Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingstevalg - det er svært!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 11:58

Ja ja - HN´ænder, så er jeg tilbage i ny og endnu mere forvirret form (eller rettere )

Jeg har jo denne her Faxa-lade-hoppe (ignorer venligst den omvendte opstilling - den stod endelig stille nok, så klik sagde kameraet )

Hun er efter Fado du Chatillon/Dorpas/Radautz, fra 1998 og er 164 cm. i stang.

Til kåringen var hun selvfølgelig i forædlerholdet hvor hun gik fløj samt i DH med karakterene 9 i trav og galop, 8 i type og helhed samt 7 i resten.

Fra hoppestammen kommer bl.a. hingstene Krake Ask, Hector og Connery - herudover en god "slat" DH hopper. Moderen til hende var selv udtaget til Eliteskuet.

Men hvad pokker putter jeg på hende????? Føllet er som udgangspunkt en der skal sælges...

Jeg vil jo helst avle springheste da det er det hendes papirer taler mest for, men på den anden side kunne det jo være "skægt" at prøve en dressurhest, her taler Hector som GP-hest for samt hendes gode gangartskarakterer. Jeg vil også have lettere ved at skille mig af med en dressurhest efter hende, da det ikke er min plan at skulle gå den vej.

Pt. synes jeg bare ikke jeg kan finde nogle springheste som tiltaler mig "ud over alle grænser" - arrogant måske set i lyset af alle de topheste der er købt hjem, men enten ryger de på deres holstenerafstamning eller også er de for små.

Hjæææææælp for lige nu er jeg så desperat at jeg overvejer Churchill - ikke et ondt ord om ham, men avlsfremgang kan man jo næppe kalde det at bruge en 20 år gammel hingst

Noget andet er at banken beder mig om at undgå frostsæd i år he he - det er lidt dyrt når det indebærer 3 måneders opstaldning pga. transportpanik hos kræet

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 13:33

Hej Trine: dejlig hoppe du har. Ja jeg mener det er mere desperat at putte en dressur hingst på.

Jeg tror slet ikke Churchill er et dårligt valg.

Sådan en afstamning er som 4 års meget nem at sælge.

Du kan endda være så heldig, at sådan et afkom kan blive en kanon dressur hest.

Jeg har fået fortalt at Cicero blodet er velset i Tyskland.

Chris Ask der lige er kåret har denne hingst som morfar.

Jeg mener at bruge en ung hingst hvor vi ingen afkom har set, er mere risikabel end at bruge en gammel hingst.

Men jeg har jo svært ved at forstå at hingste som Churchill og Cajus ikke bliver brugt mere.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Salgsbart afkom
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 13:35

efter dressur hingst. Jeg tror (desvære?) det er bedst at kigge efter hingste fra bluehors.

Tænker måske over i noget Zack evt Don Romantic, de har dog begge efterhånden mange afkom i 'omløb'.

Måske en som Connery (trakehneren) eller hans far Buddenbrok, der er da stadig lidt 'hop' med ind over, og Armano havde da en god skridt (9) ved dog ikke om det kommer fra fars side, men tror det til deles.

Er slet ikke inde i de unge hingste i år, da jeg selv har valget på plads, men måske der er en med der kunne være spændende at prøve - jeg kan personligt godt lide at være med blandt 1. årgang, for bliver det godt er man jo med fra starten ;-)

(Du må også aflevere hende her, så laver vi et pony føl, så er der da ingen fare for at du beholder den ;-))

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

Hanne og Metjen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 14:11

Tak for jeres input

Jeg vil nok hoppe over både trakhenerblod og Zack ud fra den betragtning at hoppen har RIGELIG gålyst ...Zack kan jeg vældig godt lide, men er lidt bekymret for HVOR korte i ryggen han laver afkommene?

Puha kan man ikke sælge Churchill afkom allerede som føl? For så vil det nok være et godt valg, men 4 år er dælme længe at vente på at få "skidtet" solgt (læs: det ender jo med at blive en beholder )

Generelt er jeg også imod at bruge de unge hingste MEDMINDRE der som på f.eks. Diamant de Revel ligger helt unikke blodlinier bag.

Hvad er kendetegnene ved Churchill afkom? Nogen der ved lidt om det?

Det skal siges at hun skridter til mere end 7 - men ikke lige når hun kigger på føl . Bare for lige at pointere at skridten ikke nødvendigvis SKAL komme fra faderen...

Ponyføl - ja det var da også en mulighed, hun ser jo ikke ud til at avle så stort hvis man ser på hendes 2-års Godsend aka Dværgen . Min søster har også længe plaget om at jeg puttede en Fjordhingst på hende og gav hende afkommet

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Pony føl
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 14:52

ved at bruge en welsh så kan afkommet jo reg som welsh og også kåres her (tænker i modsætning til fx fjord som jo er en lukket stambog)

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 16:37

Nu har jeg ingen forstand på spring hingste, men var til hingstevisning på Flyinge.se og faldt fuldstændig for hingsten Colmar. Virkelig smuk hingst med lækre gangarter og et super temp, også i stalden.

Der udover var der også Jaguar mail som vidst var med til OL sidste år.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

jag hålder
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 19:36

med kit om jaguar mail,men ikke svenske colmar,då man i DK kan få faren på kölesäd og flere söner er kåret i DK,og läste jag rett lit langre op så går holsteiner bort fra listen

mvh sassa
0
0
Svar på denne tråd

5 års og ældre fløj
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 19:45

Hvad med evt. at kigge lidt i retning af fløjhingsten fra Herning i 5 års holdet.

Chellys Z var fantastisk alle dage i Herning og leverede varen præcist og med super overblik.

Han er jo selvfølgelig unghingst og har første følårgang i år og det er nok også begrænset hvor mange der kommer i år, hvilket jeg synes er en skam.

Du kan se ham på www.bfchorses.dk/ og de holder åbent hus d 5/4

Han er selv 174 i stang i år og giver måske lidt højde med sig

Hilsen

Margrethe

Stald-Sortebjerg

www.stald-sortebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Churchill
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 19:55

Jeg har en hoppe efter Churchill og hun er da bare helt fanastisk når jeg selv skal sige det;-)

Meget selvgående og har lige det der ekstra gear der skal til for at nå til tops. Hun har i 2006 vundet unghestechampionart i Herning og er kåret med sølvmedajle.

Skal jeg sige noget negativt så kunne hun måske godt være lidt mere højstillet, men det kan jeg sagten leve med...

Hvad med Clinton I? Eller han søn Clintord der er i hvert fald størrelse;-)

Venter selv med stor spænding et Clintonafkom midt i maj.

Held og lykke med hingstevalget;-)

0
0
Svar på denne tråd

Chelly Z
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 22:29

Han er da spændende, og så får du både SF og lidt holstener, det er da ligeså godt som ren holstener med Churcill?

Men hvad med at overveje f.eks. Mon Ami? Så ku det tænkes at føllet ville blive superforædler, og han kan godt give både højde og bevægelse, + prisen er rimelig.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

Churchill
Forfatter: 
Dato:  27-03-2009 23:34

afkom er tit ikke højtstillede nok; ofte kan de virke en tand gammeldags hvis ikke der er blod nok bag. De fleste har en rigtig god og taktfast trav og 9 ud af 10 gallopere helt super. Langt de fleste har også rigtig gode springevner. Af temprament er de opfindsomme meget selvstændige og sjove at have med at gøre. Mange har en del personlighed og egner sig måske derfor ikke altid som begynder heste.

Som salgsvare er det min helt klare fornemmelse at de er meget svære at sælge før de er 4-5 år eller måske ældre ihvertfald skal de kunne rides. Man ser dem næsten også altid gå bagerst til følskuer.

Som Hanne så rigtigt skriver er Cicero blodet en eftertragtet vare.

Jeg er selv vild med churchill og hvad han giver sit afkom. Har selv 2 dejlige dyr efter ham;0)

Mange hilsner

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er svært.
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 08:00

Inde Herning var jeg også et stort ? ang. hvilken hingst jeg skulle vælge ud fra min liste. Mit valg faldt så endelig på Andreas Schous Chicago, i tæt opløb med Champion F.P. og Clinton. Men Chicago tog mig med storm i Herning.

Churchill lyder meget spændene. Men jeg ved ikke hvor salgsbare de er som føl.

Syntes du har en kanon lækker hoppe, med en flot kåring.

Mange vrinsk fra Evidence, Spotlight og Lene

Lovende hoppeplag sælges. Har 3 særdeles gode gangarter. Mor kårede i DH. Evt. bytte med bil.

Løvehovede Kaninunge sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Forvirringen øges ;o)
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 23:57

Ja, der er dælme mange fine hingste at vælge og vrage imellem - men jeg mangler lige HAM the one and only ...Da jeg ifolede hende med Godsend var jeg slet ikke i tvivl om at det var HINGSTEN, han har egenpræstationer, hans blodlinier er i top, hans rytter bremser ikke hans "ry" ude i den store verden og jeg kan lide typen. Sådan en har jeg bare ikke kunnet finde i år

Chellys Z er den der kommer tættest på, så jeg daffer da ihvertfald derned på søndag og kigger ham ud, jeg kan ikke få ham frem på DV´s hingsteliste - kan det passe ...Kan godt lide den store andel SF der er i ham, synes ikke der er nogen grund til at mixe alt for meget på en forædlerhoppe, det er jo usikkert nok at avle på sådan en i forvejen

Churchill er valgt fra af flere grunde, dels går det lidt imod mine principper at avle med en 20 år gammel hingst når man som jeg har en rimelig sikker hoppestamme, dels er holsteneren i vejen og dels er jeg ikke så interesseret i først at kunne sælge afkommet som 4 års.

Champion FP så jeg hos Schou og jeg kan godt lide ham, men ikke hans benstilling fortil, synes han er NOGET ret i koderne?!? Men det er måske bare mig der er lidt hysset

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Trine.
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 07:44

Hvorfor så ikke bruge Godsend igen?

Ja det er ski svært hver gang. Heldigvis forelskede jeg mig så i Chicago i Herning. Så ham har jeg besluttet at holde fast ved. Ellers bliver forviringen da total. Så jeg har besluttet ikke at kigge på flere hingste. Skal godt nok til hingsteshow i Vallensbæk 9. april. Men der må jeg jo så holde mig i skindet.

Lovende hoppeplag sælges. Har 3 særdeles gode gangarter. Mor kårede i DH. Evt. bytte med bil.

0
0
Svar på denne tråd

Til Evidence
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 21:07

He he - jamen det gør jeg såmænd nok også igen, altså laver en Godsend, men venter lige til banken har hidset sig lidt ned . Jeg har jo 7 strå tilbage af ham, så det haster ikke så meget - meeeeen lige i år er finanserne altså ikke til at have 30-40.000 dask stående i føl

Hvad koster Chicago forresten?

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Chicago koster
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 22:36

4000 + 3000 + moms og bedækningsattest

Ins. er incl i prisen hvis man kører hoppen til Sommersted.

Hilsen

Margrethe

Stald-Sortebjerg

www.stald-sortebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Godsend´s søn
Forfatter: 
Dato:  30-03-2009 06:58

Hvorfor ikke slå koldt vand i blodet nogen dage endnu, og se om hans søn ikke bliver godkendt til efterkåringen, og efterfølgende består ti dages testen, og så bruge ham, når nu du er så glad for faderen.

Annette

Escapology T, til avlsbenyttelse !!

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!

Safemate folingsalarmer udlejes !!

51 point Leonid holstenerhoppe sælges !!

www.escapology-t.dk !!

www.stutteri-taldorf.dk !!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Trine.
Forfatter: 
Dato:  30-03-2009 07:13

Nej det kan jeg godt se. Men ja Chicago koster 4+3 + moms og atest.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2009 09:48

Hej

Du skal da til at skynde dig med Godsend, ellers kommer du til at få føl efter en 20 årig hingst.

Ja jeg vil jo hellere bruge en gammel hingst der har vist sit værd i avlen end end tre års.

Jeg vil frygtelig gerne bruge Quidam, Contender, Cassini 1, For pleasure OSV. Ja en Laurids Crusader på dressur siden var da ikke at kimse af.

Glæder mig også til mit Sandro Hit føl selv om han også er ved at være en ældre herre.

Contender sønner er jo i høj kurs, efter din holdning var det jo hans børnebørn ville skulle bruge.

Jeg er meget hug på Chellys Z skal til åben hus. men en gjore mig opmærksom på hvor ret han er i baghaserne ??

Med sådan en dejlig hoppe med sådan en tavle, har du frit valg på alle hylder.

Held og lykke med projektet.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

jfkosep
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 01:14

Annette - Godsend kan jeg rigtig godt lide, men jeg kan ENDNU bedre lide at have Quidam tæt på - og det misser jeg lidt med Kikanalo (går ud fra det er ham du tænker på?) . Hans morside er såmænd også fin fin - meeeeen han siger mig ikke en hel masse endnu - måske det kommer?

HanneHolt - FNIS ja det har du ret i, men tæller det ikke at sæden tappet da han var ung ? Jeg er såmænd heller ikke mere stejl på det punkt end at jeg gladeligt ville putte Quidam eller lignende kvalitet på hende på trods af deres alder - men lige Churchill har ikke overbevist mig 100%...

Principielt mener jeg stadig at det er "forkert" at bruge gamle hingste når man gerne vil have avlsfremgang - men som avler med en eller få hopper er det dælme svært at satse på unge hingste hver gang, så af den grund er jeg også mest tilbøjelig til "den sikre løsning". Et must for mig er bare at jeg helst vil kunne sælge afkommet inden det bliver 4-5 år - og der hjælper papirerne en del

Nogle gange var det nok lettere at vælge hvis ikke Faxa var så fin - for det forpligter synes jeg . Jeg vil jo helst ikke gøre hverken mig selv eller NH til grin pga. totale fejlvalg

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 21:39

Ja, så er der besluttet hingst(e) - jeg har nemlig ændret lidt på de oprindelige planer, så nu hedder det istedet for en ifoling i år nemlig to ifolinger til næste år

Eftersom den unge dværg jo sådan set er ret ok fin som den ser ud nu, vælger jeg at vove pelsen og ifole hende FØR jeg får hende kåret (hun skal selvfølgelig kåres som 3 års så der ikke bliver bøvl med papirerne )

Så næste år bliver det således:

Faxa ifoles med Chelly Z

GSMF ifoles med Diamant de Revel

Valget er taget ud fra betragtningen om at 2 føl har det sjovere end et enebarn.

Hingstene er valgt ud fra hovedsageligt blodlinier, og især deres store SF islæt og gode typer.

Diamant er valgt ud som et eksperiment - nemlig linieavl på Quidam-blod (i værste fald får jeg en dræbermaskine på 155 i stang - i bedste fald får jeg en verdensstjerne )

Chelly Z så jeg til deres åbent hus hvor han sprang ganske overbevisende! Han kan så forhåbentlig også give lidt højde til afkommet.

Så sådan ser tingene ud nu - så kryds lige fingre for at der ikke sker noget med hverken hopperne eller hingstene, eller at de sælges ud af landet!!! For ellers kommer der nok et "forvirret" indlæg igen næste år ved denne tid

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

På plads
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 14:05

Dejligt når man har sig endeligt besluttet.

Og så skal du bare huske at lukke øjne og øre fra nu af og til hopperne er drægtige ;-)

(altså ikke noget med at tage til Herning og snuse hingste eller lign.)

Sælges:

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

0
0
Svar på denne tråd

gode valg
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 15:36

Jeg synes det lyder til at være rigtig gode valg. Enormt spændende med linieavl på Quidam. Og umiddelbart lyder Chellys Z som et godt valg til Faxa. En dejlig hingst som bliver spændende at se afkom fra.

Held og lykke til næste år:-)

Louise

Salg af fiberpiller fra NAG i Århus

www.springhesteavl.dk

www.floridagolfhuse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Til Metjen og Louise
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 00:42

Ja, det er skønt endelig at have hingstene på plads - jeg er heldigvis ikke såååå meget til de HELT nye 3 års friske fra Herning, så lige på det punkt kan jeg godt styre mig - det er straks værrer hvis der bliver købt topblod hjem igen næste år (heldigvis sætter prisen så nok en stopper for det )

Jeg synes jo også linieavl på Quidam var en mulighed der var for god til at lade gå fra sig...om det så er klogt vil tiden vise. Heldigvis ser det ud til at GSMF´s dræbergen er så småt på retur, hun er stadig en harpe med trang til at spooke folk, men generelt bliver hun sødere og sødere så mon ikke det går?

Jeg glæder mig også heeeelt vildt til at se afkom efter Chellys Z - men han selv er jo fin i type og hop, så må man jo bare håbe at chaufføren får bragt ham til tops så vi kan sælge afkommene

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider