Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

ungheste...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 10:10
Er der nogen der har en unghest 3/4 års? hvordan træner i med dem p.t., og hvordan opnår man at få dem i topform til efterårets championater? gode råd kan nemlig godt bruges, især andres erfaring med hvornår unghesten virkelig "topper" i form.
Håber at indlægget giver lidt mening!
0
0
Svar på denne tråd

Re: ungheste...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 12:24
Hej Karina

Jeg har ikke en unghest der skal i top... endnu...

Men med sidste unghest, cyklede jeg ture ... og cyklede ture... og cyklede ture...

Det giver hesten noget kondi og muskelmasse... samt en rytter der ligeledes kommer i kondi *pust* *støn*

Det tog 10 minutter at vende hende til cyklen... jeg havde også arbejdet meget med hende fra jorden... så hun var vant til de underligste ting...
De 3 heste jeg har startet op med cykel var de 2 ungheste og den sidste 9 første gang. Og jeg har aldrig heft problemer med det.

Så det var bare at sætte sig op i sadlen *s* og fatte styret og tøjlen/trækketorvet og afsted i bedstemor-tempo... når i er blevet varme så kan der veksles mellem skridt, trav og gallop..

Start på rolige stier uden den vilde traffik.

Hvordan og hvorledes med at toppe... det aner jeg ikke en brik om... sååå jeg siger ikke noget *ggg*

God arbejdslyst *S*

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 12:41
Hvis nu den springer til side, mens du cykler, har du så tænkt på at det kan blive din død?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 13:38
Jeg er også i gang med i 4 års som skal være parat til championaterne og egnethedstesterne. Jeg startede allerede som baby at vende ham til generelle ting, og jo ældre han blev,jo mere lærte han m.h.t. trense og sadel og så videre. Så da han blev 3 år i maj 2000 satte jeg ham i longe indspænding (glidetøjler) i cirka i par uger og derefter brugte jeg en uges tid eller to til at vænne ham til at bære rytter. Så lod jeg ham stå indtil januar i år. Jeg har nu redet ham i 14 dage nu, og udviklingen sker utrolig hurtig hvis bare den bliver redet.
Træningen vil være ridning, ridning og atter ridning. Så vil jeg lægge nogen afvekslene øvelser ind, såsom løsspringning, skovture, ridebanespringning, skridtture. Det er så min mening at jeg vil ride ham til han går stabilt i alle gangarter. Så vil jeg lade ham stå i en måned for at sunde sig. og derefter vil jeg begynde at træne ham igen så vi kan blive klar til nogen udenbys stævner. Du tænker nok, sikke alle de pauser, og om jeg når det? Jeg mener at hesten har godt af nogle pauser så den får tid til at tænke over tingene, samtidig med at den vokser. Óg jeg synes at de fungerer meget bedre når man tager dem i etaper sålænge de er under tilridningen og den grundlæggende skoling
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 13:57

Jamen det er en farlig sport.. hvis en hest bukker af glæde mens jeg rider på vejen og jeg falder ud under en lastbil.. så kan det også blive min død.

Jeg tror nu heller ikke på at man dør af at falde af en cykel... trafik i mit indlæg er ikke kun biltrafik... det jeg mente var stier i skov eller på eng der ikke er overrendt som Copenhagen maraton...

Mine heste stoler på mig... og jeg kører selv på side det "farlige" hvis vi møder noget, der kan komme under den kategori... så hopper de så bliver det ikke ind i mig... men væk fra mig. ( det farlige) .....

Jeg har i de 7 år jeg har cyklet med mine heste aldrig faldet af cyklen eller blevet skubbet af, af hesten..

Men hvis du ikke vil det.. så tag ham/hende med som håndhest på lange ture... det er også god træning...

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 15:03
Hej AL,
Jeg havde også tænkt mig at træne på samme måde, og min han har også haft flere pauser siden han blev redet til i aug. lige nu skal han igang efter 2 mnd. hvor han har haft helt fri. Det bliver rigtig spændende, jeg er bare i tvivl om hvor meget ridning han skal have hver dag eller hver anden?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 17:29
Hej Karina.

Jeg ville arbejde hesten to dage og så give en dag fri. Arbejdsdagene kunne så være ridning i ca. 20 min, løsspringe over nogle få lave spring, gåture osv. 1½ måned før prøven ville jeg sætte arbejdet op til 30 minutter og en uge før ville jeg sætte det ned til 20-25 minutter, så hesten har overskud på dagen.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-01-2001 21:43
Hej Karina..
Hvor meget tid du skal bruge på din hest om dagen, med hensyn til ridningen. Det er forskelligt fra hest til hest. Men i snit vil jeg sige 30 min. pr. gang. Men det er svært at sige. For det kommer an på hvor medgørlig hesten har været den pågældende dag og om den er ved at lære en "ny øvelse" (her tænker jeg på; springe rigtig an, lade være med at skyde skuldre, stå stille når du laver en parade osv. med alle de simple og grundlæggende ting for en unghest). Hvis du foreksempel har øvet galopanspring en dag og den fatter det ret hurtigt så skal du ikke cirkel rundt i det den næste dag. Der skal du så ta en god opvarmning i trav hvor du prøver at løsgøre den så godt du kan og en lille smule galop. Og lad det hele slutte med det. Så den dag bruger man kun 20 min. med hesten, hvorimod du brugte 40 min den 1. dag. Hellere 20 super minutter end 30 sån' okey minutter. Men det kommer jo også an på hvor meget den kan holde til. Hvis den er dødtræt efter 10 min, skal du bygge lige så stille på med minuterne og du kan jo mærke hvornår energien slipper op. Så hold og på'n igen den næste dag. Prøv dig frem, du kan jo heller ikke løbe 10 km. den første dag du starter på at løbe.
Du kan jo give en melding med hvordan det går med jer, det kan jo være at vi ses til championaterne. Go' arbejdslyst.
AL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-02-2001 13:03
HMMM skumler *Holder det for sig selv* du sku jo nødigt komme og slå mig
*GG* Hilsen trine, Fontain Og Mr Hanky
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider