeside.dk/kaninavler


0
0
Svar på denne tråd
 
 hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 16:57

Først vil jeg sige at det er en klogt valg når du vil bruge en godkendt hingst.


Jeg sværmer selv for pintoer.


Jeg har tre hopper efter Kontrast. og har sendt to afsted til boston. begge hingste er ejet af stutteri hoelgaard.


en ide kunne måske være at ifole hende med Hoelgaards Boston. han er 3 år (26 juni) og nu er han 170 i stg. han er en stor knægt med en enorm dejlig gang. han går virkelig op af bakke og har et fantastisk dejlig temp.


han er stor og der er derved en ret stor chance for at afkommet vil arve det. hvis ikke kan han i hvertfald give et afkom som er højtstillet med gode lange ben og hvis det skal være bedre så er han jo broget, så mon ikke du er heldig at få sådan en også.

Jeg håber i hvert fald på at mine to føller bliver broget...


du kan se mere på Stutteriets hejmmeside.


www.stutteri-hoelgaards.dk under hingste.


Med hilsen Stald Pode

v/ Ditte Skovgård

www.stald-pode.dk


Heste/ponyer sælges/byttes.


Pinto- DV- Welsh haves



0
0
Svar på denne tråd
 
 taktak
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 08:44

Mange tak for svarene!


Jeg tænker videre...



Hilsen fra

Strit 77


-Part-rytter søges til 1´er pony i Gesten.

2 gange ugentligt.

Se præs. eller HER

-Ikke noget der ikke kan limes...


Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 brogede gener
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 10:30

Jeg vil mene at de valg også skal afhænge af hvilken type føl du gerne vil have.. hvis du er mest til den sporty type er der mange gode bud inden for pintoforeningen.. personligt var jeg på det fynske dyreskue sidste år, og se bonte willem som er en barock pinto hingst (ny race i dk), og idet han er pinto/friser er han selvfølgelig en lidt kraftigere type en fx en fuldblodshingst, men synes nu bygningsmæssigt ikke at han var så meget mere kraftig en mange varmblodshingste.. jeg synes i hvert fald personligt at han er en rigtig flot sortbroget herre, som har stor chance for brogede føl, selvom der dog er kommet nogen få ensfarvede i år.. Har selv overvejet at bruge ham, da jeg synes han er en af de flotteste hingste jeg har set, med en kanon udstråling og en god gang.. han er typen som virkelig kan udfylde banen når han rider.. han er hollandsk ejet, men ved ikke om han står i danmark pt. har i hvertfald fået en del føl her i landet i år.. (bonte willem er vist nok 172 cm. stg) og jeg synes da det er værd at tænke på at han kan lave flot brogede føl på friser hopper..;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 brogede gener
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 10:34

du kan evt. se www.barockpinto.eu/page.asp?id=178 hvis du er interesseret..;) (synes dog ikke billederne kan gøre det ud for at se ham live..;) )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 11:49

Som der bliver skrevet længere oppe, så er det lidt som at spille i lotteriet, vedr. højden, når du ikke kender stammen bagved.


Du må vel også have nogen typemæssige og gangartsmæssige krav til hingsten, dem ville jeg nok også kigge lidt efter, udover kun at den skal være høj.


Der er jo en liste over hingstene på www.pinto.dk som du nok allerede ved. Hvis du opretter en profil på forum derinde er der faktisk en tråd med homozygote store hingste, dog er de udenlandske.


Ellers ville jeg nok kigge efter en ældre hingst, som har afkom i avlen, som man kan vide lidt mere om, både højde, type og gang, når nu du ikke ved så meget om hoppen.


Vedr. Boston, så er han sikkert en fin hingst i nogens øjne (den har faktisk fået MEGET forskellige karakter af henholdsvis DPF dommer og DV´s dommer efterfølgende), men ung, og vi aner intet om den. Men en ting er sikkert, han er en stor og ikke ligefrem let herre, heller ikke når han bevæger sig, og når der nu er meget oldenborg i din hoppe, ja så tror jeg det kan bliver noget af en kompolent hest du får ud af det.



Annette


Escapology T, til avlsbenyttelse !!


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!


Safemate folingsalarmer udlejes !!


51 point Leonid holstenerhoppe sælges !!


www.escapology-t.dk !!


www.stutteri-taldorf.dk !!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Thank you
Forfatter: 
Dato:  21-04-2009 06:49

Grunden til at "HØJ" er et stort krav er at det nok ender med at datteren og jeg skal dele lidt og hun er bare supersonisk langbenet. Så en højde på 165+ er nok minimum, og samtidig gør det ikke noget at den har fylde.


Selvfølgelig skal der absolut kigges på hvilke kvaliteter hingsten har men højden skal stadig være iorden!


Mange tak for alle jeres svar!



Hilsen fra

Strit 77



-Ikke noget der ikke kan limes...

-Den der frygter vind og vand er ikke en rigtig handymand!


Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opsparing
Forfatter: 
Dato:  21-04-2009 07:23

Så vil jeg nok hellere starte en opsparing og så købe en fin 3-års om 4 år. For du skal ikke regne med at forøge stangmålet med mere end MAX 5 cm pr generation.


Jeg har godt nok lavet stor afkom på mine små hopper, men det er undtagelsen der bekræftiger reglen. Der lå nemlig en hingst på næsten 180 i deres stamtavle.





Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider