|
|
| sædkvalitet/jylland |
|
|
Hvis man er på udkig efter en hingst med en fornuftig springafstamning og med sædkvalitet ud over det sædvanlige, gerne i jylland, således at sæden kan leveres frisk fra dag til dag, hvilken hingst skal man så vælge ??
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Champion For Pleasure |
|
|
Det var et bredt spørgsmål.....men jeg kan da fortælle at da jeg fik min hoppe insemineret sidste på stutteri Højvang med ovenstående hingst (dog kølesæd dengang) sagde Thomas at det var en yderst god sædkvalitet langt over normalen. Og hoppen blev også drægtig i 1. forsøg. Han står nu hos Schou-Skouboe.dk og da han jo står i Dk, så burde det jo være muligt at få frisk sæd. Han har en god springafstamning og iøvrigt særligt god karakterer i springdisciplin fra div. test og prøver. Han er også i Herning 2009 godkendt i DV. Måske det var noget....men hvilken race og målsætning har jo også noget at sige for hvad du mere præcist søger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm... |
|
|
Prøv da at tjekke hingstelisten i magasinet Hest. Der er bedækningsprocenten. Det er drønærgeligt at satse på en hingst, der viser sig at have en procent på 48..
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Netop... |
|
|
Ja, Magasinet Hests liste er super go´! Tør nok ikke bruge 1. gangs hingst igen, efter jeg fandt ud af, at den hingst, jeg benyttede sidste år, fik en følprocent på 28 % i år! Så min hoppe var nok ikke den eneste der gik tom 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørg dyrlægen |
|
|
Jeg ville spørge dyrlægen. Da vi stod med en potentiel problemhoppe talte vi drægtighedsprocenter med dyrlægen, og der var dommen at LU's følprocenter kunne ikke bruges til så meget. Han regnede hvert år ud, hvor mange insemineringer der i snit var brugt pr. drægtighed for hver hingst han havde insemineret med. Så vi fik at vide vi skulle nævne en/flere hingste og så kunne han fortælle os om det var en god ide. Vi endte med De Noir som brugte 1,4 inseminering på at få hopperne drægtige. Vi nævnte en anden hingst først der var tallet 3,3 inseminering i snit. En væsentligt forskel, men de havde nogenlunde samme følregistreringsprocent. Men for øvrigt så skal hoppen opstaldes ved siden af hingsten for at blive insemineret med frisk sæd.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det Castana |
|
|
du vil forsøge med igen? For jeg tror da nok, at Colorado's sæd var ud over normalen frugtbar. Jeg fik to hopper i fol med ham i første hug og kan Ellers vil jeg foreslå, at du finder en god hingst, der bedækker naturligt. Kan dog ikke lige foreslå nogen... Men nogen gange handler det jo om at få hoppen i gang Den ene af mine hopper har jeg haft store problemer med. Først ved naturlig bedækning gav det pote. Tror det psykiske kan spille ind på hormonerne, og hvor godt hoppen tager imod, men det er rent gætværk. Men hvis det er hende, så er 19 år jo også en alder, hvor der ikke er nogen tid at spilde på uinteressante hingste, og hvor det bare skal lykkes. Desværre er der også meget stor mulighed for at løbet er kørt. Held og lykke 
Forhandler af Regulator Complete evt. udbringning
Mange spændende føl, plage og rideheste til salg:
www. kuhlmannhorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemhoppe |
| Forfatter:  |
emma ♥luca♥ |
| Dato:  |
17-03-2009 16:49 |
|
Ja hvis jeg havde en problemhoppe (igen) satte jeg afgjort min lid til Jørgen Steen - han kan lave mirakler og gør det tit - Måske Coronado II var en mulighed?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægerne i Gram |
|
|
Jens Qvist i Gram skulle være skide god til problem hopper. Han skulle ifølge Ridehesten 03/09 selv eje et hav af rigtig gamle hopper, han skulle endnu avle med stor succes på hopper over 20 år. Han fik dog ikke min hoppe i fol som 3 års, men hun er tvilling og på scanningen kunne han se at hendes livmoder sandsynligvis var lidt bagud i udviklingen, så det var nok mere hoppes skyld end hans at hun ikke blev drægtig. Han forhandler også sæd, men ikke fra egne hingste, så han har ingen penge imellem der, han ved sikkert også hvem der har god sædkvalitet.
Folingsalarm købes eller ønskes til leje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heartbeat |
|
|
Synes at ha hørt at Heartbeat har forrygende sædkvalitet. Mvh Anne
En krone for kongeriet, en bølge for vandet omkring det lille land
Dansk Varmblod anne-sj.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hoppe |
|
|
Har drillet noget forrige år. Hun blev således ikke med føl efter gentagende forsøg. Så forslog en anden dyrlæge en brunstsprøjte og med Heartbeat og sprøjte lykkedes det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak |
|
|
Mange tak for inputs.. Kom endelig gerne med flere  Selvom jeg kloger mig lystigt på så meget andet så er det ingen hemmelighed, at jeg ikke har mange bjælder fortstand på reproduktion  Men ja, det er selvfølgelig Castana  Sidste år prøvede vi faktisk med Coronado II, som min Stakkato hopppe blev i fol med ved første inseminering (endda ude på folden) men selvom Jørgen Steen havde været så sød og fantastisk at beholde Castana hele året og ladet hende gå sammen med sine egne hopper på fold "und alles", så ville det altså stadig ikke lykkes.  Og 19 er jo, som nogen skriver, også en alder!
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Churchill |
|
|
Churchill har i en alder af snart 20 år, en fantastisk sædkvalitet. Kører selv en problemhoppe op til ham idag, med forventning om at han leverer varen igen-igen. www.stutteri-volstrup.dk
Venlig hilsen Karina Josefsen Stutteri Lajgården
Forhandler af EquiFirst foderprodukter (bl.a. Linamix) samt Regulator Complete.
Altid mange salgsheste på hjemmesiden. Alle med video.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frisk sæd |
|
|
Hvis man har en problemhoppe, så er det fersk ufortyndet sæd der skal til. Enten ved naturlig bedækning eller ved inseminering. Så er det ikke nok at sæden er supergod.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heartbeat |
|
|
Nu ved jeg ikke om jeg var heldig  Men Mon Ceur røg ned til Steen Bo på højelse og blev insemineret med Heartbeat (transportsæd) og hun kom i fol i første forsøg.....og nu er der kun 21 dage tilbage til jeg ser resultatet. Indtil videre er dette min følle   Men stutteri Cajus er da ikke så lang fra silkeborg og de har da nogle fine heste, og flotte efter min smag. Men Pøj Pøj med projektet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tror jo du kunne få en gudsbenådet springer med Mosegårdes Dilght eller Churchill. Begge hingsteholdere er dygtige til at få i fol. Har man problemhopper, anbefalder Bollerup at tage over til Dinesen hvor Mosegårdens Dilight står. Dilight har et springindex på 128. Han har ikke været brugt meget. Held og lykke med projektet. MVH Hanne der bl.a. selv venter en Churchill.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chruchils sæd kvalitet |
|
|
Jeg kan varmt anbefalde Churchill, han har en kanon sæd kvalit.! Var over ved Henning og klippe Churchil for et par dage siden, der tappede vi ham også, og fik lov at se sæden inden vi sendte den af sted, og det var fuld af liv.! Det var faktisk bedre end mange unghingste i dv.! Man skulle ikke tro det sæd kom fra en hingst på 20 år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbum |
|
|
forresten vil jeg anbefale at bruge dyrlæge fremfor hingsteholder. Vi var også nede ved Jørgen Steen med min en hel sæson. Hun blev desværre ikke drægtig. Hendes brunster var svære at se, og når dyrlægen var forbi og scanne var ægget altid gået. Derfor vil jeg helt klar anbefale en af de dygtige dyrlæger, som scanner hopperne flere gange dagligt.
Ikke at Jørgen Steen ikke er super dygtig, men han er bare ikke dyrlæge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringer |
|
|
Hansen, ja det kan jeg da egentligt godt se logikken i.... Er der nogle af Jer, der har erfaringer med en dyrlæge, Vibeke Rasmussen. Hende er jeg blevet anbefalet fra flere sider og hun virker YDERST sympatisk (men skulle jo også gerne være dygtig) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inseminering |
Tina F |
19-03-2009 08:07 |
|
Dyrlæge Anna Bonde kan jeg varmt anbefale når det gælder inseminering af hopper. Hun er virkelig dygtig og hun er også en venlig og meget sympatisk person. Hun har insemineret vores hoppe hjemme hos os selv og vi vil med sikkerhed bruge hende igen hvis/når hoppen skal ifoles igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bollerup |
|
|
Jeg vil anbefale Poul Bollerup. Han er super dygtig selv og har også flere rigtig dygtige reproduktionsdyrlæger på klinikken. Sidste år var to af mine hopper omkring ham før det lykkes. De er i fol ved Churchill. Det er bestemt også planen, at han får dem i år, ligemeget hvilke hingste jeg vælger. Fordelen ved at bruge en dyrlæge som scanner regelmæssigt, er at man som regel kun behøver at inseminere een gang. Mine to hopper blev efterbehandlet før de kom hjem, og det ser jeg også som en klar fordel. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Hej Susan... Min Lando hoppe kommer i fol bare Quidam De Revel kigger på hende;-) Ib Kirk formidler sæd fra ham....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stald Cajus |
|
|
På Stald Cajus har de dyrlæge til at forestå al scanning og inseminering. Der er det ikke hingsteholder, der inseminerer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Helt enig med Nanna. Har samme oplevelser. Louise. man kan ikke statisik på hoppe. Har en bekendt der har brugt rigtig mange penge og forsøg på at lave et quidam føl. Hvilket desværre ikke er lykkes. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også enig med Nanna |
|
|
Bollerup er virkelig dygtig. Men Jørgen Steen Jensen fra Højagergaard har Thomas Kock tilknyttet, så her kan man få nøjagtig den samme service. Thomas Kock arbejder som vikar hos Bollerup i sommerhalvåret. Det andet halvår arbejder han med reproduktion i Australien. Dvs. han laver ikke andet HELE året!
Forhandler af Regulator Complete evt. udbringning
Mange spændende føl, plage og rideheste til salg:
www. kuhlmannhorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Hanne Holt... Ja der vil jo altid gode og mindre gode oplevelser..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxx |
Fam Ruus |
19-03-2009 14:50 |
|
Hej Susan. 19 år er meget for en hoppe, hvis den ikke har været i fol før. Hvorfor får du ikke taget nogle æg ud af hende og så prøver med en rugemor?? Det er en del dyrere og kræver en temmelig god dyrlæge, men til gengæld kan dyrlægen jo vælge mellem gode og dårlige æg. Mvh Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Castana |
|
|
Hun har tidligere fået ét føl, så det er forhåbentligt en fordel.. Som jeg har forstået det, (og jeg kan jo have misforstået det) så befrugter man ægget i hoppen og derefter skyller det ud ? Men det kræver jo så at det bliver befrugtet i første omgang ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxx |
Fam Ruus |
20-03-2009 10:15 |
|
Hmmm... Der er jeg lidt på bar bund.. For man burde vel kunne tage æg ud af en hoppe, befrugte det og lægge det tilbage i en rugemor. Bekostelig affære... Men til gengæld kan du jo så have æg til overs, som du kan bruge på et senere tidspunkt...  Jeg fandt dette link, måske du kan bruge det?? www.heste-nettet.dk/forum/ add_to_mydebates/4/196540 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxx |
Fam Ruus |
20-03-2009 10:16 |
|
Ved ikke om det der link virker, men ellers kan du søge på dette under avl : [FOL] Embryoudskylning - rugemhoppe. Det var der, jeg fandt det. Det er fra: Forfatter: MarieMD ( Præsentation) ( Skriv besked) Dato: 4-09-08 10:16
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|