Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvor stort bliver mit føl?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2009 02:00

Jeg har et hingst-ponyføl på 7 mdr., og er selvfølgelig spændt på, hvor stort det bliver som udvokset pony.


Jeg har hørt/læst, at man kan regne med, at hesten har opnået 90% af sin højde når den er 1 år. Gælder det samme for ponyer?


tine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Regne med?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2009 05:51

Jeg har set et fint skema engang, der kunne man se at fx Shetlandsponyer havde opnået minimum 95% af deres sluthøjde når de var 1 år.


Men mht højden på plage /heste, så har jeg regnet på vores engang, og de lå kun omkring 86-88% og ikke 90. Forskellen på slutresultatet er enorm.



Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 procentregning
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 23:20

Hej Charlotte.

Mener du, at det er afhængig af racen?

Jeg har regnet lidt, og der er dælme stor forskel på 86% og 90% i denne her sammenhæng.


Jeg kunne ønske mig, at hans slutmål blev en stor 2'er. f.eks. 138 cm. Regner man med 90%, så skal han som 1-års være 124,2 cm, men regner man med 86%, så skal han som 1 års kun være 118,7 cm.

Han er nu med sine 7 mdr. ca. 119 cm (og meget 'højrøvet'). Moren er (9 år)og 139 cm. og faren er (4 år) og 135 cm. Ingen af forældrene er renracede.








tine
0
0
Svar på denne tråd
 
 EJ for pokker
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 23:58

Vil det så sige at min hoppe, som ca målte 1.55 som 1 års, vil blive omkring 1.80 i stang ?!?!?! Altså hvis de som 1 års har opnået 86 % af sluthøjden? Eller regner jeg helt forkert?


For så går jeg i panik...!


Med venlig hilsen

Sheila

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 06:45

Hvis vores plage har målt ca 153 som 1-års, så er de endt på 175+ hver eneste gang. Flere af dem(uanset stangmål) er vokset 8-10 cm fra 2 år til 3 år.


Ja, det er afhængigt af racen.



Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 håber du har ret Charlotte
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 07:58

Charlotte jeg bliver så glad hver gang du fortæller om, at dine plage vokser så meget fra de er to til tre år. Min to-års hoppe er kun 159, og det synes jeg jo er alt for småt. Hendes halvsøster voksede ikke meget efter at være fyldt to år, men håber da hende her vil gøre det.

Snakkede med Per Høst Madsen i Herning, som spurgte til hende, og da han hørte hendes højde sagde han, at så bliver den da nok ikke større, for benene vokser ikke mere - måske kun lidt over manken (men skal den have ti centimeter her, så vil den da blive noget lavstammet hvis benene ikke vokser med!!)


VH Lone



www.lonerytter.dk

Venter Romanov/Schufro føl medio marts

& welshføl primo maj


0
0
Svar på denne tråd
 
 Omvendt
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 08:20

.....så har jeg da også haft en Allegro-hoppe, der nærmest var færdig med at vokse da hun rundede de 1½ år. Hun målte 152 som 1½-års, 156 som 4-års da jeg solgte hende, og 158 da hun var til kåring som 10-års.


Men Daisy målte 159, da vi var til dyrskue som 2-års, og 168 ved kåringen året efter. Den jævnaldrende Rubin-hoppe vi havde, troede vi også ville blive lavstammet hvis hun voksede mere, men selvom hun tog 3 cm som 3-års så hun faktisk stadig fornuftig ud. Hun var lidt mindre end Daisy som 2-års, målte 164 da vi solgte hende i marts og endte på 167 ved kåringen i juli.



Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider