|
|
| Hvorfor er heste så dyre! |
|
|
Her på HN er jeg tit stødt på forundring over at "rideheste" er så dyre at købe. I det nye "Landsbladet hest" er der en opgørelse over, hvad det koster at "lave" en ridehest. Det er "rystende" læsning og giver stof til eftertanke. Det er selvfølgelig ikke noget man kan generelisere over, da der jo er stor forskel på hvor man bor, hvor selvforsynende man er og hvor stor en del af arbejdet med transport, træning og fremstilling man selv kan lave. Man går ud fra at man har hoppen i forvejen og man vil gerne producere en et føl af en avlsgodkendt hingst. Føllet skal registreres og passes med vaccinationer, smed og foder som anbefalet. Der er liv-anvendelighed-sygdomsforsikring på. Hvad har afkommet kostet alt iberegnet- når det som treårig er klar til at blive solgt eller taget i brug: Udgifter til og med folingen: 40.500,00 Udgifter hele føllets leveår : 14.200,00 Udgifter i hestens andet leveår: 17.500,00 Udgifter i hestens tredei leveår: 30.500,00 I alt udgifter : 102.700,00 Så er der ikke medtager udgifter til kåring og træning af avlshoppen. Udgifter til bil, trailer eller ejendom er heller ikke regnet med. Der er ikke medregnet dårlig fertillitet hos hoppen så der behøves flere forsøg. Ej heller bygningsfejl hos føllet, der skal korrigeres, feks. dårlig benstilling. DET ER DA IKKE SÅ SÆRT AT MAN IKKE TØR REGNE EFTER HVAD DET KOSTER AT VÆRE AVLER, MAN KAN JO LIGE SÅ GODT PUTTE PENGENE I AKTIER. DER ER IKKE NOGEN GARANTI FOR AT MAN KAN SÆLGE KRÆET NÅR/HVIS DET BLIVER 3 ÅR. FØRST SKAL MAN BE TIL DE HØJERE MAGTER OM AT DYRLÆGEN IKKE SER "SPØGELSER" PÅ RØNTGENBILLEDERNE. SÅ SKAL MAN SÆLGE HESTEN, FØRST TIL DEN KOMMENDE RYTTER, SOM FØRST LIGE SKAL SPØRGE SIN VENINDE OM DEN ER GOD NOK OG DEREFTER HENDES BERIDDER. DEREFTER KAN MAN RISIKERE AF SKULLE TAGE HESTEN TILBAGE OG BETALE SAMTLIGE UDGIFTER DER HAR VÆRET PÅ DEN, HVIS DER SKULLE DUKKE EN SKJULT FEJL OP, INDEN FOR DE FØRSTE TO ÅR EFTER HANDLEN. ØH JEG MÅ VIST HELLERE OPSIGE MIT ABBONOMENT PÅ LANDSBLADET HEST, SÅ JEG KAN BLIVE VED MED AT SYNES DET ER SJOVT AT VÆRE AVLER. 
KAREN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he - ja |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
31-01-2009 12:35 |
|
passion for heste og avl, kan vist godt sidestilles med en mild form for sindssyge  Bedst ikke at tænke alt for meget over det med udgifter.
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udgifter |
|
|
De tal kan jeg trods alt ikke genkende. Jeg venter 3 DV-føl, og de kommer IKKE til at koste os 120.000 før de står her. Ikke at jeg vil påstå at det er billigt at avle, for det er det langtfra, men man skal heller ikke gøre det værre end det er.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 = 67!! |
|
|
Det kommer jo også an på om man regner forrentning af fast ejendom/jord, arbejdstid osv. med - så kan det sikkert godt passe  Jeg har altid påstået at "heste" er en hjerneskade 
FB Gangster: Reservesieger-hingst Westfalen 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesteavl |
|
|
wannamus: ja, det kan der være noget om  Ved godt at man skal være glad hvis det alt i alt løber rundt, men synes nu godt nok også det er nogle højt satte beregninger, så stort et "tab" regner jeg nu godt nok ikke med, med mindre jeg indregner afskrivning af hoppe, ejendom o.lign., men det gør jeg ikke...  Mit billigste føl har stået i ved fravænning(når jeg kun regner ekstra udover det at have hoppen): naturlig bedækning 5000 + moms for begge rater = 6250 kr scanning og håndprøver ca 1500 kr ekstra foder til hoppen i 9 måneder a ca 500 kr/md (3 mdr før og til fravænning) = 4500 kr smed til føllet i 6 mdr ca 1000 kr hestepas, brændemærke og følskue ca 1000 kr vaccination til føllet x 2 ved fravænning ca 1000 kr. ormekure til føllet 1-2 gange ca 500 vaccination til hoppen inden foling skal den alligevel have 1 gang årligt og det samme med ormekur dvs. alt i alt ca 15.750 kr ved fravænning, men det er vist også det billigste føl jeg har lavet... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups det hedder |
|
|
Magasinet hest og ikke Landsbladet hest.  I har ret, det er heldigvis ikke så stort et beløb flertallet bruger. Dog tror jeg at vi bruger mere end vi tror. For mit vedkommende gælder det at vi har 7 heste. Sidste forår købte jeg spåner for 19.000 kr, og de er snart væk. Brugte 10.000 kr på at få Wrappet hø, som jeg desværre har måtte kassere meget af. Havrehøsten var elendig så der skal snart indkøbes havre til "foderstof pris" Tilskudsfoderet er steget meget. Strøm, vand, ting til rep. af folde er dyrt. Udstyr til hestene er dyrt (heldigvis er der mange gode tilbud på" hest og rytter" messen i Herning så det er med at fylde lagrene op) Er hestene ikke forsikret, hvilket vores ikke er, kan man nemt vælte "budgettet" med uventede dyrlægeregninger. Tør slet ikke tænke på hvad det koster, hvis man er nødsaget til at betale sig fra, at få tilreddet hestene eller at få dem klargjort til kåring ! De potientielle købere er vant til at bruge 1000 + til opstaldning af Deres ridehest. Når de så skal ud og købe en hest, så synes de at en købspris på 36000 + kr er dyrt, hvilket er mindre end hvad de giver i opstaldning på 3 år! Vi avlere har trods alt fodret og passet kræet siden fødslen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmmmmm |
|
|
ja mine afkom er godt nok ikke helt så dyre i fremstillelse.... vi har regnet på at når det reg. føl er født står det mig ca i 20.000 dkr men hvis de skal blive gående til de er 3 års og tilredet så er prisen da bestemt også en anden... et salgsklar føl på 6 mdr, vil da også ha en lidt anden pris for det er da både udgifter og en masse tid der er brugt på dem, så 20.000 dkr vil ikke være salgsprisen.....
Stald Amour
Avl og Ridning af DV og DOA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnneee |
|
|
Er ret enig med jer alle, og ja, vi avlere er vist ikke "helt rigtige øverst oppe" hæhæ!
For jo, man kan ret hurtigt få store tilsæt ved hver enkelt hest (også avlshopperne mv.)
Mit største tab på et afkom var et flaskeføl der stod mig i ca. 86.000 kr. 5½ mdr. gl. og blev solgt for 21.000 kr. 
Yderligere vil jeg mene at man også burde kunne få min. hoppens indkøbspris hjem på de føl hun laver igennem livet...de rigtig gode hopper er altså ret dyre i indkøb, også selv om man satser lidt og køber dem som føl/ungheste (hvilket jo giver yderligere nogle års udgifter + arb. mv.)
Og ved godt at det er lidt anderledes i OX Araber regi mht. bedækningspriser, men her snakker vi oftest en MIN. 15-20.000 kr. for en god hingst, top hingstene koster så oftest ml. 25- 35.000 og op til 55.000 kr. for en bedækning.
Jeg regnede engang på det (havde dog noget billigere opstaldning da, + foderet var også billigere da) men der kom jeg frem til at hvert føl 6 mdr. gl. og salgsklart, stod mig i ca. 26.000 kr. +/- Og så er det IKKE ink. evt. ekstra dyrlæge regninger osv. (og jeg havde en super god hingst hjemme!!!)
Yderligere så er det jo ikke altid at man får solgt mulen med det samme....Hmmnnee
Og man skal da slet ikke begynde at regne på hvor meget tid og energi/bekymringer bøvl og bavl osv. man har med det..;o)
Og med de helt fiktive lave priser der er på heste i disse år, så er det altså ret svært at bare holde pengene hjemme på et afkom desv. - de fleste sælger med tab desv.
mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning! Bedækninger tilbydes! Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har endnu |
|
|
Har endnu ikke haft overskud på et føl ved salg. Tværtimod har det været svært at sælge til den underskudspris, jeg har sat. Folk vil altid have det billigere.... Avl er sindsygt.... men hvad noget skal pengene gå til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at få pengende hjem |
|
|
jeg har været heldig at få mine føl godt solgt og de har alle givet overskud og mine hopper er blevet betalt hjem.. syndes ikke jeg har haft problemer med at folk har ment de har været for dyre... venter mig meget for i år tror jeg at jeg sætter "trumf" hesten i avl og det skulle gerne være dens afkom som skal tjæne hjem til de andre heste måske et stort sats....
Stald Amour
Avl og Ridning af DV og DOA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der er desværre noget om snakken.. det er pokkers dyrt at avle, så lad os alle håbe at finanskrisen får et hurtigt ende, så vi ikke skal sælge med alt for store tab. En hurtig udregning her kommer frem til at et frieserføl står mig i: bedækning: 8000.-kr til hingst transport at kølesæd ca 800 kr for 1. portion (500 til Helmut, Eurohinste) så ca 300 kr pr gang. Inseminering og skanning 2500.- for en cyklus Fodring af hoppen: 4 sække pr måned a 145 pr sæk = 580 kr x med 7 =4060 1 balle hø dagligt a 15 kr i 6-7 mdr = ca 2940 kr, dertil spåner, 2 baller pr uge a 52.-kr i 7 mdr = 3276kr til spåner. Dertil chimærking og kåring af føllet = 135 Euro til FPS ( ca 1000 kr) og 1000 til DFF vaccination af hoppen (når der ikke virusabort vaccineres) ca 500 kr årligt, smed 4 gange årligt a 200 kr pr beskæring, ok - lad os se hvad det giver = 25176 kr Og det er for èt føl hvor hoppen bliver drægtig i 1. forsøg! og uden udgifter til vand, strøm osv på ejendommen. Og med lidt held kan man som friseravler få 25.000 kr for et hingsteføl... altså en rigtig dårlig forretning med mindre man kan lave en avlshingst, og det er der endnu ingen dansker der har formået (selv om Maria med Playplay kom pokkers tæt på) Så nej, rige bliver vi ikke af vores avl, men omvendt så hørte jeg om en dame der i sit budget havde afsat 30.000 kr til FRISØR besøg årligt.... ej så vil jeg altså hellere have et føl  kh Miriam (der af samme grund lige har solgt en af sine avlshopper..)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kom lige til at regne på at for 25.000 kr ville man kunne købe 625 LOTTO kuponer...men det er jo også jævnt kedeligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Synes osse |
|
|
der er forskel på om man regner smed og tandraspning og foder og opstaldning med i føllets pris for det er jo noget der skal til alligevel. Så det synes jeg ikke rigtig man kan regne med. Det er jo med i DET at holde hest. Og det er jo alligevel begrænset hvor meget ekstra foder der skal til pga en drægtighed.
Føl efter Esteban XX/Romancier/Agent Medio april.
RIP: Bedstemor 27/09-28--06/11-08 Far 05/09-47--08/11-08
www.kolbaekgaard.webs.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PN Dominik |
|
|
Hvis man avler for at tjene penge, så skal disse udgifter jo med i beregningen, for de penge skal jo også tjenes på en eller anden måde. Jeg har regnet på ét føl, lavet med sæd der kostede 6000+m, den stod mig i 18.000 som 4 mdrs og det var uden nogen form for uforudsete udgifter eller 'unødige' udgifter. Og så er det snart 7 år siden...
Beklager tastefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges:
Flere af hestene - tag et kig
Baby og børne tøj - kontakt for info
Udlejes: RDH hoppemave, kontakt for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja og det |
|
|
er jo osse derfor det er lidt underligt. Jeg kalder mig jo ikke avler fordi min hoppe får et føl. Jeg synes at alle efterhånden kalder sig avlere og det er med til at fordyre hestene generelt. Men jeg mener virkelig at det regnestykke der er lagt frem i bladet er lidt vildt. Bla siger hun at hun forsøgte at få to hopper ifol men det ene kunne ikke og derfor gav hun 25000 for en hoppe. Det synes jeg er forkert, for i realiteten kan den anden hoppe og det andet føl jo ikke gøre for at hoppe nr. 2 ikke kan blive drægtig mere. Men alligevel siger hun at prisen for det kommende føl er det dyrere. Det er forkert i mine øjne. Har man heste udelukkende for at avle, ja så tror man kan sidestille det med sindssyge. Det er ihvertfald store penge der skal investeres fra start. Ikke bare mulle der ikke kan rides mere det skal være velovervejet. Jeg har fx ikke min hoppe fordi den SKAL avles på. Det kom sig fordi den fik dommen at den ikke kunne bruges til dressur mere pga benet. Og da den var kåret tænkte jeg at jeg kunne prøve at trække et føl på hende og se hvad der sker, men her er følle til mig selv og kan derfor ikke bruge det regnestykke til noget. Vi har heller ikke ejendommen med henblik på hesteavl. Vi har pladsen til dem fordi vi har køer. Derfor har vi osse halmen og foldene og strømmen til hegnene og vandet. Smed og dyrlæge skal til alligevel. Så her hedder regnskabet udelukkende: Inseminering og opstaldning i den forbindelse. Foder er jo bare noget andet end det hun ellers skulle have så det kommer heller ikke i føllets værdi. Jeg synes de tal der kommer frem i artiklen er vildt skræmmende. Man kan, tror jeg ikke, leve af hesteavl alene i DK. Det nægter jeg simpelthen at tro på. Jeg tror osse der er så mange usikre faktorer der gør at der ikke skal gå meget galt før hele projektet kan falde til jorden for den enkelte hest. Rette rytter, foldskader, transport osv. Men en meget stor faktor for at det ikke reelt kan lade sig gøre er at et hestehold er relativ lille og derfor har man altid mange følelser med det enkelte individ. Selv hende i artiklen vil jo ikke sælge til alle og enhver. Så vil hun hellere sælge lidt billigere eller beholde lidt længere og det ender jo alligevel i det samme, økonimisk set. Der er stor forskel på den enkeltes måde at have hest på og det har jo osse meget med udbud og efterspørgsel at gøre. Og når alle avler så er udbuddet jo større- indenfor landbruget skal man jo have en eksamen for at kunne drive landbrug som levevej. Det burde man måske osse gøre inden for hesteavl. Der er jo mange ting der skal læres for at kunne drive optimal avl. Jeg synes egentlig det var en god ide jeg fik der. 
Føl efter Esteban XX/Romancier/Agent Medio april.
RIP: Bedstemor 27/09-28--06/11-08 Far 05/09-47--08/11-08
www.kolbaekgaard.webs.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PM Dominik! |
Michael T |
02-02-2009 01:00 |
|
Der er nogle ting i dit indlæg jeg ikke helt forstår  For det første skriver du at det er med til at fordyre hestene at stort set alle som laver blot et enkelt føl kalder sog for avler. Hvordan kan det være med til at fordyre? Som jeg ser det er prisen nu engang den man tager for dit afkom uanset omo man er "avler" eller ej. Og føllet bliver jo ikke økonomisk forringet såfremt man er avler eller ej? Dernæst skriver du så at det kan sidestilles som sindssyge såfremt man "kun" har heste for at avle? Jeg har da kendskab til mange som udelukkende er avlere, og altså dermed ikke bruger sine heste til andet. Og dem vil jeg nu ikke betragte som sindssyge mennesker. derimod har de blot et yderst stor passion iblandet en masse tålmodighed for og med heste. Med hensyn til regnestykket på hvad det koster at producere et føl er det efter min mening temmeligt vigtigt(hvis man vil have det fulde regnestykke til at gå op) at man påregner de udgifter man har til hoppens vedligehold fra hendes ifoling og frem til at føllet tages fra. Det vil sige ALLE udgifter som er tillagt hoppe OG føl. Foder, smed, dyrlæge samt diverse. Og når der er tale om avlsdyr kan jeg så heller ikke se hvorfor lige du her også regner ryttere,med mere ind i dit regnestykke?
Med venlig hilsen
Michael Tolstrup
* Bedækning tilbydes af Fuldblodshingsten Lafran xx(GER)* Far: Baylis xx (IRE) Mor: Laflora xx (GER) Morfar: Big Shuffle xx (USA)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man skal... |
|
|
...IKKE regne på det, for så får man da først et vink med en vognstang, om at det altid ikke er fornuften, der styrer når det gælder avl  Vi har regnet os frem til at et nyfødt DSP føl koster ca. 21.000,- hvis alt går vel og der ikke er ekstra dyrlægeregninger. Indkøb, kåring, stævner og forsikring af hoppe er ikke incl. Men når man så ser det lille nus og forelsker sig dybt i hver enkelt ved 1. øjekast - så er det jo slet ikke noget, man kan betale sig til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er lige det !!! |
|
|
Jægersborg du har ret , det er jo lige netop den forelskelse og de store forventninger, hver gang man får et føl, der gør at man bliver ved ! Jeg vil hellere have den oplevelse end jeg vil købe 625 lotto kuponer eller bruge 30000 på frisør.  MT : jeg tror at PN Dominik taler om en redet unghest der skal sælges og så er det da vigtigt at den har haft en opvækst uden skader og at den er blevet "fremvist/redet" af den rette person/rytter, til kåring eller unghesteklasser, både for at få hesten til at gå optimalt, men så sandlig også for at komme ind i varmen hos dommerne. De "dygtige" ryttere/fremvisere hænger ikke på træerne og det er da en "betydelig" udgift at skulle betale for deres hjælp. Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der... |
|
|
..mon nogen, der har indlagt "arbejdsløn" i deres udregninger?  Karen: Enig - der er også langt større sikkerhed for gevinst med føllene  - Men lige nu, hvor en forestående foling allerede har kostet mig adskillige nætters søvn, tænker jeg faktisk lidt på, hvor nemt det vil være at have guldfisk istedet for ponyer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte.. |
|
|
guldfisk kan også dø og bringe tankerne igang.. så nej det dur heller ik.. næ nej jeg har flere gange tænkt på om man ikke bare skulle samle på dukker i sit næste liv.. som min veninde siger.. alt det arbejde man lægger i de kræ.. også har hun ikke engang nogen at ride på,,, men regner med at unghesten kommer til at betale sin løn når han skal tilrides her til foråret.. selv er der ik noget bedre når ens plag hver aften uanset vejret troligt kommer hen til en når de skal ind.. uanset om det er mudder eller knolde hun går på.. og det er ik for at komme ind.. det er fordi hun ved der lige bliver kælet lidt.. og hun er jordens største kælegris det er jo netop en af grundene til at have hest.. og nej tiden jeg bruger på de kræ tænker jeg ikke på at putte ind i omkostningspriserne for mine føl..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Arbejdsløn" |
|
|
Jeg har et vennepar som har lavet beregninger på det at avle DV føl - de er nået frem til at prisen for et føl incl. ½ times dagligt arbejde de 11 måneder hoppe går drægtig + ½ times arbejde af føllets første 6 måneder = 97.000 + moms for at det hele kan løbe rundt... Prisen er så incl. smed, dyrlæge (inseminering, vaccination, virus abort), køretid til og fra dyrlæge i forbindelse med ins. osv. Kan ikke lige alle detaljerne, men hvor mange af os har solgt et 6 måneder gammelt føl for 97.000 + moms????? Ikke mig - desværre......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Levevej/hobby |
AnneChicago |
05-02-2009 23:39 |
|
Jeg tror, at det er vigtigt, at man gør op med sig selv, hvorfor man avler. Er det som ens levevej, skal der jo nok et "par" hopper til samt nogle lidt større sats, i håbet om at lave "guldføllet". Avler man som ens hobby, bør man ikke satse det store på at tjene de rigtige penge.Hvis jeg nu køber en 3 års for 100.000 kr, som iflg. Magasinet Hest ca. er den pris avler har lagt i hesten, skal jeg så som rytter kunne forvente at kunne sælge hesten for min 200.000 kr som 6 års? Vel endda endnu mere, for det koster altså ikke kun mig 1000kr. i opstaldning i mdr. Selvfølgelig skal jeg ikke det. For ridning er jo min hobby. Vi må vel derfor se i øjnene, at alt heste-halløj, er dyrt, uanset om vi avler, rider, kører e.l. I min verden er det nu engang bare sådan tingene er. Jeg regner jo heller ikke med at tjene på min bil, når jeg engang sælger den - men derfor er jeg stadigvæk glad for at køre i den.
Mvh. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må jeg foreslå...... |
|
|
Porcelænsmaling  Der er utallige fordele forbundet med porcelænsmaling. Billigt at lave. Kan gives væk som gaver - jul, fø'sda', værtinde osv. Kræver ikke dyrlæge og smed. Kan transporteres i en papkasse på bagagebæret af en cykel eller i en pose i bussen - dvs ingen stor bil og trailer. Kan hobes op på loftet, hvis man har fået lavet lidt for meget, og der lige pludselig ALDRIG er nogen som inviterer en til jul, fø's'da eller bare på besøg  Giv gerne hadegaver til dem du hader - de tør ikke sige noget, da du jo selv har produceret det. Du får en masse tid til overs, når nu de mere perifærer dele af familien og vennekredsen ikke længere gider inviterer dig til komsammen. Hø eller halm er godt at opbevarere det i - men du behøver ikke købe 20 minibig hjem. Jo kom bare i gang med porcelænsmalingen - det er den rene fornøjelse...... MVh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he - ja |
JLH ♥Wannamus♥ |
06-02-2009 10:57 |
|
Jeg er nu sikker på at for mit vedkommende kunne porcelænsmaling også blive en dyr hobby - med min fin motorik 
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæhæhæ! |
|
|
Porcelænsmaling mv. - måske man skulle overveje det, min bank dame ville da blive ret glad...;o)
Ej, er enig i de fleste af ovenstående indlæg, og NEJ det kan bestemt IKKE betale sig økonomisk at avle desv. - og man skal bestemt IKKE begynde at regne på f.eks. arbejdstimer osv. - dog er jeg helt enig i at "vi" avlere nok gør det fordi at vi psykisk får noget når vi oplever de små følle-basser + naturligvis en hvis faglig "at avle det optimale føl" tendens..;o)
Og er enig med Michael i at vi er rent faktisk nogle der "kun" avler...altså jeg rider ikke på mine, og har det naive mål at det måske vil løbe rundt...bl.a. derfor ser jeg nok mere på alle de samlede udgifter...bl.a. en "tom" hoppe skal der jo også betales for + de ca. 11 mdr. hvor hun går ifolet og det er ink. evt. dyrlæge reg. da mv. - og nej jeg avler ikke hæmningsløst på mine, de får ofte pauser mv. elsker jo de dejlige muler, og det er jo ikke en "føl fabrik" ;o)
Yderligere så vil jeg mene at såfremt at man har sit ejet hestested, så er der altså også en del ekstra udgifter og arb. forbundet mht. dette...vs. evt. at have et hus uden så meget jord, vedligeholdelse af stalde, bokse, vandkopper, hegn osv. osv. - disse udgifter burde også lægges ind i "føl regnskabet" hvis det skulle være helt nøjaktigt ;o)
Og jeg har den opfattelse at mange avlere har lukket ned bare i de sidste par år pga. økonomi...og det på tværs af alle racer mv.
Konsekvensen af dette er at de mange personer der måske liige har en hoppe der kan ifoles/små hygge avlere, producerer en langt størrer procent del af de nye årgange i div. racer...disse folk har så nok ikke den helt samme viden/indsigt mht. linier, genetik, avlsegnskaber mv. desv. hvilket uden tvivl vil afstedkomme en forringelse af div. hestes kvalitet = en meget dårlig cirkel mv. !
Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning! Bedækninger tilbydes! Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puuh ha. |
|
|
man få jo helt lyst til at købe føl i stedet for at lave en til sommer. 
"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tas!!! |
Michael T |
08-02-2009 21:46 |
|
Jeg er så fuldkommen enig med dig 
Jeg kender en avler af hannoveranere med hovedevægt på dressurafstamninger. Denne avler også og intet andet. Fordi passionen i at lave sunde racetyspiske velgående heste af international kvalitet er temmelig stor. Føllene er tit alerede solgt så snart de har set dagens lys. For det meste udelukkende på grund af afstamningen. Og det er endda hovedesaligt stort set kun til udlandet. Både til hingsteholdere og Internationale dressurheste. Endda nogle tyske som om nogen har mere eller mindre alt at vælge imellem. Dennes avlers heste har ALDRIG haft en sygedag. Hverken hopperne der avles på eller afkommende. Grunden hertil tror jeg hænger meget sammen med at både hopper og afkom året rundt går i løsdrift.(om sommeren dog på døgn folde). De er for det meste født under store og luftige forhold og har aldrig stået inde i en lukket boks i hvertfald ikke før de kommer i ridning eller træning til kåringer. Altid frisk luft ned i lungerne, altid fri mulighed for at kunne bevæge sig rundt på døgnets 24 timer. Derudover lægges der også vægt på at bibeholde gode gamle holdbare hannoveranere i afstamningen bidraget med nyt blod iblandt. Derudover lægges der stor vægt på RIDELIGHED, og så ses der igennem fingre med om hvorvidt hingsten er "smuk, ædel og moderne". Det er ikke det essentielle i dette avlsarbejde. Som sagt det essentielle er HOLDBARHEDEN og RIDELIGHEDEN.
Jeg tror desværre også der er mange som måske har en hoppe som pådrager sig en skade, og disse mennesker så vælge at ifole. Jeg tror mange ikke helt formår at sætte sig godt og grundigt ind i afstamningerne flere gennerationer tilbage, men tænker på det primære individ. Hvor tit ser vi ikke bare her på HN at folk har en eller anden hoppe hvor de søger en hingst som skal kunne give eks: bedre trav, mere størrelse og bedre tamprement? Men det er jo ikke holdbart idet disse mennesker ikke tænker så meget over hvad hoppestammen i generationer har bidraget med. Og tanken synes jeg da også er vældig sød, fordi man jo netop tænker her og nu at det kunne være hyggeligt med et lille sødt føl, når nu hoppen alligevel ikke kan rides. Men i mange tilfælde ender det jo med at afkommet alligevel sættes til salg, og da er det for sent at finde frem til at hoppestammen evt. var disponibel for OCD, eller ikke så stor en ridelighed, eller at hingst og hoppe bare ikke helt passede sammen rent blodmæssigt.
Jeg har ingen erfaring som avler af heste, men har efterhånden stor erfaring som opdrætter af hunde, og her ser jeg samme tendens. Rigtigt mange opdrætter på deres tæver med hanhunde de finder smukke, men knap så mange kender til hverken tævens eller hannens blodlinier generationer tilbage. pludseligt står de med et kuld hvalpe som både har sygdomme og andre skavanker men som heller ikke er racetypiske.
Jeg kan huske for år tilbage at have benyttet en hanhund som ingen andre ville have noget at gøre med, fordi han for det første aldrig før havde været brugt i avlen, og for det andet af en meget gammeldags type. Men jeg havde stor indsigt i afstamningen og min intuition sagde mig, at såfremt jeg parrede disse 2 hunde med hinanden ville jeg om ikke få en verdens stjerne, så i hvertfald komme meget tæt på idealet med hensyn til sundhed, temprement og racetype jeg havde for mål med mit opdræt. Dog vidste jeg jo godt såfremt jeg "kun" kiggede på de 2 individer ja, så ville de ikke rigtigt passe sammen. Men afstamningen sagde jo dog noget andet, så derfor valgte jeg at bruge ham. Resultatet blev desværre kun 1 enkelt hvalp. Men hvilken hvalp. En tæve som jeg iøvrigt selvklart beholdte og som viste sig at blive DK´s mest vindene hund indenfor sin race, samt derudover utallige champion titler rundt om i verden. Og denne strategi har jeg fastholdt, og har rent faktisk stor succes med mit opdræt. netop fordi jeg kender mine linier så meget som tilfældet er, har jeg heller ingen problemer i at beholde en tæve til mit fremtidige opdræt, som måske ikke er født som udstillingshund. Men selvom hun måske ikke er født gudesmuk selv, ligger der jo nogle linier bag, som jeg vil kunne nyde godt af i fremtiden.
Indenfor hundeavlen ser man gang på gang en race som min hvor priserne er skruet helt hen i vejret. Desværre er disse hunde så ikke nær så racetypiske som man kunne ønske sig. Men netop fordi der er gået "mode" i racen er det også svært idag at afsætte en rigtig fin hund til den pris som nu vil være mest korrekt at tage for den. For der er så mange middelmådige hunde af samme race som i forvejen fylder på markedet, endda til tånhøje priser. Og hvis det er i hesteverdenen som det er i hundeverdenen er der desværre rigtigt mange som ikke forstår hvorfor de skal betale 3-4 tusinde mere for en hund hos mig, når de kan finde en magen til hos en anden til de par tusinde billigere. Men på sigt bliver det ikke billigere, tværtimod. De køber hunde hvor man ikke kender historien så langt tilbage som hos andre opdrættere/avlere som ikke har beskæftiget sig med andet end at sturdere afstamninger. Dermed er der også risiko for at finde en billigere hund/hest her og nu, men på sigt vil der muligvis dukke sygdomme eller temprementfejl op. Og når man så har haft konsulteret dr.dyr gange mange, ja så har man altså intet sparet. Desværre.
Med venlig hilsen
Michael Tolstrup
* Bedækning tilbydes af Fuldblodshingsten Lafran xx(GER)* Far: Baylis xx (IRE) Mor: Laflora xx (GER) Morfar: Big Shuffle xx (USA)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
Ane Kjær |
09-02-2009 00:53 |
|
Jeg syntes nu det var en meget interessant artikel. Det eneste der efter min mening kan sættes et ? ved er at der tages 12 tkr. med om året for opstaldning.
Hos os ville der nok ikke stå en fremmed hest, hvis vi ikke selv havde nogen dyr. Så det medtager vi ikke.
Jeg synes Gravgaard har ret i, at alle bør være mere obs på om føllene skal sælges med det samme eller beholdes og fordyres ved ridning - altså man bør nøje udvælge de det kan betale sig at beholde, og så se at komme af med resten til det man nu engang kan få for dem.... Det er det "billigste" tidspunkt at påføre sig et tab på.
Jeg arbejder i Nordea - og når vi i banken arbejder med begrebet risikovillighed, plejer jeg at sige at jeg er til ultrahøj risiko - i hvert fald i forbindelse med min hesteavl.
Dog er det sådan, at vi søger at opnå et overskud eller at tingene i hvert fald løber rundt. Det er ligesom den eneste måde, vi kan få kapital til at fortsætte vores avlerkariere.
Det er dog svært at sortere i føllene, så jeg har foreslået Peder at han sorterer føl for en anden avler og beder den pågældende om at sortere i vores. Udover følsortering er det vigtigt for mig, at være medlem af den rigtige avlsforening. Vi har valgt Welsh-foreningen, fordi den har ikke så mange fordyrende restriktioner og krav. Det er et avlsforbund, hvor omkostninger holdes nede. Det koster ca. det halve at være welshavler af, hvad det koster at være DSP-avler!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britthn |
09-02-2009 10:25 |
|
Da jeg var stor hestepige og oplevede forskellige avlsarrangementer første gang, hed det blandt avlerne, at det var godt, hvis føllet kunne tjene sig selv hjem....Og det bare var super heldigt, hvis man fik så godt et føl, at den også kunne betale helt eller delvist for hoppens udgifter! Så hvis man har hesteavl som hobby, er hoppen altså de udgifter, man ikke skal regne med at få hjem igen...Det synes jeg faktisk er mere fair, og så bliver Magasinet Hests eksempel pludselig noget billigere, og salgsprisen i forhold til produktionsprisen kommer meget tæt på hinanden. Jeg synes heller ikke, at den månedlige opstaldning helt holder, når det er avlerens eget sted, så formentlig kan der trækkes yderligere 10-15.000 kroner fra over den tre-års periode. De avlere jeg kender, avler, fordi de ikke kan lade være...Præcis som jeg ikke kan lade være med at ride 
Kh. Britt
Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste Welsh Cob - mit valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|