Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 9 måneders føl dier stadig
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 07:53

Hej alle sammen.


Jeg har et shetlandsføl på 9 måneder som stadig dier. Kan det give nogle problemer?


De er skilt af om natten. Og det er kun en gang i mellem den får lov. Men har det nogen konsekvenser for føllet eller hoppen?


Jeg har p.t. nemlig ikke mulighed for at lukke dem på hver deres fold.


Lækker villa med lille stald sælges.

2,7 hektar god jord. Beliggende på Mors. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 08:12

Mit hingsteføl på 9 mdr går også sammen med hans mor endnu, dog ikke om natten, hvor de pænt står i hver deres boks. Jeg har valgt at lade ham gå lidt længere sammen med hende fordi hans selvtillid ikke var den største + at de går sammen med 2 andre heste, og derfor får et flokinstinkt.


Kan ikke selv se problemer i det. Min ene ridehest gik hos sin mor indtil hans lille søster blev født (11 mdr senere)Og han er da en yderst velfungerende hest, og har utrolig megen selvtillid


Mørke brunt hingst-føl efter Sunset hit mf. Heslegård´s Louis mmf. Lebensmann tilsalg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 10:38

Det sker der ikke noget ved... Det ville de også have gjort i naturen


At vi mennesker synes de skal tages fra når de er 6 mdr. handler om hvad vi ønsker - ikke hoppe og føl


Selvom din hoppe var drægtig igen, og hun selv snart ville begynde at sige "nej" til føllet, vil de stadig have den psykiske samhørighed som er vigtig for føllet.


Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt at høre
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 17:48

Dejligt at der ikke sker noget ved det:) Det er jo klart når det er sådan i naturen men alle siger jo bare den skal vendes fra når den er 6 måneder. Så var bange for at der kunne komme nogle problemer.


Tak for hjælpen


Lækker villa med lille stald sælges.

2,7 hektar god jord. Beliggende på Mors. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sige fra?
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 18:44

Jeg ville så klart skille dem ad. Jeg har endnu til gode at opleve en hoppe selv fravænne, sidste år havde vi af forskellige årsager ladet et føl gå med mor i løsdrift vinteren over. Det tog sin sidste pattetår lige inden mor lagde sig ned og folede sit næste føl. Og den var godt nok ked af det, da mor pludselig afviste den.


For et par år siden måtte vi hjælpe en nabo som havde fået opstaldet en hoppe med "føl", det viste sig at føllet var knap 1½ år, og det pattede også stadig. Vores nabo kunne ikke tage hoppen først ind om eftermiddagen eller noget, uden at plagen løb gennem hegnet i desperation over at mor gik sin vej. Så det endte med at vi fik plagen på sommergræs for at lære den at være uden mor. Den havde udviklet sig til at være endog meget uselvstændig.


Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplage

***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis hoppen....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 19:12

Hvis hoppen ikke er for tynd og ikke er ifol igen, så lad dem bare gå sammen. Min holdt først helt op med at patte, da han blev to sidste sommer. Troede ellers han ville blive ved til evig tid, selvom jeg fortalte ham, at det da var pinligt at en så stor dreng stadig var sådan et pattebarn .


Wraphø i minibig sælges analyse haves (8464 Galten)

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden godt resultat
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 14:11

jeg har lige fået et hingste føl her hjem som er 9 mdr og han havde ikke været fra mor, kun om natten.. for ham er livet et meget stort chok, han startede med at løbe igennem hegnet 14 gange da han kom, han kom ud sammen med mit jevnaldrende føl og han var meget panisk.... jeg vil mene at det er meget synd for sådan et føl at han skal ha sådan et chok når han skal hjemme fra.. for ham den lille gut her har det bestemt ikke været sjovt og først efter halv anden ugen begyndte han at slappe af og spise det mad der blev serveret, han havde feks ikke fået korn tidligere kun strå fodder... jeg håber aldrig jeg får sådan en hest i stalden igen for syndes virkelig det var synd for ham og vi prøvde på at gøre det så skånsomt for ham som muligt og havde da også hans kommende ven med over og hente ham hos sin mor, men det havde desværre ingen indvirken på ham...


