|
|
| Valg af hingst igen igen |
|
|
Min Romanov / Temple Wind hoppe skal ifoles til April/Maj men er meget i tvivl om hvilken hingst.
Hun er kåret i DS med 7 i alt. Er 168. Blev kåret med beskrivelsen " feminim og harmonisk hoppe" Dog mener jeg hun mangler en del robusthed og noget opløft.
Jeg søger en sort dressur-hingst og overvejer Uno Don Diego/Diablo, De Nior eller sidste udvalg Don Romantic - dog ikke sort men har et fantastisk udtryk.
Men hvad ville I anbefale? Jeg er meget åben overfor alle forslag og ikke nødvændigvis DV-hingste. 
Hvis billedet ikke vises korrekt, er der billeder på min præs. under Højvangs Rosita.
Glæder mig til at høre fra jer :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg sætter |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
28-01-2009 00:31 |
|
lige et billede ind af din hoppe. Hun ser rigtig fin ud 
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234576 |
|
|
hej Verdenshesten: Dejlig hoppe du har. Nu går jeg jo ikke ind for farveavl. To af mine hopper venter dog føl efter sorte hingste jeg har brugt Sandro Hit og Newman. Glæder mig meget til at se disse føl. Men din hoppe skal vel have et rødt gen for at lave et sort afkom ? Hun er brun, dvs hun har gen for at "afblege" det sorte gen. Det røde gen kan hun have efter Romanow, men du ved ikke. Diablo bestod ikke prøven med over 800, så vi ved ikke endnu om han opnår kåring i Herning. De Noir laver smukke, ridelige heste. Kan ikke sige hvorfor, men jeg bliver aldrig vild med den hingst. Hvad med Zardinen eller BH Doolittle ? MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanne... |
|
|
Jeg tror du skal læse på lektien før du prøver at udtale dig om farvenedarvning.  En hest har 2 genpar, der grundlæggende bestemmer om den er sort, brun eller rød. E giver sort, e giver rød. A gør en sort hest brun, a der forbliver den sort. A/a har ingen indflydelse på en rød hest, derfor ved man aldrig om en rød hest vil give sorte eller brune afkom med sort hingst før man har prøvet. Smag og behag er heldigvis forskellig, jeg synes fx at Doolittle har så kort en front , at jeg kunne ville benytte ham på en helt super hoppe. Der er De Noir jo til gengæld helt super.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Charlotte: det har du sikkert ret i . Men jeg ved der skal nok være nogen på banen og rette mig . Så lærer vi igen noget. Jeg er hel med hvad du skriver. A er hvad jeg kalder "afblege" det sorte gen. Men jeg må da have ret i at hvis hun bruger sin hoppe med en sort hingst, hoppen må jo have et af gen der hedder EA da den er brun, giver den det videre må afkommet blive brunt. Hendes chance for at få et sort afkom , er igen hvis hoppen har et "ea gen" Altså hvad jeg kalder et rent rødt gen, Eller er jeg helt forkert på den.  Jeg forsøgte bare at fortælle, at mulighederne for et sort afkom er små. Men det er måske forkert beklager  MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt om nedarvning |
|
|
det er jo ikke sådan at den har et EA gen, for det er to gener. ligesom mennesker har xx eller xy. moderen giver altid et x videre til barnet, det er så faderen der 'afgør' om der bliver givet et x eller et y videre så barnet også kan blive xx eller xy. Der er altså tale om to forskellige gener her, A og E og de sidder ikke på samme locus. Hoppen ved vi ikke så meget om andet end at den er brun. den har altså E- og A- vi ved ikke om den er EE eller Ee, og på A-locus ved vi ikke om den er AA eller Aa. Hoppen kan hvis den er EE AA kun lave brune føl uanset hvilken farve hingst man tilfører den (tilfører man en skimmel kan man dog ende med et skimmel føl, men den er født brun uanset). er den Ee AA kan den lave både røde og brune føl her kommer det an på hvad hingsten giver videre. hvis den er Ee Aa kan den lave både røde, sorte og brune føl igen afhængigt af hingsten. som udgangspunkt kan man jo sige at hvis man vil avle en sort hest, så er det lettest at bruge en sort hingst.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gener... |
|
|
Det er jo ikke grundlæggende forkert hvad Hanne skriver - det er bare ikke skrevet i tiptop fagsprog. Så der er vel ingen grund til at skrive nedladende til folk? Line, tak for at sætte det fint og klart op 
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rødt gen? |
|
|
Øh jo, Katharina, det er grundlæggende forkert. Et hest behøves ikke have et rødt gen for at avle sort, faktisk er det en fordel at den IKKE har det. Den skal være i besiddelse af et ikke-brunt-gen dvs a. Hvis den har 2 gener for brun, dvs AA så kan den ikke avle sort uanset hvad.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg synes ikke jeg skriver at en hest skal have et rødt gen for at avle sort. Jeg skriver at verdenhestens hoppe som er brun. DVS den har mindst et EA ( Line jeg ved godt at man får et gen fra far og mor også farvegenerne) vil have størst chance for at få et sort afkom, hvis den brune hoppe har et rødt gen (ea), da sort dominerer rød. Men charlotte du svarer mig ikke på min hypotese (må det være med mine genetik evner) at mit buskab bare var bare at chancen for et sort afkom kunne være lille. Jeg synes at Doolittle har en dejlig front, men ved ikke af gode grunde hvordan han avler. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gener igen... |
|
|
Øh nå Charlotte Det jeg mener er blot at der mangler lidt - det er ikke fuldstændig forkert, at du med sådan en hoppe ikke kan være sikker på at kunne avle sort. At der ikke behøves et rødt gen for at avle sort er jeg helt enig med dig i. Jeg mener stadig ikke, der er grund til at skrive nedladende til folk 
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gener III |
|
|
Jo - men det er to forskellige gener - dvs. at E og A ikke nødvendigvis følges ad, men at hoppen godt kan nedarve E og a sammen. Giver det mening? HVIS, altså hoppen ikke er AA. Så kan den ikke lave sort.
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja - det er |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
28-01-2009 19:42 |
|
en jungle at forstå det med farver og nedarvning - jeg er stået af 
Det tog jo også særdeles hårdt på mig da HanneHolt fortalte, at jeg ikke kunne få et skimlet føl 
Nå, føl får den farve de skal have - heldigvis 
Er der ikke andre forslag til Verdenshestens hoppe ?
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men det er jo noget sludder |
|
|
den har ikke EA eller ea den har Ee eller EE på det ene locus og Aa eller AA på det andet locus. hvordan vil du ellers forklare at en rød og en sort hest kan få et brunt afkom?
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gener IV |
|
|
Er det til mig Line? For vi er vel enige om at i dannelsen af kønscellerne har vi kun til sidst en kopi af hvert gen - i dette tilfælde f.eks. et E og et A = uanset hvad hingsten giver, bliver afkommet ikke sort. Eller et e og et A osv. Det kan jeg da ikke se er noget sludder.
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er til hanne |
|
|
men det er måske fordi jeg ikke forstår at det er kønscellerne hun skriver om og ikke de generelle celler. men uanset er det jo ikke et EA gen, det er et E gen og et A gen.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
Jamen så er vi jo helt enige regnede heller ikke med andet 
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar :0) |
|
|
Men har I udover farve/genviden også et par gode fifs til hingstevalget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det stadig |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
01-02-2009 00:43 |
|
et krav at hingsten skal være sort ?
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg skal ikke |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
02-02-2009 00:32 |
|
gøre mig klog på det, men synes da du selv har bragt nogle udmærkede emner på banen.
Jeg synes dog du skal satse på at bruge en hingst, som kan godkendes i DV. Hvis du får et hoppe føl og senere skal sælge betyder det aligevel noget at papirerene er iorden.
Hvis jeg var dig ville jeg nok ringe til Blue Hors efter hingstekåringen og høre deres bud på en hingst - det må de have en idé om når din hoppe er efter Romanov. Ja, det vil jo selvfølgelig være en af deres egne de anbefaler, men om ikke andet kan du jo se på blodlinierne på hingsten og derefter se dig om i landet, om andre hingste læner sig op ad det, inden du tager en beslutning.
Hvis du er medlem af DV, så synes jeg også du skal ringe til avlsleder Karina Christiansen og fremlægge din "sag" - hun er rigtig flink at tale med 
Held og lykke med projektet 
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanne - Diablo? |
|
|
Hanne; Det bekymrer mig jo noget, at du skriver, at det ikke er sikkert, at Diablo opnår kåring pga. den skuffende materialprøve! Tjekkede ellers på hestedata, hvor der stod, at han var 'bestået' - hvorfor jeg troede, at det ikke kunne afvise ham til kåringen? Det ville da være meget sørgeligt, hvis farmand ikke blev kåret! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den sorte hingst |
|
|
Hvad med Zardin Firfod, BH Doolittle eller BH Hotline. Jeg skal selv bruge Zardin og Doolittle til mine hopper i år (og måske også De Noir). De er alle sammen sorte og ikke minst nogle fine hingste. Eller Gribaldi eller Painted Black. Begge er sorte. Painted Black bliver redet af Anky van Grunsven og dens far er Gribaldi. (også Zardin's far)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|