|
|
| Øv fik tvillinger 3 uger før tid:-( |
|
|
Min hoppe folede kl 23 til aften, 3 uger før termin. Og selvfølgelig kom der tvillinger trods hun er scannet med kun et føl.. Da den første kom ud, så den død ud og fik et chock da der lige efter kom én mere!  Men heldigvis begyndte den første at trække vejret. Det var en hoppe og en hingst, hingsten er død fødte, og selvfølgelig var han nøjagtig som jeg havde drømt om at få, lysebrun med 4 lave sokker og en stjerne som hans far.  Hoppen er mørkebrun med en lav bagsok, hun er ekstrem tynd og har vildt lange ben, men hun kan slet ikke komme op og stå på dem, selvom hun ihærdigt prøver! Jeg har malket hoppen ud så hun ihvertfald får rå mælken, men har i nogen gode råd og succes historier, for går selvfølgelig og frygter at hun pludselig blir dårlig, både pga det kolde vejr, og det at hun er født for tidligt, og ikke trak vejret da hun kom ud... Øv hvor er det dog bare surt når man har gået og glædet sig som et lille barn til at få drømme hingsten, også får den tvillinger, heldigvis gik efterbyrden ret hurtigt og hoppen har det faktisk godt, har spist og drukket trods hun har nogle slemme efterveer, havde frygtet at efterbyrden ikke kom, og at hun ville være skidt, for vi måtte godt nok hive de to føl ud af hende, hun var godt nok i knibe på et tidspunkt min stakkels hest.. På forhånd tak for hjælpen! Venlig hilsen en træt og bekymret heste-ejer Majbritt
Nu også med welsh ponyerne Friars Springsong og Englykke´s Dior
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trøste krammer |
|
|
Hvor er jeg ked af det på dine vegne... Synes man høre flere og flere gange, at hoppen er scannet "med et føl" og så er der 2. Pøj pøj med det hele....
Stor trøste krammer herfra!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh nej |
|
|
Hvor er det bare noget øv. Jeg har prøvet det før, men her blot begge føl døde, men de så jo helt fine og færdige ud. Jeg håber følle pigen klarer det, det ville være så ærgeligt ellers. Held og lykke med det - Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ævs... |
|
|
Æv, det var ikke en god oplevelse. Jeg håber den lille og hoppen har det godt. Jeg krydser fingre for jer.
"Det tar lang tid, at få en gammel ven"
Trakehner FAN 
Indehaver af de skønne helsøskende Petia af Wolhøjgaard (07) og Perikon Runehøj (08)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget møg!! |
|
|
Under ALLE omstændigheder ville jeg jo sørge for at føl og hoppe tilses af en dyrlæge - men det har du jo nok allerede sørget for!? Og ja; hvis ikke føllet kan komme op og drikke, så er kombinationen vel at malke ud og flaske-fodre - og så snakke med dyrlægen om der skal bruges noget supplerende mælkeerstatning??
FB Gangster Fløjhingst DSP 2009 *** Reservesieger-hingst Westfalen 2008 *** anerkendt i bedste afsnit (HB 1) Schleswig Holstein 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha.. |
|
|
jeg har nu flere gange hørt/læst om tvilligeføl hvor den ene overlever.. så bare klø på.. enten med malkning af hoppen og flaske føllet eller hjælp og støt føllet til at patte.. hun kan være svag og skal have lidt hjælp.. pøj pøj.. desværre har jeg også oplevet en hoppe der fik tvillinger hvor begge var levende .. den ene døde 2 dage gammel og den anden en uge gammel... jeg håber på at hun klarer det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hårdt arbejde |
|
|
Tillykke med dit hoppeføl (og synd med den anden) Du kan gøre meget for at hun klarer den. Sørg for at hun får mælk så ofte og i den rigtige temperatur. Enten ved hoppen ,eller udmalket i flaske. Hvis du ikke kan få hende til at sutte må du ikke give op. Dyrlægen kan hælde mælk i maven på hende med sonde så hun får nye kræfter til at forsøge. Sørg for at det lille skravl ikke fryser. Hundedækken/varmelampe eller andet kan være nødvendigt når det er så koldt og især når føllet er svagt. Ja, og få hellere dyrlægen ud med det samme hvis du ikke allerede har haft det. Der er et par gode artikler her: Om moderløse føl: (Vedr. at fodre med flaske) www.netdyredoktor.dk/sw14198.asp Føl generelt: www.netdyredoktor.dk/sw14202.asp Held og lykke, og også god bedring til hoppen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Majbrit |
|
|
Tillykke med dit føl, men Majbrit du skal få din dyrlæge ud, og give hende sondemad af råmælken fra din hoppe, for når hun er så svag som hun er, er det ikke sikkert at hun synker rigtigt (fejlsynkning og ned i lungerne i stedet for), når du giver hende flaske......men mange gange HELD og lykke med den lille!!! Hilsen Kate
Kastanjegårdens Mia FJ 10404: Årets Fjordhest ifolet med Frederik Skovå FJH 721.
Skal fole midt i Juni måned!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Øv hvor træls  Sidste år fik jeg tvillinger tre uger før termin. Den ene ekstrem lille og den anden lille. begge levende fødte. Dyrlægen kom og den største fik div. sprøjter. Den anden valgte jeg at få aflivet. Hele natten kæmpede vi for den anden. Hun havde ikke kræfter til at sutte.Vi malkede hoppen og brugte en 20 ml sprøjte og sprøjtede det i halsen af følle. gav den ca 60 ml af gangen og ofte. Hen på morgenstunden født kl 22 om aften, da havde hun energi til at kunne sutte. Siden været frisk og meget levende, dog stadig for lille. Held og lykke. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klø du bare på... |
|
|
Jeg fik et føl sidste år der ikke kunne stå selv før han var en lille uge. Jeg gjorde som Hanne En spøjte direkte i munden så de ikke skal trættes med at "suge" af en flaske. Så skal du se så er jeg sikker på at det lykkes for dig. Men giv tit. De første par døgn gav jeg med max 2 timers mellemrum og min han fik ca 6 liter (3000 hiv i patterne )i døgnet alt malket fra hoppen. Held og Lykke til dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge |
|
|
Sondemad som dyrlægen giver . og så skal hun have en sprøjte med lungemodner osv. Hun skal have en stivkrampe sprøjte. Du må ikke give op, vi var ude for det samme i sidste uge, ved naboen og dyrlægen sagde den ikke ville overleve, men vi kæmpede og 6 timer efter var den selv oppe og stå , dog fik den flaske de første 2 døgn, men den fejler intet. Så bare klø på selvom det er hårdt og glæd dig så over at den ene i det mindste overlevede.
Hilsen Mig Hvorfor ikke handle med Hjertet???? Hipro foder forhandles her Til alle Racer. Også special foder til Frieser og Tinkere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ring endelig |
|
|
Hej May-Britt. Sig endelig til hvis du har brug for en hjælpende hånd. Jeg kan sagten køre ud til dig efter arbejde, du trænger sikkert til at sove lidt også. Kh Lene
Stutteri Englykke- Avl og opdræt af Welsh A, B og PartBreed. Englykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv fik tvillinger 3 uger før tid |
| Forfatter:  |
Laila Jepsen |
| Dato:  |
27-03-2009 13:18 |
|
Jeg føler med dig, men tillykke aligevel, klø på med de andres gode råd. Hilsen Laila
Hestepension i Greve - klik på præsentationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvillinger |
|
|
Hej Vi fik 2 levende tvillinger for nogle år siden - begge hopper. Den ene lille og svag. Vi blev i stalden døgnet rundt på skift. Når hun lå ned fik hun et håndklæde over, så hun ikke frøs - og lige så snart hun gjorde tegn til at rejse sig, var vi der for at hjælpe. Efter 2 døgn kunne hun selv, men til sidst troede hun, jeg var hendes mor, og vrinskede bare hun hørte lyden af mine træsko:-) Hun blev til en lille lækker hest med et herligt temperament. Grunden til at vi kæmpede for hendes liv var min far - han var gammel dyrlæge, og da hans første kommentar var "nu må vi sørge for at hun overlever" - ja, så gjorde vi det! Held og lykke med din lille pige. Lone Stutteri Aarø
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt godt nyt.. |
|
|
Tak for al opmuntringen! Hun er her stadig, og selvfølgelig er der dyrlæge på! Hun drikker fint af flaske, ml 300 og 700 ml pr gang, og hun er bare en fighter!  Hun mosler rundt hele tiden for at komme på benene, og hun har ingen problemer med hverken at synke/drikke, eller trække vejret. Hendes tarmbeg er også kommet og hun har da skidt 3 gange hvad jeg har set.. Dyrlægens plan er udmalkning af hoppen , som HELDIGVIS har masser af mælk, og er den mest tålmodige hest, elsker den hest! Også giver jeg hende flaske hver time og han ville have jeg skulle vende hende, men ikke forsøge at rejse hende op, men da hun selv nærmest kravler rundt i hele boksen, så lader jeg hende være.. Hun har fået et lille hundedækken på så hun ikke bruger al sin energi på at holde varmen, og hun kan da også vrinske når jeg kommer og vækker hende med flasken, så er lidt optimistisk men ved godt det kan vende lyn hurtigt med de små størrelser, så jeg har sovet 1 time det sidste halvanden døgn , men bare hun klare den så er det det hele værd!  Men endnu engang tusind tak for alle jeres opmuntrende beskeder, må indrømme at jeg var noget nede i kuldkælderen da jeg skrev mit indlæg, men nu skinner solen så nu er det hele knap så mørkt.. Lene: Tusind tak for tilbuddet, men har heldigvis nogle super venner og far som helt sikkert træder til hvis jeg spørg, men rigtig rigtig sødt af dig, håber ikke Spring Song´s foling bliver ligeså dramatisk Mange hilsner
Majbritt Ps: har lagt lidt billeder ind af hende på min præsentation, kan ikke finde ud af at ligge dem ind i tråden, og de er ikke specielt gode, men hun havde lige spist og var væltet omkuld 
Nu også med welsh ponyerne Friars Springsong og Englykke´s Dior
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
sikke en dejlig meddelelse, og sikke en super dejlig hoppe du har!! Jeg har været inde og kigge mange gange i dag, om der var noget nyt fra jer,så nu blev jeg meget glad for beskeden.. Mange gange held og lykke, og dejligt at læse at du er optimistisk, det er måske lige det, som vil redde dit lille føl.....pøj med det hele Knus Kate
Kastanjegårdens Mia FJ 10404: Årets Fjordhest ifolet med Frederik Skovå FJH 721.
Skal fole midt i Juni måned!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke et |
|
|
skønt lille føl !!! Jeg krydser fingre for den lille pige... Hilsen en anden Faxe borger 
Citat fra Dostojevskij: "Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tvillinger |
|
|
Jeg krydser fingre for dit lille føl - men det lyder da rigtig lovende! Tillykke med hende!
mvh Stine
Araber og pinto araber http://www.sk-farm.dk - nu også med shettere!
Livet er ikke lutter lagkage - det er også en dans på roser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvillinger |
|
|
Hej... tillykke trods omstændighederne.. Håber alt går godt og at hun kommer på benene.. Jeg har hørt at man kan ligge føllet og et par halmballer så hun kan nå patterne, men ved ikke om det virker..  Dejligt med gode og nemme hopper.. Alt held og lykke..
MVH CHRISTINA SOLHEIM STALD SOLHEIM Vi sælger lidt ud, så giv endelig et bud hvis du ser noget du gerne vil have..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følle... |
|
|
Dejligt at høre det går fint med den lille  Krydser fingre for hun klare den!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fedt Fedt |
|
|
Super fedt at læse de gode nyheder! Bare hæng i, du lyder til at gøre det rigtig godt! Sætter lige dit billede ind af den lillebitte hest: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvillinger |
|
|
hej jeg føler virkelig med dig ,fik selv tvillingeføl sidste år.den ene var dødfødt den anden overlevede med dyrlæge hver dag i 14 dage ,da den fik den ene infeftion efter den anden,og så lånte vi en varmeblæser for at holde stalden varm.men i dag et år efter lever føllet i bedste velgående re lige så stort som andre 1 års føl se evt billeder af fantast af mindet på vores hjemmeside www.123hejmmeside.dk/staldmindet1 helene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glædelig Update! |
|
|
I kan tro det går godt med mit lille føl! Hun er idag begyndt at kunne stå selv skal godt nok hjælpe hende op, men hun stavre selv rundt og blir bare stærkere og stærkere! Hun spiser som hun skal og prøver nu at søge efter patten hos sin mor, men det er lidt svært at ramme Så hun får stadig flaske ca hver anden time nu, det passer bedst i hendes rytme. Og der er kommet mælk igennem systemet så alt går faktisk meget bedre end jeg havde forventet og er nu så optimistisk at jeg tror vi er ovre den værste frygt for at miste hende?
Der er nye billeder af hende på min præs. jeg kan ikke ligge dem ind, så håber der er en venlig sjæl som kan opdate min tråd med lidt skønne billeder af min fighter hoppe 
Tusind tak for alle jeres input, jeg skal nok opdatere så i kan se hvordan det går, når nu i har fulgt med fra starten 
Mange glade hilsner
Majbritt
Nu også med welsh ponyerne Friars Springsong og Englykke´s Dior
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din søde følle |
| Forfatter:  |
Holmevang Ridecenter |
| Dato:  |
28-03-2009 16:34 |
|
 Tillykke med den skønne lille pige Hvor ser hun bare livskraftig ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|