Stald Amour


Avl og Ridning af DV og DOA



0
0
Svar på denne tråd
 
 Stald Amour
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 14:23

Stald Amour, jeg tror du har misforstået tråden? Al forandring for heste er svær. Og det "I" har udsat den lille gut for er da nærmest mishandling...


Selvfølgelig skal man tage føllet ordentlig fra før det adskilles fra moderen - det har jo altså ikke noget med alderen at gøre...


Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 fravæning
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 20:15

alle vores føl (venter nr 6 om 10 dage) har gået sammen med deres mor (2 forskellige hopper) indtil de selv var klar til at blive skilt ad, selvom de stod i seperate bokse om natten. vores føl har tidligst været taget helt fra, fra de var over 1 år, og som regel pga. nyt føl. Jeg tror det er rigtig sundt for føllene og for hoppen at de får lov til at stå sammen længere end de 6 måneder, så længe de er vant til seperate bokse. Idet man får et mere selvsikkert og selvstændigt føl som er knap så panisk når man endelig sætter dem påhver deres folde.. så ingen grund til bekymring ;) vi har ikke haft nogen problemer med at vende vores føl fra, ingen udbrud af fold eller noget.. og kun to af dem som stadig står sammen med moren, mens 1 er solgt og 2 står opstaldet et helt andet sted..:P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fravænning
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 22:28

Jeg er også af den mening, at føl kun har godt af at gå med deres mor og resten af den kendte flok i det meste af det første leveår. Det at man vænner fra når føllet er kun 6 måneder har intet med føllets tarv at gøre, men er udelukkende af praktiske hensyn i forbindelse med indbinding eller salg. Det handler altså om, hvad der er bedst for os, som Anja skriver. Jeg har ikke oplevet nogen frustrerede føl - tværtimod. Flere af mine hopper vænner selv føllet fra patten men er stadig psykisk knyttet til føllet. Mine hingsteføl er utrolig harmoniske og prøver ikke mig af, da de har så rigeligt med udfordringer i flokken. At sætte 6 måneder gamle føl i flok med kun jævnaldrene er efter min mening meget unaturligt. Det ville aldrig forekomme i naturen.


Forhandler af Regulator Complete


Mange spændende føl, plage og rideheste til salg:


www. kuhlmannhorses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moderens tarv
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 00:00

Jeg ville ikke skynde mig med at få vænnet fra - så længe moderen ikke malker alt for godt = bliver for afpillet.


At vænne fra er jeg enig med nogle andre i drejer sig ikke som decideret adskillelse - men om at fratage muligheden for at komme til patten... Ville til enhver tid også vælge at skille moderen fra og lade føllet blive i vante omgivelser.


Men ville da overveje hvordan det på et tidspunkt kunne blive muligt at få vænnet fra når nu føllet er 9 mdr...


Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores hopper vænner selv fra
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 11:54

når hoppen er drægtig, ved ca 10 mdr (sket hver gang)- og føllene bliver ikke uselvstændige, for de går i en blandet flok med lege-onkler og tanter.

Hvis hoppen ikke er drægtig, bliver føllet vænnet fra når hun skal afsted til bedækning/insemination igen- men de har stået i hver sin boks i lang tid på det tidspunkt og har den blandede flok som familie.


Vi har aldrig haft yverbetændelse, heller.


Eva


Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fravænning
Forfatter: 
Dato:  13-03-2009 20:27

Jeg har to hoppeplage fra april 08. De står i deres egen boks om natten og har gjort det siden de var 5 måneder gamle, men går med deres mødre om dagen.


Den ene har ikke drukket hos sin mor i næsten to måneder, mens den anden stadig tager sig en lille tår indimellem.

Begge mor-hopper er ved god huld, selvom de også er drægtige.




MVH Nanna

Stald Teglvang


Sælges:

Flere afkom sælges, kig på min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider