Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tynd hoppe termin om 7 uger
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:21

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig.

Jeg kan simpelthen ikke holde huld på min hoppe. Hun er ikke radmager, men man kan tydeligt mærke ribbenene, når man trykker ganske let ned ad siden på hende.

Hun har termin d. 28. maj og jeg er ved at blive nervøs for, om hun kan nå at få sul nok på kroppen til at have noget at malke af.

Hun får dagligt

1½ kg Breeding Mare&Foal fra Equifirst

700 g Linamix fra Equifirst

10-12 kg wrap (kan ikke nå at æde mere).

Fra 1. maj får hun desuden hø oveni wrappen og går på græs hele dagen.

Nogle gode idéer til, hvordan jeg får hende hurtigt i huld?

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

Termin 28.05.09, Coronado II

0
0
Svar på denne tråd

Alarmklokkerne ringer....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:30

Når du siger hun ikke kan nå at æde mere, er det så fordi hun spiser ekstremt langsomt eller fordi hun går på en fold i dagtimerne uden stråfoder?

Er det den første situation, så vil jeg få tjekket tænder omgående. Mine drægtige damer æder mellem 15 og 20 kilo tørt wrap i døgnet, og det vel at mærke uden at æde hele tiden.

Er det den sidste situation så få stråfoder til hende 24 timer i døgnet.

Og hvis hun så vitterligt ikke kan æde mere grovfoder, så må det blive et KVALIET frem for KVANTITET spørgsmål. Du kan bl.a. udskifte noget at hendes wrap med kunsttørret hø, som har en ekstremt højt foderværdi. Selv bruger jeg Pre Alpin Fetura, som er kunsttørret hø der er meget løst samlet/presset i store cobs/piller, med forholdsvis højt proteinindhold og højt indhold af E-vitamin og betakaroten.

Tænk også på ormekur, mine højdrægtige hopper får ormekur 2-3 uger før forventet foling.

Held og lykke med hende ;-)

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Smuk, velgående vallak fra '08 efter Rush Hour sælges billigt!

Sjældent udbudt RDH fløjhoppe udaf stærk hoppestamme sælges - se Tadonna på hjemmeside . ...

0
0
Svar på denne tråd

Hej Reni
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:41

Tak for dit gode svar.

Desværre må jeg sige, at grunden til, at hun ikke kan æde mere, er at hun står uden stråfoder på folden - så der er simpelthen ikke tid nok i boksen til at æde mere.

Det var ikke planen, at hestene skulle være uden stråfoder, men staldejer har af forskellige årsager ikke kunne køre baller på folden og jeg har ikke haft nogle alternativer.

Jeg spurgte i går staldejer endnu en gang om muligheden for at få kørt stråfoder på folden - og det er muligvis sket i dag.

Er der ikke kørt stråfoder på folden, vil jeg lave en aftale om at få hende tidligere ind, så hun kan æde mere.

Hun har fået tjekket tænder og får ormekur i starten af maj.

Jeg skal sørge for at få løst stråfoderproblemet allerede i dag!

Endnu engang tak for svaret.

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:48

Min hoppe har også svært ved at holde huld. Hun får wrap ad libitum, når hun er inde og hø ad libitum, når hun er ude. Dertil kommer, at hun går på det spæde græs ca. 1-1½ time dagligt.

Af grovfoder får hun 4 kg af Spillers Stud and Youngstock mix, 1½ kg af min egen havreblanding og ½ kg naturmüsli fra St. Hippolyt.

Jeg har ikke forstand på de foderblandinger, du nævner, men jeg synes bare ikke, det lyder af ret meget, hun får. Er der en særlig grund til dette?

Jeg kender din frustration. Det er ikke fedt at se ribben på ens heste..

Ditte

Venter føl i 2009 efter Quaterback/Romanov/Pablo og Blue Hors Rush Hour/Pablo/Sendbote

Skimmelbroget pony-vallak, 1 år sælges, slutmål ca. 138.

Holtegården

Nysted

0
0
Svar på denne tråd

Alternativt....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:55

Så kan du også supplere med en krybbefuld af de tørrede høpiller når hun har fået sit kraftfoder, eller også som mellemmåltid hvis det er muligt.

Jeg gør det at de har fri adgang til wrap i et foderhus udenfor i dagtimerne. Så får de wrap i boksen, og kraftfoder morgen og aften. Når de så har spist deres aftensmad fylder jeg krybben op med det kunsttørrede hø, her svarer 1½ kilo høpiller til samme mængde energi som i 1 kilo havre, det er bare sundere fordi det tildeles som grovfoder. De æder det ret hurtigt - i hvert fald i forhold til wrappen, så på den måde kan du få mere grovfoder i hende.

Jeg køber mit hos Hippolyt i sække, men det fås også ved andre foderfirmaer i varierende kvalitet.

Mængden af kraftfoder lyder OK, måske skal hoppefoderet sættes en smule op.

www.stutterikrone.dk

Sjældent udbudt RDH fløjhoppe udaf stærk hoppestamme sælges - se Tadonna på hjemmeside . ...

0
0
Svar på denne tråd

Hej Ditte
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:56

Jeg vil gerne fodre så stivelsesfrit som muligt, og mængderne er jeg blevet anbefalet af Pernille fra Equifirst.

Derfor får hun ikke større mængder af de to typer foder. Jeg har dog netop læst i Equifirst's sortimentskatalog, at man kan give op til 0,5 kg Breeding M&F pr. 100 kg hest pr. dag - dvs. op til 3,0 kg om dagen..

Så nu er planen foreløbig

1) at få hende tidligere ind, så hun kan nå at æde mere wrap

2) at sætte hende op i Breeding M&F

Kom gerne med flere kommentarer - hvad med ekstra olie for eksempel? Det har jeg holdt mig lidt fra, men det er måske en god idé at bruge alligevel?

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

0
0
Svar på denne tråd

Nix......
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:03

Olie er ikke så hensigtsmæssigt i din foderplan, da du allerede tildeler en pæm mængde fedtsyrer via linamixen. Du risikerer efter min mening diarre ved en overforsyning med olie, men tag evt. en snak med Pernille, hun kender jo Linamixen bedre.

Jeg er heller ikke fan af høje stivelsesniveauer, men hvis f.eks. stivelsesindholdet i breeding mare er på ca. 30 % så tildeler du jo blot 450 gram stivelse lige p.t., hvilket svarer til stivelsen i 1 kilo havre. Hvis du så øger mængden af breeding mare til 2 kilo, så er du oppe på 600 gram stivelse, hvilket svarer til 1,3 kilo havre. Når du så fordeler dette på to gange, så er det ikke et højt niveau.

Grovfoderkvaliteten ville være nummer et ifølge mig ;-)

Er der analyse på jeres wrap?

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bare rolig
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:04

Ud over de gode forslag der er kommet, kan du glæde dig over at græsset er på vej, og min erfaring siger at de er lettere at fede op når de samtidig får det gode forårs græs

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:08

Jeg tror nu ikke, at det vil hjælpe meget at give mere olie, da Linamix vel i sig selv er et olieret foder med en meget høj foderenhed pr. kilo.

Men jeg må dog samtidig tilstå, at hende jeg har, som hænger lidt med vægt, får altså 750 gr. Linamix dagligt x 2 sammen med hendes andet foder, plus wrap ad libitum udenfor.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Super palominohingsteføl med 8 i helhed i Danmark og Tysk følpræmiering - far PAH 54 Golden Benjamin

Ny ZfdP avlsgodkendt palominohingst Moelleaaens Magic Midas

0
0
Svar på denne tråd

Hej Reni
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:10

Nej, der er ikke analyse på wrappen :-(

Den er af lidt svingende kvalitet, da ham der i sin tid stakkede dem, ikke forstod idéen med wrap og stak hul i de fleste baller med traktorens gaffel. Hullerne blev forsøgt lappet med det samme, men skaden er desværre sket for størstedelen af ballerne. Det er ikke optimalt - det ved jeg - men mine muligheder er lidt låst.

Staldejer siger heldigvis ikke nej, hvis jeg ikke vil bruge af en balle, og åbner en ny i stedet.

Foderet fordeles på tre fodringer pt. og to fodringer fra maj.

Fra maj har jeg mulighed for at supplere/erstatte wrappen med hø af udemærket kvalitet (visuelt bedømt). Jeg vil høre ad om muligheden for at bruge hø allerede nu.

Tak for olie/stivelses-svaret. Jeg holder mig fortsat fra olien og øger grovfoder- og B M&F-mængden.

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

0
0
Svar på denne tråd

Jeg hægter mig lige på....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:12

Min hoppe har det samme problem - hun har dog først termin sidst i juni.

Hun får 6-8 kg wrap af god kvalitet om dagen.

2,5 kg fase II

3 dl olie

en håndfuld fiber P (det eneste alternativ til lucerne hun vil æde)

Derudover går hun 6-8 timer på fold om dagen - græsfold.

Hun spiser langsomt og er ikke særlig madglad, så det jeg efterlyser er noget der er meget koncentreret, men hvor hun stadig får de vit og min hun har brug for.

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Ditte..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:14

du fodre nu helt hen i vejret, syntes jeg.. Det er altså ikke mængden af foder, men indholdet i foderet..

Jeg tror godt du kan være ret sikker på at din hoppe er overforsynet med ret mange ting.. Derudover håber jeg da at din hest får alt det foder fordelt på mindst tre måltider..

Katarina: Jeg ville også prøve at få fyldt mere grovfoder i hende, her sidst i drægtigheden kan de dog gå fra grovfoder da pladsen i maven begrænses på grund af føllet.. Ellers syntes jeg din fodring lyder ganske fornuftig..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

Sisse...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:21

Du kan fx skifte Fase II ud med suregrow, her skal de have under det halve i kg for at være dækket ind.

Ditte - Enig med Annemette

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:24

de mange svar..

Metjen: Ja, jeg glæder mig også til hun kommer på græs, men det er kun de sidste fire uger inden termin - og det er immervæk ikke lang tid at sætte ordentligt huld på :-(

TinaVe: Tak for dit svar. Jeg holder mig fra ekstra olie!

SisseD: Min hoppe er fuldstændig tosset med produkterne fra Equifirst. I Breeding M&F er der også EnergyStart som er et vitamin/mineral tilskud. Jeg er glad for at fodre med deres produkter og bliver stadig mere og mere overbevist om at jeg må løse grovfoderproblemet absolut pronto! Kan din hoppe ikke æde mere wrap? Det lyder ikke af meget, hun får..

Annemette: Tak for svar. Jeg er glad for, at høre, at min foderplan ikke er helt ud i hampen :-) Projekt mere-grovfoder iværksættes straks efter fyraften i dag.

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

0
0
Svar på denne tråd

KatarinaD
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:29

Hvis græsset er godt gør 4 uger meget ;-) og så går der jo også en god tid efter foling før end at føllet rigtig tager fra hoppen (man siger at de normalt topper med mælkeproduktionen når føllet er ca 3 mdr)

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:34

Metjen: men er fase II ikke mere 'fedende' end Suregrow? HUn er okay med at få spist de mængder hun får lige nu, men kun lige - der ligger som regel lidt tilbage i krybben, når næste portion serveres.

Katarina: problemet med hende er lidt hun ikke rigtig gider at spise ret store mængder/portioner, så det wrap hun får bliver i forvejen givet i flere portioner, så hun ikke føler sig 'overvældet' af mængden. Jeg ved også at jo længere hen hun kommer i drægtigheden, jo mindre spiser hun (også af grovfoder). Måske jeg bare bliver nødt til at sætte min lid til græsset...

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

metjen og SisseD
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:49

Metjen: Ja, det har du selvfølgelig ret i.. Og hvis alt går som det skal har kæresten og jeg vores egen gård fra d. 1. juni.. Dvs. at hoppe og føl kan komme hjem til uanede græsmængder fra når føllet er min. 1 mdr. gammel :-)

SisseD: Sikke dog noget møg, at hun sådan går fra store portioner. Er det anderledes ved hø? Min hoppe kan bedre lidt hø end wrap, men det har der ikke været mulighed for at give hende på dette opstaldningssted.

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

0
0
Svar på denne tråd

Desværre..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 14:58

hun foretrækker faktisk wrappen frem for høet.

Tak for hjælpen - og held og lykke med den skønne føl-sæson

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 15:02

I lige måde :-)

Jeg glæder mig som et barn til juleaften!

De bedste hilsner
Katarina og La Fayette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 15:49

Det kan godt være, min plan er hen i vejret, men...

Jeg kan ikke stoppe mere grovfoder i hesten, når hun har ad libitum døgnet rundt. De 4 kg Spillers svarer til gennemsnitlig anbefaling på sækken. Det sidste supplerer jeg med her i opfedningsfasen.. Så helt galt kan det ikke være.

Selvfølgelig kan hun være overforsynet med flere ting, men forhåbentlig tager hun også på.

Selvfølgelig får hun sin mad over flere måltider.

Hovedpointen i mit indlæg var egentlig, at det kunne være, Katarina skulle se på grovfodermængden og det lykkedes. Så må vi håber, at hendes hoppe - ligesom min - tager på, eller i hvert fald kommer igennem en folings- og dieperiode uden at tabe sig yderligere.

Ditte

Venter føl i 2009 efter Quaterback/Romanov/Pablo og Blue Hors Rush Hour/Pablo/Sendbote

Holtegården

Nysted

0
0
Svar på denne tråd

Brogården og kræsne damer
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 16:27

Sisse; Din hoppe lyder kræsen som min - og har samme foderplan. Dog får min ikke olie, fordi hun er blevet for tyk!!!

Troede aldrig det skulle ske! Hun er meget kræsen og småtspisende og har altid været til den slanke side, men det er sørme lykkedes os at få hende for tyk!

Tror det skyldes, at vi har noget enormt næringsholdigt wrap, som hun bryder sig rigtig godt om. Hun får ad libitum af det, så jeg har ikke vejet, hvor meget hun får gumlet i sig. Jeg er faktisk pt. på vej ud for at købe stud balancer, så hun kun skal have 1,5kg kraftfoder, da hun er begyndt at gå mere fra foderet og jeg vil være sikker på, at hun er dækket ind mht. vitaminer og mineraler.

Min er overraskende glad for fiberp - kan din ikke lokkes til at spise mere end en håndfuld? (Min spiser ca. 1kg dagligt)

0
0
Svar på denne tråd

Fiber P
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 16:38

Jeg sludrer - hun får en god håndfuld pr måltid, så det svarer nok ca til 500 g om dagen. Jeg vil bare helst ikke give hende mere 'fyldstof' i krybben, da hun allerede levner lidt af kraftfoderet, derfor får hun kun fiber p får appetittens skyld.

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Ditte Ploug
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 22:30

Jeg har en hoppe der er svær at fodre på, hun skal have hø ad lib (eller wrap) og får hun mere end max 1 kg pr måltid så kan hun heller ikke tage på da der så går 'kuk' i systemet og er det værst taber hun sig faktisk ved for meget krybbe foder...

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Metjen
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 10:27

Jeg tager selvfølgelig imod gode råd. Ellers var der ingen grund til at skrive herinde. Jeg må dog sige, at det er ca. en uges tid siden, jeg kørte til foderforhandleren og bad om råd, og med ovennævnte plan er det faktisk lykkedes min smukke prinsesse at tage på. Hun er endvidere begyndt at spise op igen, hvilket hun ikke har gjort de sidste par måneder, hvor hun rent faktisk mængdemæssigt fik mindre at spise.

Hun får mere end et kilo pr. måltid, men hun går til og fra og spiser det over en lang periode. Således spiser hun kun 1 kg om morgenen, hvor hun ved, hun skal ud på fold. Til de 2 andre måltide fordeler jeg de to typer foder i hver sin krybbe i hendes boks, så der er en appetitlig portion i hver krybbe.

Det fungerer altså fint. Sorry, men jeg er nødt til at se på hesten, og hvad der fungerer for hende.

Ditte

Holtegården

Nysted

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider