Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

DOA folk hjælp
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 20:51

Jeg har denne 3 års oldenborg hoppe som jeg gerne vil have kåret. Men vi har haft en rigtig dårlig start på året så hun vil ikke kunne nå at være klar til kåringe til juni.

Men er der nogen forskel på om jeg stiller hende til kåring som 3 års eller 4 års?

Det skal lige siges jeg ingen forstand på kåringer overhovedet. så i skal skære det ud i pap for mig men del gerne ud af jeres viden for vil gerne lære.

Mvh Sabine

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 06:51

Min hoppe var overhovedet ikke klar til kåring som 3 års, så avleren valgte ikke at stille hende det år. Jeg havde hende til kåring som 4 års, hvor hun fik 8 i helhed.

Hun voksede 8 cm på ca 8 mdr fra hun var 3½ til hun blev 4 år.

Jeg ville helt klart vente hvis det var min hoppe, og den ikke var klar som 3 års.

0
0
Svar på denne tråd

der er ingen forskel
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 07:05

i min verden.

Min 3 års hoppe er efter min mening ej heller klar til at komme til kåring. Den er lidt uharmonisk i højden, du ved, lidt højere bagpart. Men ellers rigtig godt gående.

Jeg er dog anbefalet af nogle at tage den med alligvel, da man mente at dommerene godt kunne se den var ikke færdig.

Men jeg vil hellere komme med den i 2010, så får den 1 år mere at vokse i og se lidt mere færdig ud.

Der er nogle der mener de bliver ranglet, men det må tiden vise.

Nu skal hun igang med tilridning i april, er så små begyndt at lægge på hende. Så skal det hele nok ordne sig.

Hvis din hoppe ellers er nem at arbejde med så vil jeg også vente at få den kåret.

Mvh. Lotte

Oldenborger af god afstamning sælges - der findes mere info om dem på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen Sabine.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 07:09

Jeg glemte at skrive, du kunne tage hende med til et dyrskue der lå nær dig. Jeg skal have min 3 års med til Landskuet i Herning i år, for at se hvordan de vil bedømme hende evt. senere.

Jeg ved godt alt kan ændre sig men få et lille prej om hvordan de vil bedømme hende.

Mvh. Lotte

Oldenborger af god afstamning sælges - der findes mere info om dem på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

3 års ellr...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 08:14

Du skal bare være opmærksom på at kommer du med hende som 4 års, forventes der en del mere af hesten end der gør som 3 års.

Har hun lidt småting der mangler lidt kan det bedre gå an som 3 års end som 4 års. Det står dig også frit for at kåre hende i år, og så stille hende igen hvis hun udvikler sig meget.

og... hvis der nu sker den noget i forbindelse med ridning (kronisk halt etc...) så er hun kåret... bare nu hvis... det er jo heste og min erfaring er snart at de kan finde på hvad som helst....

Du skal være opmærksom på at det kræver medlemskab i DOA, at stille til kåring.

Men som en sagde.... ta hende med på dyrskue, og har du meldt til kåring, så husk at det er der hun skal toppe, og dyrskuet er en på opleveren.

OLDENBORG HOPPEFØL FRA 08 SÆLGES.

0
0
Svar på denne tråd

jeg må tilstå
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 08:27

at jeg har aldrig hørt at de forventer mere af 4 års hopperne end de gør af 3 års hopperne.

Men det kunne da være rart at vide hvis det er korrekt.

Et eller andet sted, skal man jo kigge på hoppen og ikke kigge på hvilken alder den har. Det er mere vigtig at de kigger på om de opfylder det der står om hvad enten det er en forældet eller en renstammet.

Såvidt jeg er oplyst så står der intet om det i kåringsreglerne.

Jeg tror jeg vil prøve at hører de enkelte dommere ad, så giver jeg svar tilbage når jeg ved noget Sabine.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Hej Igen Sabine.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 08:43

Så har jeg lidt svar.

Jeg ringede til en som DOA har brugt som dommer, og han svarede at man først og fremmeste tog ud fra det man havde i kåringsreglerne. Men også at der kunne være foreskel på en 3 års og en 4 års.

En 3 års kunne sagtens være mere færdig end en 4 års, men vurderede man at en 3 års hoppe skulle komme igen fordi den ikke var færdig gjorde man det.

Og han anbefalde også at man kunne tage sin hoppe med til dyrskue. Selvfølgelig er det en show, men man var altid velkommen til at gå hen og spørge dommerne af.
Og hans erfaring var også, at var hoppen af en psykisk eller fysisk årsag ikke klar til en kåring som 3 års, ja så var det absolut bedst at vente med at stille den frem.

Så jeg håber du har fået stillet svar på det.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Sabine
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 08:44

Camilla: Det er ikke sandt......

Det er jo en eksteriør kåring vi snakker om. Så hesten bliver jo vurderet på dagen.

Men det er sandt at de er delt i hold for 3-års og 4 og ældre.

Man kunne jo så også vende den om og sige, at hvis ens hest ikke udvikler sig til det bedre fra 3 til 4. Ja så skal karakteren være der efter........ og et 7-tal er et 7-tal, hvad enten det er givet til 3-års eller 4-års.

Min olde (100 %) var heller slet ikke færdig som 3 års. Meget uharmonisk....... så jeg ventede også til hun var 4, og der fik hun 8. Hun voksede 6 cm på det år.

Olderne vokser længe, og jo mere olde der er i dem, jo længere tid vokser de.

Så tag du den bare med ro, og nyd hende udvikle sig.

Og skulle uheldet være ude (kronisk halt), vil du også have mulighed for med en dyrlægeerklæring, at komme til kåring.

Og som slut bemærkning : Der er en fin hjemmeside, brug den !Der skulle gerne sidde de mennesker, der HAR svarene.

WWW.DANSKOLDENBORGAVL.DK

Sælges ;

Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

0
0
Svar på denne tråd

Udvikling
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 08:58

Sabines problem er ikke så meget hestens udvikling, men en benskade, som det vil tage noget tid for hesten at komme sig over....

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 10:28

Tusind tak for alle jeres svar, hvor er det dejlig

Jeg føler jeg er blevet lidt kloger og har beslutte mig at vente til næste år, for som Lisbeht skriver så er det fordi min lille Olle fik en benskade i januar som hun ikke vil være kommet sig 100% over i juni og vil ikke tage nogen chancer hun skal jo blive 50 år

Der er flere af jer som skrive om dyrskue, nu spørger jeg måske multi dumt, men hva er det(tror aldrig jeg har høre om det)?

Hvor finder jeg ud af hvor de afholdes?

Mvh Sabine

0
0
Svar på denne tråd

Dyrskue
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 18:41

Der er dyrskue hvert år i bl.a. Varde og i Herning

Varde: www.skuemesse-varde.dk/6/ default.asp

Her er et link til lr's hjemmeside, hvor du finder link til flere dyrskuer:

www.lr.dk/kvaeg/diverse/dyrskue.htm

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider